Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
75-300 linse
Fra : Jane M. :o)

Dato : 23-09-04 22:04

Jeg sidder med en 75-300 Nikon linse, jeg har brugt på mit Nikon F-601 I
"gode gamle dage".

Så vidt jeg ved, er det vist en helt ok linse.

Men ved desværre ikke nok om denne.

Der står følgende på den:

Nikon AF NIKKOR
75-300mm
1:4.5-5.6

Derudover er der en lille "knap" der kan rykkes på enten "limit" eller
"Full".

Hvad kan den sammenlignes med den dag I dag?

På forhånd tak.

Mvh jane

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-09-04 22:16

> [...]
> "Full".
>
> Hvad kan den sammenlignes med den dag I dag?

Mit umiddelbare bud på, hvad den skulle sammenlignes med ville være Nikkor
AF 70-300 mm f/4.0-5.6D ED eller Nikkor AF 70-300 mm f/4.0-5.6G. Hvis man
sammenligner skarphed holder jeg dog på, at det er ED-versionen du skal
sammenligne det med. Og min personlige holdning er, at det du har er langt
bedre, det virker skarpere og er langt bedre bygget (og så passer det også
på de digitale huse ).

MVH
Thomas

Fra : AS

Dato : 24-09-04 17:28

Først, du har hele objektiv, tror jeg... No new flame...

Den er god nok objektiv. Kan sammenlignes optisk med AF 70-300 mm f/4.0-5.6D
ED (ikke med G model), men byggekvalitet er meget bedre. Efter byggekvalitet
ligner meget 70-210 4,5-5,6 (D), og denne ligne en tank. Sådan lavede man i
gamle dage... 75-300 har muligvis lidt mere chromatisk aberation, end ED
version, men dette er synlig kun i de vildeste situationer. Tegner _meget_
skarpt, når diafragma er mellem 7,1 og 11, men bliver ganske blødt, når man
åbner helt. Der findes ikke analoger i dag. Eneste ulemper, at der er ikke
en D objektiv.

Om kanp "Limit/Full" kan man hurtigt finde ud, hvis man indstille "Limit",
og prøver fokusere på forskellige ting, som findes laaaangt væk og meget
tæt, derefter indstiller "Full" og prøver den samme

Fra : ab©

Dato : 26-09-04 16:10

"AS" <ars@TrasH.net> skrev bl.a. i en meddelelse

> Først, du har hele objektiv, tror jeg... No new flame...

Nu skal man nok ikke skyde med glashuse, når hårunderlaget er af beton -
undskyld, men jeg fatter ikke ret meget af det du skriver - og det er ikke
kun din skyld. Du må gerne uddybe det du skriver yderligere - det lyder jo
umiddelbart som om, det er noget, du har sat dig kraftigt ind i.

ab

Fra : AS

Dato : 26-09-04 17:13

Der har været m-a-a-ange diskusioner om der er linse eller objektiv. Så har
der været som konklusion, at linser kan man finder hos bageren, i fotografi
bruger man objektiver. Man kan også bruger linser, men det bliver meget
besværet, hvis det ikke bruges som motiv

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-09-04 09:35

AS wrote:
> [...]
> bruger man objektiver. Man kan også bruger linser, men det bliver meget
> besværet, hvis det ikke bruges som motiv

Nej nej, det kan fx. være linser man skruer på objektivet.. Canon
500D-macrolinse fx.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : AS

Dato : 27-09-04 17:09

OK, men dette er vel ikke en zoomlinse?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-09-04 18:43

In article <rWW5d.53114$Vf.2543031@news000.worldonline.dk>, AS wrote:
> OK, men dette er vel ikke en zoomlinse?

En linse er et stykke glas, som bryder lyset. Jeg ved ikke om det kan
være en zoom linse. Det burde det vel nok kunne. Min stjernekikkert
forkuserer på forskellig afstand ved at flytte et stykke optik.

Fra : AS

Dato : 27-09-04 20:19

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> En linse er et stykke glas, som bryder lyset.

Præcis.

Jeg ved ikke om det kan
> være en zoom linse. Det burde det vel nok kunne. Min stjernekikkert
> forkuserer på forskellig afstand ved at flytte et stykke optik.

Hvis der er mere end en linse sat sammen, så danner de objektiv, teleskop,
mikroskop og lign. Der har været objektiver med en linser for ca 100 og lidt
år siden, men nutidens objektiver har flere af dem.
Teleskoper er noget andet. Galilei har lavet en teleskop med 2 linser i alt,
det virker bare ikke men en.