surbær
Fra : Carsten

Dato : 01-10-04 18:56

Hej NG.
Vi står for at skulle plante 70 meter surbær hæk.
http://www.planteskoler-shop.dk/shop/default.asp koster surbær 7 kr og på
vores lokale planteskole koster de 13 kr. Webstedet anbefaler at der plantes
4 stk pr. meter imens planteskolen kun anbefaler 2 pr. meter. Hvorfor er
anbefalingerne så forskellige? Kan der være forskel på planterne - jeg
mener.... Er surbær ikke surbær?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-10-04 19:46

"Carsten" <try.to@guess.who> skrev i en meddelelse
> [...]
> plantes
> 4 stk pr. meter imens planteskolen kun anbefaler 2 pr. meter. Hvorfor er

Jeg vil tro, det er for at få pengene til at passe

> Kan der være forskel på planterne - jeg
> mener.... Er surbær ikke surbær?

Jeg har oplevet forskel i vækstkraft fra "Aron" til nogle unavngivne - de
sidste vokser rigeligt hurtigt til mit behov - men ville måske være det, du
har brug for?

Jeg går ud fra, det er til en uklippet hæk - og så ville jeg ikke plante dem
tættere end 1 plante pr. meter.
Det går stærkt!

Hilsen Inger

Fra : Ole Jensen

Dato : 01-10-04 20:12

Carsten <try.to@guess.who> wrote:

> Hvorfor er
> anbefalingerne så forskellige? Kan der være forskel på planterne - jeg
> mener.... Er surbær ikke surbær?

Hej

De oplysninger jeg lige kan finde om surbær, siger at den bliver max 2
meter høj og max 2 meter bred, så mon ikke 2 pr. meter er ok?

Desuden er prisen på de 7 kr. uden moms.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-10-04 13:50

On Fri, 1 Oct 2004 19:55:58 +0200, "Carsten" <try.to@guess.who> wrote:

> [...]
>4 stk pr. meter imens planteskolen kun anbefaler 2 pr. meter. Hvorfor er
>anbefalingerne så forskellige? Kan der være forskel på planterne - jeg

Der er et par sorter af surbær - som prydbusk i haven bruges især den
som hedder 'Aron' - den bliver ikke meget mere end 1,5 meter høj, og
lige knap så bred.

"almindelig" surbær bliver ca. 2 meter.

Pga. størrelsesforskellen er der så også lidt forskel på plantetætheden
når de skal bruges som hæk. Normalt sætter man 4 planter pr. meter hvis
det skal være en klippet hæk. Surbær er mest brugt (og egnet) til
uklippet hæk, og der skal højst bruges 2 - 2,5 pr meter.

(Og bare lige som en sidebemærkning, så ville jeg da bestemt ikke bryde
mig om at handle hos en net-shop som ikke engang skriver deres fysiske
adresse eller CVR-nummer på deres hjemmeside.)

http://www.gartneriet.dk