Gratis 4D
Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-04 13:57

Til dem der måtte være interesseret, kan jeg oplyse at jeg er stødt ind
i følgende side:

http://www.4d.com/4DLINK/4DACTION/WEB_GetForm/downloads/academicdownload
..shtml/init

- hvorfra man kan downloade gratis versioner af 4th Dimension 2003, hvis
man har noget med uddannelsessystemet at gøre, enten som elev eller
lærer.

4D sender serienummer per e-mail. Og det drejer sig om både MacOS X og
Windows-versioner, så man kan altså flytte sine databaser fra det ene
system til det andet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-10-04 14:52

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
>
> 4D sender serienummer per e-mail. Og det drejer sig om både MacOS X og
> Windows-versioner, så man kan altså flytte sine databaser fra det ene

Tak for tippet. Nu har jeg submitted skemaet. Der sker ikke noget. Men
de skal måske lige undersøge, om det er rigtigt, at jeg er lærer.

Mener du, at man kan få lov at hente programmet både til sin Mac og PC?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-04 15:27

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Tak for tippet. Nu har jeg submitted skemaet. Der sker ikke noget. Men
> de skal måske lige undersøge, om det er rigtigt, at jeg er lærer.

I praksis kan jeg ikke rigtig se hvordan de skal kunne gøre det.

> Mener du, at man kan få lov at hente programmet både til sin Mac og PC?

Faktisk var der på den pågældende hjemmeside et link til hvor du henter
det ned. Og du kan så vidt jeg kan se hente det ned også fra:

ftp://ftp.4d.com/

Og hente 2003-versionerne ned. Du kan så installere dem som demo'er,
indtil du har fået tilsendt serienumrene. I flertal, hvis du på:

http://www.4d.com/4DLINK/4DACTION/WEB_GetForm/downloads/academicdownload
..shtml/init

under »I plan to use 4D on the following platform(s):« har angivet
»Both«.

Efter »Submit« bliver du så ført til en side hvor du kan downloade de to
installationsprogrammer.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-10-04 16:53

> [...]

> »Both«.
>
> Efter »Submit« bliver du så ført til en side hvor du kan downloade de to

Undskyld. Jeg havde glemt at udfylde et punkt. Det var vist det hele.
Jeg er ved at hente til begge maskiner.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-04 05:20

Ove Steen Smidt wrote:

> Tak for tippet. Nu har jeg submitted skemaet. Der sker ikke noget. Men
> de skal måske lige undersøge, om det er rigtigt, at jeg er lærer.

Jeg har heller ikke fået et reg.nr. endnu, men har fået en bekræftelse
på, at jeg er med på deres newsliste/forum.

De vurderer åbenbart ud fra de opl., man sender via skemaet, - sådan har
jeg forstået det...

> Mener du, at man kan få lov at hente programmet både til sin Mac og PC?

Ja, hvis du da ellers har afkrydset, at du vil bruge den på både Mac og
Windows.

Jeg har downloaded begge ver., og jeg har tillige downloaded samtlige
manualer og hjælpedokumenter i PDF - faktisk både til ver. 2003 og til
den 6.7, jeg har i forvejen, og som jeg fik som gave fra dem.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Per Rønne

Dato : 03-10-04 07:27

> [...]
> på, at jeg er med på deres newsliste/forum.
>
> De vurderer åbenbart ud fra de opl., man sender via skemaet, - sådan har

Den eneste mulighed, og de kan naturligvis ikke foretage vurderingen i
weekenden. Det må vente til mandag - i USA.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-10-04 09:42

> Den eneste mulighed, og de kan naturligvis ikke foretage vurderingen i
> weekenden. Det må vente til mandag - i USA.

Og desværre glemte jeg at krydse af, at jeg ville bruge programmet på
begge platforme. Jeg meldte mig bare fra begge maskiner en efter en. Og
så fik jeg nr. 2 i hovedet igen med besked om, at jeg allerede var
registreret. Så nu har jeg sendt et lille essay tilbage om, hvem jeg er.
- De får da virkelig noget at se til derovre.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Christian Bech

Dato : 03-10-04 10:40

In article <415f7df5$0$13736$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,

> De vurderer åbenbart ud fra de opl., man sender via skemaet, - sådan har
> jeg forstået det...

Ellers har du vel også et problem?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-10-04 11:06

On Sun, 03 Oct 2004 11:40:19 +0200, Christian Bech wrote:

> Ellers har du vel også et problem?

Det har han vel alligevel. At man bruger software, man ikke har ret til at
bruge, bliver ikke først ulovligt i det øjeblik det bliver opdaget.

--
MVH
osv...

Fra : Christian Bech

Dato : 03-10-04 12:53

In article <pan.2004.10.03.10.05.58.376423@mail.invalid>,
"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> wrote:

> Det har han vel alligevel. At man bruger software, man ikke har ret til at
> bruge, bliver ikke først ulovligt i det øjeblik det bliver opdaget.

Så er der ingen vej udenom. Erik Richard må slå et kursus om Office for
Windows op på AOF.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-10-04 14:14

On Sun, 03 Oct 2004 13:52:31 +0200, Christian Bech wrote:

> Så er der ingen vej udenom. Erik Richard må slå et kursus om Office for
> Windows op på AOF.

Ville det ikke være bedre med et kursus i "Jura for ignoranter"?
--
MVH
osv...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-04 15:22

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> Så er der ingen vej udenom.

Jeg behøver skam ingen vej 'udenom'. For det første er der en regulær
trial/demo periode, og for det andet, så oplærer og underviser jeg
svagtseende og ældre i brugen af Mac og Mac relateret software...

> Erik Richard må slå et kursus om Office for Windows op på AOF.

Som om Windows ikke er slem nok, - så tillige også på AOF..

Fra : Christian Bech

Dato : 03-10-04 23:04

In article <41600ae9$0$22699$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,

> Jeg behøver skam ingen vej 'udenom'. For det første er der en regulær
> trial/demo periode, og for det andet, så oplærer og underviser jeg
> svagtseende og ældre i brugen af Mac og Mac relateret software...

Men det er vel stadig på kanten af hvad de lister af muligheder? Det ser
ud til at der skal være et organisatorisk tilhørsforhold.

> Som om Windows ikke er slem nok, - så tillige også på AOF..

Du skal nok klare det flot... Der er med garanti ikke nogen af
kursisterne der nærmer sig Word igen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-04 23:26

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> Men det er vel stadig på kanten af hvad de lister af muligheder? Det ser
> ud til at der skal være et organisatorisk tilhørsforhold.

Det har jeg da også i mit firma, som er reg. på engelsk også, så den kan
de da finde under 'KML Christian Media & PA Service'.

Og da jeg ikke tager betaling for undervisning brugen af Mac, så er det
vel kvalifikation nok... - sku' jag da mene...

- At jeg så håber, de senere kommer og køber noget hos mig, - er en helt
anden sag..

> Du skal nok klare det flot... Der er med garanti ikke nogen af
> kursisterne der nærmer sig Word igen.

Det skulle da så være derfor, - og så skulle jeg tvangsindlægge dem til
at lære Mac'ens uforlignelige egenskaber, - og nok især lægge vægt på,
at flere store officepakker er gratis, og de risikerer heller ikke at få
virus. - Tjoe.... Det må jeg lige tænke over..

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-10-04 13:25

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> kan de da finde under 'KML Christian Media & PA Service'.

Uha. Har du lov til at bruge Christians navn til det?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-04 20:56

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Jeg behøver skam ingen vej 'udenom'. For det første er der en regulær
> trial/demo periode, og for det andet, så oplærer og underviser jeg
> svagtseende og ældre i brugen af Mac og Mac relateret software...

det er næppe nok, du skal formegenlig være indrullet som underviser
eller undervist på en godkendt uddannelsesinstitution.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-10-04 15:57

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Så er der ingen vej udenom. Erik Richard må slå et kursus om Office for
> Windows op på AOF.

Databaser eller 4th Dimension. 4D er /ikke/ en del af Office-pakken, ja,
ikke en del af nogen som helst Office-pakke.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bech

Dato : 03-10-04 23:02

In article <1gl39ze.1ad7dsvmzv6mlN%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> Databaser eller 4th Dimension. 4D er /ikke/ en del af Office-pakken, ja,
> ikke en del af nogen som helst Office-pakke.

Jeg hentydede til at Erik Richard skulle sikre sig en lærerværdighed
for at kvalificere sig til licensen.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-04 04:07

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg hentydede til at Erik Richard skulle sikre sig en lærerværdighed
> for at kvalificere sig til licensen.

En elev-værdighed var faktisk nok.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-04 15:16

Hej Christian

Ja, det kan man jo godt sige, - jeg kan ihvertfald ikke bruge mit gamle
reg.nr. til 2003 versionen.. - Og så har jeg bare brugt tid på at
hente noget 'nytteløst' kode..

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-10-04 21:52

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> - hvorfra man kan downloade gratis versioner af 4th Dimension 2003, hvis
> man har noget med uddannelsessystemet at gøre, enten som elev eller

Glimrende link. Jeg er studerende. Men hvad kan det program bruges til?
Der står vist noget om macroer, men det kan jeg ikke se skulle være
noget jeg har behov for. Og en af de der videoer vist noget med noget
database-fætter-ting der kunne overføres til Excel og word...

Og så står der at det kan genoprette noget efter et crash på en server.
Nu kører jeg ikke nogen servere af nogen art, så hvad kan programmet
bruges til for mit vedkommende? Jeg hader når der ikke er noget
screenshot, så jeg kan danne mig et indtryk af hvordan programmet ser ud
og hvad det kan... Er det ellers et godt program, som er værd at hente?
Og hvad fylder det?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 02-10-04 22:12

On Sat, 02 Oct 2004 22:52:07 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> Glimrende link. Jeg er studerende. Men hvad kan det program bruges til?

Hvis du ikke ved det, har du ikke noget at bruge det til.

Det er en datbase, ligesom Oracle, diverse SQL-varianter osv.
--
MVH
osv...

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-10-04 09:42

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Hvis du ikke ved det, har du ikke noget at bruge det til.

Sådan kan man da ikke udtrykke det. Siden jeg fik min første computer er
jeg ad tilfældige veje blevet konfronteret med snesevis af værdifulde
udnyttelsesmuligheder, som jeg ikke kendte i forvejen og ikke havde
efterspurgt. Når der så dukker et nyt program op, som måske kan være et
brugbart hjælpemiddel, kunne det være godt at få nogle eksempler på,
hvordan det kan udnyttes. Jeg savner stadig et prohram, der kan hjælpe
mig med at administrere min undervisningsplanlægning - meget gerne
noget, der kan bruges på tværs af platforme. Det skal være noget, der
kombinerer egenskaber fra en database og et kalenderprogram. Vel at
mærke et kalenderprogram, hvor der er ubegrænset skriveplads til den
enkelte begivenhed.. Når 4D tilbydes undervisere, ville det være fint
med en demonstration af, hvad de tror, vi kan bruge det til.
På samme måde har jeg en idé om, at jeg ville kunne bruge MacJournal.
Men jeg savner at se, hvordan andre har gjort det.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-10-04 10:34

On Sun, 03 Oct 2004 10:42:07 +0200, Ove Steen Smidt wrote:

> Sådan kan man da ikke udtrykke det.

Med det program mener jeg godt man kan sige det.

> [...]
> udnyttelsesmuligheder, som jeg ikke kendte i forvejen og ikke havde
> efterspurgt. Når der så dukker et nyt program op,

4D er bestemt ikke et nyt program.

> [...]
> enkelte begivenhed.. Når 4D tilbydes undervisere, ville det være fint
> med en demonstration af, hvad de tror, vi kan bruge det til.

For at du skal kunne bruge 4D til noget fornuftigt, skal man have noget
viden om databaser. Tilbuddet er garanteret henvendt til folk der enten
underviser i databaser eller modtager undervisning i databaser, ikke til
undervisere eller studerende, der behøver en fiks og færdig database til
lige netop deres formål.

--
MVH
osv...

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 03-10-04 10:51

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> På samme måde har jeg en idé om, at jeg ville kunne bruge MacJournal.
> Men jeg savner at se, hvordan andre har gjort det.

Jeg er lærer og kender godt MacJournal og til ideen om, at det kan
bruges uden helt at vide hvor det fejler: jeg kan ikke bruge det,
hverken til elev-kommentarer (manglende »mappe-niveauer« á la 7.a ->
Kris) eller til UV-plan og heraf site-export. Alligevel henter jeg det
hver gang, det kommer i en ny version.
Kender du DevonThink? Devon Technologies laver et par fede produkter, og
ellers er der Omni Outliner.

--
Mvh. Poul

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-10-04 21:11

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> [...]
> hver gang, det kommer i en ny version.
> Kender du DevonThink? Devon Technologies laver et par fede produkter, og

Nej, dem har jeg ikke set.. Men nu vil kigge efter dem.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 04-10-04 17:13

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Nej, dem har jeg ikke set.. Men nu vil kigge efter dem.
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen

DevonThink er på:
http://www.devon-technologies.com/products/devonthink/overview.php
OmniOutliner er på:
http://www.omnigroup.com/applications/omnioutliner/

Det er et lille stykke tid siden jeg testede dem sidst i
preview-versioner med begrænsninger.
DevonThink skal jeg have købt på et tidspunkt: den kan nærmest alt det,
som jeg har behov for (mange niveauer, websider, illustrationer,
indbygget editor til tekst, mulighed for duplikater, kategorisering,
stærke søgemuligheder, osv.) - i DevonThink kunne jeg lægge alle mine
papirer, billeder, artikler osv. til undervisning, men den er lidt tung
for min iBook 600 G3 at trække med, så jeg har villet vente til en
powerbook faldt ned i mit skød.
Jeg kigger stadig opad...
--
Mvh. Poul

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-10-04 19:07

> [...]

> papirer, billeder, artikler osv. til undervisning, men den er lidt tung
> for min iBook 600 G3 at trække med, så jeg har villet vente til en

Jatak. Det var nu ikke så svært at finde. Jeg kan ikke - efter et
hurtigt gennemsyn - se hvad jeg kan bruge et program til, der holder
orden på mine dokumenter. Jeg har brug for et program, hvori jeg kan
skrive min undervisningsplanlægning - et udvidet kalenderprogram, der
både kan vise de lange stræk og den enkelte undervisningssituation.
Moduler, der bruges i flere klasser, importeres fra et idélager. Plads
til evaluering og aftaler.
Problemet med almindelige kalenderprogrammer er bl.a. , at den synlige
skriveplads er afhængig af, hvor lang tid begivenheden varer. Og det er
alt for lidt plads til en lektion. Ellers skal man ind i de tilknyttede
noter. Og det er bøvlet.
Det ville være ønskeligt med et program, der kunne bruges på tværs af
platforme. Så kunne man have selve dokumentet liggende på en server
eller på skolens intranet, så at man kunne bruge det overalt uden altid
at skulle have sin bærbare Mac med sig.
Men nu er Intranet jo ved at blive udbredt på skolerne. Og så må vi se,
hvad det kan udvikle sig til i form af planlægningsværktøj.

Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Per Rønne

Dato : 03-10-04 04:27

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Glimrende link. Jeg er studerende. Men hvad kan det program bruges til?

En database, der på en del områder er bedre end FileMaker Pro, og hvis
du både bruger Mac og Win så kan den bruges på begge platforme.

Praktisk, hvis du eksempelvis har en Mac desktop og en Win laptop. Og
her er det så lidt upraktisk at benytte FileMaker Pro på Mac'en og
Access på Windåsen.

Hele manualsættet følger i øvrigt med på pdf-filer, som naturligvis kan
printes ud. Må jeg anbefale at de printes ud i duplex [begge sider] og
indbindes hos Majgrens Bogbinderi, Esplanaden 34b i kælderen? Indbindes
de som noter, med beige ryg, er det billigt [vist 75 kroner per bind],
man kan skrive på ryggen, og de fylder langt mindre end hvis de placeres
i A4-mappe.

Generelt vil jeg i øvrigt sige, at det er useriøst ikke at have en
database til at organisere sine data på datamaten.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-10-04 17:01

Per Rønne wrote:

> [...]
-snip-

> Generelt vil jeg i øvrigt sige, at det er useriøst ikke at have en
> database til at organisere sine data på datamaten.

Ok, tak for det. Du er vist den der svarede mest fornuftigt på det jeg
spurgte om (hvad det kan bruges til)...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-10-04 13:26

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Generelt vil jeg i øvrigt sige, at det er useriøst ikke at have en
> database til at organisere sine data på datamaten.

Du lokker...

Hvad er din definition på en database?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-04 17:54

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Du lokker...
>
> Hvad er din definition på en database?

En samling data kombineret med et edb-system, der gør det let at finde,
bearbejde og opdatere dem. Se:

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=lang_da|lang_en&ie=UTF-8&n
ewwindow=1&c2coff=1&oi=defmore&q=define:database

I dag kalder de fleste databaser sig for RELATIONSdatabaser, selv om de
færreste dog er det. I en relationsdatabase er tabellerne /relationer/,
dvs at de udgør en matematisk mængde af tupler [poster]. Dermed kan de
hverken have en bestemt rækkefølge eller indeholde dubletter. Selv
Oracle skal tvinges til at opføre sig som en relationsdatabase, ved at
sikre at der til hver tabel knyttes en /primær nøgle/.

I øvrigt er det endnu ikke lykkedes mig at få 4th Dimension til at virke
med sekvenser, således at hver ny post i en tabel får en automatisk
genereret primærnøgle. Noget sådant burde have været udførligt omtalt
allerede i /Getting Started/ manualen.

Se i øvrigt:

http://www.mactech.com/articles/mactech/Vol.16/16.04/4thDimension/
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-10-04 19:17

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> En samling data kombineret med et edb-system, der gør det let at finde,
> bearbejde og opdatere dem. Se:

Ok, dvs et filsystem er fint en database jvf den definition. Så man
er ikke disket bare fordi man kyler alle sine data ned i diverse
asorterede filer - det er jeg glad for :)

> hverken have en bestemt rækkefølge eller indeholde dubletter. Selv
> Oracle skal tvinges til at opføre sig som en relationsdatabase, ved at
> sikre at der til hver tabel knyttes en /primær nøgle/.

I Oracle har hver række implicit en unik nøgle.

> [...]
> med sekvenser, således at hver ny post i en tabel får en automatisk
> genereret primærnøgle. Noget sådant burde have været udførligt omtalt

I betragtning af hvor bøvlet det er at få Oracle til sekvenser, kan 4D
da godt tillade sig det samme.

Hvad var der iøvrigt galt med PostgreSQL?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-04 19:51

> [...]
> er ikke disket bare fordi man kyler alle sine data ned i diverse
> asorterede filer - det er jeg glad for :)

Ja, jeg synes også at den angivne definition er lidt for bred.

> I Oracle har hver række implicit en unik nøgle.

Du tænker på row-id? Det kan faktisk ændre sig ...

> I betragtning af hvor bøvlet det er at få Oracle til sekvenser, kan 4D
> da godt tillade sig det samme.

Her er jeg måske påvirket af at jeg udmærket kender Oracle.

> Hvad var der iøvrigt galt med PostgreSQL?

Har jeg skrevet at der var noget galt med PostgreSQL? Men ok, jeg synes
at der mangler en fornuftig frontend til udvikling af skærmbilleder à la
SQL*Forms, som det kendes fra Oracle.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-10-04 16:41

> Du tænker på row-id? Det kan faktisk ændre sig ...

Der kan man se. Hvornår?

> Har jeg skrevet at der var noget galt med PostgreSQL? Men ok, jeg synes
> at der mangler en fornuftig frontend til udvikling af skærmbilleder à la
> SQL*Forms, som det kendes fra Oracle.

Jeg undrer mig bare over at du skal have alle de forskellige databaser
i luften?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-04 17:22

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Der kan man se. Hvornår?

Når Oracle i baggrunden reorganiserer databasen for at spare plads. Jeg
har selv oplevet det. Man skal ganske simpelt sørge for at /enhver/
tabel i Oracle har en primær nøgle, hvis værdi hentes fra en sekvens.

http://www.techonthenet.com/oracle/sequences.htm

> Jeg undrer mig bare over at du skal have alle de forskellige databaser
> i luften?

I luften? Jeg er faktisk cand.scient. i datalogi, og databaser er noget
af det jeg professionelt har arbejdet mest med.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-10-04 17:48

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> I luften? Jeg er faktisk cand.scient. i datalogi, og databaser er noget
> af det jeg professionelt har arbejdet mest med.

Du nævnte vist det med graden, sidst jeg hjalp dig, så det vidste jeg
skam godt.

Netop mens jeg læste ovenstående lød der fra fjernsynet noget med hvad
Tigerdyr er BEDST til. Det var vist ikke databaser. Sådan er vi så
forskellige :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-04 18:34

> [...]

> Netop mens jeg læste ovenstående lød der fra fjernsynet noget med hvad
> Tigerdyr er BEDST til. Det var vist ikke databaser. Sådan er vi så

Næh, men jeg har udviklet databaser i Oracle, Informix og PostgreSQL i
forbindelse med jobs, og undervist i Access. På min Mac har jeg udviklet
mine personlige databaser i FileMaker [nu: 7], og tidligere i dBase i
operativsystemerne cp/m og DOS. På hylderne har jeg en FoxPro [som jeg
finder elendig] og en 4th Dimension [som har fordelen ved at databaserne
kan flyttes mellem de to platforme; jeg har dog ikke licens til
Windows-delen, men får den da forhåbentlig snart tilsendt]. Og ja, jeg
kender da også til Approach [har den på en original CD-ROM med
SmartSuite fra da jeg på et tidspunkt skulle hjælpe mit spejderkorps med
at stable en jamborette på benene; jamboretten blev ikke til noget] og
noget så forældet som Omnis.

Der er intet mærkeligt at jeg har kendskab til mange databaser end at
jeg kan mange programmeringssprog. Pascal, Concurrent Pascal, Modula,
LISP, Prolog, Delphi, C, Java, C++, Ada, SmallTalk, Fortran, Cobol, APL
- for nu blot at nævne dem, jeg lige kan komme i tanke om.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-10-04 19:15

> [...]
> LISP, Prolog, Delphi, C, Java, C++, Ada, SmallTalk, Fortran, Cobol, APL
> - for nu blot at nævne dem, jeg lige kan komme i tanke om.

Uha. Er du klar over at du kan tjene kassen som konsulent?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-04 20:00

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Uha. Er du klar over at du kan tjene kassen som konsulent?

Alle dataloger har prøvet at programmere i mange sprog, og det er
naturligvis ikke alle vi er lige fortrolige med. Men så snart det ikke
længere drejer sig om at forstå nye begreber, men hvordan de forskellige
ting er implementeret i et nyt sprog, så er det legende let.

Jeg har allerede arbejdet som selvstændig, momsregistreret konsulent.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-10-04 20:14

> [...]

> længere drejer sig om at forstå nye begreber, men hvordan de forskellige
> ting er implementeret i et nyt sprog, så er det legende let.

Under forudsætning af at vi taler om ikke-trivielle programmer, finder
jeg ordene "legende let" totalt malplacerede i ovenstående sætning :)

Jeg kan forstå at du på det sidste år, er blevet en Java-haj?

> Jeg har allerede arbejdet som selvstændig, momsregistreret konsulent.

Med noget af ovennævnte?
også datalog.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-04 05:13

> [...]

> Under forudsætning af at vi taler om ikke-trivielle programmer,

> finder jeg ordene "legende let" totalt malplacerede i ovenstående sætning

Alle datalogistuderende kommer i løbet af studietiden til at arbejde med
mange forskellige programmeringssprog, og reelt er det det første sprog
der er sværest at lære. Derefter går det som en leg, i hvert fald i det
omfang der ikke skal læres nye begreber.

> Jeg kan forstå at du på det sidste år, er blevet en Java-haj?

Næh, men jeg underviste i Java [og Delphi] på gymnasialt nivaeu, og var
censor til studentereksamen i datalogi, hvor eleverne havde lært Java.

I øvrigt kan jeg kun beklage, at elevernes faglige niveau i matematik er
faldet så meget, som det er. Faktisk er midaldrende med en realeksamen i
dag bedre til matematik, end matematiske 3g'ere er det. De førstnævnte
har nemlig haft fem års rigtig matematikundervisning mens de sidstnævnte
kun har haft det siden 1. gymnasieklasse. Hvor de starter med hvad vi
andre havde i 6. klasse boglig med:

ka + kb + kc = k(a + b + c)

Folkeskolens matematikundervisning er som en almindelig følge af
enhedsskolen i dag begrænset til regning; de ikke så bogligt begavede
ville nemlig slet ikke forstå det. Hvad ikke alle kan lære må ingen
nemlig lære.

Moderne programmering er objektorienteret. Objektorienteret
programmering bygger på det matematiske begreb /klasser/, som igen
bygger på algebra, som der blev undervist i i 3. gymnasieklasse på den
af Bertel Haarder afskaffede matematisk-fysiske gren.

Ikke engang Fibonacci-tal, som udgør et standardområde ved indlæringen
af løkker, kan de klare, idet det lugter af induktionsbevis, som også er
gledet ud.

> Med noget af ovennævnte?

Oracle, C, UNIX var de primære opgaver.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-10-04 07:47

Jeg talte om at gå fra teori til praksis. At "kunne" et sprog, er i
min bog at man kan levere andet og mere end en rekursiv[1] fibonacci-rutine.

> [...]
> der er sværest at lære. Derefter går det som en leg, i hvert fald i det
> omfang der ikke skal læres nye begreber.

Jeg tror du har glemt at jeg også er datalog. Jeg ved fint alt det
der. Det var jo også derfor jeg kunne hjælpe dig med dine Javaproblemer.

> Oracle, C, UNIX var de primære opgaver.

Det kan man nu også godt tjene kassen på. Oraclekonsulenter er i høj kurs.

[1] At løse fibonacci rekursivt er ikke optimalt.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-04 15:33

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Jeg talte om at gå fra teori til praksis. At "kunne" et sprog, er i
> min bog at man kan levere andet og mere end en rekursiv[1] fibonacci-rutine.

Naturligvis. Men samtidig kan man ikke alle sprog lige godt; skal man
bruge det er det dog ret nemt at sætte sig ind i resten.

> Jeg tror du har glemt at jeg også er datalog. Jeg ved fint alt det
> der. Det var jo også derfor jeg kunne hjælpe dig med dine Javaproblemer.

OK. Var det ikke dig der foreslog brug af Eclipse?

> Det kan man nu også godt tjene kassen på. Oraclekonsulenter er i høj kurs.

> [1] At løse fibonacci rekursivt er ikke optimalt.

I de fleste skole- og lærebøger vil fibonaccital typisk udgøre en opgave
til løkker.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-10-04 15:50

> OK. Var det ikke dig der foreslog brug af Eclipse?

Formentlig. Eclipse har tre store fordele: Løbende oversættelse,
refaktorering og prisen.

> I de fleste skole- og lærebøger vil fibonaccital typisk udgøre en opgave
> til løkker.

Så længe det ikke er til rekursion.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-04 17:03

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Formentlig. Eclipse har tre store fordele: Løbende oversættelse,
> refaktorering og prisen.

Jep, og det var det udviklingsmiljø vi brugte til Java.

> Så længe det ikke er til rekursion.

Det var der ingen af mine hold der lærte.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-10-04 17:14

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Jep, og det var det udviklingsmiljø vi brugte til Java.

Det er også helt ok.

> Det var der ingen af mine hold der lærte.

På et halvt eller helt år? Hvis det er et helt år, vil jeg da gerne
vide hvad I så brugte tiden på? Et halvt år kan til nød undskyldes.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-04 17:58

> [...]

> På et halvt eller helt år? Hvis det er et helt år, vil jeg da gerne
> vide hvad I så brugte tiden på? Et halvt år kan til nød undskyldes.

Et helt år, og der er altså andet i faget [htx: programmering,
gymnasiet: datalogi] end Java eller Delphi, og jeg opfatter ikke
rekursion som vigtigere end det at fatte klassebegrebet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-10-04 19:41

> [...]

> gymnasiet: datalogi] end Java eller Delphi, og jeg opfatter ikke
> rekursion som vigtigere end det at fatte klassebegrebet.

Der er mange ting der skal på plads med henblik på programmering. Jeg
overvurderer formentlig - sådan er det jo gerne når man har
beskæftiget sig med ngoet i lang tid - hvor meget viden man kan proppe
ind i hovedet på folk, men jeg vil da gerne vide hvad der blev
prioriteret, da jeg mener det er lige så vigtigt at vide hvordan
del-og-hersk kan løse en opgave vha rekursion som at vide om diverse
obskure klasser.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-04 07:30

> [...]

> prioriteret, da jeg mener det er lige så vigtigt at vide hvordan
> del-og-hersk kan løse en opgave vha rekursion som at vide om diverse

Eleverne lærer ikke en bunke om »obskure klasser«, men højst om hvad
klasser er og om nedarvning. Sub- og superklasser. Og kan de det, så er
11-tallet hjemme.

Du gør dig ikke klart hvor ringe dagens gymnasieelever er til matematik,
der på mange måder er en forudsætning for programmering. Folkeskolen har
jo erstattet matematikken med regningen, ud fra devisen at hvad ikke
alle kan lære, må ingen lære. Men naturligvis er det ikke forbudt
lærerne at lære eleverne de; det kan så finde sted på Rungsted Skole,
men ikke i en folkeskole med et socialt boligbyggeri i nærheden.

Og hvad er det så de mangler? Det matematiske abstraktionsniveau som er
nødvendigt.

I gymnasieskolen gives der fire ugentlige timer i datalogi [tre når den
nye gymnasiereform gennemføres]. På htx tre timer i programmering i
første semester, to i andet. Og undervisningen i Delphi eller Java er
altså ikke det eneste der skal nås.

I gymnasieskolen laves så fire »store« opgaver; typisk to i
programmering, en i maskinarkitektur [WinDavid eller PC indsigt og
udsyn] og et i frit emne, typisk Access eller web-design.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-10-04 08:14

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Du gør dig ikke klart hvor ringe dagens gymnasieelever er til matematik,
> der på mange måder er en forudsætning for programmering. Folkeskolen har

Nej, det gør jeg ikke. Jeg har ladet mig forstå at der er så meget
ANDET som elever skal lære i dag, end de skulle i den stråtækte, og at
det naturligt skubber noget andet ud.

At der burde være elitespecialklasser der kan lære de begavede børn
noget af de ting der kan gavne dem senere, er jo et kendt og
kontroversielt emne. Jeg kender personligt til adskillige børn hvor
skolen ikke giver dem udfordringer nok, og de er ved at kede sig
ihjel. Sådanne børn ville kunne løfte de ting du savner nu.

> [...]
> nye gymnasiereform gennemføres]. På htx tre timer i programmering i
> første semester, to i andet. Og undervisningen i Delphi eller Java er

Hvilket jeg spurgte til, hvad så var. Må man se?

> I gymnasieskolen laves så fire »store« opgaver; typisk to i
> programmering, en i maskinarkitektur [WinDavid eller PC indsigt og
> udsyn] og et i frit emne, typisk Access eller web-design.

Opgaver tager meget tid. Rigtigt meget tid.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-04 08:47

> [...]

> Nej, det gør jeg ikke. Jeg har ladet mig forstå at der er så meget
> ANDET som elever skal lære i dag, end de skulle i den stråtækte, og at

Nu var det vist kun få børn der gik i »den stråtækte«, som da også var
ukendt i byerne.

Men det børnene bruger meget tid på i dag, i forhold til tidligere

> [...]
> skolen ikke giver dem udfordringer nok, og de er ved at kede sig
> ihjel. Sådanne børn ville kunne løfte de ting du savner nu.

Ja, enhedsskolen er mildest talt en uting.

> Hvilket jeg spurgte til, hvad så var. Må man se?

Kommer du til MacBrugers workshop i dag? Ellers kan jeg henvise til to
skolebøger, som bruges i gymnasieskolen [datalogi] og teknisk skole
[Programmering på htx]:

Arne Tolstrup Madsen, Kjeld Reese og Inger Mønsted: Programkonstruktion
med Delphi. TolstrupDATA, isbn 87-984413-6-1:

http://www.tolstrupdata.dk/books/delphi.htm

Ilse Haugaard: Java Programmering. Systime, isbn 87-616-0332:

http://www.google.com/search?q=%22Ilse+haugaard%22+%22JAVA+Programmering
%22&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Især:

http://www.emu.dk/gym/fag/dl/forening/bladet/nr82/k010901.htm
http://steen.toft.joergensen.person.emu.dk/datalogi/java.htm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-10-04 08:12

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Men det børnene bruger meget tid på i dag, i forhold til tidligere

Tjah. Normerne har ændret sig for hvad man skal lære for at kunne
begå sig og være et helt, veluddannet menneske. At så der er droslet
ned for nogen boglige ting som samfundet skriger på, tyder så på at vi
er ved at forberede os til at outsource al tungt bogligt arbejde til
Indien eller tilsvarende, hvor folk godt gider knokle sig ihjel for
ingen penge.

> Især:
>
> http://www.emu.dk/gym/fag/dl/forening/bladet/nr82/k010901.htm
> http://steen.toft.joergensen.person.emu.dk/datalogi/java.htm

Dem kigger je gpå.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 05-10-04 19:28

In dk.edb.mac, Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
> LISP, Prolog, Delphi, C, Java, C++, Ada, SmallTalk, Fortran, Cobol, APL
> - for nu blot at nævne dem, jeg lige kan komme i tanke om.

Og her sidder jeg i spænding og venter, på alle dem du ikke lige kunne
komme i tanke om.

(:

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

IP: We all do.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-10-04 19:40

Hej Jonas

Tror du, han også kan både Comal, Basic, NewBasic, REALBasic...?
mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-04 20:00

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Og her sidder jeg i spænding og venter, på alle dem du ikke lige kunne
> komme i tanke om.

Actor. I øvrigt er der masser af ikke-generelle sprog jeg mere eller
mindre kan. Sidst tilkomne er programmeringssproget til Mathematica. Der
kunne også nævnes SQL og PLSQL. Basic, Comal, Algol, Simula.

Nogle naturligvis mere end andre, og for mange af sprogenes vedkommende
skal jeg have en manual ved hånden hvis jeg i dag skal programmere i
dem.

Reelt er det det første sprog der er sværest at lære - for mit
vedkommende Pascal.

Jeg kommer i øvrigt i tanke om alle de forskellige script-sprog til
UNIX. Ksh, csh, tcsh, bash, ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-10-04 09:05

In dk.edb.mac, Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

[...]

> Actor. I øvrigt er der masser af ikke-generelle sprog jeg mere eller
> mindre kan. Sidst tilkomne er programmeringssproget til Mathematica. Der
> kunne også nævnes SQL og PLSQL. Basic, Comal, Algol, Simula.

Jamen altså, det vælter jo bare ud med sprog du kan.

Så må du da have masser af penge i banken?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Five exclamation marks, the sure sign of an insane mind.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-10-04 09:36

voss@null.dk (Jonas Voss) writes:

> Jamen altså, det vælter jo bare ud med sprog du kan.
>
> Så må du da have masser af penge i banken?

SQL tæller iøvrigt ikke, da det ikke er Turing-komplet.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-04 15:33

> [...]

> [...]
>
> Jamen altså, det vælter jo bare ud med sprog du kan.
>
> Så må du da have masser af penge i banken?

Næh, men under studiet stifter man bare kendskab til en bunke sprog.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-10-04 20:43

On Tue, 05 Oct 2004 19:33:57 +0200, Per Rønne wrote:

> [...]
> LISP, Prolog, Delphi, C, Java, C++, Ada, SmallTalk, Fortran, Cobol, APL
> - for nu blot at nævne dem, jeg lige kan komme i tanke om.

Ævbæv, jeg kan bare hakke mig igennem Visual Basic!
--
MVH
osv...

Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-04 05:13

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Ævbæv, jeg kan bare hakke mig igennem Visual Basic!

Men hvis du nu havde været igennem Datalogi 0 på Københavns Universitet,
så havde du haft let ved det.

Må jeg i øvrigt anbefale dig at melde dig til som enkeltfagselev på et
studenterkursus i faget datalogi? Her lærer du bl.a. programmering,
enten Delphi [Pascal] eller Java [C].
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-10-04 07:47

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Java [C].

Nu bliver jeg bekymret. At sammenligne Java med C, er vist noget af
en tilsnigelse.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-04 15:33

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Nu bliver jeg bekymret. At sammenligne Java med C, er vist noget af
> en tilsnigelse.

Man kommer nu altså ikke uden om at det er udviklet med baggrund i C. Se
bare på for-løkken.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-10-04 15:50

> Man kommer nu altså ikke uden om at det er udviklet med baggrund i C. Se
> bare på for-løkken.

Syntaksen er utvivlsomt valgt for at gøre det tillokkende for
C-programmører. Objektmodellen har ikke meget med C at gøre.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-10-04 17:10

On Wed, 06 Oct 2004 06:12:44 +0200, Per Rønne wrote:

> Men hvis du nu havde været igennem Datalogi 0 på Københavns Universitet,
> så havde du haft let ved det.

Sikkert, men nu valgte jeg en anden vej. Jeg er overhovedet ikke
EDB-uddannet, men har alligevel arbejde indenfor faget og fik mit job
foran folk, der havde masser af uddannelse indenfor faget.

> Må jeg i øvrigt anbefale dig at melde dig til som enkeltfagselev på
> et studenterkursus i faget datalogi?

Næh.

> Her lærer du bl.a. programmering,
> enten Delphi [Pascal] eller Java [C].

Som jeg ikke har det fjeneste at bruge til.
--
MVH
osv...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-10-04 10:56

> [...]

> Generelt vil jeg i øvrigt sige, at det er useriøst ikke at have en
> database til at organisere sine data på datamaten.

Hvorfor i himmerrigernes navn skule man da også anvende FM Pro på Mac'en
og så Access på PC'en, når FM Pro glimrende kan anvendes på begge to.
Den ene kan endda uden videre sættes op til at være klient af den anden,
hvis man har behov for det.

Og manuallæsning er i udpræget grad mindre nødvendigt ved programmering
i FM end i den noget mere langhårede 4D.

Stig

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-04 11:03

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Hvorfor i himmerrigernes navn skule man da også anvende FM Pro på Mac'en
> og så Access på PC'en, når FM Pro glimrende kan anvendes på begge to.

Eksempelvis hvis man har Access på laptoppen [Access findes kun til
Windows] og FileMaker på Mac.

> Den ene kan endda uden videre sættes op til at være klient af den anden,
> hvis man har behov for det.

Ja, og man kan endda lade den »offentliggøre« på intranettet, så man kan
benytte den gennem en browser. Meeen - det gælder så ikke, hvis man ikke
er hjemme, og skal bruge Windåsen til at tage noter på.

> Og manuallæsning er i udpræget grad mindre nødvendigt ved programmering
> i FM end i den noget mere langhårede 4D.

Såvel FM som 4D har deres fordele og ulemper. »Heldigvis« er de ikke de
samme, så hvad man med fordel kan lave på et program, kan ikke
nødvendigvis "med fordel" laves på det andet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-10-04 21:11

> [...]

> samme, så hvad man med fordel kan lave på et program, kan ikke
> nødvendigvis "med fordel" laves på det andet.

Korrekt - så fik vi lige klargjort et apr ting om FileMaker

Fra : Per Rønne

Dato : 12-10-04 04:26

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Korrekt - så fik vi lige klargjort et par ting om FileMaker

Og med 4D.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-04 15:45

Hejsa

Bare et lille spørgsmål... Er der nogen af jer,der indtil nu har fået et
serienummer til 4D?

Fra : Per Rønne

Dato : 12-10-04 15:57

> Bare et lille spørgsmål... Er der nogen af jer,der indtil nu har fået et
> serienummer til 4D?

Jeg stillede det samme spørgsmål for tre dage siden:

Message-ID <1gle2bs.i8vmityxx762N%spam@husumtoften.invalid>

- intet svar, så jeg går ud fra at ingen endnu har fået svar. Måske skal
de lige have svar fra skolen - men hvorfor skulle du så ikke have
skolens adresse?

Måske er den ansvarlige på ferie?
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-04 05:02

Hej Per

Tak for det link! - Jeg har i forvejen en ældre version, og der findes
en del opg. til den også, så dem kan jeg nu få fra deres ftp site.
mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-04 11:23

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> 4D sender serienummer per e-mail.

Er der i øvrigt nogen der har fået svar?
--
Per Erik Rønne