Kompost sur eller basisk???
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 26-09-04 10:25

Hej NG,

Jeg har en kompostbunke som for det meste består af græs fra græsplænen.

Jeg har også et rhododendron bed, som jeg gerne vil give lidt mere muld, men
nu er det jeg kommer til at tænke på at plænen jo har fået plænegødning, med
kalk i, så er det en god ide at bruge kompost af græs til rododendrumbedet??

Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-09-04 14:14

On Sun, 26 Sep 2004 11:24:45 +0200, "Peter K. Nielsen"
<peter.n@jubiiposten.dk> wrote:

> [...]
>kalk i, så er det en god ide at bruge kompost af græs til rododendrumbedet??

Kompost er typisk basisk, og det er ikke noget jeg selv ville give min
erhodo'er.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Nette Stormlund

Dato : 26-09-04 16:55

Hej!

Man kan godt lave en kompost til surbund - den er bare noget længere tid om
at omsættes.

Den skal bestå primært af grannåle - så meget husker jeg, og selvfølelig
ikke tilsættes kalk, som man ellers tit bruger til en alm. kompost.

Jeg har den komplette opskrift stående i en af mine ( mange ) havebøger.
Kan godt finde det frem, hvis det er (?)

M.v.h.
Nette

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 26-09-04 19:44

"Nette Stormlund" <stormlund@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Den skal bestå primært af grannåle - så meget husker jeg, og selvfølelig
> ikke tilsættes kalk, som man ellers tit bruger til en alm. kompost.

jeg har ikke tilsat kalk til min kompost, men udelukkende ladet naturen om
at klare opgaven, men græsplænen bliver jo gødet med bl.a. NPK og den kal må
jo være i de afklippede græsstrå

> Jeg har den komplette opskrift stående i en af mine ( mange ) havebøger.
> Kan godt finde det frem, hvis det er (?)

JADAK

Peter