tommer på dæk ?
Fra : Michael Petersen

Dato : 25-09-04 09:46

Hvordan finder jeg ud af hvor store mine dæk er ?
....altså om det er 15 tommer eller 16 eller whatever.

Der står R15 på mine dæk - betyder det at det er 15 tommer ?

Fra : Basil

Dato : 25-09-04 09:48

Michael Petersen wrote:
> Hvordan finder jeg ud af hvor store mine dæk er ?
> ...altså om det er 15 tommer eller 16 eller whatever.
>
> Der står R15 på mine dæk - betyder det at det er 15 tommer ?

Jeps.
Kai

Fra : Claus Fabritius

Dato : 25-09-04 09:50

"Michael Petersen" <michael@mpetersen.dk> skrev i en meddelelse

> Der står R15 på mine dæk - betyder det at det er 15 tommer ?

Kort sagt: Ja.

Hvis dækket fx hedder 195/50R15 betyder 195 at dækket er 195 mm bredt. 50
betyder at dækkets højde er 50% af dækkets bredde og R15 vil sige at det er
et 15" dæk.
--
Claus Fabritius

Hjææææææææælp
Smølferne kommer

Fra : Michael Petersen

Dato : 25-09-04 09:52

> Kort sagt: Ja.

Ok - hvis jeg nu vil købe alufælge med dæk, så skal jeg altså købe 15" ?
....forresten, takker for de utrolige hurtige svar.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-09-04 10:38

Sat, 25 Sep 2004 10:51:37 +0200, skrev Michael Petersen, på 10 linier,
i <41553191$0$26367$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, :

>Ok - hvis jeg nu vil købe alufælge med dæk, så skal jeg altså købe 15" ?
>...forresten, takker for de utrolige hurtige svar.

15,16 eller 17
Du skal bare have nogle dæk med lavere profil til de støre fælge ....

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : HKN

Dato : 25-09-04 10:39

> Ok - hvis jeg nu vil købe alufælge med dæk, så skal jeg altså købe 15" ?
> ...forresten, takker for de utrolige hurtige svar.

Det kommer jo an på flere ting. Hvis du ikke vil ændre (væsentligt) på
rullediameteren som du har idag (som har betydning for acceleration og
tophastighed m.fl.), så skal du beregne denne, og så tage det som
udgangspunkt hvis du vil op i en større fælg.

Eks. hvis du idag har et dæk som hedder 195/50/15 er din diameter ca. (15" =
38,5 cm) + 19,5 cm (fordi højden er 50% af bredden som er 195 mm, og du skal
lægge højden til 2 gange) = 58,05 cm.

For at beholde nogenlunde samme diameter på en 17" fælg, så skal du gå ned i
profil, f.eks 215/40/17, som giver (17" = 43,7 cm) + (215 mm x 0,40 = 8,6 cm
x 2 = 17,2) = 60,9 cm

-HKN