Retrospect [Mac] & Firewall [Win]
Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-04 03:30

De tre maskiner jeg rent faktisk bruger i dag, består af en G4/867 med
to interne harddiske, en Windows-desktop og en af min fagforening lånt
Windows-laptop. Jeg tager backup over intranettet på min G4 [den
oprindelige harddisk på kun 60G bruges til det formål], og har følgelig
installeret Retrospect Client på Windåserne.

Nu er det bare sådan at jeg kun kan tage backup på windåserne hvis
firewall på disse maskiner er fuldstændigt slået fra, hvilket næppe kan
siges at være helt tilfredsstillende. Der er dog en option med »firewall
med undtagelser«, men hvilken undtagelse skal jeg så bruge; Retrospect
[Client] er slet ikke med på listen over mulige undtagelser.

Det er naturligvis vigtigst med laptoppen, da den dagligt tages med i en
taske, og altså regelmæssigt er på et andet [trådløst] netværk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-09-04 10:12

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
> med undtagelser«, men hvilken undtagelse skal jeg så bruge; Retrospect
> [Client] er slet ikke med på listen over mulige undtagelser.

Kig i din doukumentaion, der må stå hvilke porte der bruges af
Retrospect klienterne. Ellers er jeg ret sikke på at du kan se det i
Dantz Retrospect FAQ.

Har du på OSX prøvet at klikke på knappen "ny" til højre for listen
over undtagelser? Der dukker en prædefineret Retrospect undtagelse op
på port 497. (i al fald under 10.35)
Jeg vil gætte på at Retrospect osse bruger port 497 under windows.

Hvorfor har du egentlig "personlige" firewalls i stedet for én
firewall der sidder foran dine makiner? Er der ikke firewall
funktionalitet påå din router?

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-04 13:36

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Kig i din doukumentaion, der må stå hvilke porte der bruges af
> Retrospect klienterne. Ellers er jeg ret sikke på at du kan se det i
> Dantz Retrospect FAQ.

Du har ret. Port 497 nævnes på side 216 i den trykte manual.

> [...]
> på port 497. (i al fald under 10.35)
> Jeg vil gætte på at Retrospect osse bruger port 497 under windows.

Og det gæt var så rigtigt.

> Hvorfor har du egentlig "personlige" firewalls i stedet for én
> firewall der sidder foran dine makiner? Er der ikke firewall
> funktionalitet påå din router?

Det burde der være [Cisco]; jeg har dog aldrig været inde og konfigurere
den. I øvrigt bruges jo netop laptoppen også i ander [trådløse] netværk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-09-04 23:01

> Det burde der være [Cisco]; jeg har dog aldrig været inde og konfigurere
> den.

Er det ikk en mere fornuftig løsning? Så kan du nøjes med én
konfiguration frem for en til hver maskine.

Ret beset kan jeg ikke forstille mig at du har gavn af en firewall på
dine OSX klienter (eller foran dem). Routeren lukker sikert af for
indgående trafik og jeg tvivler på, at du har trafik du vil begrænse
til dele af dit netværk eller udvalgte IP adresse udefra.

> I øvrigt bruges jo netop laptoppen også i ander [trådløse] netværk.

Din arbejdspalds's trådløse netværk er sansynligvis osse beskyttet af
en firewall.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-09-04 16:44

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Ret beset kan jeg ikke forstille mig at du har gavn af en firewall på
> dine OSX klienter (eller foran dem).

Der er altså tale om Windows-klienter på samme intranet som mine Mac'er.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-10-04 08:12

> Der er altså tale om Windows-klienter på samme intranet som mine Mac'er.

derfor behøver du stadig ikke en personlig firewall på dine Mac'er. Og
mht dine windows klienter vil det da være at fortrække én firewall.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-10-04 15:16

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> derfor behøver du stadig ikke en personlig firewall på dine Mac'er. Og
> mht dine windows klienter vil det da være at fortrække én firewall.

1. En af Windåserne er en laptop der hyppigt er på andre netværk.

2. Indtil i går advarede Windows konstant, når firewall var slået fra.
Nu har jeg fundet ud af hvor den facilitet slås fra, ligesom jeg har
slået firewall fra /på LAN-kortet/, ikke på trådløst net.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 27-09-04 11:14

Per Rønne skrev:
> Nu er det bare sådan at jeg kun kan tage backup på windåserne hvis
> firewall på disse maskiner er fuldstændigt slået fra, hvilket næppe kan
> siges at være helt tilfredsstillende.

Du skal tillade trafik (TCP & UDP) på port 497 gennem firewallen på
Windows-maskinerne, samt tillade trafik for Retrospect-programmet, hvis
firewallen også tjekker på programniveau.

Se evt. http://kb.dantz.com/al/12/1/1109.html

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-04 13:36

Rasmus Bruun <usenet@RE--rasmusbruun--MOVE.dk> wrote:

> Du skal tillade trafik (TCP & UDP) på port 497 gennem firewallen på
> Windows-maskinerne,

Sættes undtagelser op for såvel tcp som udp ser det ud til at virke.
Tak!

> samt tillade trafik for Retrospect-programmet, hvis
> firewallen også tjekker på programniveau.

Det virker ikke som om.

> Se evt. http://kb.dantz.com/al/12/1/1109.html

The page cannot be found ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 27-09-04 14:19

Per Rønne skrev:

> The page cannot be found ...

Virker stadig fint her -- måske jeg har siden i min cache. Dantz har en
elendig URL-politik, så man ikke kan henvise direkte til en bestemt
Knowledge Base-artikel. Microsoft henviser på deres SP2-hjælpesider til en
artikel hos Dantz, der ikke eksisterer. Heller ikke, hvis man søger
specifikt efter artikel-nummeret fra url'en.

Nu har du jo løst problemet, men ellers gå via http://kb.dantz.com/ og find
punktet "Using Retrospect with Microsoft Windows XP Service Pack 2".

--
Venligst,
Rasmus Bruun