Kædejustering
Fra : Martin Simonsen

Dato : 13-05-01 15:01

Jeg er den lykkelige ejer af en brugt Suzuki gs500e. Kædekittet er slidt men
jeg vil gerne have det til at holde lidt endnu da pengene er små for tiden.
Nu er mit spørgsmål så om der er nogen fare for at kæden knækker og flår
mit ben af eller lign. bare fordi den er slidt. Jeg er lidt betænkelig da
kæden hopper og danser når jeg køre langsomt i tomgang, desuden larmer den
ad h til.

Hilsen martin
Suzuki gs500e

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-05-01 16:30

> [...]
> Nu er mit spørgsmål så om der er nogen fare for at kæden knækker og flår
> mit ben af eller lign. bare fordi den er slidt.

Hej Martin

Med en meget slidt kæde er der god chance for den springer, især hvis den er
slidt uens i længden. Prøv at drej dit baghjul rundt og se om den er lige
slap over det hele. Du skal justere kæden efter det strammeste sted. Hvis du
er villig til at tage chancen så gør følgende: Rens kæden med
petroleum/lampeolie/parrafin, smør den grundigt og juster den perfekt. Jeg
har smadret et udgangsleje på en tidligere MC p.g.a. en slidt kæde der
sprang. Det er bare ærgelige 3-4000Kr at give ud når man nu godt vidste
kæden var udskiftningsmoden. Jeg var heldig at kæden ikke ramte mig eller
blokerede baghjulet, det er ikke sikkert du er så heldig. Hvis du hiver i
kæden på midten på det bagerste tandhjul må du ikke kunne se noget luft
mellem kæden og tandhjulet, kan man det er kæden færdig. Jeg ville skifte
den hvis den er slidt. Kæden, olien og dækkene er dumme steder at spare,
hvis du vil spare, så lad være med at køre så meget .

--
Hilsen Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

Fra : james

Dato : 14-05-01 09:56

Det kan godt være at den er slap og måske også slidt...men du kan starte med at
justere den efter bogen! Tag og løfte den af den bagerste tandhjul, hvor meget
af "tanden" kan du se? ...eller hvor meget luft mellem tænderne kan du se? Mere
end 1/2 tand? Byt NU!

-james

Fra : Armand

Dato : 14-05-01 16:43

james <airthy@post5.tele.dk> skrev i en

> ...............kan du se? Mere end 1/2 tand? Byt NU!

Jup!
Og med tryk på N-U

Der er som du selv fornemmer risiko for såvel liv og levned, samt for
store reperationsomkostninger; og alligevel kan det gå så heldigt til at
kæden blot ruller af og lægger sig på vejen bag dig.
Men det er ikke dig der er herre over hvorledes det måtte hænde lige
netop i din situation, hvorfor det er et sted der ikke skal tages
nogensomhelst chance!

Den seneste slidte kæde jeg oplevede stå af var en knægt fra klubben der
netop lige på denne årstid (op til den årlige klub Ø-tur i bededags
-ferien!) havde lånt en kammerats VF 500 med henblik på at købe
den.
Kæden på den slæbte formedelst hen af asfalten, og som svar på mit råd
om ikke at køre så meget som en meter på den, var svaret "at den nok
lige holdt bededagsturen over"!

Den sprang dog allerede samme eftermiddag og efter lokaliteten at dømme
kan det faktisk godt have været allerede på vej fra vores mødested (han
har dog aldrig indrømmet noget!).
Omkostningerne blev en anden motor idet blokken lige foran det forreste
tandhjul var slået ind = - Og for en VF 500'er var alene det at
finde en anden motor et længere arbejde!!

Det var en tale om økonomi. Jeg kan også en om personlig skade:
En anden klubkammerat oplevede med 150 på en sydtysk autobahn med frue
og fuld ferieoppakning bagpå at hans forreste tandhjul faldt af og at
den derved slappe kæde kilede sig fast ved det bageste tandhjul og
blokerede baghjulet (og man kan IKKE koble sig ud af dén situation!!!).
Han holdt dog motorcyklen opret igennem en laaang slinger med stedse
større og større udslag indtil de var nede på ca 50 km/t, hvor sagen
endte med modellen på tværs af kørselsrerningen og en regulær
"highsider" .
De personlige skader strakte sig "kun" til dobbelt kravebensbrud på
fruen og masser af asfalteksem på begge; men historien belyser at ting
kan ske og man ved ikke hvor. Selvom de slap utroligt heldigt for
følgeuheld med bagfrakommende trafik, kunne det ligesåvel have været
sket i en blød landevejskurve til højre, hvor man ville have endt i det
modgående spor, eller i grøften (spørg Jason Watt om hvad man kan få ud
af en tur i grøften!)
Pludselige baghjulsblokader er altid ubelejlige og at køre med en
tydeligt slidt kæde er at lege med ilden

--
Armand.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 14-05-01 18:56

> james <airthy@post5.tele.dk> skrev i en

> Jup!
> Og med tryk på N-U

SNIP (et par grimme historier)

> Pludselige baghjulsblokader er altid ubelejlige og at køre med en
> tydeligt slidt kæde er at lege med ilden

Armand, hvor er jeg glad for først at læse dit indlæg nu, jeg har lige været
på weekend tur i Tyskland med et par venner, ca. 1000 km, og jeg trænger en
del til et nyt kædekit. Jeg havde en dårlig smag i munden da jeg kørte, men
afsted skulle vi! Havde jeg læst den historie var jeg sikkert ikke kørt. Det
skal lige nævnes, at maskinen ikke kom over 5-6000 o/min på hele turen, og
at alt gik godt.

Et kædekit er bestilt fra M&P sidste torsdag, d. 3/5, men er ikke nået frem
endnu. Gad vidst hvor længe de kan være om det, pengene er trukket på min
konto allerede d. 4/5.

Asger
ZX-10