|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Polen Fra : Lene Jakobsen
 | 
 Dato :  02-10-04 10:24
 | 
 |  | Har nogen erfaring med at rejse i bil til Polen?
 Vi har tænkt at sejle til Polen. og køre via Østtyskland hjem, ikke på
 motorvej.
 lene
 
 
 
 
 |  |  | 
  Atcox (02-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Atcox
 | 
 Dato :  02-10-04 19:48
 | 
 |  | 
 
            > Har nogen erfaring med at rejse i bil til Polen?
 > Vi har tænkt at sejle til Polen. og køre via Østtyskland hjem, ikke på
 > motorvej.
 Hvad vil du vide helt præcist?
 Hvor skal i hen i Polen?
 Se evt tidligere diskussioner her i gruppen:
http://tinyurl.com/4jzro |  |  | 
  Lene Jakobsen (03-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lene Jakobsen
 | 
 Dato :  03-10-04 00:21
 | 
 |  | Vi ville gerne sejle til Polen fra Kbh. overnatte en eller to nætter i
 polen, derefter kører i det nordlige tyskland til Danmark.
 Kan det lade sig gøre? er det dumt ikke at vælge motorvejen?
 Hvordan med bilen i Polen, kan man efterlade den for at se på byen, man
 hører så meget om at de bliver stjålet
 Lene
 "Lene Jakobsen" <l.broberg@pc.dk> skrev i en meddelelse
 news:415e7319$0$291$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Har nogen erfaring med at rejse i bil til Polen?
 > Vi har tænkt at sejle til Polen. og køre via Østtyskland hjem, ikke på
 > motorvej.
 > lene
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ped (03-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ped
 | 
 Dato :  03-10-04 11:10
 | 
 |  | "Lene Jakobsen" <l.broberg@pc.dk> skrev i en meddelelse
 news:415f3780$0$307$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Vi ville gerne sejle til Polen fra Kbh. overnatte en eller to nætter i
 > polen, derefter kører i det nordlige tyskland til Danmark.
 > Kan det lade sig gøre? er det dumt ikke at vælge motorvejen?
 > Hvordan med bilen i Polen, kan man efterlade den for at se på byen, man
 > hører så meget om at de bliver stjålet
 
 
 Hej,
 
 Jeg var igennem Polen på motorcykel forrige år, og har været der en gang
 siden i bil. Der er ingensomhelst problemer med at køre i Polen, når du blot
 er opmærksom på, at vejene nogle steder kan være meget ujævne, hullede
 og/eller med meget dybe sporriller. Det gælder både de større hovedveje og
 især de mindre biveje, men naturligvis foregår der vejarbejde og
 forbedringer i Polen som andre steder, så du kan være både heldig og
 uheldig. Vær også opmærksom på, at færdselspolitiet i Polen er overordentlig
 aktivt, så jeg vil tilråde dig at overholde hastighedsgrænserne. Jeg har set
 dem stå med laseren klar med blot 5 km's mellemrum. Trafikken på det
 almindelige vejnet udenfor byerne er nærmest tynd. Du vil ofte møde
 langsomtkørende, overlæssede og osende lastbiler. Polakker overholder
 generelt ikke "overhaling forbudt" skiltning/afstribning, men ellers synes
 jeg ikke at trafikken er et problem. Men vejenes tilstand, hastighedsgrænser
 og til tider langsom trafik gør, at man ikke skal undervurdere afstandene.
 Dagsrejsens længde da jeg kørte på motorcykel igennem var kun omkring 400
 km, og hertil skal så lægges, at motorcyklister har nemmere ved at komme
 frem. Jeg har hørt om motorcyklister, der har kørt gennem den nordlige del
 af landet, og kun har tilbagelagt 300 km på en dag.
 
 På den positive side skal nævnes at skiltningen er klar og entydig, og at
 det er en leg at navigere i Polen. Benzinstationerne ligger tæt, og man
 behøver efter min mening ikke at køre efter vestlige mærker. Jeg var afsted
 sammen med to andre motorcyklister, og vi var alle tre enige om, at cyklerne
 gik bedre på billig, polsk lavprisbenzin end på de kendte mærker vi senere
 tankede i Baltikum. Blyfri benzin fås overalt. Der er masser af spisesteder,
 cafeterier, grilhytter o.l. langs vejene, og man spiser billigt og langt,
 langt bedre end på et dansk gennemsnitscafeteria. I byerne er der
 hævekortautomater alle vegne, og VISA tages i næsten alle butikker.
 
 Tyveri af biler eller fra biler er stadig et stort problem, og hvis det
 overhovedet kan lade sig gøre bør du parkere "sikkert", d.v.s. hotellets
 lukkede parkering, hos private (hvis du kender nogen) eller på bevogtede
 parkeringspladser. Alternativt på det mest trafikerede og oplyste sted i
 byen.
 
 M.v.h.
 
 Jens L. Pedersen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Lene Jakobsen (03-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lene Jakobsen
 | 
 Dato :  03-10-04 11:57
 | 
 |  | tak for dit svar, det gav et bedre overblik. Jeg vil nu finde ud af, hvor
 langt der er hvis vi køre langs kysten til Danmark. Men ved du om vejene
 bliver bedre når vi kommer ind i Tyskland? Det må de vel blive på et
 tidspunkt ikke?
 Mvj
 Lene
 "Ped" <pedmail@tdcadsl.dk.invalid> skrev i en meddelelse
 news:415fcff2$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > "Lene Jakobsen" <l.broberg@pc.dk> skrev i en meddelelse
 > news:415f3780$0$307$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > > Vi ville gerne sejle til Polen fra Kbh. overnatte en eller to nætter i
 > > polen, derefter kører i det nordlige tyskland til Danmark.
 > > Kan det lade sig gøre? er det dumt ikke at vælge motorvejen?
 > > Hvordan med bilen i Polen, kan man efterlade den for at se på byen, man
 > > hører så meget om at de bliver stjålet
 >
 >
 > Hej,
 >
 > Jeg var igennem Polen på motorcykel forrige år, og har været der en gang
 > siden i bil. Der er ingensomhelst problemer med at køre i Polen, når du
 blot
 > er opmærksom på, at vejene nogle steder kan være meget ujævne, hullede
 > og/eller med meget dybe sporriller. Det gælder både de større hovedveje og
 > især de mindre biveje, men naturligvis foregår der vejarbejde og
 > forbedringer i Polen som andre steder, så du kan være både heldig og
 > uheldig. Vær også opmærksom på, at færdselspolitiet i Polen er
 overordentlig
 > aktivt, så jeg vil tilråde dig at overholde hastighedsgrænserne. Jeg har
 set
 > dem stå med laseren klar med blot 5 km's mellemrum. Trafikken på det
 > almindelige vejnet udenfor byerne er nærmest tynd. Du vil ofte møde
 > langsomtkørende, overlæssede og osende lastbiler. Polakker overholder
 > generelt ikke "overhaling forbudt" skiltning/afstribning, men ellers synes
 > jeg ikke at trafikken er et problem. Men vejenes tilstand,
 hastighedsgrænser
 > og til tider langsom trafik gør, at man ikke skal undervurdere afstandene.
 > Dagsrejsens længde da jeg kørte på motorcykel igennem var kun omkring 400
 > km, og hertil skal så lægges, at motorcyklister har nemmere ved at komme
 > frem. Jeg har hørt om motorcyklister, der har kørt gennem den nordlige del
 > af landet, og kun har tilbagelagt 300 km på en dag.
 >
 > På den positive side skal nævnes at skiltningen er klar og entydig, og at
 > det er en leg at navigere i Polen. Benzinstationerne ligger tæt, og man
 > behøver efter min mening ikke at køre efter vestlige mærker. Jeg var
 afsted
 > sammen med to andre motorcyklister, og vi var alle tre enige om, at
 cyklerne
 > gik bedre på billig, polsk lavprisbenzin end på de kendte mærker vi senere
 > tankede i Baltikum. Blyfri benzin fås overalt. Der er masser af
 spisesteder,
 > cafeterier, grilhytter o.l. langs vejene, og man spiser billigt og langt,
 > langt bedre end på et dansk gennemsnitscafeteria. I byerne er der
 > hævekortautomater alle vegne, og VISA tages i næsten alle butikker.
 >
 > Tyveri af biler eller fra biler er stadig et stort problem, og hvis det
 > overhovedet kan lade sig gøre bør du parkere "sikkert", d.v.s. hotellets
 > lukkede parkering, hos private (hvis du kender nogen) eller på bevogtede
 > parkeringspladser. Alternativt på det mest trafikerede og oplyste sted i
 > byen.
 >
 > M.v.h.
 >
 > Jens L. Pedersen
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ped (03-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ped
 | 
 Dato :  03-10-04 14:24
 | 
 |  | "Lene Jakobsen" <l.broberg@pc.dk> skrev i en meddelelse
 news:415fda8c$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > tak for dit svar, det gav et bedre overblik. Jeg vil nu finde ud af, hvor
 > langt der er hvis vi køre langs kysten til Danmark. Men ved du om vejene
 > bliver bedre når vi kommer ind i Tyskland? Det må de vel blive på et
 > tidspunkt ikke?
 
 Jo, meget bedre - med det samme man kommer over grænsen. Det er efterhånden
 svært at finde en vej i det gamle DDR, der ikke er nyasfalteret. En
 undtagelse herfra er dog en bid af motorvejen fra Berlin til Stettin, der
 for to år siden stadig ikke var renoveret, og hvor det gik
 "gadagung-gadagung" over betonplader med flere cm's niveauforskel. Desuden
 kan man i byerne stadig her og der komme ud for brosten. Men vær opmærksom
 på, at trafikken i det gamle DDR kan være meget tæt, da vejnettet ikke er så
 tæt som i vesttyskland, og man kan meget nemt komme til at køre i kø.
 Omfartsveje omkring byerne er stadig nærmest en undtagelse, og selv på
 hovedveje skal man igennem centrum af diverse byer. Så regn stadig ikke med
 lange dagsmarcher, medmindre I tager motorvejen.
 
 M.v.h.
 
 Jens L. Pedersen
 
 
 
 
 |  |  | 
     Lene Jakobsen (03-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lene Jakobsen
 | 
 Dato :  03-10-04 15:48
 | 
 |  | tak for svaret
 vi har snakket om at køre til Travemunde, langs kysten, eller så tæt på vi
 kan komme, også for at se lidt af landet der. Vi vil prøve at undgå
 motorvejene, idet meningen er at se noget andet og det behøver jo ikke være
 en fin motorvej. Så det med de små byer gør ikke så meget. Men jeg kunne
 tænke mig at vide hvad hastighedsgrænserne er i Polen.
 Mvh
 Lene
 "Ped" <pedmail@tdcadsl.dk.invalid> skrev i en meddelelse
 news:415ffd71$0$267$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > "Lene Jakobsen" <l.broberg@pc.dk> skrev i en meddelelse
 > news:415fda8c$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > > tak for dit svar, det gav et bedre overblik. Jeg vil nu finde ud af,
 hvor
 > > langt der er hvis vi køre langs kysten til Danmark. Men ved du om vejene
 > > bliver bedre når vi kommer ind i Tyskland? Det må de vel blive på et
 > > tidspunkt ikke?
 >
 > Jo, meget bedre - med det samme man kommer over grænsen. Det er
 efterhånden
 > svært at finde en vej i det gamle DDR, der ikke er nyasfalteret. En
 > undtagelse herfra er dog en bid af motorvejen fra Berlin til Stettin, der
 > for to år siden stadig ikke var renoveret, og hvor det gik
 > "gadagung-gadagung" over betonplader med flere cm's niveauforskel. Desuden
 > kan man i byerne stadig her og der komme ud for brosten. Men vær opmærksom
 > på, at trafikken i det gamle DDR kan være meget tæt, da vejnettet ikke er
 så
 > tæt som i vesttyskland, og man kan meget nemt komme til at køre i kø.
 > Omfartsveje omkring byerne er stadig nærmest en undtagelse, og selv på
 > hovedveje skal man igennem centrum af diverse byer. Så regn stadig ikke
 med
 > lange dagsmarcher, medmindre I tager motorvejen.
 >
 > M.v.h.
 >
 > Jens L. Pedersen
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
      Ulvir (03-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ulvir
 | 
 Dato :  03-10-04 16:04
 | 
 |  | 
 
            Lene Jakobsen wrote:
 > tak for svaret
 > vi har snakket om at køre til Travemunde, langs kysten, eller så tæt
 > på vi kan komme, også for at se lidt af landet der. Vi vil prøve at
 > undgå motorvejene, idet meningen er at se noget andet og det behøver
 > jo ikke være en fin motorvej. Så det med de små byer gør ikke så
 > meget. Men jeg kunne tænke mig at vide hvad hastighedsgrænserne er i
 > Polen.
 Alt om trafik regler i Polen findes her:
http://www.aer-net.co.uk/edr/poland.htm Mvh-  Ulvir.
            
             |  |  | 
 |  |