afslutning af regnskabsår
Fra : newby

Dato : 29-09-04 10:22

Jeg er ved at starte et enmandsfirma op. Hvornår er det bedst at afslutte et
regnskabsår. Jeg regner med at starte virksomheden 15. Oktober.

tak på forhånd

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-09-04 10:40

"newby" <cannon@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er ved at starte et enmandsfirma op. Hvornår er det bedst at afslutte
> et regnskabsår. Jeg regner med at starte virksomheden 15. Oktober.

Den 31/12, så det følger skatteåret (du skal vedlægge et årsregnskab sammen
med din selvangivelse).
Jeg mener at min revisor tidligere har sagt at det faktisk er et krav når
der er tale om en personlig ejet virksomhed.

Fra : newby

Dato : 29-09-04 10:53

Tak fo hjælpen. Det råd vil blive fulgt.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 29-09-04 14:53

"Allan Soerensen" wrote

> [...]
> Jeg mener at min revisor tidligere har sagt at det faktisk er et krav når
> der er tale om en personlig ejet virksomhed.

Det var det i hvert fald da jeg var revisor.

Det er i øvrigt også det mest praktiske.

-Jensby

Fra : Niels Henriksen

Dato : 29-09-04 17:46

> [...]
> Jeg mener at min revisor tidligere har sagt at det faktisk er et krav når
> der er tale om en personlig ejet virksomhed.
Mener du ikke 1/1? Så det kører fra 1/1 til 31/12.

Men 1. regnskabsperiode har du lov til at køre i 18 måneder. Så du kan
første gang have et regnskabsår fra 15/10 2004 til 31/12 2005 uden problemer
med T&S.

--
Niels Henriksen
Systemudvikler

Fra : Jesper

Dato : 29-09-04 19:39

"Niels Henriksen" <no@spam.here> skrev i en meddelelse

> Men 1. regnskabsperiode har du lov til at køre i 18 måneder. Så du kan
> første gang have et regnskabsår fra 15/10 2004 til 31/12 2005 uden problemer
> med T&S.

Også for enkeltmands-virksomheder?

Fra : Holst

Dato : 29-09-04 20:53

Jesper wrote:

> Også for enkeltmands-virksomheder?

Det tvivler jeg nu på. Da jeg i sin tid oprettede mit firma i september
eller så, fik jeg at vide, at mit første regnskabsår sluttede 31.
december samme år.

Ligeledes får jeg jo også en udvidet selvangivelse det efterfølgende
forår, som skal vedlægges et årsregnskab for firmaet. Det vil jeg jo
ikke kunne, såfremt kunne have ladet første regnskabsår vare helt frem
til 31. december det efterfølgende år.

Men hvad ved jeg. Jeg har bare gjort, som jeg fik besked på :)

Fra : KHJ

Dato : 30-09-04 00:20

"Holst" <newssep04@shelter.dk> skrev i en meddelelse

Jesper wrote:

> [...]

til 31. december det efterfølgende år.

Men hvad ved jeg. Jeg har bare gjort, som jeg fik besked på :)

Det er også korrekt, når der tale om en personligt dreven virksomhed eller
firma.
Karsten H. Jensen

Fra : KHJ

Dato : 30-09-04 00:19

"Niels Henriksen" <no@spam.here> skrev i en meddelelse
> første gang have et regnskabsår fra 15/10 2004 til 31/12 2005 uden
> [...]
Det er kun, hvis der er tale om et selskab.
Karsten H. Jensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-09-04 08:06

"Niels Henriksen" <no@spam.here> skrev i en meddelelse

> Mener du ikke 1/1? Så det kører fra 1/1 til 31/12.

Nej.
Regnskabsåret *afsluttes* (det var spørgsmålet) 31/12 og det nye begynder
1/1

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-10-04 17:35

In news:415bb06f$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> [...]
>>

> Nej.
> Regnskabsåret *afsluttes* (det var spørgsmålet) 31/12 og det nye

Men nogle firmaer kører med forskudt regnskabsår fx. slut 30/9 start
1/10 jeg kender dog ikke til hvilke fordele / ulemper det indebærer.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 17:56

> Men nogle firmaer kører med forskudt regnskabsår fx. slut 30/9 start
> 1/10 jeg kender dog ikke til hvilke fordele / ulemper det indebærer.

Det er i hvert fald en fordel for revisor, da der er pres på i foråret, da
alle personlige virksomheder og en del selskaber har afslutning pr. 31/12 og
dermed skal have lavet regnskab mv. i foråret.

Derfor giver det revisoren væsentlig bedre arbejdsbetingelser, hvis flere
selskaber vælger at have regnskabsafslutning på andet tidspunkt end 31/12,
da han så kan lave regnskab mv. hvor der ikke er så travlt.

/Michael Sørensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-10-04 15:22

newby wrote:

> Jeg er ved at starte et enmandsfirma op. Hvornår er det bedst at afslutte et
> regnskabsår. Jeg regner med at starte virksomheden 15. Oktober.

Afhænger noget af typen af din virksomhed, samt dine forudgående indtægts-
forhold, som du ikke oplyser om.

Det følgende er svjh og alene (pt) understøttet af flg.:

Men på T*S ordliste kan "virksomhed" startes med kortere eller længere periode
end 12 mdr, dvs du kan lægge første status så tidligt, at du via afskrivninger
mv kan få et ekstra fradrag i lønindtægt fra før din virksomhedsstart.
Men der bør være en del penge i det, over ca 25.000 kr sparet skat, da der
normalt er ekstra omkostninger.
Men er du sikker på senere indkomst, kan du få op til ca 33% skattefri
indtægt senere.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.