Sovs af grøntsager
Fra : Rollike

Dato : 28-09-04 21:02

Hejsa!

Jeg har ladet mig fortælle at man kan lave en udmærket sovs af grøntsager
hvis man blender det...

Hvordan gør man det?
kan man bruge nogle af de her frosne færdigblandinger?
Kan man også lave brun sovs på den måde?

gerne skåret ud i pap.. Da jeg ikke er særlig ferm i et køkken

1000 tak
Mette

Fra : Katjastrofen

Dato : 29-09-04 11:40

"Rollike" <valo@kattebakkevalo.dk> wrote in message
> [...]
> Kan man også lave brun sovs på den måde?
>
> gerne skåret ud i pap.. Da jeg ikke er særlig ferm i et køkken

måske denne her

http://www.restaurantklitgaard.dk/koti.html

katja

Fra : Snasse

Dato : 29-09-04 12:11

"Rollike" <valo@kattebakkevalo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan man også lave brun sovs på den måde?
>
> gerne skåret ud i pap.. Da jeg ikke er særlig ferm i et køkken

Hej Mette

Jeg fik engang en opskrift på en sovs med kartofler og jeg synes selv den er
ganske god.
Måske det er sådan en du søger.

--------------------
2 kartofler
1-2 gulerødder
evt. andre grøntsager
1 løg
1 lauerbærblad

Kartofler, grøntsager og løg skræres og koges ud i ca. 20 min. med
laurbærbladet i.
Blendes godt UDEN laurbærbladet
Tilsæt mælk efter behov og koges op
Krydres med salt og peber efter behov
-------------------------

Håber det er noget du kan bruge til noget.

Mvh Susanne

Fra : Rollike

Dato : 29-09-04 20:45

> [...]
> Krydres med salt og peber efter behov
> -------------------------
>
> Håber det er noget du kan bruge til noget.

Skal den ikke jævnes?

MVH Mette

Fra : Snasse

Dato : 29-09-04 21:16

> Skal den ikke jævnes?
>
> MVH Mette

Nej det skal den ikke, det bliver til en tyk grød når den er blendet og
derfor kommes mælk i for at fortynde den.

--
mvh Susanne
www.vufferne.dk

Fra : Mus

Dato : 30-09-04 09:47

Rollike <valo@kattebakkevalo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4159c303$0$234$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> Kan man også lave brun sovs på den måde?
>
> gerne skåret ud i pap.. Da jeg ikke er særlig ferm i et køkken

Bearnaisesauce:
Kog en smule fintsnittede grøntsager i lidt bouillon.
Blend det hele. Varm op igen. tilsæt esdagon og bearnaise essens efter
behov.
Jævn evt med græsk yoghurt(må ikke koge herefter) eller med lidt mælk og
mel/maizena.

___________________________

Champignon sauce
En masse skivede chamignon kommes i en grude med meget lidt vand eller
hønsebouilleon(et par spisesekeer). Varmes langsomt op så champignongeren
kan afgive væske. Jævnes derefter med enten mælk og mel/maizena eller græsk
yoghurt(må ikke koge herefter).

______________________________

Tomatsovs til pasta

Friske eller eller hakkede tomater på dåse. Bouillon, hvidløg, friske
krydderurter efter behov. Kan blendes efter behov. Lidt græsk yoghurt i
giver en cremet konsitens(10%).

_______________________

Fandt lige denne på nettet. har ikke prøvet den. Vil tro det også smager
godt med yderligere grøntsager tilsat. Feks laurbærblade(skal dog ikke
blendes med). Gullerødder, porrer, løg, selleri.

Brun sovs
Ingredienser: ½ l. bouillon
Nogle dråber madkulør
Nogle dråber balsamico eddike
3 store kartofler
Salt
frisk kværnet peber.

De 3 store kartofler skæres i mindre stykker. Kartoffel stykkerne koges 10
min. i ½ l bouillon . Kartofler og bouillon blendes. Der tilsættes madkulør
og balsamico eddike. Det hele blendes endnu et kort sekundt. Der smages til
med salt og peber

Håber det gav lidt ideer.

LN