Kan nogen forklare "moment"?
Fra : Nicolai Andersen

Dato : 26-09-04 10:41

Hej med jer!
Kan nogen forklare begrebet "moment" så det er til at forstå?
Hilsen Nicolai.

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-04 11:02

> Kan nogen forklare begrebet "moment" så det er til at forstå?

Tja jeg kan da prøve

Moment kan vel sammenlignes med f.eks hvor meget du kan løfte af Kg fra
gulvet. Heste er et udtryk for hvor hurtigt du kan løfte dem.

De har begge indflydelse på hinanden.

--
Tom

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 26-09-04 11:04

> Kan nogen forklare begrebet "moment" så det er til at forstå?

http://science.howstuffworks.com/fpte.htm

Ellers er auto.howstuffworks.com en side der er guld værd - der er artikler
om stort set alle bil-relaterede emner, og de er fornemt illustrerede.

/Kasper Hansen

Fra : Niels Skaaning

Dato : 26-09-04 12:32

"Nicolai Andersen" <nic.pernille@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer!
> Kan nogen forklare begrebet "moment" så det er til at forstå?

Moment er kort fortalt kraft * arm. jo længere arm ved den samme kraft jo
større moment. Momentet er det, der vrider hjulene rundt. Gearingen kan
omforme momentet så det bliver større med færre omdrejninger eller mindre
med flere omdrejninger.

Hestekræfterne er det samme som kW bare i en anden enhed og er, hvor hurtigt
motoren kan levere momentet sådan populært fortalt. Jo flere omdrejninger en
motor kan tage med det samme moment jo flere hestekræfter eller kW har den.
Hestene ændres ikke af gearingen.

NS

Fra : phk

Dato : 27-09-04 16:50

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hestene ændres ikke af gearingen.

Hmm ... ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Niels Skaaning

Dato : 27-09-04 17:30

> "Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm ... ;)

problemer?

Fra : phk

Dato : 28-09-04 20:55

> problemer?

Tjah - hvor mange HK jeg har til rådighed ved en given hastighed er da i høj
grad afhængig af hvilket gear jeg er i - og dermed gearingen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-09-04 22:11

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev >
> Tjah - hvor mange HK jeg har til rådighed ved en given hastighed er da i
høj
> grad afhængig af hvilket gear jeg er i - og dermed gearingen.

Du træder bare sømmet i bund, og så må de skrigende dæk se om de henad vejen
kan få alle HK ned på asfalten.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : phk

Dato : 28-09-04 20:55

Fra : Jan

Dato : 30-09-04 23:41

"Nicolai Andersen" <nic.pernille@email.dk> wrote in message news:<41568e78$0$46881$14726298@news.sunsite.dk>...
> Hej med jer!
> Kan nogen forklare begrebet "moment" så det er til at forstå?
> Hilsen Nicolai.

Moment = kraft x arm

Forestil dig at du og en kammerat sidder på hver side af en vippe.
Hvor langt i sidder fra midten = armen.
Hvor meget i hver især presser vippen ned (dvs jeres vægt) = kraft

Vejer i lige meget skal i sidde lige langt fra midten for at holde
vippen i midterstilling.
Hvis du flytter dig længere ud vipper du ned fordi dit moment bliver
større da armen bliver større.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-10-04 08:31

Nicolai Andersen wrote:
> Hej med jer!
> Kan nogen forklare begrebet "moment" så det er til at forstå?

Det er 'vrid' eller dreje-evne.

Det måles i Nm (Newton-meter).

1 Newton er ca (1g presser 9.8N) den kraft 100gr kyllingesalat presser
imod din hånd med hvis du holder den stille i luften (takket være
tyngdeaccelerationen).

Hvis du nu fastgør salaten for enden af en 1 meter lang vandret pind
(løftestang) og den anden ende af pinden monteres på en akse er 1 Nm
det vrid der opstår på aksen.

Gør man det samme med en 2m pind er momentet 2Nm, 200gr på 2m pind;
4Nm osv.

Så de ca 180Nm min yoda klemmer af imellem 4400 og 4800rpm er rimeligt
meget kyllingesalat på en pind ;))

Mvh
Roberto