"Annullering" af skorsten
Fra : Heidi

Dato : 26-09-04 21:10

Vi fik sat nyt væghængt gasfyr op for nogle uger siden, hvor der blev
etableret ny skorsten til, så den gamle murstens-skorsten skal pilles
ned så den ikke trækker fugt (vi nøjes dog med at vælte den del der er
over taget og lægger tagplader på - alt under taget får lov at blive
stående).
Skorstenen står i et hjørne af bryggerset, og til det gamle fyr var der
lavet et hul ind i væggen ind til skorstenen, hvor der så sidder et rør
inde. Idag har vi været ved at banke puds af, for det var mildest talt
ikke lavet særligt pænt rundt om hullet. Så nu har vi nogle bare røde
mursten, et hul ind i røret, og et noget dybt hulrum ovenover
murstenene, ved siden af røret.
Vi skal nu have det fyldt op med et eller andet og jævnet ud, så vi kan
få det malet og pænt igen.
Men som totalt nybegyndere med den slags - hvad skal vi bruge til at
fylde hullet op med? Det samme som skal bruges til at jævne ud med? Og
sker der noget ved kun at fylde lidt ind hulrummet og røret, lade det
tørre, og derefter jævne det ud? Eller skal hele hullet fyldes op?

Desuden blev noget af flisegulvet brækket op for at få de nye rør lagt
ned - hvad skal vi bruge til at fylde hullet op med? Nogle af rørene
kommer op af gulvet et stykke ude fra væggen, så hvordan fikser man det
mon bedst så det kommer til at se nogenlunde pænt ud?

Navn på både materialer og redskaber vil være meget velkomne, så vi ikke
ender med at købe en masse vi ikke har brug for

På forhånd tak.

--
Heidi

Fra : Benny Andersen

Dato : 02-10-04 11:05

On Sun, 26 Sep 2004 22:09:36 +0200, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com>
wrote:

> [...]
>sker der noget ved kun at fylde lidt ind hulrummet og røret, lade det
>tørre, og derefter jævne det ud? Eller skal hele hullet fyldes op?

Fjern rør, i alt fald hvad der rager ud fra vægen
Fjern løssiddende stenmaterialer og sodlag
Vand (evt blomstesprøjte med spids stråle), så muren "lærer at suge
igen"

Fyld:
Mørtel eller mørtel + murstensbrokker
Mørtel = strandmørtel + 1/8 mængde cement

Mørtlen skal være så tilpas stiv, at den kan stå i hullet uden at
skvatte sammen.
Hullet kal afrettes, så overfladen flugter med væggen (brug en pind),
og ikke nødvendigvis se pæn ud.
Efter et par dage, når muren er tør, spartles. (Sandspartel eller
polyfilla eller anden spartelmasse)
> [...]
>kommer op af gulvet et stykke ude fra væggen, så hvordan fikser man det
>mon bedst så det kommer til at se nogenlunde pænt ud?

Lige omkring rørperiferien ville jeg lægge en elastisk fuge (acryl
eller silicone). Større huller i flisegulvet laves som gulvet nu er
lavet, vesagtens betonlag med fliser, som er påklæbet med (ja!
fliseklæber) og fuget med fugemasse.

Beton = sand + 1/4 mængde cement
sand = grus eller strandsand eller Ellekilde sand

Hvis i mangler flisestumper og hullet ikke er voldsomt stort, så brug
fugemasse i den rette farve. (kan være beton)

Nøgne rør må ikke indstøbes i beton. Vikkel noget om!