Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opladning af batteriet.
Fra : Jesper

Dato : 24-09-04 06:45

Hej.

Jeg har et Sony 717 og netop købt et Sony T1 og i den forbindelse har jeg et
spørgsmål:

Må jeg godt genoplade batterierne til fuld styrke selvom de ikke er helt
afladet? - eller vil det skade batterierne?

Hvilke batterityper må man godt genoplade selvom de ikke er helt afladet og
hvilke må man ikke gøre det ?

God week-end!

mvh

Jesper.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-09-04 07:03

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev:

> Jeg har et Sony 717 og netop købt et Sony T1 og i den forbindelse
> har jeg et spørgsmål:
>
> Må jeg godt genoplade batterierne til fuld styrke selvom de ikke
> er helt afladet? - eller vil det skade batterierne?

Hvis det er Li-On så sker der ikke noget ved det.

> Hvilke batterityper må man godt genoplade selvom de ikke er helt
> afladet og hvilke må man ikke gøre det ?

NiCD og NiMH skal helst aflades før de oplades. Med Li-On er det ikke
så vigtigt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 24-09-04 07:07

> [...]
> afladet? - eller vil det skade batterierne?
>
> Hvilke batterityper må man godt genoplade selvom de ikke er helt afladet

Typisk spørgsmål.....

En regel jeg har lært er at...
Nikkel-Cadmium(Ni.Cd) og Nikkel-Metalhydride(Ni-Mh) må man ikke sjatlade..
Der imod Litium-Ion(Li-Ion) skal man lade når man har brugt det og stiller
det væk....

Hvis der er nogen der er uenige vil jeg gerne høre om det da mine teorier er
lidt anderledes end det jeg hjar fået afvide.... Desværre har jeg ingen
erfaringer der er brugbare til noget.....

Dog skal det lige siges at mine Li-Ion batterier stort set bliver afladt
hver gang....
Husk dog at hvis appratet bliver stillet væk i et stykke tid så tag
batteriet UD.....(jeg taler af bitter erfaring)

Jabbe

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-09-04 08:11

"Jabbe\(4k\)" <jabbe@get2net.dk> skrev:

> En regel jeg har lært er at...
> Nikkel-Cadmium(Ni.Cd) og Nikkel-Metalhydride(Ni-Mh) må man ikke
> sjatlade.. Der imod Litium-Ion(Li-Ion) skal man lade når man har
> brugt det og stiller det væk....

Et Li-On batteri, der skal opbevares i længere tid uden det bruges bør
aflades ifølge en vejledning til et par Li-On batterier jeg har
liggende.

> Husk dog at hvis appratet bliver stillet væk i et stykke tid så tag
> batteriet UD.....(jeg taler af bitter erfaring)

Det samme står der også i den vejledning jeg nævner ovenfor. Årsagen
skulle være, at batteriet kan blive afladt for meget og derved gøre det
ubrugeligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-09-04 08:34

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Et Li-On batteri, der skal opbevares i længere tid uden det bruges bør
> aflades ifølge en vejledning til et par Li-On batterier jeg har
> liggende.

Jeg har den stik modsatte vejledning. Li-Ion må ikke stå ubrugt i længere
tid, men skal genoplades jævnligt.

Mig bekendt har et Li-Ion-batteri en forventet levetid på x antal
opladninger. Sjatladninger tæller også som en opladning, hvorfor man af dén
grund ikke bare bør sjatlade, selvom det ikke skader batteriets kapacitet og
ydeevne på samme måde, som sjatladning skader NiCd og NiMh.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-09-04 09:10

Jens Bruun wrote:

> [...]
> grund ikke bare bør sjatlade, selvom det ikke skader batteriets kapacitet og
> ydeevne på samme måde, som sjatladning skader NiCd og NiMh.

Hmmm... jeg mener ikke, at sjatladninger er det som slidder hårdest
på genopladelige Li-Ion batterier.

Min erfaring er, at jo mere man bruger genopladelige batterier, jo
bedre holder de, det værste man kan gøre, er at der går lang tid
mellem at de bliver brugt (afladet) og opldet.

Jeg vil underbygge min påstand med, at det ikke er ualmindligt, at
Li-Ion batterierne i mobiltelefoner holder i 3-4 år.

Og det er reelt uden betydning om sjatladninger slidder, for selv om
genopladelige batterier er lidt dyre i anskaffelse, så er de så
billige i drift, at det ikke har nogen betydning, om de holder i 2
eller 4 år.

Et sæt på 4 stk. engangs AA-batterier koster mellem 20 og 40 kr. alt
efter varemærke og kvalitet, og genopladelige Li-Ion batterier kan
typisk genoplades op til 500 gange, og så betyder det jo ikkke
noget, at det koster 3-400 kroner.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-09-04 08:50

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

> Mig bekendt har et Li-Ion-batteri en forventet levetid på x antal
> opladninger.

Det gælder for alle genopladelige batterier. De dør også over tid pga.
nedbrydning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : L.T

Dato : 24-09-04 09:00

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afladet? - eller vil det skade batterierne?
>
> Hvilke batterityper må man godt genoplade selvom de ikke er helt afladet

Du kan læse om det her:

http://216.239.59.104/search?q=cache:Ba5PXLmmaoQJ:www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm+how+to+charge+lithium+batteries&hl=da

L.T