Spiser syvendedagsadventister svinekød?
Fra : Jens Bruun

Dato : 26-09-04 19:56

Nu har jeg mødt to, der ikke gjorde, så jeg vil godt vide, om det er en del
af det at være syvendedagsadventist?

--
-Jens B.

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-09-04 21:18

I news:cj73ci$maa$1@news.cybercity.dk skrev
Jens Bruun følgende:

Så kan jeg da anbefale dig at læse lidt på http://adventist.dk

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-09-04 22:42

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> mælte sligt:

>Så kan jeg da anbefale dig at læse lidt på http://adventist.dk

De skriver, at man anbefales at spise sundt i overensstemmelse med
Bibelens anbefalinger, men jeg kan ikke finde noget sted, hvor de
skriver eksplicit, om dette indebærer, at man afholder sig fra svinekød,
eller ikke.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Gud døde dengang mennesker fandt det fornødent at bevise hans existens,
han blev begravet da de opdagede, at der ikke var noget der talte mod

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-09-04 23:27

I news:pqdel05cdneb8sdiffuh8on2v32fhevmj7@4ax.com skrev
Rasmus Underbjerg Pinnerup følgende:

> [...]
> Bibelens anbefalinger, men jeg kan ikke finde noget sted, hvor de
> skriver eksplicit, om dette indebærer, at man afholder sig fra

Der er heller ikke noget krav om ikke at spise svinekød for at være
adventist, men det anbefales stærkt at man lever efter "spisesedlen" i
3. Mos 11 (listen over rene og urene dyr). Desuden anbefales at det
som det bedste at rette sig efter den helt oprindelige spisplan, der
ikke indbefattede kød. Men der er altså ikke tale om *krav* og
*påbud* - det er op til den enkeltes samvittighed og overbevisning.

Fra : JoVe

Dato : 30-09-04 17:04

> [...]
> ikke indbefattede kød. Men der er altså ikke tale om *krav* og
> *påbud* - det er op til den enkeltes samvittighed og overbevisning.

Min datter går på en adventist-skole, og når de har husgerning er det altid
"selleri-bøffer" og "gulerods-frikadeller".

Konservative adventister spiser ikke kød og drikker hverken kaffe eller the.
Men alting forfalder vist, og derfor kan man idag ikke udtale sig generelt
om adventister!

Mvh
Jørgen Vestergaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-09-04 17:44

I news:415c2eaf$0$251$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

> Konservative adventister spiser ikke kød

Masser af konservative adventister spiser kød, men meget, meget få
spiser svinekød! Der er heller ikke særligt mange blandt de unge/yngre
liberale der spiser svinekød. Der er bestemt heller ikke ret mange der
ryger eller drikker alkoholholdige drikkevarer

> og drikker hverken kaffe eller the.

Det er rigtigt at der ikke er mange i den ældre generation blandt de
konservative adventister der drikker kaffe og the. Men blandt de yngre
er der faktisk temmelig mange der gør det.

> Men alting forfalder vist, og derfor kan man idag ikke
> udtale sig generelt om adventister!

En ting er hvad der anbefales, noget andet er om der stilles krav om
overholdelse af visse spiseregler m.v. for at kunne være medlem. Jeg
har aldrig oplevet at der stilles et sådant krav, og jeg kan heller
ikke finde det på skrift nogen steder.

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-09-04 18:27

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> wrote in message

> Masser af konservative adventister spiser kød, men meget, meget få
> spiser svinekød! Der er heller ikke særligt mange blandt de unge/yngre
> liberale der spiser svinekød.

Spiser du svinekød?

> Der er bestemt heller ikke ret mange der
> ryger eller drikker alkoholholdige drikkevarer

Ryger du? Drikker du alkohol?

> Det er rigtigt at der ikke er mange i den ældre generation blandt de
> konservative adventister der drikker kaffe og the. Men blandt de yngre
> er der faktisk temmelig mange der gør det.

Hvor står du hér?

--
-Jens B.

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-09-04 19:59

I news:cjhfls$1s5l$1@news.cybercity.dk skrev
Jens Bruun følgende:

> Spiser du svinekød?

[ ... ]
> Ryger du? Drikker du alkohol?

[ ... ]
> Hvor står du hér?

Og hvad skyldes så din store interesse for dette monstro?

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-09-04 20:18

> Og hvad skyldes så din store interesse for dette monstro?

Nu ikke så paranoid, Andreas Falck. Ingen skumle bagtanker hér. Jeg er
faktisk blot nysgerrig, idet jeg har et par (og snart flere endnu) af dine
ligesindede tæt inde på livet i disse dage. Jeg vil muligvis (mis)bruge dit
svar i dsm ved en senere lejlighed, men bortset fra det er det blot
interesse

--
-Jens B.

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-09-04 20:31

I news:cjhm4r$24r1$1@news.cybercity.dk skrev
Jens Bruun følgende:

> Nu ikke så paranoid, Andreas Falck.

Næh du, jeg er blot forundret! Dybt forundret!

> Ingen skumle bagtanker hér.

Har du ændret adfærd? Hidtil har du ikke én eneste gang forsøgt dig
med at prøve på at indgå i nogen som helst seriøs og saglig debat om
noget som helst.

> Jeg er faktisk blot nysgerrig,

Det er da prisværdigt, såfremt nysgerrigheden har et fornuftigt formål

> idet jeg har et par (og snart flere endnu) af dine ligesindede

Den slags skal du være meget, meget varsom med. Det kan have en
aldesles skadelig og ødelæggende indflydelse på din negativitet og din
holdning som tit opfattes som grænsende til det nedladende og
hånliggørende. Du kunne jo risikere at ende med at blive helt
sympatisk i din opførsel i denne gruppe. Og det kan vi jo da ikke
have, for så er du jo ikke længere den Jens Bruun vi kender.

> tæt inde på livet i disse dage.

Så kan du jo spørge dem hvad de spiser og drikker og ryger eller ikke
spiser, ikke drikker og ikke ryger.

> Jeg vil muligvis (mis)bruge dit svar i dsm ved en senere
> lejlighed,

Ja, det undrer mig ikke at du er til d SM

> men bortset fra det er det blot interesse

Skal det tages som en kompliment at du er interesseret i hvad jeg
spiser og drikker? Det tror jeg næppe!

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-10-04 21:00

> [...]

> spiser, ikke drikker og ikke ryger.

> Ja, det undrer mig ikke at du er til d SM

> Skal det tages som en kompliment at du er interesseret i hvad jeg

Skal jeg tolke ovenstående således, at du ikke ønsker at svare på mine
spørgsmål?

--
-Jens B.

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-10-04 06:56

I news:cjkcvo$8ck$1@news.cybercity.dk skrev
Jens Bruun følgende:

> Skal jeg tolke ovenstående således, at du ikke ønsker at svare på
> mine spørgsmål?

Har du ikke altid fået et svar når du har stillet mig spørgsmål?

Fra : Cyril Malka

Dato : 27-09-04 10:17

Den Sun, 26 Sep 2004 23:41:35 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup har
skrevet :

> [...]
> Bibelens anbefalinger, men jeg kan ikke finde noget sted, hvor de
> skriver eksplicit, om dette indebærer, at man afholder sig fra svinekød,

Jeg tror, du får bedre svar på dit spørgsmål her:

http://www.whiteestate.org/issues/Clean-Uncl.html

--
Venligst,

Cyril

Det nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org

Fra : G.B.

Dato : 26-09-04 21:30

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Nu har jeg mødt to, der ikke gjorde, så jeg vil godt vide, om det er
> en del af det at være syvendedagsadventist?

Er de ikke vegetarer? Jeg mener, at helsekostformaet Nutana (som bl.a.
laver soja-pølser, soja-kyllingekød etc.) drives af 7nde-dags adventister.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-09-04 21:38

I news:415726b1$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
G.B. følgende:

> Er de ikke vegetarer?

En del er, mange er delvist og en hel del slet ikke

> Jeg mener, at helsekostformaet Nutana (som
> bl.a. laver soja-pølser, soja-kyllingekød etc.) drives af 7nde-dags
> adventister.

De solgte den for snart mange år siden, så i dag er den i privateje.
Dog mener jeg at de svenske adventisters helsekostfabrik har fået købt
nogle aktier i Nutana, så den svenske Adventistkirke i dag skulle eje
en vistnok mindre aktieandel.

Fra : ThomasB

Dato : 26-09-04 21:38

> Nu har jeg mødt to, der ikke gjorde, så jeg vil godt vide, om det er en
> del
> af det at være syvendedagsadventist?

Jeg kender også en af slagsen, som ikke spiser svinekød.

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 26-09-04 21:44

> Nu har jeg mødt to, der ikke gjorde, så jeg vil godt vide, om det er
> en del
> af det at være syvendedagsadventist?

Jeg har da også mødt flere fra pinsekirken som er vegetare, det betyder
da ikke at vi alle sammen er det....

--
----
GOD BLESS!!

Simon Moore Højer
www.viborgip.dk

Fra : Lyrik

Dato : 27-09-04 00:12

> Nu har jeg mødt to, der ikke gjorde, så jeg vil godt vide, om det er en
del
> af det at være syvendedagsadventist?
+++++++++++++++++++++++++++++
Jeg har aldrig mødt en adventist som spiste svinekød. Min gode ven Mikkel
som lige har snuset til det er blevet lidt svær at servere mad for, idet han
nu ikke spiser svinekød.

Hilsen
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-09-04 05:35

I news:cj7iag$17e9$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

> Jeg har aldrig mødt en adventist som spiste svinekød. Min gode ven
> Mikkel som lige har snuset til det er blevet lidt svær at servere
> mad for, idet han nu ikke spiser svinekød.

Med det store udvalg i butikkernes køle- og frysediske der i dag er,
er det da meget let at finde og vælge kvalitetsvarer der ikke
indeholder svinekød. Ved at vælge svinekød fra som hovedingrediens i
kosten, får man endda rige muligheder for at få en rigtig god, sun og
yderst varieret kostplan.