Helvede...dit navn er tilkørsel!!!
Fra : Nikolaj Lauritzen

Dato : 28-09-04 21:59

GGG...ak ja...her får man masser af cylinder-krudt i maskinen,,,og så
skal man gudhjælpemig sidde og tøffe afsted med 30 km i timen de første
500 km!!!
Ooooooonde verden!!!!

....men for pokker, et optræk!!! Det var dog helt gevaldigt!

Btv; Er det Rpm eller speedometeret, man skal holde øje med når man
tilkører? Jeg mener; op ad bakke kan Rpm jo godt stige, selvom man kun
kører 30...og det omvendte ned af bakke: Man "triller" næsten kun, men
det går sgu stærkt alligevel, hvis man ikke bremser!!!

....og så den HELT dumme: Kan man mon tilkører i tomgang???

Mvh
Nik

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 22:06

"Nikolaj Lauritzen" <nik@galestreger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det går sgu stærkt alligevel, hvis man ikke bremser!!!
>
> ...og så den HELT dumme: Kan man mon tilkører i tomgang???

Det er hverken RPM eller speedometer der afgør det. Det som er ødelæggende
er at motoren bliver varm og når tollerancerne er så små at stemplet kan
kile sig fast.
Dette sker hvis man kører med fuld gas uanset RPM, gennem længere tid.

--
Tom

Fra : Hekto

Dato : 28-09-04 22:21

In article <4159d208$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> says...
> [...]
> kile sig fast.
> Dette sker hvis man kører med fuld gas uanset RPM, gennem længere tid.

Tollerancerne bliver da ikke mindre efter 500km!?
Det er et spørgsmål om at slide stempelrngene til, så de slutter tæt.

Nogen foretrækker at køre den til efter den gamle metode, andre at tæve
løs på den, så de bliver slidt til mens cylinderen er ru.

Giv den lidt ekstra olie i benzinen, og kør normalt!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 23:01

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> In article <4159d208$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Tom"
> <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> says...
>>
> Tollerancerne bliver da ikke mindre efter 500km!?

Det ses nu ret tydeligt at en ny-honet cylinder har spor som ca. er halvt
forsvundet efter 1-2 tankfulde benzin.

> Det er et spørgsmål om at slide stempelrngene til, så de slutter tæt.

Alt skal nok blive slidt til uanset hvordan motoren bliver kørt.
Jeg tror jeg har "sat" stemplerne i en 4-5 nye cylindre fordi jeg ikke kunne
dy mig for at give fuld gas med det samme. Det var alle 8.5 hestes yamaha
fs1 cylindre.

> Nogen foretrækker at køre den til efter den gamle metode, andre at tæve
> løs på den, så de bliver slidt til mens cylinderen er ru.
>
> Giv den lidt ekstra olie i benzinen, og kør normalt!

Jep.
Olien alene giver ikke nogen sikkerhed men en 4-5% er ok på en ny cylinder
og bagefter kan man gå lidt længere ned. Jeg har dog også ødelagt flere
krydspinde ved at gå ned på 2% olie som de sælger ved Shell. Det er bare for
lidt olie til en tunet motor, så bliver krydspinden helt blå.

--
Tom

Fra : Hekto

Dato : 28-09-04 23:24

In article <4159dee6$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> says...
> Det ses nu ret tydeligt at en ny-honet cylinder har spor som ca. er halvt
> forsvundet efter 1-2 tankfulde benzin.

Den lidt ru overflade vil slides en smule. Honemærkerne burde ikke
slides væk før after ganske mange km's kørsel.
Tollerancen imellem cylinder og stempel måles i få 100-dele.
Mærkerne efter honingen skal holde på olien.

Uanset hvor forsigtigt man kører til, er det ikke tilkørslen i sig selv
der redder cylinder og stempel. Dertil er afslidningen af materiale alt
for lille.
Dårligt bearbejdede overflader eller skævheder er snarere grunden til
at de sætter sig.

Fra : Henning Lund

Dato : 29-09-04 04:54

Hekto skrev:

> Tollerancerne bliver da ikke mindre efter 500km!?
> Det er et spørgsmål om at slide stempelrngene til, så de slutter tæt.

Åh javel du mener når stempelringene slutter tæt, så sætter stemplet sig
ikke?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Hekto

Dato : 29-09-04 08:27

In article <415a327f$0$252$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
falsk_adresse@noget.invalid says...
> Åh javel du mener når stempelringene slutter tæt, så sætter stemplet sig
> ikke?

Nej, det har ikke noget med det at gøre.
Tilkørslen i sig selv fjerner ikke materiale fra hverken cylinder eller
stempel, som sådan.
Et stempel uden grater og 'skævheder' i en rund cylinderboring med lige
vægge, vil ikke have kritiske steder hvor der kan opstå rivninger
imellem cylinder og stempel fordi oliefilmen gennembrydes.
Tilkørslen har ikke noget at gøre med at delene skal 'files til'
Grunden til at man er interesseret i at stempelringene slutter tættest
muligt til cylinderen, er at det er afgørende for motoreffekten
bagefter.

Meget kan gå galt.
Cylinder og stempel skal passe sammen tollerancemæssigt. Du kan ikke
sætte et stempel til en alucylinder med Nicasil eller hårdforkromning i
en støbejernscylinder. Der er afgørende forskel på udvidelsen under
varme, og dermed spillerummet imellem cylinder og stempel. Mange gange
får man bare det forhandleren har på hylden, og ingen kontrollerer at
det passer sammen.
Kvaliteten på forarbejdningen af cylinder og stempåel spiller også ind,
som anført ovenfor.
Årsagen til at stemplet sætter sig er at oliefilmen imellem stempel og
cylinder tvinges væk, og materialerne kører direkte imod hinanden, så
de rives sammen. Det giver øget gnidninngsmodstand og stærkt øget
temperatur og situationen forværrer sig selv.

Fra : Nikolaj Lauritzen

Dato : 29-09-04 13:11

Hej Hekto...

Jamen vil det sige at jeg bare skal "køre til"?
Lige nu sidder jeg og tøffer afsted med 40 km; jeg har sådan set ikke
noget ønske om at blæse afsted med topfart hele tiden; men jeg vil da
gerne vide om min tøffen afsted med 30 km/t de første 50 km (er gjort)
og min nuværende periode med 35-40 km/t de næste 250 km er helt
overflødigt??? Jeg syntes nemlig ikke jeg før har hørt at tilkøring
ikke er nødvendig..?
Jeg smider 3 kapselfulde olie i en tankfuld (udover den automatiske
blanding).
Men det hele er sat på på autoriseret værksted...kan man så ikke regne
med at de sætter det ordentligt sammen?

Jeg ved forresten heller ikke om det er en alu eller
støbejerns-cylinder...hvad er bedst?
Jeg hørte at en alu-cylinder er hurtigere kørt til...er det sandt?

Mvh
En forvirret
Nik

Fra : Hekto

Dato : 01-10-04 09:33

In article <290920041412126200%nik@galestreger.dk>, nik@galestreger.dk
says...

> Jamen vil det sige at jeg bare skal "køre til"?

Nej, køre 'normalt'! Den skal ikke overophede p.gr.a. stor belastning.

> [...]
> og min nuværende periode med 35-40 km/t de næste 250 km er helt
> overflødigt??? Jeg syntes nemlig ikke jeg før har hørt at tilkøring

Med moderne materialer og forarbejdning, er det mindre påkrævet.
Nogen holder det princip at starte en ny motor og køre med hanen totalt
i bund. Fidusen skulle fære at delene slides bedre til; mens de har en
ru overflade.

> Jeg smider 3 kapselfulde olie i en tankfuld (udover den automatiske
> blanding).
> Men det hele er sat på på autoriseret værksted...kan man så ikke regne
> med at de sætter det ordentligt sammen?

Tjaaaaaa ............................

> Jeg ved forresten heller ikke om det er en alu eller
> støbejerns-cylinder...hvad er bedst?
> Jeg hørte at en alu-cylinder er hurtigere kørt til...er det sandt?

En alucylinder med en hård belægning har flere fordele. Den udvider sig
lige så meget som stemplet, og tollerancerne kan gørs mindre. Derved
forbedres køling af stemplet og dermed levetiden ... alternativt højere
effekt.
Den hårde belægning slides ikke, så der er ikke tale om at den skal
køres til. Stempelringene skal dig lige have td til at sætte sig og
slides tætte. Dette kan udemærket ske ved normal kørsel.

Fra : Henning Lund

Dato : 29-09-04 16:10

Hekto skrev:

> Nej, det har ikke noget med det at gøre.

Nå det ser da ellers sådan ud i dit svar

Fra : Hekto

Dato : 01-10-04 09:25

In article <415ad13f$0$229$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
falsk_adresse@noget.invalid says...
> Nå det ser da ellers sådan ud i dit svar

??? ... Tilkørslen går ud på at gøre stempelringene tætte?
... nå, skidt?!!