moms
Fra : Troels Mikkelsen

Dato : 01-10-04 21:36

Jeg er ved at starte en virksomhed, men om den vil blive en succes eller
fiasko vides jo ikke. Der er tale om en meget lille virksomhed, der først og
fremmest er tænkt som supplement til dagligdagen og efterhånden forhåbentlig
kan blive til mit levebrød. Summa Summarum håber jeg på at have virksomheden
i mange år, men omvendt kan den også være droppet igen om et halvt år.

Hvis jeg opretter mig ved Told og Skat og derefter køber driftmidler og
varer, hvor jeg afregner købsmoms, men virksomheden derefter stort set ingen
salg har og må lukke, så giver det vel problemer overfor T&S.

Vil man i dette tilfælde blive anset som snyder og få en sag eller bliver
man blot bedt om at tilbagebetale den fratrukne moms igen?

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 01-10-04 22:18

"Troels Mikkelsen" skrev:
> [...]
> køber driftmidler og varer, hvor jeg afregner
> købsmoms, men virksomheden derefter stort set
> ingen salg har og må lukke, så giver det vel

Brug din sunde fornuft, så får du ikke problemer.

Med det mener jeg, at hvis firmaet mest er oprettet for at du kan købe
driftmidler hjem uden moms, men iøvrigt ikke har nogen ægte indtægter af
betydning, så ja - så kan du risikere at skulle tilbagebetale de beløb som
du uretmæssigt vurderes at have fratrukket.

Er det derimod et reelt firma. Ægte indtægter - og udgifter - så får du ikke
problemer, heller ikke selvom firmaet giver underskud det første år, eller
to, måske tre, fordi du har store etableringsomkostninger som indtægterne
ikke kan dække. Men får du ikke vendt underskudet til et overskud, så vil
ToldSkat selvfølgelig på et tidspunkt gå ind og vurdere om firmaet i
virkeligheden hører under den anden kategori nævnt ovenfor.

--
/Lars

Forum for DVD- og HDD-optagere: www.recordere.dk

Fra : Troels Mikkelsen

Dato : 02-10-04 20:57

"Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX> skrev i en meddelelse

> [...]
> ToldSkat selvfølgelig på et tidspunkt gå ind og vurdere om firmaet i
> virkeligheden hører under den anden kategori nævnt ovenfor.

Der er ikke tale om et forsøg på svindel. Jeg vil undgå problemer, men føler
jo, at jeg har ret til at trække momsen fra, hvis det ender med, at firmaet
går godt, som det er håbet. Omvendt vil jeg ikke have en sag på nakken, hvis
det ikke skulle kunne give indtægter. Her skriver jeg jo også, at jeg er
villig til at betale momsen tilbage igen. Jeg ville bare undgå, at det blev
anset som svindel.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 03-10-04 01:33

"Troels Mikkelsen" skrev:
> [...]
> at trække momsen fra, hvis det ender med, at
> firmaet går godt, som det er håbet. Omvendt
> vil jeg ikke have en sag på nakken, hvis det

Ok, men mit svar dækkede netop det du beskriver ovenfor.

Brug din sunde fornuft, med hvad du mener kan trækkes fra og ikke kan
trækkes fra, så går du sjældent galt i byen.

Fra : Kai Jensen

Dato : 01-10-04 22:18

snip

> [...]
>
> Vil man i dette tilfælde blive anset som snyder og få en sag eller bliver
> man blot bedt om at tilbagebetale den fratrukne moms igen?

Held og lykke med din virksomhed.

Du har 2 muligheder når du lukker.
Du sælger dit inventar og varelager og afregner momsen eller du lukker og
dit inventar og varelager overgår til privat eje, hvorefter du
tilbagebetaler den moms du tidligere har trukket fra.

Mange hilsner
Kai.

Fra : Troels Mikkelsen

Dato : 02-10-04 20:56

"Kai Jensen" <hortex@get2xxnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dit inventar og varelager overgår til privat eje, hvorefter du
> tilbagebetaler den moms du tidligere har trukket fra.

Tak for svarene.