Maling af entre - hvor skal vi skille lys+~
Fra : Jens Jakob Andersen

Dato : 27-09-04 10:37

Hej,

Vi vil male vores entre med en mørk sandfarve nederst, og en lyseblå
øverst+ loft.

Men hvor er den gyldne regel for hvor den vandrette linie skal være?

Over dørerne?
Ca. 30 cm. nede fra toppen af dørerne?

Eller hur.

Der må være noget gyldent snit eller lignede "best practice" for den
slags 2-farvede rum.

Nogen ideer?

/JJ

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 27-09-04 12:59

On 27 Sep 2004 02:37:08 -0700, jj92_2@hotmail.com (Jens Jakob
Andersen) wrote:

> [...]
>øverst+ loft.
>

>Der må være noget gyldent snit eller lignede "best practice" for den

Det afhænger jo af loftshøjden - der hvor den lyseblå starter vil man
psykologisk fornemme, at loftet er. Hvis I f.eks. har 2,60 m til
loftet og dørene inkl. gerichter er 2,20 m, ville jeg ikke male
længere ned end 2,40. Ellers bliver det for trykkende, især for høje
mennesker.

Under alle omstændigheder ville jeg sørge for, at loftsfarven ikke når
helt ned til dørhøjden - det kommer til at se mærkeligt ud.

Lars

Fra : Jens Jakob Andersen

Dato : 28-09-04 09:23

Hej Lars

Der er 2.85 til loftet

Vi vil male en meget lyseblå, næsten himmelblå.

Udfordringen er at finde der, hvor det ikke ligner
a; En sandfarvet kasse med blåt låg på
eller
b; Et blåt loft næsten nede ved et sandfarvet gulv.

Men det er svært - og det er interessante vinkler du tegner.

Mvh

JJ

Fra : marlene

Dato : 29-09-04 21:28

der er noget der hedder det gyldne snit,
kan ikke helt huske udregningen.
men ca. 2/3 til undervæg og 1/3 del til overvæg.
jeg bekymrer mig ikke om hvor på en karm det skærer, men hvor det kan bære
at "få hat" på.
en sød detalje kan være at du deler som beskrevet, men at du til sidst
bruger skabelon og dupper et lille mønster i kanten på det blå, med den
sandfarvede maling, så kommer der sammenhæng.