Udstødning og rust
Fra : Bo Dudek

Dato : 24-09-04 09:55

Hejsa

På min Brava fra '96 er udstødningen efterhånden lidt miserabel. Her
forleden så jeg, at der lå et stykke rust plade på ca. 15x25cm under
bilen, som mest af alt ligner et slags beskyttelses-skjold.

Jeg har banket lidt på lydpotten med en nøgle, og det resterende metal
- det hvor stykket er faldet af - lyder ret tyndt.

Hvad kan jeg regne med af levetid, nu når vi går vinterperioden i
møde?

Hvis der går hul, så larmer den vel som ind i helvede, men betyder
det, at man ikke vil kunne køre f.eks. 10km hjem?

Har noget en godt og realistisk bud på, hvad det koster at få skiftet
sådan en fætter?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 24-09-04 10:55

On Fri, 24 Sep 2004 10:55:29 +0200, Bo Dudek <bo@FJERNbodudek.dk>
wrote:

> [...]
>det, at man ikke vil kunne køre f.eks. 10km hjem?
>
>Har noget en godt og realistisk bud på, hvad det koster at få skiftet

Quickpot skal have ca. 1600,- for at skifte udstødning fra kat og
bagud. Du kan nok køre hjem, hvis udstødningen går, hvis det er
lydpotten larmer den lidt mere, men med behersket kørsel (og ikke fuld
gas ved lave omdrejninger) går det nok. Det er ikke larmen der er
problemet, mere hvordan det hænger sammen nedenunder, er det røret der
er knækket eller bare et hul i potten. Hvis røret er knækket hænger
resterne formodentlig enten tæt på eller helt ned til jorden.
Hvis den ser miserabel ud er den det sikkert også. Det er nok et
spørgsmål om det var en ide at skifte før vinteren, men det er jo din
bil og dit budget.
--
Ivan Madsen,
Saxo 1.4 i SX.

Fra : Anders Møller

Dato : 25-09-04 00:15

"Ivan Madsen" <ivma01@frederiksberg.dk> wrote in message

> Hvis den ser miserabel ud er den det sikkert også. Det er nok et
> spørgsmål om det var en ide at skifte før vinteren, men det er jo din
> bil og dit budget.

Jeg ville også skifte den nu hvis det var mig. Især hvis et er bagpotten,
som med garanti vil hænge og dingle hvis den knækker i tilgangsrøret. Min
Punto fik også den sjove idé, at knække udstødningen i den svejsning der er
lige ved flanchen mellem for- og mellemrør - og det skete i Odder, og jeg
har bopæl i København. 300 kilometer hjem med den værste larm man kan
forestille sig en motor lave var udsigten, hvis ikke jeg havde haft min fars
indkørsel, lidt blikplade, en pladesaks og spændebånd til rådighed ;)

Mit bud - skift den nu. Kører selv med en Quickpot udstødning, og selvom det
kun var mellemrøret der knækkede skiftede jeg det hele. Gider nemlig ikke
stå i vintermørket med en bagpotte der hænger. De var en halv time om at
skære den gamle af, og montere en ny - kr. 1.800 inkl. arbejdsløn osv.

Vh. Anders Møller, Fjad-klubben.