Andet multimedie
bentjuul 3670
Opløsning i digitale fotos
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 24-09-04 09:15

Photoshop CS:

Man har to digitale billeder:
A: 1600x1200px, 72ppi, print ca. 56x43 cm
B: 1600x1200px. 180 ppi, print ca. 22x17 cm.

Hvis man ændrer A's opløsning til 180 ppi, og derefter ændrer
størrelsen til 1600x1200, får man så et billede af samme kvalitet som
B? Eller er det bar snyd?

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-09-04 09:29

"Kirsten Bjorneboe" <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis man ændrer A's opløsning til 180 ppi, og derefter ændrer
> størrelsen til 1600x1200, får man så et billede af samme kvalitet som

Det to billeder er i princippet af samme kvalitet, fordi de indeholder lige
mange pixels.
Du kan derfor opnå samme udprintskvalitet fra begge billeder ved at sætte
DPI* til det samme.
Det kan du gøre i Image/Image size, hvor du skal huske at der IKKE må være
flueben i Resample.
Er der det, vil Photoshop forsøge at lave (feks.) Billede A til 56 x 43 cm i
180 DPI og dermed skulle gætte sig til en forfærdelig masse ekstra pixels,
med et ringe resultat til følge.

/Per

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 30-09-04 22:23

On Fri, 24 Sep 2004 10:29:05 +0200, "Per Christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

>Det to billeder er i princippet af samme kvalitet, fordi de indeholder lige
>mange pixels.

Tak for svaret. Det glemte jeg vist at sige - det skal man huske,
når du og andre har gjort jer den ulejlighed at bruge tid på at svare.

Venlig hilsen
Kirsten

--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-10-04 10:35

> Tak for svaret. Det glemte jeg vist at sige - det skal man huske,
> når du og andre har gjort jer den ulejlighed at bruge tid på at svare.

Velbekomme da

/Per