OS X + ZoomView
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-10-04 00:31

Hej

Det er drønhamrende irriterende, at Apple ikke har formået at fjerne den
samme fejl i ZoomView, som der også er i CloseView til klassiske systemer.

Når jeg åbner et eller andet - fx. et controlpane, så farer pilen rundt
på skærmen og lander nederst, hvor den bliver stående, - og har man
slået fx. 4x forstørrelse til, kan man ikke se, om det er det rigtige
vindue, der har åbnet sig.

Det er nøjagtig det samme med CloseView 7.2.x - ikke med den gamle
7.1.2... Til gengæld har ZoomView ikke fejlen med at låse maskinen ved
nedlukning / genstart. Det er en fejl, der er i CloseView, og som har
været der lige siden ver. 6.90 (den første offentlige ver.).

Ellers må jeg nok sige, at ZoomView er en del bedre, hvad angår den
flydende bevægelse (flickering) på skærmen. - Der er ingen! Og det selv
med fx. 20x forstørrelse

Det eneste, jeg nu 'savner' af hjælpemidler til svagtseende er, at man
kan gøre selve blinkmærket og indsætningsmærket dobbelt så fed, som man
fx. kan det i visse TB programmer som Nisus Writer. Det burde også være
indbygget, at man som i Windows kunne forstørre pilen uden ekstra
udgifter, men her har jeg fundet et meget fint lille værktøj, takket
være et tip her fra gruppen - CursorZoom. Men den kan desværre kun
forstørre pilen. Og det andet program, jeg blev tippet - MightyMouse -
synes jeg er for langsom. Det nedsætter faktisk reaktionstiden for både
musens bevægelsesmønster, pil, indsætningsmærke og blinkmærke. For de to
sidstes vedkommende skal man faktisk holde museknappen nede i mere end
et sek., før man fx. kan indsætte blinkmærke med cursoren.
Bevægelsesmønstret er heller ikke jævn med MM installeret. Her har
CursorZoom ingen betydning for bevægelsesmønster og flickering.

Det her er bare til orientering for dem, der måske har forældre, onkler,
tanter og anden familie, som de har fået overtalt til at forsøge med OS
X, men som pga. deres alder måske godt kunne bruge lidt hjælpeværktøjer...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-10-04 07:41

> [...]
> på skærmen og lander nederst, hvor den bliver stående, - og har man
> slået fx. 4x forstørrelse til, kan man ikke se, om det er det rigtige

Det er en feature og du har ganske ret i at det må være drønirriterende.
Den kan heldigvis slåes i indstillinger til zoom... -> Zoom følger
tastaturfokus
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-10-04 20:54

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Det er en feature og du har ganske ret i at det må være drønirriterende.

Det underlige er, at det kun er, når jeg åbner et vindue, - aldrig når
jeg åbner et program.

> Den kan heldigvis slåes i indstillinger til zoom... -> Zoom følger
> tastaturfokus

Det var noget af det første, jeg sørgede for. Det er nemlig det samme
med PC programmet ZoomText. Men pilen farer stadig rundt, når der åbnes
et nyt vindue i fx. systemindstillinger. CursorZoom har ingen
indflydelse, problemet var der også før, jeg installerede CursorZoom.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-10-04 22:44

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Det eneste, jeg nu 'savner' af hjælpemidler til svagtseende er, at man
> kan gøre selve blinkmærket og indsætningsmærket dobbelt så fed, som man

Jeg har fundet dette program og afprøvet det på min egen maskine. Jeg
ved ikke helt om det lever op til dine krav, men man kan ihvertfald få
en stor musecursor!

http://www.rjcooper.com/biggy/index.html

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-10-04 01:01

Hej René

Jeg kender godt Biggy, og jeg har "afprøvet" [] den på alle klassiske
systemer. Selvom det er en demo, så skriver han, at den vil virke i en
bestemt periode. Men det gør den bare ikke. Hvordan den er på X, tør jeg
ikke sige, men det er lige før, jeg ikke tør. Den laver så meget ravage
i systemet, hvis man bruger en skriftmanager. - alene det er nok til, at
jeg næsten ikke tør prøve.

På klassisk bruger jeg et gammelt system 7.1 freeware kontrolpanel, der
hedder 'FatCursor'. Den kan nøjagtig det samme som Biggy, og den er til
gengæld stabil - også på 9.2.2. Men tak for tippet alligevel.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-10-04 16:31

> [...]

> ikke sige, men det er lige før, jeg ikke tør. Den laver så meget ravage
> i systemet, hvis man bruger en skriftmanager. - alene det er nok til, at

sansynligheden for at den konfliketr under OSX pga af samme bugs som
under OS9 er IKKE eksisterende.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-10-04 23:57

> [...]

> ikke sige, men det er lige før, jeg ikke tør. Den laver så meget ravage
> i systemet, hvis man bruger en skriftmanager. - alene det er nok til, at

Jeg prøvede den på mit system og det kører endnu Endda uden reboot
eller logout, så helt skidt er den vist ikke. Den bruger Application
Enhancer, som er et fælles system som mange "hacks" bruger. Det skulle
vist gøre, at de ikke laver specielt meget ravage.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-04 02:29

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Jeg prøvede den på mit system og det kører endnu Endda uden reboot
> eller logout, så helt skidt er den vist ikke.

Det må jeg sige! - Så har han virkelig oppet sig.

> Den bruger Application Enhancer, som er et fælles
> system som mange "hacks" bruger. Det skulle vist
> gøre, at de ikke laver specielt meget ravage.

Det gør den helt klart mere stabil. Jeg har prøvet et par andre småting,
der også benytter isg af AE, og de kørte fint - bortset fra
'ShapeShifter' til brug for valg af sekundære themes, den synes jeg er
lidt ustavbil - endnu.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-10-04 08:04

> Det må jeg sige! - Så har han virkelig oppet sig.

næ, det skyldes OSX's arkitektur at det er muligt, og OS9's arkitektur
at det ikke er muligt.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-10-04 09:56

René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> writes:

> [...]
> Enhancer, som er et fælles system som mange "hacks" bruger. Det skulle
> vist gøre, at de ikke laver specielt meget ravage.

APE er en metode til at proppe ekstra kodefunktionalitet ind i
applikationer, som vi kendte det fra det tidligere Mac OS's INITs.
Det kan ikke rigtigt lade sig gøre på anden vis under Mac OS X på
grund af hukommelsesbeskyttelsen.

http://www.unsanity.org/archives/000342.php er interessant læsning,
hvis man mener at opleve et problem der evt. kan skyldes APE.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-10-04 07:29

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> [...]
> applikationer, som vi kendte det fra det tidligere Mac OS's INITs.
> Det kan ikke rigtigt lade sig gøre på anden vis under Mac OS X på

Var det så rigtigt eller forkert, hvad jeg skrev?

> http://www.unsanity.org/archives/000342.php er interessant læsning,
> hvis man mener at opleve et problem der evt. kan skyldes APE.

Den kigger jeg lige på, når jeg kommer hjem fra arbejde

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-10-04 08:07

René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> writes:

> Var det så rigtigt eller forkert, hvad jeg skrev?

Det var i hvert fald ikke forkert

Jeg har kun brugt APE i forbindelse med en udvidelser der gør det
muligt at bruge USB webkameraer i iChat. Version 2 af den udviddelse
kræver ikke længere APE. Nogle hacks kan åbenbart godt laves uden
APE.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH