Spørgsmål om lån.
Fra : Not-my-mail@do-not-u~

Dato : 01-10-04 12:38

Hej.

Jeg har et spørgsmål vedr. et lån.

Et nærtstående familiemedlem (min mor) har tilbud mig at låne 130.000,00 kr
til indkøb af en maskine til min virksomhed.
Hvordan skal jeg betale disse penge tilbage.

-Kan jeg blot betale hende f.eks. 5000 kr. tilbage om måneden gennem mit
firma.
-Skal jeg betale hende tilbage af mine egne penge, altså ikke firmaets
penge. Det betyder jo at jeg skal give mig selv det mere i løn + det som
skal betales i skat.

Håber i forstår hvad jeg mener og kan give mig et svar.

God weekend til alle.

Fra : BB

Dato : 01-10-04 17:28

<Not-my-mail@do-not-use-this.ok> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal betales i skat.
>
> Håber i forstår hvad jeg mener og kan give mig et svar.

Er det et privat lån skal du betale det tilbage som privatperson - er det et
lån til dit firma skal firmaet naturligvis betale.

Lav et lånedokument og beskriv hvorledes lånet forrentes hhv.
tilbagebetales.

BB

Fra : Mercuria

Dato : 04-10-04 23:08

<Not-my-mail@do-not-use-this.ok> wrote in message
> [...]
> skal betales i skat.
>
> Håber i forstår hvad jeg mener og kan give mig et svar.

Hej!

Du kan roligt tage mod lånet -
Men det er vigtigt, at din mor overfører det gennem banksystemet, altså fra
hendes til din bank.
Ved anvendelse af kontanter o.l. bliver lånet ikke godkendt af
Skattevæsenet, men vil blive anset for at være dine egne sorte penge.
I dit regnskab bør lånet opføres som et anfordringslån, så du undgår
diskussioner om renten er for gunstig for dig.

Betalingstiden er herefter underordnet.

Din mor kan eventuelt give dig en årlig gave på for tiden kr. 51500, som kan
nedbringe gælden til den er væk.

Du kan roligt hæve til betalingen i dit firma. Private hævninger i et
enkeltmandsfirma er skattefri. Du skal nemlig kun betale skat af firmaets
eventuelle overskud.

Good Luck med maskinen!

Mercuria Administrative Services
Bernhard Bangs Allé 39
2000 Frederiksberg
Østergade 1
8000 Århus C
Telefon: 70 25 20 75 Telefax: 70 25 20 85
Århus & København
Effektiv Service - Til Tiden!