Fugleinfluenza i Thailand (3)
Fra : Bent Jensen

Dato : 30-09-04 16:26

Thailandske og internationale eksperter anser det for sandsynligt, at
man nu i et tilfælde, hvor en mor er død efter at have taget sig af
sit syge barn, har oplevet, at fugleinfluenza er smitteoverført fra én
person til en anden. Tidligere har man i Thailand kun oplevet smitte
fra dyr til menneske.

Pranee Tongchan, 26, døde den 20. september i provinsen Nonthaburi,
efter at hun havde taget sig af sin syge datter, 11-årige Sakuntala
Prempasee, i provinsen Kamphaeng Phet. Undersøgelsen blev udført af
læger ved Sirirat hospitalet i Bangkok, som undersøgte hendes
lungevæv.

Pranee havde tilbragt en enkelt dag sammen med sin datter, der var
indlagt på hospitalet i Kamphaeng Phet.

Efter datterens død, deltog hun i begravelsen af denne. Under
begravelsen fik hun feber og blev behandlet på den lokale klinik, før
hun vendte tilbage til Nonthaburi, hvor hun døde.

Landbrugsministeriet er blevet kritiseret for at være for inaktivt i
arbejdet med at hindre udbredelsen af fugleinfluienza i Thailand, men
landbrugsminister Somsak Thepsudin afviser kritikken.

Bent

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 30-09-04 19:12

Bent Jensen wrote:

> Thailandske og internationale eksperter anser det for sandsynligt, at

Klip

Hører indlægget ikke hjemme i dk.opslag.?

Hvad vil du med dit indlæg.? Advare.?

Det er stadig langt mere risikabelt at færdes i trafikken i Danmark, end
at rejse ud.
Der myrdes stadig et mennesker hver dag i gennemsnit. Det er bare blevet
"en vane".

Du må forsøge at forstå at journalister og bureaer som Reuters, UPI,
osv. lever af at sælge nyheder.
Og folk på aviser skal have nogle nyheder for at sælge avisen.

Statistik er vist ikke deres stærke side.
(Eller rettere, statistisk sandsynlighed kan ikke vejes op mod de penge
det giver at sælge nyheder)

Mvh. Jørgen

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-10-04 12:53

Jørgen Rasmussen skrev:

>Klip

>Hører indlægget ikke hjemme i dk.opslag.?

Nej! Det er ontopic og relevant her.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-10-04 20:05

"Jørgen Rasmussen"

> Hører indlægget ikke hjemme i dk.opslag.?
>
> Hvad vil du med dit indlæg.? Advare.?
> Mvh. Jørgen

Ja det er faktisk en relevant oplysning for os der
overvejer at tage til Thailand.. Det vil nok ikke
afholde mig fra at tage dertil, men jeg vil da følge
udviklingen med lidt ekstra opmærksomhed.. -max-

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-10-04 21:13

-max- skrev:

>Ja det er faktisk en relevant oplysning for os der
>overvejer at tage til Thailand..

Ja

>Det vil nok ikke afholde mig fra at tage dertil,

Heller ikke mig - har bestilt

>men jeg vil da følge udviklingen med lidt ekstra opmærksomhed

Joh ...

http://huse-i-naestved.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-10-04 23:29

"Peter Loumann"

> Ja

> Heller ikke mig - har bestilt

> Joh ...
>
> --
> hilsen pl

Man skal nødig få skrivekrampe inden man skal til Thailand..
- hva Peter, hehe.. -max-

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-10-04 23:52

-max- skrev:

>Man skal nødig få skrivekrampe inden man skal til Thailand..
>- hva Peter, hehe..

Nøh, ingen grund til det. Du skrev hvad der sku' skrives

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 01-10-04 07:23

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> wrote in message
> [...]
> sit syge barn, har oplevet, at fugleinfluenza er smitteoverført fra én
> person til en anden. Tidligere har man i Thailand kun oplevet smitte

Hej Bent,

Ja, jeg læste godt artiklen andetsteds.
At virus nu skulle være muteret således, at den kan smitte direkte fra
person til person er dog ikke endelig bekræftet. Det endelige resultat fra
laboratorietest skulle foreligge i slutningen af denne uge.
Men det nævnte eksempel foreslår så absolut, at "human to human
transmission" er mulig.
Jeg synes absolut det er relevant at bringe denne artikel her, (men det er
måske bare mig?) idet jeg ikke engang er bekendt med dk.opslag.
Og samtidig fordi Thailand OG de omkringliggende lande (hvor sygdommen
ligeledes optræder) er populære destinationer.

Artiklen nævner også, at en muteret afart af selvsamme virus menes at have
forårsaget 40 millioner dødsfald i 1918.
10 er indtil nu omkommet pga denne virus i Thailand og 20 i Vietnam.

http://www.channelnewsasia.com/stories/afp_asiapacific/view/109092/1/.html

mvh
Michael Christoffersen