Så sker det!
Fra : Nikolaj Lauritzen

Dato : 24-09-04 15:27

På mandag smækker min værksteds-pusher et nyt og større cylinder-sæt på
baby'en (PGO Dr. Big) mmmmh...kan næsten ikke vente...
Han snakker om omkring 80 km/t...

Men hvor mange km skal jeg regne med at den skal køres til?
Hvor meget må man max køre i tilkørselsperioden?
....osv osv...

Er der nogen der kan fortælle lidt om det? Det ville være en stor
tjeneste!

Mvh
Nik

Fra : Superdrive

Dato : 24-09-04 19:23

> Hvor meget må man max køre i tilkørselsperioden?
> ...osv osv...

det står i et thansen Katalog hvor meget man må gi.. men omkring 30km i
timen ved lave omdrejninger de første 100km.. der efter kan man vel lukke
lidt mere op og efter de 500 kan den klare fuld skrue til tider og efter de
1000km så er det kørt rigtig til og kan klare belastning.. men du skriver
ikk om det er en støbejerns cylinder eller en alu cylinder.. Selv kører jeg
med støbejern 70ccm på min dr og dne rykker omkring 100km/t..

og den er kørt til på den måde jeg har beskrevet

Fra : Allan Riise

Dato : 24-09-04 20:13

Nikolaj Lauritzen wrote:
> På mandag smækker min værksteds-pusher et nyt og større cylinder-sæt
> på baby'en (PGO Dr. Big) mmmmh...kan næsten ikke vente...
> Han snakker om omkring 80 km/t...

Lyder muligt.

> Men hvor mange km skal jeg regne med at den skal køres til?
> Hvor meget må man max køre i tilkørselsperioden?
> ...osv osv...

Allerførst, gør dig selv den tjeneste at køre med den lovlige udstødning til
den er kørt til og det gøres på denne måde......

Tilkørsel af støbejerns cylinder

Tilkørsel af cylinderen er meget vigtigt hvis du vil have optimal ydelse af
dit cylinderkit. Hvis du sætter kittet på og bare giver den fuldgas fra
start af for at se topfarten, risikerer du effekttab eller at stemplet
sætter sig. Det kræver tålmodighed at køre en cylinder til. Sådan kører du
din nye jerncylinder til:

Kør med lave omdrejninger og ikke over 1/4 gas, omkring 25 - 30 km/t (ikke
hurtigere!) de første 50 km. Kør lange ture på 10 km og opefter, så den kan
blive så varm så muligt. Helst ikke små ture. De næste 250 km maks. 1/2 gas,
omkring 30 - 40 km/t. Prøv at varierer din hastighed, sådan at kører 5 km
med 25 - 30 km/t og så gasser du op til 40 km/t og kører sådan i 5 km. Nu
har du kørt 300 km. som hvilket egentlig er nok. Men jeg anbefaler at du
kører med 1/2 - 3/4 gas de næste 200 km for at være sikker på at det er kørt
ordentligt til og at du stadig bliver ved med at varierer din fart. Når du i
alt har kørt de 500 km skal du ikke bare give fuld gas. Du skal tage det med
ro. Giv den lige så stille gas og efter du har kørt omkring 20 km (gerne
mere) kan du lige så stille begynde at give den fuld gas. Du skal stadig
passe på med at køre med fuld gas på lange stregninger.

Det kan være svært at køre en cylinder til. Ikke mindst fordi du gerne vil
se hvad topfarten er, men hvis du også har monteret en tunudstødning
samtidig. Så skal der næsten ingen ting til før du kører 50 km/t med så lidt
gas så muligt. Derfor anbefaler jeg at du starter med at køre med lovlig
potte, pga. at cylinder ikke skal tage for mange omdrejninger fra start af.
Men efter de første 50 km. kan det være en god ide at skifte til
tunudstødning (igen), da cylinderen (især ved 70cmm) simpelthen ikke kan
komme af med udstødningsgassen og det vil resulterer i at stemplet soder til
og vil ikke kunne yde fuld effekt. Men husk at monterer større dyse din
karburator til en dyse der er 8 - 15 stører, før du kører nogen steder og
det ville også være smart at komme lidt 2-takt olie i benzinen, for at være
helt sikker på at stemplet ikke sætter sig. En anden ting du også skal
huske: Kør aldrig din cylinder til mens at man sidder 2 på knallerten! Så
skal cylinderen pludseligt yde næsten dobbelt så meget og derfor bliver den
ikke kørt til ordentligt. Se også efter andre gode råd under montering af
tun!

Tilkørsel af aluminiums cylindre

Tilkørlslen af aluminiums cylindre foregår på samme måde som ved støbejern
cylindre. Dog kan nøjes med 150 km!

Sakset fra Scooter-Planet.dk

--
Allan Riise

Fra : Nikolaj Lauritzen

Dato : 25-09-04 08:04

Mange tak for de mange gode råd.
Jeg har dog lige et par tillægs-spørgsmål:
Jeg har faktisk tænkt mig at fortsætte med den lovlige udstødning, også
efter at den er kørt til...simpelthen fordi en tun-udstødning jo kan
ses på laaaang afstand!
Er det en dårlig idé?
Jeg mener; går min baby i smadder af det?

Kan man evt. få en tun-udstødning der IKKE er sådaan lige at spotte???

(Jeg skal lige sige at jeg IKKE har behov for at køre 100 i timen...en
80 stykker er nok...)

Mvh
Nik

Ps. Jeg aner simpelthen ikke om det er en alu eller en
støbejerns-cylinder han smækker på (

Fra : Allan Riise

Dato : 25-09-04 08:33

Nikolaj Lauritzen wrote:
> [...]
>
> Kan man evt. få en tun-udstødning der IKKE er sådaan lige at spotte???
>
> (Jeg skal lige sige at jeg IKKE har behov for at køre 100 i timen...en

Jeg ville nok sørge for at få et større afgangsrør på, men man kan altså
godt få tunudstødninger der ligner den lovlige ret meget, denne her f.eks.

http://www.protuna.dk/product.asp?c=24518106&n=19083534&pn=19083537

Der sker nemlig det, alt efter hvor stort dit tun er, at den ikke kan komme
af med udstødningsgasserne, som så ligger sig som koks på stempel og i
topstykke og nok så vigtigt, i din udstødningsport, som så langsomt, men
sikkert vil lukke til.

--
Allan Riise

Fra : Henning Lund

Dato : 25-09-04 15:45

Nikolaj Lauritzen skrev:

> Kan man evt. få en tun-udstødning der IKKE er sådaan lige at spotte???

Nu har jeg ikke lige fulgt med i tråden så jeg ved ikke hvilken moped du
har, men jeg vil anbefale en TP Powered, det er kram.
Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Nikolaj Lauritzen

Dato : 25-09-04 20:54

In article <415584a8$0$215$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Henning Lund
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

> Nu har jeg ikke lige fulgt med i tråden så jeg ved ikke hvilken moped du
> har, men jeg vil anbefale en TP Powered, det er kram.
> --

Jeg har en Dr. Big...

Fra : Nikolaj Lauritzen

Dato : 25-09-04 20:55

> [...]

> Nu har jeg ikke lige fulgt med i tråden så jeg ved ikke hvilken moped du
> har, men jeg vil anbefale en TP Powered, det er kram.

....altså en Dr. Big fra Pgo...

Fra : Nikolaj Lauritzen

Dato : 25-09-04 21:01

Nu så jeg lige i en anden tråd at man kunne udbore en
standart-udstødning...? Er det lige så godt?
Eller skal jeg lytte til min mekaniker? Han siger at det IKKE er
nødvendigt at udskifte udstødningen...? Han nævnte heller ikke noget
med karburator-dysen skulle være større?

....og hvis den skal skiftes, virker den TP Powered så til en Dr Big
overhovedet???

Mvh
Nik

Fra : Henning Lund

Dato : 25-09-04 21:20

Nikolaj Lauritzen skrev:

> Nu så jeg lige i en anden tråd at man kunne udbore en
> standart-udstødning...? Er det lige så godt?

Du kan ikke udbore din udstødning.
Du kan lukke blindrøret hvis ikke den er lukket

> ...og hvis den skal skiftes, virker den TP Powered så til en Dr Big
> overhovedet???

Tjae min er en PGO PMX Sport

Fra : Nikolaj Lauritzen

Dato : 27-09-04 11:58

In article <4155d2e6$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Henning Lund
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

> Du kan ikke udbore din udstødning.
> Du kan lukke blindrøret hvis ikke den er lukket
>Hej Henning.
Hvor sidder blindrøret? Hvordan lukker man det? Hvad effekt har det?

Mvh
Nikolaj

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 26-09-04 21:54

"Nikolaj Lauritzen" <nik@galestreger.dk> skrev i en meddelelse
> På mandag smækker min værksteds-pusher et nyt og større
> cylinder-sæt på
> baby'en (PGO Dr. Big) mmmmh...kan næsten ikke vente...
> Han snakker om omkring 80 km/t...

Hej
Lyder spændende .. lad os høre hvordan det går . jeg kører selv en
ny (købt 070404) peugeot fox og fik i juni sat et andet peugeot
udstødningsrør på det gav 15 km mere i timen så jeg nu kører 60 som
max ...men selv om jeg er en gammel kone på 54 år vil jeg da gerne
have lidt mere så måske er dit forslag om større cylindersæt også
noget jeg kan bruge .. jeg er vant til at kunne køre omkring 70 -75
på min gamle hollandske pinke puch maxi .. derfor jeg savner lidt
fart når jeg kører landevejskørsel
hejhils fra Ami