Skoda Oktavia vs. Vw passat
Fra : Claus Andersen

Dato : 26-09-04 17:44

Hej NG

Jeg går i købstanker om en ny bil.

Krav: Diesel, god plads og god brændstof økonomi.

Har kikket på:

Vw passat 1,9 TDI og Skoda Oktavia 1,9 eller 2,0 PD (ny model).

Spørgsmålet er så, hvad gør passaten små 100.000,- kr. bedre end oktavia?

Er der nogen som har haft negative oplevelser med deres Skoda Oktavia?

I kan nok høre at jeg hælder mest til Skodaen, da jeg tror at navnet "skoda"
ikke er forbundet med "skod bil" længere. Har jeg uret?

Er der nogen som har et kvalificeret gæt på afskrivningen af de omtalte
modeller efter ca. 3 år og små 100.000 km?

På forhånd tak

Claus

Fra : TDN

Dato : 26-09-04 17:59

"Claus Andersen" <no@reply.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen som har et kvalificeret gæt på afskrivningen af de omtalte
> modeller efter ca. 3 år og små 100.000 km?

Snup den nye Octavia, de test jeg har set er kanon gode og du får en helt ny
kontrueret bil. Passat'en er fra 1997 og er ved at være klar til en afløser,
du kan dog muligvis finde nogle "billige" kampagnemodeller, men mit
personlige valg er Octaviaen.

Mvh
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-09-04 18:11

Jeg købte UDEN tvivl den ny Octavia, der er en langt nyere konstruktion.

Platformen på Passat er snart 15 år gammel, mens Octavia´ens er helt ny.

Desuden er den ny Octavia en gennemført lækker bil, IMO.

Jeg tror, Octavia´ens afskrivning er en anelse mindre.

Ræsonnement: Skoda-navnet koster alt andet lige lidt mere i afskrivning -
men til gengæld er der tale om en helt ny model, og ikke en bil, der om fire
år lige så godt kunne være 8 år gammel - og det sparer dig alt andet lige
for afskrivning.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-09-04 18:28

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg købte UDEN tvivl den ny Octavia, der er en langt nyere konstruktion.
>
> Platformen på Passat er snart 15 år gammel, mens Octavia´ens er helt ny.
>
> Desuden er den ny Octavia en gennemført lækker bil, IMO.

Samme hér. Og pladsen er lige så god i den nye Octavia, som i Passat'en...

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Lars Frandsen

Dato : 26-09-04 18:15

"Claus Andersen" <no@reply.com> skrev i en meddelelse
<snip>
> Spørgsmålet er så, hvad gør passaten små 100.000,- kr. bedre end oktavia?

IMHO intet, hvis du sammenligner med den nye Octavia. Den har den benplads
ved bagsædet, som den gamle Octavia manglede i sammenligningen med Passat.

> Er der nogen som har haft negative oplevelser med deres Skoda Oktavia?

Vi har ikke har nogen negativer oplevelser med vores, tværtimod er vi
rigtigt glade for den.

> I kan nok høre at jeg hælder mest til Skodaen, da jeg tror at navnet
"skoda"
> ikke er forbundet med "skod bil" længere. Har jeg uret?

Nej.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-04 06:46

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har ikke har nogen negativer oplevelser med vores, tværtimod er vi
> rigtigt glade for den.

Bilen er fin-fin, men supporten fra Pradan er VW-agtig efterhånden. Og det
er ikke nogen ros, succesen er steget dem til hovedet :((((.

Fra : Rasmus

Dato : 26-09-04 18:16

"Claus Andersen" <no@reply.com> wrote in message
> [...]
>
> Vw passat 1,9 TDI og Skoda Oktavia 1,9 eller 2,0 PD (ny model).
>
> Spørgsmålet er så, hvad gør passaten små 100.000,- kr. bedre end oktavia?

Octavia skal sammenlignes med Golf/Bora/A3
Passat skal sammenlignes med A4/Superb

mvh
Rasmus

Fra : Henrik B.

Dato : 26-09-04 18:29

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Octavia skal sammenlignes med Golf/Bora/A3

Ja, den gamle Octavia - ikke den nye, som der hér er snak om...

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Claus Andersen

Dato : 26-09-04 18:50

Tak skal vi have I er hurtige til at svare.

I har hermed bekræftet min egen holdning til Oktavia.
Jeg har bestilt en længere prøvekørsel på tirsdag, og mon ikke jeg tager
beslutningen der?

Har prøvet Passat og er selvfølgelig stadigvæk varm herpå. Jeg er dog enig i
jeres udsagn om en gammel platform, hvor Skoda er ny...

Er der i øvrigt nogen som ved hvornår der kommer en tiltrængt ny model af
"passat"?
Har hørt at der kommer en ny Ford focus til foråret, som skulle være noget
større end den forrige model.

Igen tak skal i have

Claus

Fra : Thomas Landberg

Dato : 26-09-04 22:25

> Tak skal vi have I er hurtige til at svare.
>
> I har hermed bekræftet min egen holdning til Oktavia.
> Jeg har bestilt en længere prøvekørsel på tirsdag, og mon ikke jeg tager
> beslutningen der?

Ikke for at skuffe dig, men du skal ikke blive overrasket over en lang
leveringstid på Octaviaen. Min egen forhandler snakker selv om JAN/FEB før
det kan levere. En Passat kan du få i morgen. I øvrigt kører de to biler
meget forskelligt. Octaviaen er "let på tå" og styrer meget hurtigt, mens
Passat'en er mere limousine-sløv i styringen. Men husk: Der er også andre
grunde end lige bilernes kvaliteter til, at nogle køber VW, andre Skoda...
Så er spørgsmålet bare hvor meget du vil betale på "prestige".

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning
Se en masse gode tilbud her: http://www.bokstuning.dk/Tilbud.htm

Fra : Lars Frandsen

Dato : 27-09-04 05:58

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41573377$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> leveringstid på Octaviaen. Min egen forhandler snakker selv om JAN/FEB før
> det kan levere. En Passat kan du få i morgen.

"Sjovt" at det er blevet sådan.
Jeg husker stadig, da den nye Passat kom, og der alt for hurtigt blev op til
12 måneders ventetid på den. Men da kostede den selvfølgelig også kun
omkring den kr. 220.000. Det er jo ved at være nogle kroner siden.

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-04 07:00

> [...]

> "Sjovt" at det er blevet sådan.
> Jeg husker stadig, da den nye Passat kom, og der alt for hurtigt blev op

Tja Octi mk.I skulle du oxo vente på, ca. ½ år el mere, det paradoksale er
at Gulf V. kan du få her&nu ;).

Fra : Claus Andersen

Dato : 27-09-04 10:30

> [...]
> grunde end lige bilernes kvaliteter til, at nogle køber VW, andre Skoda...
> Så er spørgsmålet bare hvor meget du vil betale på "prestige".<

Ja for nogen er prestige vigtigt.
For mig betyder det ikke det helt store. Hvis der var få tusinde mellem
bilerne, ville prestige nok overtage kontrollen.

Jeg synes dog stadigvæk små 100K er meget for at få prestige (og en lille
smule køreegenskaber).
Man kan så stille sig selv det spørgsmål om Vw Passat stadigvæk har prestige
status. Min holdning er "til dels". Jeg synes Vw har mistet noget af
prestigen, eftersom de ikke har formået at følge trop i udvikling af
bilerne, men kører rundt i næsten samme spor hvad angår ny-tænkning.

Jeg synes efterhånden at priserne på bilerne er skruet overdrevet op. Ca.
410.000 kr. for den Passat jeg gerne vil have og ca. 330.000 kr. for
Oktaviaen. Det er mange penge, og hvis så bare man kunne kalde det en
investering.
Hvornår sker der mon noget med vores afgiftsregler til det bedre, vel og
mærke?

Jeg havde regnet med en længere leveringstid, men JAN/FEB synes jeg er
acceptabelt.

Er der nogen som kan svare på hvor mange kr. der er i avance på en normal
bil, til 400K, hos en forhandler.
Det er jo rart at vide, når der skal forhandles om byttebils pris (mondeo
1,8 expressive, 1997, 106000 km.)

Hilsen

Claus

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 26-09-04 18:52

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:4156fc4d$0$267$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Ja, den gamle Octavia - ikke den nye, som der hér er snak om...

Lige et opklaringsspørgsmål i den sammenhæng; er den nye octavia ikke
bygget på samme platform som den nye golf?

/Jakob

Fra : Henrik B.

Dato : 26-09-04 19:02

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lige et opklaringsspørgsmål i den sammenhæng; er den nye octavia ikke
> bygget på samme platform som den nye golf?

Måske, aner det ikke. Men jeg skal sidde med spredte ben på bagsædet af en
Golf, hvor jeg kan sidde normalt og afslappet i den nye Octavia. Og at to
biler er bygget på samme platform siger absolut intet om, hvor meget plads
der er i bilerne.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Rasmus

Dato : 26-09-04 19:00

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> Ja, den gamle Octavia - ikke den nye, som der hér er snak om...

Hvis den nye Octavia ikke er baseret på Golf V platformen, hvad er den så
baseret på?

mvh
Rasmus

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-09-04 20:16

> Hvis den nye Octavia ikke er baseret på Golf V platformen, hvad er den så
> baseret på?

Passat og Superb er baseret på samme platform - men derfor er de ikke lige
store.

Man kan forlænge sådan en platform.

/Jan W Nielsen

Fra : Verner Johnsen

Dato : 26-09-04 20:47

On Sun, 26 Sep 2004 21:15:44 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@ingenmail.dk> wrote:

>Man kan forlænge sådan en platform.

Det er nemlig rigtigt.

Den nye Octavia er bygget på en PQ35 platform, den samme som Golf V,
men Octavia'en er strukket lidt, så akselafstanden er blevet 63 mm
større end på Golfen.

Den gamle Octavia havde samme akselafstand som den gamle Golf.

Der er også tale om en ny Bora med større akselafstand end Golfen, så
mon ikke den kommer til at ligne Octaviaen ?

Den kommende Passat bygges på PQ46, som nogle steder beskrives som en
forlænget PQ35, men andre steder nævnes at der er andre forskelle, som
berettiger den ændrede betegnelse.

Betegnelsen PQ35 står vistnok for:
Platform med Qværvendt motor størrelse 3 generation 5
Passaten må så være en større model generation 6
Og altså med tværvendt motor

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-09-04 09:44

> Den nye Octavia er bygget på en PQ35 platform

Kanon forklaring - tak for den..!

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-09-04 14:53

"Verner Johnsen" <mailto:vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Skoda Oktavia vs. Vw passat"

> [...]
>
> --
> Venlig hilsen Verner
> 1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

På Bilbasens nybilssøgning får man at vide at både den nye Octavia, og den nye
Golf har en akselafstand på 258 cm. Søger man i Google på "akselafstand"
og "octavia" siger det første hit som er www.skoda-auto.com at den er på 2578 mm,
hvem hulen har ret?

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.91.2.10)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-09-04 14:59

"Kim Kristensen" <mailto:kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
> [...]

> Golf har en akselafstand på 258 cm. Søger man i Google på "akselafstand"

PS. Det gør de her i øvrigt også http://www.autobild.de/suche/artikel.php?
artikel_id=5310&artikel_seite=1 http://www.autobild.de/suche/artikel.php?
artikel_id=6838&artikel_seite=4

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 27-09-04 15:24

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim Kristensen" <mailto:kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse
> "Re: Skoda Oktavia vs. Vw passat"

> mm,

Øhh er 258 og 257,8cm ikke også næsten det samme? Det siger min matematik
mig - jeg tror sgu ikke man kan mærke 2mm's forskel.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-09-04 15:48

"Martin Rise Christensen" <mailto:martin@rise.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >>
> Øhh er 258 og 257,8cm ikke også næsten det samme? Det siger min matematik
> mig - jeg tror sgu ikke man kan mærke 2mm's forskel.

Jamen så er din matematik da vist ikke helt ved siden af, det er jo bare et
spørgsmål om at Skoda opgiver det præcise mål mens Bilbasen afrunder.

Fra : Verner Johnsen

Dato : 27-09-04 20:22

On Mon, 27 Sep 2004 15:52:30 +0200, "Kim Kristensen"
<kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Golf har en akselafstand på 258 cm. Søger man i Google på "akselafstand"

Ja, jeg har ikke.
Golf V og den nye Octavia har samme akselafstand. Basta.

Jeg kan nu se, at jeg hele to steder troede at jeg læste om Golf V,
men selv om der var billeder af Golf V, så var det ikke den der var
opgivet data på.
Surt show.

Fra : Rasmus

Dato : 26-09-04 21:09

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> wrote in message

> Passat og Superb er baseret på samme platform - men derfor er de ikke lige
> store.
>
> Man kan forlænge sådan en platform.

Jeg er tidligere blevet fortalt her i gruppen at jeg ikke kunne sammenligne
Octavia med Passat, da Octavia og Toledo var i en mindre klasse.

De hårde facts.....

Den nye Octavia mangler stadig 13,1 cm for at være samme længde som en
Passat.

VW Passat
Læng (mm) 4703
Bredde (mm) 1746
Height (mm) 1462)

Ny Octavia
Længde (mm) 4572
Bredde (mm) 1769
Højde (mm) 1462

Gammel Octavia
Længde (mm) 4507
Bredde (mm) 1731
Højde (mm) 1431

Superb
Længde (mm) 4803
Bredde (mm) 1765
Højde (mm) 1469

Nogle der har et link hvor de forskellige størrelsesklasser af biler
beskrives?, der må være nogle fysiske rammer for de forskellige klasser?

mvh
Rasmus

Fra : anders majland

Dato : 26-09-04 21:43

> Den nye Octavia mangler stadig 13,1 cm for at være samme længde som en
> Passat.

Når der som her snakkes plads i kabinen er det mere vigtigt at få
hjulafstanden med end bilens længde.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : JS

Dato : 26-09-04 20:36

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Octavia skal sammenlignes med Golf/Bora/A3
> Passat skal sammenlignes med A4/Superb

Superb er vist nærmere i A6-størrelse!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-09-04 09:45

> Superb er vist nærmere i A6-størrelse!

Jep - faktisk er den mere rummelig end A6.

Det er en kongebil, IMO.

/Jan W Nielsen