Hjælp, mosset er ved at vinde!
Fra : Holst

Dato : 27-09-04 15:12

Hej alle!

For et halvt års tid siden spurgte jeg om hjælp til, hvordan jeg fik
mængden af mos i min græsplæne reduceret. Der kom mange forslag, alt for
mekanisk at rive mossset op til gødning, jernvitriol og kalk og sikkert
mere, som jeg har glemt i dag.

I de svar, jeg fik her og andetsteds, var der ligesom en tendens til at
jernvitriol og gødning var vejen frem.

Derfor fik min plæne en omgang gødning i starten af april. En omgang
jernvitriol lige omkring 1. maj, og endelig endnu en omgang gødning i
starten af juni. Den anvendte gødning var en såkaldt "plænegødning",
hvad det så end betyder.

Det hjalp faktisk også. Græsset voksede godt og mosset blev brunt og
forsvandt.

Men i dag ser det bestemt ikke så godt ud. Mosset er i dag mange steder
ved at få overtaget.

Hvordan griber jeg nu min plæne an fremover? Bør jeg gøre noget nu,
eller bør jeg vente til foråret?

Gødning, jernvitriol og kalk er efter min mening gode løsninger,
eftersom det er "nemt", hvorimod en makanisk oprivning af mos nok ikke
lige er en løsning for mig, for det tager længere tid og kræver mere
arbejde, end jeg gider lægge i det. Ja, jeg er nok ikke det største
havemenneske har i verden.

Men jeg venter spændt på eksperternes råd

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 27-09-04 15:48

Holst wrote:
> [...]
> arbejde, end jeg gider lægge i det. Ja, jeg er nok ikke det største
> havemenneske har i verden.
>
> Men jeg venter spændt på eksperternes råd

Læg fliser!

Venligst
Aksel

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 27-09-04 15:50

On Mon, 27 Sep 2004 16:12:14 +0200, Holst <newssep04@shelter.dk>
wrote:

>Men jeg venter spændt på eksperternes råd

Ja så burde jeg nok holde mund

Men jeg sidder og spekulerer på, om din plæne får nok lys? Vi fik i
sin tid mere græs i plænen ved at fælde et par gamle æbletræer.

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Holst

Dato : 28-09-04 14:23

Dorte R.M. Hansen wrote:

> Men jeg sidder og spekulerer på, om din plæne får nok lys? Vi fik i
> sin tid mere græs i plænen ved at fælde et par gamle æbletræer.

Ja, lysforholdene er ikke det bedste alle steder. Men man er jo også
helst fri for, at naboen kan stå og glo ind i dagligstuen.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 27-09-04 17:45

Holst wrote:

> Men i dag ser det bestemt ikke så godt ud. Mosset er i dag mange steder
> ved at få overtaget.

Det lyder som min.!

Mit bedste råd er at grave den op, lægge den brak et år, og anlægge en ny.

Alternativt at gøre som du har beskrevet og desuden fjerne mosset med
jævne mellemrum. Hvis I orker det.
Så vinder græsset formentlig til slut.

Mvh. Jørgen

Fra : Holst

Dato : 28-09-04 14:24

Jørgen Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Mit bedste råd er at grave den op, lægge den brak et år, og anlægge en ny.
>
> Alternativt at gøre som du har beskrevet og desuden fjerne mosset med

Ja, alt det er der vist ikke tid - og lyst - til. Så det bliver nok blot
fortsat jernvitriol, gødning og måske også lidt kalk. Men bør jeg give
den en omgang jernvitriol nu her i efteråret, eller er det lige så godt
at vente til foråret?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-09-04 08:33

Holst wrote:
> [...]
> mængden af mos i min græsplæne reduceret. Der kom mange forslag, alt for
> mekanisk at rive mossset op til gødning, jernvitriol og kalk og sikkert

Jeg har altid troet at det var pga surhed (kalkmangel) og fugt at mosset
vandt frem.

Har du spredt kalk?

Mvh
Roberto

Fra : Holst

Dato : 28-09-04 14:25

Roberto Saldo wrote:

> Jeg har altid troet at det var pga surhed (kalkmangel) og fugt at mosset
> vandt frem.
>
> Har du spredt kalk?

Nope! Jeg havde lidt indtryk af, at ud af jernvitriol, gødning og kalk,
så var kalk det mindst vigtige. Men til næste år kan jeg jo smide noget
sådant på. Så bliver plænen sikkert også fint hvid i nogle dage :)

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-09-04 14:43

Holst wrote:

> Nope! Jeg havde lidt indtryk af, at ud af jernvitriol, gødning og kalk,
> så var kalk det mindst vigtige. Men til næste år kan jeg jo smide noget

Joe men hvis mosset elsker den sure jord og græsset hader den så gøder
du jo bare mosset :)

> sådant på. Så bliver plænen sikkert også fint hvid i nogle dage :)

Helt sikkert.

Mvh
Roberto

Fra : Omnolog HMH

Dato : 28-09-04 09:49

Hvordan griber jeg nu min plæne an fremover? Bør jeg gøre noget nu,
eller bør jeg vente til foråret?

Slå den et par gange om ugen. Giv masser af lys, jern, kalk og gødning.

Fra : pm

Dato : 28-09-04 18:25

Har fra et familiemedlem fået oplyst, at Atamon er et fremragende
mosfjernermiddel...osse

PM