Polen
Fra : Lene Jakobsen

Dato : 02-10-04 10:24

Har nogen erfaring med at rejse i bil til Polen?
Vi har tænkt at sejle til Polen. og køre via Østtyskland hjem, ikke på
motorvej.
lene

Fra : Atcox

Dato : 02-10-04 19:48

> Har nogen erfaring med at rejse i bil til Polen?
> Vi har tænkt at sejle til Polen. og køre via Østtyskland hjem, ikke på
> motorvej.

Hvad vil du vide helt præcist?
Hvor skal i hen i Polen?

Se evt tidligere diskussioner her i gruppen:
http://tinyurl.com/4jzro

Fra : Lene Jakobsen

Dato : 03-10-04 00:21

Vi ville gerne sejle til Polen fra Kbh. overnatte en eller to nætter i
polen, derefter kører i det nordlige tyskland til Danmark.
Kan det lade sig gøre? er det dumt ikke at vælge motorvejen?
Hvordan med bilen i Polen, kan man efterlade den for at se på byen, man
hører så meget om at de bliver stjålet

Fra : Ped

Dato : 03-10-04 11:10

> [...]
> Kan det lade sig gøre? er det dumt ikke at vælge motorvejen?
> Hvordan med bilen i Polen, kan man efterlade den for at se på byen, man

Hej,

Jeg var igennem Polen på motorcykel forrige år, og har været der en gang
siden i bil. Der er ingensomhelst problemer med at køre i Polen, når du blot
er opmærksom på, at vejene nogle steder kan være meget ujævne, hullede
og/eller med meget dybe sporriller. Det gælder både de større hovedveje og
især de mindre biveje, men naturligvis foregår der vejarbejde og
forbedringer i Polen som andre steder, så du kan være både heldig og
uheldig. Vær også opmærksom på, at færdselspolitiet i Polen er overordentlig
aktivt, så jeg vil tilråde dig at overholde hastighedsgrænserne. Jeg har set
dem stå med laseren klar med blot 5 km's mellemrum. Trafikken på det
almindelige vejnet udenfor byerne er nærmest tynd. Du vil ofte møde
langsomtkørende, overlæssede og osende lastbiler. Polakker overholder
generelt ikke "overhaling forbudt" skiltning/afstribning, men ellers synes
jeg ikke at trafikken er et problem. Men vejenes tilstand, hastighedsgrænser
og til tider langsom trafik gør, at man ikke skal undervurdere afstandene.
Dagsrejsens længde da jeg kørte på motorcykel igennem var kun omkring 400
km, og hertil skal så lægges, at motorcyklister har nemmere ved at komme
frem. Jeg har hørt om motorcyklister, der har kørt gennem den nordlige del
af landet, og kun har tilbagelagt 300 km på en dag.

På den positive side skal nævnes at skiltningen er klar og entydig, og at
det er en leg at navigere i Polen. Benzinstationerne ligger tæt, og man
behøver efter min mening ikke at køre efter vestlige mærker. Jeg var afsted
sammen med to andre motorcyklister, og vi var alle tre enige om, at cyklerne
gik bedre på billig, polsk lavprisbenzin end på de kendte mærker vi senere
tankede i Baltikum. Blyfri benzin fås overalt. Der er masser af spisesteder,
cafeterier, grilhytter o.l. langs vejene, og man spiser billigt og langt,
langt bedre end på et dansk gennemsnitscafeteria. I byerne er der
hævekortautomater alle vegne, og VISA tages i næsten alle butikker.

Tyveri af biler eller fra biler er stadig et stort problem, og hvis det
overhovedet kan lade sig gøre bør du parkere "sikkert", d.v.s. hotellets
lukkede parkering, hos private (hvis du kender nogen) eller på bevogtede
parkeringspladser. Alternativt på det mest trafikerede og oplyste sted i
byen.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Lene Jakobsen

Dato : 03-10-04 11:57

tak for dit svar, det gav et bedre overblik. Jeg vil nu finde ud af, hvor
langt der er hvis vi køre langs kysten til Danmark. Men ved du om vejene
bliver bedre når vi kommer ind i Tyskland? Det må de vel blive på et
tidspunkt ikke?
Mvj

Fra : Ped

Dato : 03-10-04 14:24

> [...]
> langt der er hvis vi køre langs kysten til Danmark. Men ved du om vejene
> bliver bedre når vi kommer ind i Tyskland? Det må de vel blive på et

Jo, meget bedre - med det samme man kommer over grænsen. Det er efterhånden
svært at finde en vej i det gamle DDR, der ikke er nyasfalteret. En
undtagelse herfra er dog en bid af motorvejen fra Berlin til Stettin, der
for to år siden stadig ikke var renoveret, og hvor det gik
"gadagung-gadagung" over betonplader med flere cm's niveauforskel. Desuden
kan man i byerne stadig her og der komme ud for brosten. Men vær opmærksom
på, at trafikken i det gamle DDR kan være meget tæt, da vejnettet ikke er så
tæt som i vesttyskland, og man kan meget nemt komme til at køre i kø.
Omfartsveje omkring byerne er stadig nærmest en undtagelse, og selv på
hovedveje skal man igennem centrum af diverse byer. Så regn stadig ikke med
lange dagsmarcher, medmindre I tager motorvejen.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Lene Jakobsen

Dato : 03-10-04 15:48

tak for svaret
vi har snakket om at køre til Travemunde, langs kysten, eller så tæt på vi
kan komme, også for at se lidt af landet der. Vi vil prøve at undgå
motorvejene, idet meningen er at se noget andet og det behøver jo ikke være
en fin motorvej. Så det med de små byer gør ikke så meget. Men jeg kunne
tænke mig at vide hvad hastighedsgrænserne er i Polen.
Mvh

Fra : Ulvir

Dato : 03-10-04 16:04

Lene Jakobsen wrote:
> [...]
> jo ikke være en fin motorvej. Så det med de små byer gør ikke så
> meget. Men jeg kunne tænke mig at vide hvad hastighedsgrænserne er i

Alt om trafik regler i Polen findes her:
http://www.aer-net.co.uk/edr/poland.htm

Mvh- Ulvir.