Blokere udgående trafik med win-XP's firew~
Fra : Morten Guldager

Dato : 03-10-04 18:54

Hejsa,

Jeg har netop udskiftet min trofaste, men ikke særlige
fikse, Norman firewall med XP's egen.

Men kan det passe at jeg ikke kan blokere udgående trafik?

Jeg har Googlet lidt, men kun fundet frem til andre med
samme problem.

Nogle gode forslag? Eller skal jeg bare vende tilbage
til Norman igen?

/Morten

Fra : John

Dato : 03-10-04 19:23

"Morten Guldager" skrev i en meddelelse

> Jeg har netop udskiftet min trofaste Norman firewall med XP's egen.
> kan det passe at jeg ikke kan blokere udgående trafik?

Jeps

> Nogle gode forslag?

Jeps, og alle er gratis:

Sygate: http://majorgeeks.com/download.php?det=3356
ZoneAlarm: http://majorgeeks.com/download.php?det=388
Kerio: http://www.snapfiles.com/get/keriofirewall.html

Mvh John

Fra : Anders Lund

Dato : 03-10-04 19:58

Morten Guldager wrote:

> Men kan det passe at jeg ikke kan blokere udgående trafik?

Det hurtige svar til dette spørgsmål er vel: lad være med at lave noget
trafik der skal blokeres. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Morten Guldager

Dato : 03-10-04 20:44

2004-10-03 Anders Lund wrote

> Det hurtige svar til dette spørgsmål er vel: lad være med at lave noget
> trafik der skal blokeres. :)

Det er lettere sagt end gjort når OS'et er fra Microsoft.

Den mener partout der skal plabres diverse fildelingsprotokoller med
alle og enhver på lokalnettet. Der mener jeg faktisk at jeg som
netværksadministrator burde have lov til at bestemme.

/Morten

Fra : Anders Lund

Dato : 03-10-04 20:58

Morten Guldager wrote:

> Det er lettere sagt end gjort når OS'et er fra Microsoft.

Det tager ellers ikke mig mange minutter at lukke for alle de services
jeg ikke skal bruge. Desuden beskytter den indbygget firwall netop også
imod at folk ude fra prøver at lave forbindelse til din computer.

Det største problem jeg ser er at brugeren ikke ved hvad han
installere/siger ja til og derfor ikke ved hvad der sker på hans computer.

> Den mener partout der skal plabres diverse fildelingsprotokoller med
> alle og enhver på lokalnettet. Der mener jeg faktisk at jeg som
> netværksadministrator burde have lov til at bestemme.

Tja...

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-10-04 09:41

Morten Guldager wrote:

> Den mener partout der skal plabres diverse fildelingsprotokoller med
> alle og enhver på lokalnettet.

Det kan slås fra. Vejledningen er blevet
postet her i gruppen adskillige gange.

--
Kasper Dupont

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-10-04 10:38

Morten Guldager skrev:

>lad være med at lave noget

>Det er lettere sagt end gjort når OS'et er fra Microsoft.

Nåhr, jeg stoler på

http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf

Og har hidtil ikke haft grund til andet. Tak til Madsen!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-10-04 21:28

In article <slrncm0f5f.ft1.spamtrap@linuxine.mogul.dk>, Morten Guldager wrote:
> [...]
>
> Jeg har Googlet lidt, men kun fundet frem til andre med
> samme problem.
>
> Nogle gode forslag? Eller skal jeg bare vende tilbage

Når du kører XP kører du vel Service Pack 2 -
Og så er der noget heromkring der vist virker.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-10-04 21:39

Povl H. Pedersen wrote:

> Når du kører XP kører du vel Service Pack 2 -
> Og så er der noget heromkring der vist virker.

Nej, firewallen i SP2 blokerer kun indgående trafik.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gør browseren bedre med aktive bogmærker (bookmarklets).

Fra : Morten Guldager

Dato : 04-10-04 09:14

2004-10-03 Povl H. Pedersen wrote

> Når du kører XP kører du vel Service Pack 2 -
> Og så er der noget heromkring der vist virker.

Jo, det var faktisk i forbindelse med opgradering til SP2 jeg fik
ideen.

Det f*ck'ede helt op med SP2 og Norman, så jeg har været igennem en
reinstall også. (ok jeg er også en klovn tin windows...)

Norman ville ikke starte, og forslog at jeg instalerede den, efter
min SP2 opgradering.

Men selv efter 3 reinstallation af Norman virkede det ikke....

/Morten - Som nu igen har god plads på sin bærbares disk.