Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til køb af digitalt kamera
Fra : Lars Kim Lund

Dato : 25-09-04 10:08

Hej gruppe.

Jeg er en fotoidiot. Jeg har aldrig ejet et kamera men er nået til det
punkt hvor jeg gerne vil have et. Nå, men jeg har for at starte et
sted lånt et Canon PowerShot S45 af en kollega for at få et indtryk af
digital fotografi og for måske bedre at kunne formulere ønsker og
krav. I det store hele synes jeg det er et godt og fleksibelt kamera,
det største problem var at det ikke havde vid-vinkel objektiv.

Jeg har skimmet de sidste par måneders indlæg i gruppen og læst lidt
på edbpriser for at finde de mest populære kameraer. Derudover har jeg
spurgt lidt omkring, og det ser ud til at Canon Powershot S60 og S70
er gode kandidater. Canon er ret populært og jeg har et rimeligt godt
indtryk af det qua lidt hands-on erfaring med både en S45 og en G1.
S70 er prissat på edbpriser til ca. 4300 kr. og det er nogenlunde det
prisniveau jeg ønsker. Canon G, Eos og Pro serien er lidt for "store"
efter min smag og foruden at de er dyrere så er de nok også beregnet
til mere fotonørder end jeg er (på nuværende stadie).

Mit første spørgsmål er om der er andre kameraer i prisklassen jeg bør
overveje?

I et kamera skal der et CF kort i. Jeg har fornemmelsen af at Sandisk
er godt. Er der andre man skal overveje og er der mærker man skal
holde sig fra? Hvordan er hastigheden, type I kontra II. Hvilken
betydning har det i praksis på et kamera til Canon S70 klassen?

Jeg skal nok også bruge en kortlæser. Skal jeg gå efter en multilæser
eller en der bare tager CF. Hvad skal jeg være opmærksom på og hvad
kan anbefales?

Sidst men ikke mindst. Jeg overvejer at købe over nettet, men jeg har
ikke overblik over hvem der er seriøse. Webbutikker har generelt ikke
verdens bedste ry mht. reklamationer. Jeg overvejer erfaringer gode
som dårlige med forhandlere?

Tak for hjælpen.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : KASO

Dato : 25-09-04 11:22

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til mere fotonørder end jeg er (på nuværende stadie).
>
> Mit første spørgsmål er om der er andre kameraer i prisklassen jeg bør

Dit bud er ganske godt. Der er ikke mange kompakte digitalkameraer med
vidvinkel (desværre), så udvalget er ikke stort. Der er en søgefunktion på
www.dpreview.com, hvor du kan søge udfra forskellige kriterier - bl.a.
vidvinkel og størrelse.

Jeg har selv et S40 (forgænger til S45), som jeg er godt tilfreds med. Det
er dog idag suppleret af et Minolta A1, fordi jeg ønskede vidvinkel,
kraftigere zoom og mulighed for ekstern blitz, men S40 tager stadig
fremragende billeder.

> [...]
> holde sig fra? Hvordan er hastigheden, type I kontra II. Hvilken
> betydning har det i praksis på et kamera til Canon S70 klassen?

Du vil næppe mærke den store forskel mellem de forskellige kort i kameraet.
Jeg bruger selv PQI, der fungerer fint. Type I og II handler om fysisk
størrelse på kortet - ikke kapacitet eller hastighed. I praksis vil det
altid være et type I kort, du køber - type II set som regel kun som
Microdrive (en meget lille harddisk i et Compact Flash type II format) omend
der findes nogle få andre kort af type II. Hastigheden kan formentlig kun
mærkes i kortlæseren når du overfører til PC-en. I kameraet vil du nok ikke
mærke den store forskel.

> Jeg skal nok også bruge en kortlæser. Skal jeg gå efter en multilæser
> eller en der bare tager CF. Hvad skal jeg være opmærksom på og hvad
> kan anbefales?

Du kan ofte købe kortlæsere til mange typer kort for 100-200kr. - så kan du
også læse andre kort, hvis du skulle få brug for det senere. Der er ingen
fordele ved en "ren" CF-kortlæser. Gå efter en type med USB 2.0
"High-Speed" - du kan finde kortlæsere med blot "USB 2.0" - hvilket er lige
så langsomt som USB 1.1

> [...]
> ikke overblik over hvem der er seriøse. Webbutikker har generelt ikke
> verdens bedste ry mht. reklamationer. Jeg overvejer erfaringer gode

Ingen erfaringer her. Jeg har tidligere valgt at søge priser på nettet for
derefter at gå ind til Bingo og forhandle mig frem til en pris tæt på
billigeste "netpris" fra DK. Det bliver selvfølgelig nemmere, hvis man køber
kort og evt. taske samme sted...

> Tak for hjælpen.

Selv tak!

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 25-09-04 12:13

"KASO" <a@b.dk> wrote:

>Dit bud er ganske godt. Der er ikke mange kompakte digitalkameraer med
>vidvinkel (desværre), så udvalget er ikke stort. Der er en søgefunktion på
> [...]

Der er ikke så meget med vidvinkel. Og jeg har et andet krav: det må
meget gerne være lidt handy.

> [...]
>mærkes i kortlæseren når du overfører til PC-en. I kameraet vil du nok ikke

Ok. jeg overvejer også lidt størrelse. Men med ca. 900 kr. for et 1GB
Sandisk kort, kan man næsten ikke lade være med at købe mindre. I de
fleste tilfælde når man aldrig at bruge det, men det kan være okay når
man ikke har mulighed for at tømme det et stykke tid.

> [...]
>billigeste "netpris" fra DK. Det bliver selvfølgelig nemmere, hvis man køber

Det var også min tanke. Tak for dit svar.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Gert Medom

Dato : 25-09-04 11:23

> [...]
> ikke overblik over hvem der er seriøse. Webbutikker har generelt ikke
> verdens bedste ry mht. reklamationer. Jeg overvejer erfaringer gode

Hej Lars.

Det er et fint kamera du har haft at gøre med. Er ked af at jeg skilte mig
af med min S45 for at få et med 10X zoom.

S60 blev anmeldt i Digital Foto nr. 8 2004. Anmeldelsen er ikke entydigt
positiv, bl.a omtales en betydelig tøndefortegning i vidvinkel stillingen.
Ved ikke om S70 har "arvet" den.

Jeg tror ikke at forskellen på multi kortlæser/ CF kortlæser er ret stor, så
du er lidt bedre dækket ind med en multi.

Dengang jeg købte Canon ixus v2 fik jeg en fin vejledning i en Photo team
butik. Merlin og computer city kan bruges, men der skal du selv vide meget,
da de fagligt ikke er klædt på til at vejlede kunder indenfor det. Det er
måske en gammeldags synsmåde men ved større indkøb som for eks. et kamera,
synes jeg det er rarest at gå ind i en butik og have et sted at gå hen, hvis
kameraet går i stykker.

Håber du kan bruge lidt af det jeg har skrevet.

hilsen /G

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 25-09-04 12:16

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>positiv, bl.a omtales en betydelig tøndefortegning i vidvinkel stillingen.

Så vidt mine undersøgelser rækker er S60 og 70 stort set identiske
kameraer pånær opløsningen 5 mod 7 Mp. Billederne jeg har set lavet af
S60 og 70 ser fine ud, men jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter. Jeg
har kigget lidt på anmeldelser på nettet, men jeg kan ikke se nogen
beskrivelse af den problemstilling. Kan man læse den online, eller har
du evt. mulighed for at sende et scan / billede af artiklen?

Bestemt. Tak.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Gert Medom

Dato : 25-09-04 14:43

> [...]
> beskrivelse af den problemstilling. Kan man læse den online, eller har
> du evt. mulighed for at sende et scan / billede af artiklen?

Hej igen.

Kom desværre til at give dig forkert besked mht anmeldelse af S60. Det er
Digital foto nr. 9 2004 du skal bruge.

Jeg tror du kan finde bladet på biblioteket.

Kameraet får 8,1 på en 10- skala. I den samlede vurdering sidst i artiklen
er der flg + og -

+:
- vidvinkel er virkelig nyttig
- mulighed for at fotografere i raw

-:
- blitz og zoom passer ikke helt sammen
- zoomen fortegner mærkbart

konklusionen:
"En lidt halvhjertet fornyelse, men alene det markant forbedrede
vidvinkelområde gør kameraet interessant for mange".

En side der generelt anbefales er www.dpreview.com der er meget grundig.

hilsen Gert

Fra : JH

Dato : 26-09-04 08:59

Lars Kim Lund wrote:
> [...]
> krav. I det store hele synes jeg det er et godt og fleksibelt kamera,
> det største problem var at det ikke havde vid-vinkel objektiv.

Jeg har selv et S45, som jeg er virkelig glad for,
Hvad med at købe et S50, kan fås for under kr.3000.

Måske kan du købe et S45/S50 brugt.

Vh JH

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-09-04 16:55

"JH" <spammers@goto.hell> wrote:

>Jeg har selv et S45, som jeg er virkelig glad for,
>Hvad med at købe et S50, kan fås for under kr.3000.
>http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43813
>
>Måske kan du købe et S45/S50 brugt.

Prisen er ikke voldsomt afgørende. Jeg vil gerne have den nyeste
teknologi når jeg køber nyt - men det vigtigste er at jeg gerne vil
have vidvinkel i et handy point and shoot kamera.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-09-04 19:47

Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> wrote:

> [...]
>efter min smag og foruden at de er dyrere så er de nok også beregnet
>til mere fotonørder end jeg er (på nuværende stadie).

Jeg endte med at købe et PowerShot S70, et 512Mb kort og en Hama
multikortlæser. Det virker okay. Tak for hjælpen.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/