fyre med koks
Fra : chrsof

Dato : 30-09-04 21:52

Hej.

Har lige købt en contura 650 brændeovn.

Er der nogle der ved om man kan fyre med koks i sådanne en, uden at den går i stykker?

mvh
lene

Fra : Torbenth

Dato : 30-09-04 22:58

"chrsof" <chrsof@chrsof.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Har lige købt en contura 650 brændeovn.
>
> Er der nogle der ved om man kan fyre med koks i sådanne en, uden at den
går i stykker?

Kan kun finde contura 680.

Hvis du med koks mener gammeldags cinders/koks, som er afgassede kul fra
gasproduktion, kan du ikke fyre med dem i en brændeovn.
De kræver et lille brændkammer med ildfaste sten, som i gammeldags
kakkelovne. Dertil kommer, at det er meget vigtigt, at lufttilførslen kan
reguleres rigtigt.
Alm. koks kræver +700 grader for at brænde. Bliver temperaturen derefter for
høj, stiger skorstenstemperaturen og derved trækkes der mere
forbrændingsluft ind og der sker en accelleration af temperaturen. Modsat,
hvis der skrues for meget ned for lufttilførslen, falder temp. i skorsten,
som derved ikke trækker nok forbrændingsluft ind. Og når temperaturen kommer
under 700 grader, "går" ilden ud.
Hvis du mener energikoks, skal du være opmærksom på, at det er et
olieprodukt som kan opnå nogle meget høje temperaturer. Desuden er det svært
at styre forbrændingen, da de brænder rimeligt let. Igen er det meget
vigtigt med en nøjagtig lufttilførsel.
Energikoksene ligger i et temmelig stort rum med luft hele vejen rundt og
det kan altså sætte gang i forbrændingen så det batter. Det er heller ikke
sikkert, at isoleringen i brænkammeret kan holde til de høje temperaturer.
Men det gælder de fleste alm. brændeovne, hvor der ikke er brugt ildfaste
sten.
Hvis du vil forsøge dig, er mit råd ihvertfald, at du anskaffer en
støbejernsindsats (en form for gryde).
Men alle alm. brændeovne på det danske marked er faktisk kun beregnet til
træ og briketter.
Og så skal man lige huske på, at der er forskel på at brænde og forbrænde.
At noget kan brænde betyder ikke at det også forbrændes rigtigt med minimal
udledning af affaldsstoffer gennem skorstenen.
Der findes enkelte ovne med et højt smalt brændkammer med ildfaste sten,
hvor man kan bruge fast brændsel.
Mvh.

Torben (opfinder af DK's eneste specialfremstillede to-kammer brændeovn til
fast brændsel, med patent, som desværre ikke eksisterer mere.
Den kunne holde til +1500 grader og blev for dyr for danskerne, selvom den
var sparet hjem på 2-3 år.