Mange tak for de mange gode råd.
Jeg har dog lige et par tillægs-spørgsmål:
Jeg har faktisk tænkt mig at fortsætte med den lovlige udstødning, også
efter at den er kørt til...simpelthen fordi en tun-udstødning jo kan
ses på laaaang afstand!
Er det en dårlig idé?
Jeg mener; går min baby i smadder af det?
Kan man evt. få en tun-udstødning der IKKE er sådaan lige at spotte???
(Jeg skal lige sige at jeg IKKE har behov for at køre 100 i timen...en
80 stykker er nok...)
Mvh
Nik
Ps. Jeg aner simpelthen ikke om det er en alu eller en
støbejerns-cylinder han smækker på
(
In article <4154718a$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Allan Riise
<familien_riise@adslhome.dk> wrote:
> Nikolaj Lauritzen wrote:
> > På mandag smækker min værksteds-pusher et nyt og større cylinder-sæt
> > på baby'en (PGO Dr. Big) mmmmh...kan næsten ikke vente...
> > Han snakker om omkring 80 km/t...
>
> Lyder muligt.
>
> > Men hvor mange km skal jeg regne med at den skal køres til?
> > Hvor meget må man max køre i tilkørselsperioden?
> > ...osv osv...
>
> Allerførst, gør dig selv den tjeneste at køre med den lovlige udstødning til
> den er kørt til og det gøres på denne måde......
>
> Tilkørsel af støbejerns cylinder
>
> Tilkørsel af cylinderen er meget vigtigt hvis du vil have optimal ydelse af
> dit cylinderkit. Hvis du sætter kittet på og bare giver den fuldgas fra
> start af for at se topfarten, risikerer du effekttab eller at stemplet
> sætter sig. Det kræver tålmodighed at køre en cylinder til. Sådan kører du
> din nye jerncylinder til:
>
> Kør med lave omdrejninger og ikke over 1/4 gas, omkring 25 - 30 km/t (ikke
> hurtigere!) de første 50 km. Kør lange ture på 10 km og opefter, så den kan
> blive så varm så muligt. Helst ikke små ture. De næste 250 km maks. 1/2 gas,
> omkring 30 - 40 km/t. Prøv at varierer din hastighed, sådan at kører 5 km
> med 25 - 30 km/t og så gasser du op til 40 km/t og kører sådan i 5 km. Nu
> har du kørt 300 km. som hvilket egentlig er nok. Men jeg anbefaler at du
> kører med 1/2 - 3/4 gas de næste 200 km for at være sikker på at det er kørt
> ordentligt til og at du stadig bliver ved med at varierer din fart. Når du i
> alt har kørt de 500 km skal du ikke bare give fuld gas. Du skal tage det med
> ro. Giv den lige så stille gas og efter du har kørt omkring 20 km (gerne
> mere) kan du lige så stille begynde at give den fuld gas. Du skal stadig
> passe på med at køre med fuld gas på lange stregninger.
>
>
>
> Det kan være svært at køre en cylinder til. Ikke mindst fordi du gerne vil
> se hvad topfarten er, men hvis du også har monteret en tunudstødning
> samtidig. Så skal der næsten ingen ting til før du kører 50 km/t med så lidt
> gas så muligt. Derfor anbefaler jeg at du starter med at køre med lovlig
> potte, pga. at cylinder ikke skal tage for mange omdrejninger fra start af.
> Men efter de første 50 km. kan det være en god ide at skifte til
> tunudstødning (igen), da cylinderen (især ved 70cmm) simpelthen ikke kan
> komme af med udstødningsgassen og det vil resulterer i at stemplet soder til
> og vil ikke kunne yde fuld effekt. Men husk at monterer større dyse din
> karburator til en dyse der er 8 - 15 stører, før du kører nogen steder og
> det ville også være smart at komme lidt 2-takt olie i benzinen, for at være
> helt sikker på at stemplet ikke sætter sig. En anden ting du også skal
> huske: Kør aldrig din cylinder til mens at man sidder 2 på knallerten! Så
> skal cylinderen pludseligt yde næsten dobbelt så meget og derfor bliver den
> ikke kørt til ordentligt. Se også efter andre gode råd under montering af
> tun!
>
>
>
> Tilkørsel af aluminiums cylindre
>
> Tilkørlslen af aluminiums cylindre foregår på samme måde som ved støbejern
> cylindre. Dog kan nøjes med 150 km!
>
>
>
> Sakset fra Scooter-Planet.dk