Vedr. ruller og omdysning
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-09-04 18:40

Hej!

Jeg søger ekspertbistand. Jeg har nu fået monteret en dyse 94 i min
Speedfight 2 der originalt kører med dyse 72. Luftskruen er justeret.

Det har ikke givet mere top men den er blevet mere hidsig i accelleration.
Så langt så godt.

Jeg ønsker mere top. Pt. har jeg en tunpotte på samt 47mm. Den render
70-75 km/t på toppen.. rullerne er 8g. Vil det hjælpe med lavere ruller,
fx. 6g så den får lidt flere omdrejninger eller hvad pokker skal der til
for at sådan en fransk fætter får mere skub i rumpen ?

Det kan vel ikke passe der skal 21 mm karb. på når en Aprilia Rally med
samme setup render 90 ?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Hekto

Dato : 28-09-04 20:57

In article <pan.2004.09.28.17.39.56.100496@website.tuxx.dk>,
visit_my@website.tuxx.dk says...
> [...]
> Speedfight 2 der originalt kører med dyse 72. Luftskruen er justeret.
>
> Det har ikke givet mere top men den er blevet mere hidsig i accelleration.

Det er jo klart. Den får jo federe blanding; men det siger ikke noget
om at blandingen er OK ved max.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-09-04 21:22

Hekto skrev:

> Det er jo klart. Den får jo federe blanding; men det siger ikke noget
> om at blandingen er OK ved max.

Hvordan stiller jeg nemmest det? Men må den anden side så kan jeg jo
stille herfra og til nytår men hvis rullerne ikke tillader flere
omdrejninger så hjælper det jo et fedt

Har du nogle gode fifs? (det skal lige nævnes at jeg ikke har centerfod
på den)

Fra : Hekto

Dato : 28-09-04 22:05

In article <pan.2004.09.28.20.21.35.941140@website.tuxx.dk>,
> [...]
> omdrejninger så hjælper det jo et fedt
>
> Har du nogle gode fifs? (det skal lige nævnes at jeg ikke har centerfod

Den eneste indikation er farven på tændrøret. (med mindre man liiige
har et rulle feldt).
Kør fuld gas et stykke tid, stop motoren, der helst ikke må nå at gå i
tomgang, og se på farven af tædnrøret. Det skal være lysebrunt.

Luftskruen stilles til max. omdrejninger i tomgang.

Nålen hæves/sænkes om nødvendigt, hvis den enten får for lidt eller 4-
takter ved ca. ½ gas.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-09-04 22:47

Hekto skrev:

> Kør fuld gas et stykke tid, stop motoren, der helst ikke må nå at gå i
> tomgang, og se på farven af tædnrøret. Det skal være lysebrunt.

Er den skudsikker? For så ved jeg da hvad jeg skal lave i morgen aften!
*GG*

> Luftskruen stilles til max. omdrejninger i tomgang.

Hvad vil det sige? Max omdrejninger?

Du siger jeg skal justere luftskruen i tomgangen.. jo, men hvad så med
føromtalte gyldne farve? Den kan jo så mistes. Var det ikke bedre at
justere på tomgangsskruen så hvis man har ramt den rigtige max-gas
indstilling?

Eller er jeg helt hen i hegnet?

Fra : Hekto

Dato : 28-09-04 23:30

In article <pan.2004.09.28.21.46.54.113034@website.tuxx.dk>,
visit_my@website.tuxx.dk says...

> Er den skudsikker? For så ved jeg da hvad jeg skal lave i morgen aften!
> *GG*

Skudsikker, så længe blandingen ikke er for mager! Start med en stor
dyse, og gå nedad.

> Hvad vil det sige? Max omdrejninger?

Sku tomgangen en smule op (1500-2000 omdr.)og drej til den løber
hurtigst, og så ca. 1/4 omdr. ind. Stil så tomgangen til normal

> [...]
> føromtalte gyldne farve? Den kan jo så mistes. Var det ikke bedre at
> justere på tomgangsskruen så hvis man har ramt den rigtige max-gas

Luftskruen fungerer sammen med tomgangsdysen op til ca. 25% gas og ikke
længere (ca. tal).
Nålen fra 25% til 75%.
Dysen fra 75% til 100% gas.

Derfor er det vigtigt at vide hvor 'på gashåndtaget' problemerne viser
sig. Derfor nytter det ikke at køre blandet kørsel, hvis dysen er for
lille og nålen for langt oppe, vil blandingen være for fed ved lav gas
og for mager ved fuld gas.
Derfor er det en god ide at se på tændrøret ved 100, 75% og 50%.
25% er det svært at få den til at gå helt rent ved.

> Eller er jeg helt hen i hegnet?

Ja. ;oP

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-09-04 18:00

Hekto skrev:

> Sku tomgangen en smule op (1500-2000 omdr.)og drej til den løber
> hurtigst, og så ca. 1/4 omdr. ind. Stil så tomgangen til normal

OK.

> Luftskruen fungerer sammen med tomgangsdysen op til ca. 25% gas og ikke
> længere (ca. tal).
> Nålen fra 25% til 75%.
> Dysen fra 75% til 100% gas.

Se det anede jeg ikke. Tak!

Anyhow jeg ligger den på "is" til i næste uge hvor jeg får en
tuningsmand (?) til at kigge på den. Han mente der skulle en anden
udstødning på og så med lidt justeringer var jeg flyvende

Jeg må nok sige jeg ikke har hverken evner eller tålmodighed til at
afprøve 20 forskellige dyser.

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 29-09-04 20:05

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Speedfight 2 der originalt kører med dyse 72. Luftskruen er justeret.
>
> Det har ikke givet mere top men den er blevet mere hidsig i accelleration.

Jeg synes umiddelbart at springet fra 72 til 94 lyder vildt.
Jeg har monteret 47 mm cylinder på min Yamaha Neo's og gik fra 78 til 86 i
dyse.
Det var klart for meget, så nu har jeg sat en 82ér dyse i.
- mangler dog lige at checke farven på tandrøret, men den sætter sig da
ikke.
Mvh
Jess