NEPAL !!!
Fra : Per Frederiksen

Dato : 13-05-01 19:30

Hej NG.

Jeg påtænker mig at rejse 14 dage til Nepal.

- Hvor billigt kan det fåes ??
- Hvad skal jeg se ??
- Hvad skal jeg passe på ??
- Hvad gør jeg ??

Alle Råd og hint modtages med glæde !!

Kort fortalt´, send mig en mail hvis du ved noget om Nepal ????

God Sommer !!!!

Fra : Søren Blom

Dato : 13-05-01 20:11

"Per Frederiksen" <Henning-legaard@wanadoo.dk> skrev
> Jeg påtænker mig at rejse 14 dage til Nepal.
>
> - Hvor billigt kan det fåes ??
> - Hvad skal jeg se ??
> - Hvad skal jeg passe på ??
> - Hvad gør jeg ??

Sig mig lige, har du tænkt dig at rejse til Nepal i 14 uden at have den
fjerneste ide om hvad du vil se/opleve, hvordan du kommer der til osv.
Så Bør du da vist nøjes med at tage en tur rundt i Danmark.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 14-05-01 09:41

In an article of 13 May 2001 Søren Blom wrote:

> Sig mig lige, har du tænkt dig at rejse til Nepal i 14 uden at have den
> fjerneste ide om hvad du vil se/opleve, hvordan du kommer der til osv.

Det er vel det, han er ved at finde ud af...

--
Uffe Holst

Fra : Per Frederiksen

Dato : 14-05-01 20:36

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> fjerneste ide om hvad du vil se/opleve, hvordan du kommer der til osv.

Det er vel det, han er ved at finde ud af...

ja, det er korrekt !!!!!

-men det lader ikke til at det er lovligt at opsøge information, ifølge
Søren Blom. Jeg troede ellers det var hele meningen med denne slage NG.
Et svar som hans, er jo altid rart at få, og det er virkelig noget man kan
bruge !!

Søren Blom, FÅ DIG ET LIV , og skån os for flere dumme bemærkninger , TAK
!!!

De bedste sommerhilsner
Per

--
Uffe Holst

Fra : Knud K. H.

Dato : 13-05-01 21:40

> Jeg påtænker mig at rejse 14 dage til Nepal.
>
> - Hvor billigt kan det fåes ??

Jeg har netop været i Indonesien og New Zealand med en som nærmest har været
hele verden rundt (USA, Thailand, Vietnam, Egypten, Israel, Island,
Brasilien, Chile, Uruguay, Nepal mfl.). Iflg. ham skulle Nepal være det
billigste sted han nogensinde har været.
--
mvh.
Knud K. H.

Fra : Finn Englyst

Dato : 15-05-01 18:57

"Per Frederiksen" <Henning-legaard@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
> - Hvad gør jeg ??
>

> Alle Råd og hint modtages med glæde !!
>
> Kort fortalt´, send mig en mail hvis du ved noget om Nepal ????

http://home6.inet.tele.dk/englyst ligger en rejsebeskrivelse fra en
længere tur i 1996 - Her kan du nok finde lidt inspiration.

God rejse

Venlig hilsen
Finn Englyst
www.englyst.dk

Fra : Kirsten og Hans Erik

Dato : 26-05-01 21:12

Hej Per

Rejs du trygt til Nepal. Det vil være en stor oplevelse.

Jeg har selv boet gennem længere tid i Nepal som u-landsfrivillig og kender
lidt til noget af landet. Men langtfra alt, for det er et meget broget og
sammensat land. Det rummer både høje bjerge, bl.a. Mt. Everest, men det
rummer også det hede lavland, som støder op til Indien. Det rummer samtidigt
en hinduistisk majoritet, fredeligt side om side med både buddhister,
muslimer og kristne. Undertiden anvender de forskellige religioner endog
samme tempel, så her kunne måske være noget at lære.

En ting, der går igen overalt i Nepal er dårlig hygiejne og en deraf
følgende dårlig mave. Det skal du nok være forberedt på. Du bør være meget
forsigtig, ikke mindst i turistrestauranterne i Kathmandu og vige udenom
f.eks. grøn salat og frugter, hvor man spiser skrællen. Vand skal du også
være meget forsigtig med og du skal kun drikke vand, du er helt sikker på
kvaliteten af. Du kan f.eks. selv desinficere vandet med forskellige
tilsætningsstoffer (Micropur, jodtabletter, klortabletter) eller du kan købe
et specielt filter til vandet, alternativt koge det (en lidt upraktisk
løsning). Hvis du skulle få brug for læge, har vi haft meget fornøjelse af
Nepal International Clinic (v/doktor Budha) - se
http://www.nepalonline.net/nic/. Her kan du medbringe en afføringsprøve og
efter 20 minutters ventetiden er prøven analyseret, du er diagnosticeret og
har fået medicinen med. Det er til gengæld ikke den billigste klinik i
Kathmandu.

Hvad sightseeing angår kommer det selvfølgelig an på, hvad du er til. I
selve Kathmandu er der en meget dejlig og charmerende bydel, der hedder
Bodhnath, som ligger centreret omkring et buddhistisk tempel. Meget
hyggeligt, ikke mindst i skumringen om aftenen. Desuden er hinduernes
begravelsesplads, Pashupatinath, hvor de brænder de døde, et besøg værd. Den
er ikke så langt fra Bodhnath.

Ellers forbinder de fleste turister Nepal med trecking, dvs. en
"spadseretur" i bjergene over flere dage eller uger. Det kan gøres til et
mere eller mindre voldsomt udstyrsstykke. Der findes fuldstændigt
færdigarrangerede ture, hvor alt er tilrettelagt og hvor både telte, kokke
og bagage bliver båret fra sted af en gruppe bærere, men der er også fin
mulighed for at prøve sig på egen hånd. Hvis ikke man bevæger sig alt for
langt ud i vildmarken vil der som regel findes loges, hvor man kan overnatte
med ½ - 2 timers mellemrum.

Trecking kan foretages både i og omkring Kathmandu, i den østlige del, hvor
mange tage til Everest Base Camp eller i den vestlige del, hvor turistbyen
Pokhara er udgangspunkt for mange forskellige typer ture. En klasikker i
denne egn er Round Annapurna, hvor man i løbet af 3 uger går rundt om
Annapurna, herunder passerer et pas på ca. 5300 m - men det har du vist ikke
tid til?

Årstiden for trekking vil typisk være om foråret i marts - maj, hvor man kan
være heldig at se rhodedendron-skovene i blomst - et fantastisk syn. Det kan
også være om efteråret i september - november, hvor man almindeligvis
antager, at himlen er mere klar og der er større chancer for at se de hvide
bjerge. Om sommeren (juni - september) er der regntid, ret varmt og færdsel
i bjergene kan være vanskeligt og endog farligt pga. jordskred og
monsunregn. Om vinteren er det for koldt, især hvis man kommer op i lidt
større højde. I det tidlige forår kan der desuden være risiko for laviner på
nogle steder.

Det er ved at blive mere almindeligt i Nepal med rafting, hvor man sejler
ned ad en flod i en kano. Jeg har ikke selv prøvet det.

I det sydlige lavland - Terai - er der stadig jungle, hvor der er mulighed
for at se næsehorn og tigre, f.eks i Chitwan National Park. Der siges at
være malaria her, men jeg ved ikke lige.....?

Såh.... mulighederne er mangfoldige. Jeg håber du får en god tur. Nåja, jeg
har egentlig ikke forholdt mig til priser, men det finder du vel ud af?
Larsen rejser bruger - så vidt jeg ved - Pakistan International Airlines,
PIA, til Karachi. Det kunne måske være en mulighed?

Med venlig hilsen

Hans Erik Jensen

Fra : Kenneth Karl Nielsen

Dato : 03-06-01 12:12

Hej Per

Nepal har meget at byde på, så 14 dage forsvinder hurtigt. Jeg ville selv
lave noget i retning af følgende:

2 dage i Kathmandu
http://www.backpackers-online.dk/magasinet/artikler/vis_artikel.asp?ID=53

Et trek på en uges tid med udgangspunkt i Kathmandu. Jeg har selv prøvet
Helambutrekket. Du kommer ikke så tæt på de højeste bjerge, men stadig byder
på gode oplevelser. Derefter til Chitwan Nationalparken for at se næsehorn,
ride på elefanter og hvis du er heldig se en tiger.

Derefter er det retur til Kathmandu og hjem igen.

Et alternativ vil være at tage til Pokhara, hvor du kommer tættere på de
høje bjerge i Annapournakæden.

Du finder meget mere info om Nepal på:
http://www.backpackers-online.dk/lande/lande.asp?land=Nepal

Venlige rejsehilsner