Brænde, ask eller birk
Fra : Holst

Dato : 27-09-04 15:19

Hej

Jeg skal have noget brænde til min brændeovn.

Mit lokale byggemarked/tømmerhandel vil sælge mig ask eller birk,
fremstillet af ca. 3 rummeter træstammer med massefaktor 0,54 - hvad det
så end betyder.

Hvad bør jeg vælge. Birk eller ask? Prisen er den samme.

Ja, de sælger også træpiller, men det ved jeg ikke rigtig, hvad er for
noget. Lyder ikke så hyggeligt.

Fra : Morten Larsen

Dato : 27-09-04 16:28

Ask er vist det bedste. Jeg bruger selv fyr træ-briketter (loka briketter)
og de er i top. Jeg brugte alm. brænde igen en kort overgang men gik tilbage
til briketter. 4-5 briketter kan nemt brænde af og varme det hele op og 1
kan holde varmen, men det er måske smag og behag, jeg vil nu anbefale
briketter. Jeg giver 1195,- for 960kg 48*20kg i plastembalage. hvor der er
til ca. 1,5md.

Mvh Morten

Fra : Lars K.

Dato : 27-09-04 17:15

[...]

ask er det bedste af de to, birk er bedst til kaminer til hygge, men prøv at
kikke i din lokale avis om der ikke skulle være en der sælger brænde, for
det du kan købe i diverse byggemarkeder er alt for dyrt, hvis du kan få fat
i noget elme træ eller andet hårdt løvfældende træ ( bøg, eg, tjørn), vil
det være nummer 1 for dig.

Fra : cast88

Dato : 27-09-04 18:48

Birk er lettest at tænde, ask brænder længere.

http://www.kandu.dk/