Aconto ?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 24-09-04 14:42

Hej

Jeg skal skrive en aconto "faktura" til min kunde på noget udvikling jeg har
lavet regningen skal gerne lyde på 10.000kr men hvordan gør jeg det ?
er der moms på sådan noget når det er en del af en større regning ?

Med venlig hilsen
lasse

Fra : Nico de Jong

Dato : 24-09-04 15:59

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lavet regningen skal gerne lyde på 10.000kr men hvordan gør jeg det ?
> er der moms på sådan noget når det er en del af en større regning ?

Meget nemt.
Du skriver som varetekst "Udvikling af dippeduter jf. aftale af xx.xx.2004"
"Aconto iflg aftale, 8000.00
Moms 25% 2.000
Ialt 10.000"

Betalingsbetingelser : 8 dage netto (eller hvad der nu er aftalt)

Når du så er færdig, skriver du noget i stil med

Udviklng af dippedutter jf aftale af xx.xx.2004 30.000
- aconto, jf faktura 15, 18, og 22 24.000
Restbeløb 6.000
Moms 25% 1.500
Ialt 7.500"

---

Fra : Allan Unnerup

Dato : 25-09-04 13:47

> har
>
> Meget nemt.
> Du skriver som varetekst "Udvikling af dippeduter jf. aftale af
xx.xx.2004"
> "Aconto iflg aftale, 8000.00
> Moms 25% 2.000
> Ialt 10.000"

Husk også, at skrive dit SE-nummer på fakturaen. Hvis du ikke har et
SE-nummer, må du ikke opkræve moms.

Hvis du forventer at få en omsætning over en vis størrelse SKAL du
momsregistreres.

Spørg din lokale Told- og Skatteregion. De er meget flinke og vil meget
gerne hjælpe. Lige så hårde de er når det ER gået galt, lige så flinke er de
INDEN der opstår problemer.

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Lasse Madsen

Dato : 26-09-04 19:10

Hej Allan

> Husk også, at skrive dit SE-nummer på fakturaen. Hvis du ikke har et
> SE-nummer, må du ikke opkræve moms.

Jeg har et CVR nummer og er moms registreret så mon ikke det er lige så godt
som SE ?

> Spørg din lokale Told- og Skatteregion. De er meget flinke og vil meget
> gerne hjælpe. Lige så hårde de er når det ER gået galt, lige så flinke er
> de
> INDEN der opstår problemer.

Ok det plejer jeg også at gøre men jeg var ikke klar over at de kunne hjælpe
med at svare på generelle bogføringsmethoder ?
(revisorens ur tikker jo når man ringer til ham hehe)

/madsen

Fra : Nico de Jong

Dato : 27-09-04 05:50

> Hej Allan

> Jeg har et CVR nummer og er moms registreret så mon ikke det er lige så
godt
> som SE ?

CVR-nr findes ikke mere. For de allerfleste virksomheder blev det bare
direkte overført til SE.
Nico

---

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-09-04 08:03

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse

> CVR-nr findes ikke mere. For de allerfleste virksomheder blev det bare
> direkte overført til SE.
> Nico

Nej omvendt
Idag har virksomhederne et CVR-nummer (www.cvr.dk)

Fra : Nico de Jong

Dato : 27-09-04 16:03

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse

> Nej omvendt
> Idag har virksomhederne et CVR-nummer (www.cvr.dk)

Pinligt ! Og jeg havde endda tænkt mig at tilføje " (eller var det nu
omvendte) ". Og det var det så. Beklager

---

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-09-04 16:26

> Pinligt ! Og jeg havde endda tænkt mig at tilføje " (eller var det nu
> omvendte) ". Og det var det så. Beklager

Faktisk findes både CVR- og SE-nummeret stadig, men for langt de fleste
virksomheder er det samme nummer (du ser det ofte betegnet son . Enkelte har
dog et særskilt SE-nummer

<SNIP>
Hvad er forskellen på SE-nummer, Moms-nummer og CVR-nummer?

Det hedder ikke længere momsnummer - også selvom mange af de "gamle" stadig
hænger ved udtrykket. Derimod bruges det tit som et alias til SE/CVR-nummer,
og det er nok her din forvirring er opstået.

Derfor er det mere på sin plads at forklare hvad et SE-nummer og et
CVR-nummer er:

SE-nummeret (SE står for Stamregister over erhvervsdrivende) er det nummer
man får tildelt af Told·Skat i forbindelse med registreringen som en
virksomhed, der skal trække bidrag og A-skat. Det er det nummer, som
virksomheden er registreret under i det register, som Told·Skat har oprettet
til brug for bl.a. opkrævningen af AM-bidrag, SP-bidrag og A-skat. SE står
for Stamregister over erhvervsdrivende.

CVR-nummeret (CVR står for Centrale Virksomhedsregister) blev iværksat i
oktober 1999. Herefter har alle danske virksomheder fået tildelt et
CVR-nummer, som er virksomhedens identifikationsnummer over for offentlige
myndigheder. CVR-nummeret for virksomheder svarer tilnærmelsesvis til
CPR-nummeret for personer.

CVR-nummeret er udpeget ud fra et af de allerede registrerede SE-numre. Det
er dog sådan, at en virksomhed ud over at have et CVR-nummer, også kan have
andre registreringsforhold, som den vil have et særskilt SE-nummer for.

Når en virksomhed registreres som arbejdsgiver, tildeles den et 8-cifret
nummer, som enten vil være et særskilt SE-nr. eller et kombineret
SE/CVR-nummer. Det er dette nummer, virksomheden skal bruge, når den angiver
og indbetaler A-skat mv.

Begge er unikke 8-cifrede numre.
</SNIP>

Fra : KHJ

Dato : 27-09-04 22:40

> [...]
> nummer, som enten vil være et særskilt SE-nr. eller et kombineret
> SE/CVR-nummer. Det er dette nummer, virksomheden skal bruge, når den

Lige en lille tilføjelse:

Virksomheder med SE-nr. fra før CVR-numre blev indført fortsætter uforandret
med SE-nr.
Karsten H. Jensen

Fra : Holst

Dato : 27-09-04 08:50

Nico de Jong wrote:

> CVR-nr findes ikke mere. For de allerfleste virksomheder blev det bare
> direkte overført til SE.

Nej, du, det er den anden vej rundt. CVR erstattede SE.

Fra : BB

Dato : 24-09-04 15:59

Skriv en regning på xxx arbejde (a conto) 8000
Moms 25 % 2000
At betale 10000

BB