Formalet kaffe til stempelkaffe?
Fra : No1

Dato : 27-09-04 23:23

Jeg har før fået købt noget god te efter at fået links fra gruppen. Nu
vil jeg prøve at gentage succesen med kaffe.

Så spørgsmålet er: Hvor kan jeg købe lidt forskellige gode kaffer til
min stempelkande?

Jeg prøvede at købe et par af de "specielle" kaffer, som Netto havde på
et tidspunkt. De var bedre end Gevalia osv., men mon ikke der er noget
bedre?

En BODUM stempelkande og "propel"-kaffemølle er det eneste udstyr jeg
har. Man kan sikkert lave bedre kaffe ved at riste og male selv, for
derefter at bruge en god espresso maskine. Men jeg har på fornemmelsen
at man alligevel kan lave ret god kaffe i en stempelkande.

Min propelmølle kan ikke lave lige store kaffekorn, så jeg går ud fra at
det er bedre at bruge forholdsvist friskt formalet kaffe. Grovheden skal
så passe til stempelkanden.

Hvis det er godt, kan det jo være at jeg får lyst til at investere i
noget mere avanceret udstyr

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-09-04 07:19

No1 skrev:

> Så spørgsmålet er: Hvor kan jeg købe lidt forskellige gode kaffer
> til min stempelkande?

Jeg har i flere år drukket den økologiske og Max Havelaar-mærkede Café
Luxury (den i den grønne pose) fra Brugsen, og jeg laver altid kaffe i
stempelkande. Den er fremragende, den kaffe - rund i smagen, og meget
aromatisk.

Prisen er ca. det dobbelte af skidtkaffer, *host* Gevalia *host*, men
med jævne mellemrum er der to poser på tilbud så prisen kommer ned på
næsten samme niveau som skidtkafferne. Når dét sker, køber jeg gerne
en snes poser så jeg har billig kaffe indtil det kommer på tilbud næste
gang.

Jeg har i øvrigt brygget stempelkaffe siden en gang i halvfjerdserne,
hvor kaffemaskinerne holdt deres indtog, og jeg synes ikke at det er
nødvendigt at bruge specielle bønner til stempelkaffe. Når bare der
røres rundt i kaffen umiddelbart efter at vandet er hældt på, og man
så venter til de fleste bønner er faldet til bunds, så kan man bruge
endog fintmalet espressokaffe i en stempelkande (prøv fx den italienske
"Illy", uhm!).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Ole Pedersen

Dato : 28-09-04 11:24

"No1" <nospamplz@removeentireaddress.mars> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg prøve at gentage succesen med kaffe.
>
> Så spørgsmålet er: Hvor kan jeg købe lidt forskellige gode kaffer til min

Jeg har til tider købt nogle rigtig gode kaffebønner inde ved Nørreport
Station, jeg tror butikken hedder: "Østerlandsk Thehus", i hvert fald er den
ikke til at overse hvis man drejer sig 360 grader på stationen.
De må vel også kunne male bønnerne så de kan gå i stempelkanden.

Mvh
Ole

Fra : alfaekko

Dato : 28-09-04 19:11

> [...]
> derefter at bruge en god espresso maskine. Men jeg har på fornemmelsen
> at man alligevel kan lave ret god kaffe i en stempelkande.

Det er mange gange bedre at male hele bønner i din propelmølle end at bruge
formalet kaffe.
Kaffe mister størstedelen af sin smag timer efter den er malet, så
friskmalet kaffe er altid bedre end formalet uanset at den skulle være lidt
"ujævn".

Jeg kan anbefale friskristet kaffe fra www.risteriet.dk, derudover er
"Estate Coffee" kafferne også gode, prøv bl.a "Donna Irma", der kan købes
i........Irma.

Du kan også prøve selv at riste din kaffe, det er det allerallerallerbedste,
og slet ikke så svært.
Man kan bruge ovn eller en popcornmaskine. Læs selv videre på nedenstående
links:

www.coffea.dk
www.espressokaffe.dk
www.moccabox.dk
www.coffeegeek.dk
Usenet: alt.coffee (her er "dumme" spørgsmål altid velkomne)

mvh

Anders

Fra : No1

Dato : 01-10-04 21:17

> Du kan også prøve selv at riste din kaffe, det er det allerallerallerbedste,
> og slet ikke så svært.
> Man kan bruge ovn eller en popcornmaskine. Læs selv videre på nedenstående

Tak for alle svarene. Jeg vil prøve at købe nogle friskristede bønner og
desuden nogle grønne for selv at prøve at riste.

Fra : alfaekko

Dato : 01-10-04 22:15

allerallerallerbedste,

> Tak for alle svarene. Jeg vil prøve at købe nogle friskristede bønner og
> desuden nogle grønne for selv at prøve at riste.

Det glæder mig. Jeg synes, det er rigtigt sjovt, og man får som regel noget
super kaffe ud af det.
Lad os endeligt høre om dine resultater her i gruppen.

mvh

Anders

Fra : Bob

Dato : 30-09-04 07:33

Jeg har en Dualit kaffekværn og kan på det kraftigste anbefale den...Altid
nymalet kaffe. Den er bestemt pengene værd!

Bob

Fra : Kasper Eulert

Dato : 07-10-04 20:24

Hej
Med lidt finesse kan man godt styre en propelmølle, men ellers prøv at
køb en håndmaler. Det er godt nok mere arbejdskrævende, men man
slipper for at overophede kaffen.

Lad være med at forveksle brugen af stempelkande og espressomaskine -
kaffen skal ristes og behandles væsentlig anderledes:)

Personlig køber jeg hele bønner og maler dem efterhånden, også selvom
de måske er lidt ujævnt malede. Du kan prøve at købe lidt forskelligt
fra Føtex/Bilka's Cafe Casa system - der får du et hæderligt udvalg.

Du kan også læse mere om kaffemærker på http://www.kaffe-cafe.dk

Med venlig hilsen
Kasper Eulert