Konfirmation
Fra : Marianne Feddersen

Dato : 25-09-04 18:44

Hej

Hvorledes er reglerne omkring konfirmation og medlemskab af folkekirken?
Jeg tænker på om børn under 18 er medlem af folkekirken i kraft af
forældrenes medlemskab eller om de er medlem i kraft af dåben.
Er man først medlem når man betaler kirkeskat og kan børn, der er døbt
blive konfirmeret, hvis forældrene efter dåben har meldt sig ud?

Marianne Feddersen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 25-09-04 18:50

Marianne Feddersen <marianne@feddersen.dk> mælte sligt:

>Hvorledes er reglerne omkring konfirmation og medlemskab af folkekirken?
>Jeg tænker på om børn under 18 er medlem af folkekirken i kraft af
>forældrenes medlemskab eller om de er medlem i kraft af dåben.

De blev indmeldt ved dåben, og hvis de ikke senere er udmeldt, er de
stadig indmeldte.

>Er man først medlem når man betaler kirkeskat

Nej, man behøver ikke at have en indtægt for at være medlem.

>og kan børn, der er døbt blive konfirmeret, hvis forældrene efter dåben
>har meldt sig ud?

Det mener jeg bestemt. Børnene kan jo sagtens ønske at blive
konfirmeret, selv om forældrene ikke er medlem, og jeg kan dårligt
forestille mig, at kirken ville lade det gå ud over børnene, at deres
forældre ikke er medlemmer.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Jeg tror ikke, Stephen behøver at frygte dommedag. Man skal lede
utroligt længe efter en mere renskuret og pussenusset glatsnuskebasse."

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 25-09-04 19:07

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> [...]
> konfirmeret, selv om forældrene ikke er medlem, og jeg kan dårligt
> forestille mig, at kirken ville lade det gå ud over børnene, at deres

Grunden til at jeg spørger er at min svoger og svigerinde er både døbt
og konfirmerede, men opdagede senere i livet, da de ikke længere ønskede
at være medlemmer, at de ikke var medlem. Deres far er tysk (flyttet til
DK) og blev medlem, men meldte sig siden ud. Kan det passe at de er
blevet konfirmeret uden at være medlem, eller er det nok at være blevet
døbt for at bliver konfirmeret og er der nogen der chekker om
konfirmanderne er medlem?

Marianne Feddersen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-09-04 20:31

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en
meddelelse news:4155b2ac$0$228$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> være medlem, eller er det nok at være blevet døbt for at bliver
> konfirmeret og er der nogen der chekker om konfirmanderne er

Ved barne- eller voksendåb i Folkekirken bliver den døbte dermed
også medlem af Folkekirken. Man kan ikke blive medlem af
Folkekirken uden at være døbt.

Voksne, som ønsker at blive døbt, skal forud for dåben deltage i
en form for dåbsforberedelse efter aftale med den præst, som skal
foretage dåben.

Allerede døbte, hvad enten dåben er sket i Folkekirken eller i en
anden kristen kirke, kan blive optaget i Folkekirken ved
henvendelse til en præst.

Hvis man er døbt i udlandet, bliver man - hvis dåben har fundet
sted i en evangelisk-luthersk kirke - automatisk medlem af
Folkekirken ved at flytte til Danmark, med mindre man anmelder at
ville stå udenfor. Andre tilflyttede kan blive medlem efter samme
regler som ikke-medlemmer, der er født i Danmark.

Unge, som er døbt udenfor Folkekirken og som lader sig konfirmere
i Folkekirken, bliver derved medlem af Folkekirken.

Kun medlemmer af Folkekirken betaler kirkeskat, som opkræves
sammen med skatter til stat og kommune.

--
ahw

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 25-09-04 20:36

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> flytte til Danmark, med mindre man anmelder at ville stå udenfor. Andre
> tilflyttede kan blive medlem efter samme regler som ikke-medlemmer, der

Jamen det er jo det jeg ikke forstår. Begge er født i Tyskland og døbt
der. Siden flyttede de til DK og blev konfirmerede. Som voksne har de
begge besluttet sig for at melde sig ud, men fik begge at vide at det
ikke kunne lade sig gøre, da de ikke var medlem.

Marianne Feddersen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-09-04 20:54

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en
meddelelse news:4155c77f$0$228$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> voksne har de begge besluttet sig for at melde sig ud, men fik
> begge at vide at det ikke kunne lade sig gøre, da de ikke var

Hvis de blev konfirmerede i Danmark, blev de automatisk
medlemmer - det kan være at deres forældre har meldt dem ud, hvis
de ikke selv har gjort det - de kan jo bare se på deres
selvangivelse om de betaler kirkeskat.

--
ahw

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 25-09-04 21:11

Arne H. Wilstrup wrote:

> Hvis de blev konfirmerede i Danmark, blev de automatisk medlemmer - det
> kan være at deres forældre har meldt dem ud, hvis de ikke selv har gjort
> det - de kan jo bare se på deres selvangivelse om de betaler kirkeskat.

De er begge konfirmerede i DK.
Nej, deres forældre meldte dem ikke ud og nej, de betaler ikke kirkeskat.
Min svigerinde brugte sine teenageår på at harcelere over mangt og
meget, bl.a. folkekirken og ville meldes ud så snart hun fyldte 18, men
måtte med slet skjult skuffelse konstatere, at hun slet ikke var medlem .
Jeg beklager hvis det lyder mystisk, men det er jo også derfor jeg
spørger herinde hvor i har styr på disse ting.

Marianne Feddersen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 25-09-04 21:32

Marianne Feddersen <marianne@feddersen.dk> mælte sligt:

>Jeg beklager hvis det lyder mystisk, men det er jo også derfor jeg
>spørger herinde hvor i har styr på disse ting.

Det lyder som sagt meget mystisk. Kanhænde, at de ved en fejl ikke er
blevet indmeldt, da de blev konfirmerede, eller at de ved en fejl
sidenhen er røget ud af systemet. De må næsten prøve at kontakte
kirkekontoret i deres eget sogn for at få det opklaret. De må kunne
oplyse, om og hvornår de blev indmeldt, og i så fald tillige hvornår de
blev udmeldt.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
»For Alt frels Christendommen fra Staten; med sin Protection ligger den
Christendommen ihjel som naar en Madamme med sit Corpus ligger sit Barn

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 25-09-04 21:49

> [...]

> kirkekontoret i deres eget sogn for at få det opklaret. De må kunne
> oplyse, om og hvornår de blev indmeldt, og i så fald tillige hvornår de

Jeg skal prøve at få det opklaret.

Marianne Feddersen

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-09-04 22:04

I news:4155cb18$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
Arne H. Wilstrup følgende:

> de kan jo bare se på deres
> selvangivelse om de betaler kirkeskat.

Den kan ikke altid bruges. Jeg kender til adskillige tilfælde for
udmeldte, og et nogle styker der aldrig har ævret medlem, gennem en
lang årrække har betalt kirkeskat selv om de altså ikke var medlemmer.

Kirkeskatten kunne kun refunderes for de seneste 3 år!

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 25-09-04 20:25

> [...]

>at være medlemmer, at de ikke var medlem. Deres far er tysk (flyttet til
>DK) og blev medlem, men meldte sig siden ud.

Oh. Det lyder lidt mærkeligt, men kan han tænkes at have meldt dem ud
ved samme lejlighed?

>Kan det passe at de er blevet konfirmeret uden at være medlem, eller er
>det nok at være blevet døbt for at bliver konfirmeret og er der nogen
>der chekker om konfirmanderne er medlem?

Jeg kan ikke forestille sig, at man kan blive konfirmeret som
ikke-medlem, men jeg ved ikke, om de faktisk checker.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Dersom nogen mener at kende noget,
han kender endnu ikke således, som man bør kende."

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-09-04 20:37

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk>
skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke forestille sig, at man kan blive konfirmeret som
> ikke-medlem, men jeg ved ikke, om de faktisk checker.

Det kan man godt! Og ja, det checkes.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 25-09-04 20:42

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> Oh. Det lyder lidt mærkeligt, men kan han tænkes at have meldt dem ud
> ved samme lejlighed?

Nej, han meldte sig ud før de blev konfirmerede.

Marianne Feddersen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-09-04 20:55

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en
meddelelse news:4155c903$0$228$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nej, han meldte sig ud før de blev konfirmerede.

se mit andet indlæg.

--
ahw