Afregning af varer købt i udlandet.
Fra : Thomas Landberg

Dato : 29-09-04 07:35

Hej

Lige et enkelt spørgsmål vedr. Summasummarum.

Hvis jeg får en vare leveret fra min udenlandske leverandør til f.eks. 100
euro taster jeg fakturaen ind som en købsfaktura. Når jeg så får min bank
til at overføre de 100 euro får jeg en kvittering fra banken på, at de har
betalt de 100 euro. Men de har ikke betalt samme kurs som jeg har indtastet
i Summasummarum, så de forventede 743,41kr (eller hvad det nu er) er i
praksis 744,01kr. Desuden har Sparekassen taget 40kr i gebyr. Hvordan
bogfører jeg præcist betalingen af sådan en faktura? Problemet er jo, at
Summasummarum ikke kan forstå, at jeg betaler 744,01kr, når jeg nu kun
skylder 743,41kr.

--

MVH

Thomas Landberg

Fra : Nico de Jong

Dato : 29-09-04 09:29

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:415a5796$0$314$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> bogfører jeg præcist betalingen af sådan en faktura? Problemet er jo, at
> Summasummarum ikke kan forstå, at jeg betaler 744,01kr, når jeg nu kun

Jeg kan ikke svare omkring SummaSummarum, men sige hvordan man gør det helt
generelt (dvs program-uafhængig).

De 60 øre kan bogføres som kursdifference, og de 40 kr. som momsfrit gebyr.
De 743,41 er jo per definition et upræcist beløb, pga kurssvingninger (selv
om de er meget små).
Hvis du bogfører over en kreditorkonto, ville jeg gøre det sådan :
- Varekøb Debet : 743,41, Kredit på kreditorkonto
- nu går der et par dage, og der kommer kvittering fra banken
- Debit kreditorkonto: 743,41, debet kursdifference 0,60, debet bankgebyr
40,00, kredit bankkonto 744,01

Og så skal du iøvrigt huske EU-momsen, hvis du køber indenfor EU.
Her skal du beregne 25% af 743,41

Nico

---

Fra : Nico de Jong

Dato : 29-09-04 09:31

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - nu går der et par dage, og der kommer kvittering fra banken
> - Debit kreditorkonto: 743,41, debet kursdifference 0,60, debet bankgebyr

Jeg glemte at sige, at hvis jeg betaler kontant, bogfører jeg 744,01 som
varekøbsbeløbet, så slipper jeg for kursdifference.

---

Fra : Mercuria

Dato : 04-10-04 23:17

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message
> [...]
> bogfører jeg præcist betalingen af sådan en faktura? Problemet er jo, at
> Summasummarum ikke kan forstå, at jeg betaler 744,01kr, når jeg nu kun

Hej!

Dit spørgsmål vedrører såmænd alle systemer ikke kun Summa -

Som så ofte skal du her anvende en trekants- eller flerkantspostering, hvis
linjer tilsammen skal gå i 0.
I det nævnte eksempel skal du selvfølgelig 1) udligne den aftalte pris,
2) føre på kontoen for kursdifferencer,
3) føre gebyrkontoen og til sidst
4) modpostere det samlede beløb på bankkontoen, som har afgivet pengene.
Altså her i alt 4 linjer.

Mercuria Administrative Services
Bernhard Bangs Allé 39
2000 Frederiksberg
Østergade 1
8000 Århus C
Telefon: 70 25 20 75 Telefax: 70 25 20 85
Århus & København
Effektiv Service - Til Tiden!