Matt 5.31-32, skilsmisse - en løsning
Fra : Ole

Dato : 26-09-04 09:57

Matt 5.31-32, skilsmisse - en løsning

Matthew 5:31-32 31 Og der er sagt: Den, som skiller sig fra sin Hustru, skal
give hende et Skilsmissebrev.
32 Men jeg siger eder, at enhver, som skiller sig fra sin Hustru, uden for
Hors Skyld, gør, at hun bedriver Hor, og den, som tager en fraskilt Kvinde
til Ægte, bedriver Hor.

Det der gør at skilsmisse ikke er tilladt er fordi at Jesus lever op til det
hele i en, det er det der er essensen af bjergprædikenen, hvis man lader
Jesus opfylde bjergprædikenen i en, så er det dermed ikke bare den person
man skiller sig fra man synder imod, men imod Gud.

"Vær derfor fuldkomne", det er synd at forsøge, frelsen er Guds værk i dig,
så du skal ikke lægge noget til Jesu værk på korset, korset er en dom over
dine anstrengelser, men det kræver til gengæld også at han kommer til FORDI
at du er død med Jesus og ikke kan gøre noget for at føre frelsen igennem.

Løsningen på et godt ægteskab er at lade Gud komme til.

Ole

Fra : Lyrik

Dato : 26-09-04 10:24

"Ole" <B'shem Yeshua Ha Mashiach@dk> skrev i en meddelelse
> Løsningen på et godt ægteskab er at lade Gud komme til.
>
> Ole
+++++++++++++++++++++++++++++
Løsningen på et godt ægteskab er, at gifte sig med en ven man tænder på, i
stedet for en fjende man tænder på!

Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-09-04 12:54

I news:cj61qs$2gf0$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

> Løsningen på et godt ægteskab er, at gifte sig med en ven man
> tænder på, i stedet for en fjende man tænder på!

Løsningen er altid at lade Jesus få førstepladsen, førsteprioriteten,
i alt hvad vi foretager os her i livet, og det er jo netop på det
punkt vi alle så tit fejler, nemlig at fjerne Jesus fra førstepaldsen,
fra førsteprioriteten.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 27-09-04 23:00

Andreas Falck wrote:
> [...]
> i alt hvad vi foretager os her i livet, og det er jo netop på det
> punkt vi alle så tit fejler, nemlig at fjerne Jesus fra førstepaldsen,

Jeg ved ikke helt om det holder, når det kommer til de mere konkrete
kødelige ting. Det må vel nok være lidt usundt først og fremmest at tænke på
Jesus, når man er i seng med konen, hvis du forstår hvad jeg mener!

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-09-04 23:16

I news:41588d41$0$254$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Anders Peter Johnsen følgende:

> [...]
> kødelige ting. Det må vel nok være lidt usundt først og fremmest at
> tænke på Jesus, når man er i seng med konen, hvis du forstår hvad

Ikke så snart er weekenden forbi før du skal ødelægge en god intention
LOL

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 29-09-04 22:55

Andreas Falck wrote:
> I news:41588d41$0$254$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> Anders Peter Johnsen følgende:

> Ikke så snart er weekenden forbi før du skal ødelægge en god intention
> LOL

Mntjøh, jeg har vel forhåbentlig næppe ødelagt din gode intention, selv om
jeg da måske nok har stillet spørgsmål ved en bestemt tankegang ved at
påpege nogle måske uheldige vidtrækkende og absurde konsekvenser af den...

Nu ER vi jo altså ikke immaterielle Engle, men må altså forholde os til at
vi altså faktisk HAR en kødelig krop med visse behov, der såmænd også kan
være Bibelsk legitime. Spørgsmålet er så bare - ganske logisk - i hvilken
grad vi skal "korsfæste kødet", uden at blive totalt ensidigt
kropsforskrækkede: Jeg kan ikke helt huske, hvor langt Paulus og andre går
i denne tankegang, men jeg opfatter det da selv som et rimeligt påtrængende
personligt problem at jeg nok som kristen gerne "vil bevare Jesus i
Hjertet", men altså på den anden side ikke rigtig mener at min boxmadras er
stor nok til tre, hvis du forstår...

Jeg har det sommetider nærmest som om jeg lige så godt kunne leve i et
middelalderkloster: Jeg lever på 8. år i tilnærmelsesvist cølibat i min egen
1½-værelses-"kubikulum", har mine studier ved Universitetet, mit praktiske
arbejde på et hospital, fører diskussioner om Kristendom i fritiden og nyder
dertil en god sjat alkohol i ny og næ...Men jeg føler mig nu alligevel ikke
specielt hellig? ;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 30-09-04 00:41

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in message
> [...]

Jeg er ikke overbevist om at intensjonen din er sun.

> [...]
> grad vi skal "korsfæste kødet", uden at blive totalt ensidigt
> kropsforskrækkede: Jeg kan ikke helt huske, hvor langt Paulus

Der er vel ikke tvil om hva Paulus mente; der var ikke til hustruens fordel.

> [...]
> personligt problem at jeg nok som kristen gerne "vil bevare Jesus i
> Hjertet", men altså på den anden side ikke rigtig mener at min boxmadras

I bygden der jeg bor holt indremisjonen kurs for nygifte; hvordan man gjør
det på "den kristne måten".

> Jeg har det sommetider nærmest som om jeg lige så godt kunne leve i et
> middelalderkloster: Jeg lever på 8. år i tilnærmelsesvist cølibat i min
egen
> 1½-værelses-"kubikulum",

Litt av et dilema; det er greitt å være, bare man ikke praktiserer. Eller,
den som ser, - - og lyster - , - -. Bra at ingen kan lese tankene når "ånden
og kjødet er uenige".

> [...]
nyder
> dertil en god sjat alkohol i ny og næ...Men jeg føler mig nu alligevel

Det er meget sunt å erkjenne virkeligheten, da blir det lettere å respektere
andre.

HM

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-10-04 14:39

Harald Mossige wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in
> message news:415b2f07$0$263$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg er ikke overbevist om at intensjonen din er sun.

(Du ved vel godt at det er Andreas, du svarer her?)

> Der er vel ikke tvil om hva Paulus mente; der var ikke til hustruens
> fordel.

Hvad mener du?

At han principielt skulle være totalt modstander af sex, også indenfor
ægteskabet?

> I bygden der jeg bor holt indremisjonen kurs for nygifte; hvordan man
> gjør det på "den kristne måten".

Lettere victoriansk?

> Litt av et dilema; det er greitt å være, bare man ikke praktiserer.
> Eller, den som ser, - - og lyster - , - -. Bra at ingen kan lese
> tankene når "ånden og kjødet er uenige".

Jeg har - som de fleste andre danskere - ingen principielle problemer med at
folk dyrker fri sex, før de bliver gift. Tværtimod synes jeg at det er lidt
farligt med denne fanatiske "ingen sex før ægteskabet"-bevægelse, som især
ses i USA, men skam også opleves herjemme i visse religiøse miljøer,
herunder i de muslimske. Folk har ret til at prøve, om de også fungerer
seksuelt sammen, da det immervæk er en vigtig del af et ægteskab at kunne få
afløb for nogle af sine mere "kødelige" lyster og nyde hinanden som man er
indrettet til fra naturens (eller Guds, om man vil) hånd...

Derimod står jeg altså bare fast på at "bordet fanger", når man først ER
gift: Så er man principielt forpligtet til 100% loyalitet, og jeg giver
ærligt talt ikke megen for dèn egoistiske ansvarsforflygtigelse, der ligger
i at dyrke udenomsægteskabelig sex. Især ikke når voksne mennesker i ramme
alvor mener sig magtesløse over for deres eget begær...Man gør altså klogt i
at tænke på andre end sig selv, når man indgår og har indgået ægteskab...

> Det er meget sunt å erkjenne virkeligheten, da blir det lettere å
> respektere andre.

Jeg har stadig ikke megen respekt for folk, som netop ikke har den mindste
respekt for deres egen partners følelser og sætter deres egne egoistiske
drifter højere end respekten for ægtefællen. Det er simpelt hen
utilgiveligt, når man ser folk, der ikke bare i een eller anden
enkeltstående "svag" situation (muligvis med alkohol indblandet) træder ved
siden af, men ligefrem dyrker længerevarende sideløbende affærer, som de
tilsyneladende i deres selvindbildske idioti tror at de kan skjule for deres
ægtefæller.

Nok kan man uforvarende komme til at begå "hor i hjertet", som Jesus taler
om, men det er IKKE nogen undskyldning for at gå fra uheldig tanke til
direkte ansvarsløs handling og fortsætte i dèt spor. Jeg fristes til med et
buddhistisk udtryk at kalde det "dårlig karma" ...

Så der er altså også visse grænser for min pragmatisme...

Omvendt er det da også temmlig problematisk for mig, at jeg har disse - mit
omgivende samfund taget i betragtning - relativt høje standarder, for jeg
har desværre flere gange oplevet, hvordan kærester direkte har bedraget mig,
i stedet for bare at være ærlige og sige det som det var, nemlig at de altså
havde fundet en anden. Dét skulle jeg så åbenbart selv finde ud af, fordi de
var for feje...

Det er nok derfor at jeg netop sætter værdier som moral, integritet og
ansvarsfølelse for partneren utroligt højt, både hvad det angår parforhold,
men også genrelt: Fordi jeg altså ved hvordan det er at føle sig trampet på
og være blevet gjort til grin af kvinder, jeg har elsket. Selvfølgelig kan
man ikke kræve livslang kærlighed, ægteskab, børn og familieliv af en
ungdomskæreste, men på den anden side mener jeg altså at det er enormt
vigtigt at bevare den gensidige respekt og anstændighed, så man i det
mindste har sin sårede stolthed og tvivlsomme pseudomartyriske ære i behold,
hvis man desværre bliver svigtet...

Ens kæreste KUNNE jo altså godt lige nosse sig sammen til at slå op med een
FØR de faktisk dyrker sex med andre, ikke? Både på det etiske plan, men
altså også på det praktiske, især når vi lever i en tid med livsfarlige
kønssygdomme som HIV/AIDS og Hepatitis C...

Alt dette leder mig måske af og til at blive direkte "gammeltestamentlig" i
min opfattelse af kvinder. Jeg håber dog ikke at min forfængelige sårethed
og mine måske tåbeligt anakronistiske "ridderromatiske" idealer skinner alt
for meget igennem, når jeg desværre i ramme alvor må sige, at jeg stadig har
til gode at møde en kvinde, som jeg virkelig kan stole på...

Og så bliver det måske lige lovligt meget af det gode at dyrke Jesus og dèn
loyalitet der findes i det kristenmenneskelige trosforhold i stedet som en
slags surrogat for et helt konkret mellemmenneskeligt samhørsforhold...

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-10-04 03:07

> (Du ved vel godt at det er Andreas, du svarer her?)

Nei, jeg trodde at det var "Ole" jeg komenterte. Det å komentere AF er som å
"skvette vaten på gåsa".

> Hvad mener du?
>
> At han principielt skulle være totalt modstander af sex, også indenfor
> ægteskabet?

Jeg tror at jeg ikke skal utdype Pauli tankegang, men jeg henviser til
boken:
ISBN 82-05-30776-8. Med tittelen "Naturlig sex?". Det fordi du er såpass ung
at du garantert kommer til å få bruk for kunskap om de temaene boken
behandler.

> Lettere victoriansk?

Jeg aksepterer ikke gradsangivelsen, - -, men sognepresten velsigner stadig
arbeidet.

> [...]

> afløb for nogle af sine mere "kødelige" lyster og nyde hinanden som man er
> indrettet til fra naturens (eller Guds, om man vil) hånd...

Her er jeg enig, men jeg er sikker på at du tar feil når du tolker hva som
er "gudegitt".

> Derimod står jeg altså bare fast på at "bordet fanger", når man først ER
> gift: Så er man principielt forpligtet til 100% loyalitet,

Her gjør du ønskene dine til lov for andre. Beklager å måtte gjøre deg
oppmerksom på at du er for ung. Der finnes, desverre, mange tilfeller der
regelverket ditt ikke vil kunne fungere.

> [...]
> at tænke på andre end sig selv, når man indgår og har indgået ægteskab...

Tenk om ting var så enkelt som du beskriver det. Du mangler livserfaring til
å sette deg inn i den virkeligheten enkelte mennesker lever i. Du skjønner
ikke at de regelverket som er tenelig for samfunnet ( = gud), kan være
umulig for enkeltmennesker.

Før du går ut med så bastante meninger må du klargjøre en del begreper.

Hva er et ekteskap.
Hvem instifter et ekteskap.
Hvem skal ekteskapet være til fordel for.

> Jeg har stadig ikke megen respekt for folk, som netop ikke har den mindste
> respekt for deres egen partners følelser og sætter deres egne egoistiske
> drifter højere end respekten for ægtefællen.

Du bør aldri dømme i andre menneskers "ekteskapelige forhold"; du vil
skjelden (= aldri) få tilstrekkelig kunskap om forholdene til at dommen din
kan bygge på kunskap.

> [...]
> siden af, men ligefrem dyrker længerevarende sideløbende affærer, som de
> tilsyneladende i deres selvindbildske idioti tror at de kan skjule for

Du er litt av en moralpreker. Har du vurdert å starte sagbruk?

> Nok kan man uforvarende komme til at begå "hor i hjertet", som Jesus taler
> om,

Forsiktig nå. Ransak dine egne tanker når du onanerer.

> [...]
mit
> omgivende samfund taget i betragtning - relativt høje standarder,

Jeg har god tro på at du bør ta standardene dine opp til revurdering.

> [...]
mig,
> i stedet for bare at være ærlige og sige det som det var, nemlig at de

Min erfaring tilsier at du alltid har fått beskjed. Jeg tror at problemet er
at du ikke forsto bedkjeden.

> [...]
>
> Det er nok derfor at jeg netop sætter værdier som moral, integritet og
> ansvarsfølelse for partneren utroligt højt, både hvad det angår

Det er felles for mennesker flest. Det er bare kriteriene for standarden som
volder vansker. Hvem skal diktere regelverket? Jeg minner deg om at kvinner
setter regelverket etter helt andre kriterier en menn.

> Fordi jeg altså ved hvordan det er at føle sig trampet på
> og være blevet gjort til grin af kvinder, jeg har elsket.

Har du noen realistisk grun til å tro at du ikke har trampet på kvinners
følelser?

> Selvfølgelig kan
> man ikke kræve livslang kærlighed, ægteskab, børn og familieliv af en
> ungdomskæreste,

Nemlig.

> [...]
> vigtigt at bevare den gensidige respekt og anstændighed, så man i det
> mindste har sin sårede stolthed og tvivlsomme pseudomartyriske ære i

Husk, der skal minst to mennesker til for å bli uenige. Kunsten er å takle
uenighetene for begge parter.

> Ens kæreste KUNNE jo altså godt lige nosse sig sammen til at slå op med
een
> FØR de faktisk dyrker sex med andre, ikke?

Tenk, det er helt gratis og fritt å ha ønsker, men det er mest fornuftig å
innrette seg på å leve i værden slik den nu engang er. Det er bare tåper som
setter seg forre å forandre værden.

> Både på det etiske plan, men
> altså også på det praktiske, især når vi lever i en tid med livsfarlige
> kønssygdomme som HIV/AIDS og Hepatitis C...

Slike sykdommer har alltid eksistert. Nå til dags "er det en frivillig sak"
å pådra seg slike sykdommer.

> Alt dette leder mig måske af og til at blive direkte "gammeltestamentlig"
> min opfattelse af kvinder.

Selvsakt er det vanskelig når kvinner får rett til å bestemme selv. Men det
er ikke grunn nok til å bli reaksjonær. Kvinner er ikke lenger mannens
personlige eiendom.

> [...]
har
> til gode at møde en kvinde, som jeg virkelig kan stole på...

Jeg skal låve deg, slike kvinner finner du aldrig, og det ville blitt noe av
et livslangt mareritt å leve med en slik kvinne; du er heller ikke perfekt
selv heller.

> Og så bliver det måske lige lovligt meget af det gode at dyrke Jesus

Jesus er en meget vanskelig man å lystre. Han stiller nemelig krav som er
umulige for konservative mennesker. Da er det bedre med Paulus.

> og dèn
> loyalitet der findes i det kristenmenneskelige trosforhold i stedet som en
> slags surrogat for et helt konkret mellemmenneskeligt samhørsforhold...

For de menneskene som ikke evner å tilpasse seg værden slik den er, kan
kanskje klosterlivet være et alternativ, menvi har en vise i Norge: "Å
mannen ville fra nissen flytte, - - -"

HM

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-10-04 17:06

Ole wrote:
> [...]
> Hustru, skal give hende et Skilsmissebrev.
> 32 Men jeg siger eder, at enhver, som skiller sig fra sin Hustru,

Lige dèn oversættelse er MEGET spændende: Tales der kun om at _kvinden_ har
været utro, eller kan mandens eget hor medregnes i dette?

Altså at manden selv har begået hor og fortæller kvinden at han har brudt
ægtepagten?

Okay, det er stadig lidt for let for manden at lade sig skille...

Men det synes i det mindste at være et DOBBELTsidigt krav om anstændighed,
så...

> gør, at hun bedriver Hor, og den, som tager en
> fraskilt Kvinde til Ægte, bedriver Hor.

Ja, tænk bare på Hoseas!

(Som for profetisk at symbolisere Israels skøgagtige forhold til Herren som
en profetisk gerning ægtede en skøge!)

> Det der gør at skilsmisse ikke er tilladt

Forkert: Ifølge Jesus ER det skam tilladt at lade sig skille, hvis
ægtepagten virkelig er brudt! Vigtig pointe!

> [...]
> hvis man lader Jesus opfylde bjergprædikenen i en, så er det dermed
> ikke bare den person man skiller sig fra man synder imod, men imod

Selvsamme Jesus var noget så opmærksom på menneskets skrøbelighed.

Hver af os bedriver hor, uanset utilsigtet, ved uforvarende at BEGÆRE.

"Ingen er ren. Ikke een." Foruden Jesus, altså...

Og Han blev endda Selv kaldt "en dranker og frådser, en synder og forbryder"
i Sin samtid...

> [...]
> en dom over dine anstrengelser, men det kræver til gengæld også at
> han kommer til FORDI at du er død med Jesus og ikke kan gøre noget

Vi skal NETOP anerkende Jesus og ikke bilde os ind at være "hellige" foruden
gennem Ham og Hans Offerdød, nej...

> Løsningen på et godt ægteskab er at lade Gud komme til.

Jeg vil kalde det "ubetinget loyalitet" med menneskelige termer.

Gud er så usigeligt mange gange gennem GT gjort til en slags "hanrej", når
"konen" (Israel symboliseret ved Templet) desværre viser sig at være en
"skøge"...

Det er for mig at se også en meget nærliggende måde at læse Åbenbaringen på:
At "Babylon" i virkeligheden er dèn religiøse arrogance, som tilsiger folk
(både Israel og Kirken, såvel som muslimernes "Ummah") at være "Guds
(ensidigt) Udvalgte", også selvom de måske trosmæssigt "horer (med
afguder)": "Mig og ingen anden, siger hun i sit hjerte..."

Anders Peter Johnsen