BMWs dieselmotorer (Tds)
Fra : HKN

Dato : 23-09-04 21:11

Hej,

Jeg overvejer at købe en brugt BMW 325 Tds, da afstanden til/fra mit arbejde
retfærdiggør en dieselbil (ca. 100km daglig).

Er der nogen her i gruppen som kender til svaghederne for denne motor? Den
jeg har kig på har gået ca. 150k. Det er jo en 6-benet sag med 143 hk, så
der skulle vel være ganske god saft og kraft i den? (jeg har ikke prøvekørt
den endnu).

Pft

-Henrik

Fra : Gordon Shumway

Dato : 23-09-04 21:33

"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg har kig på har gået ca. 150k. Det er jo en 6-benet sag med 143 hk, så
> der skulle vel være ganske god saft og kraft i den? (jeg har ikke

Hvis du er god ved den når den er kold er det er meget solid motor. Dens
største svaghed er topstykket og det kan ikke holde til, at man fyre bilen
af gentagende gange når den er kold. Vær sikre på at den du købe ikke har et
revnet topstykke. Den er let at chip/bokstune til 175-185 HK.

/shumway

Fra : HKN

Dato : 24-09-04 14:50

">
> [...]
et
> revnet topstykke. Den er let at chip/bokstune til 175-185 HK.

Hvordan ser jeg det? Vand i olien? andet?

Mvh
Henrik

Fra : Gordon Shumway

Dato : 25-09-04 04:53

> [...]
>
> ">
> et
>
> Hvordan ser jeg det? Vand i olien? andet?

Du kan evt. prøve følgende.

Når motoren er kold og startet, se om den stråle der kommer ind i
ekspansionsbeholderen er kontinuerlig og at der ikke lugter af diesel i
beholderen.

Kør bilen et godt stykke (40-50 km), noget frisk kørsel (dog ikke mens den
er kold). Bliver den køleslange som går til den øverste studs på køleren
stenhård og kan næsten ikke trykkes ½ sammen kan det være et tegn på at
topstykket er revnet (der presses luft ind i kølesystemet). Prøv at åbne
ekspansionsbeholderen, er der et beskeden tryk (som at åbne en sodavand) er
det et godt tegn. Men er det som at åbne er godt rystet sodavand er det
skidt

Efter køreturen lad den stå i 2-3 timer. Start den og se om der kommer hvid
røg ud af udstødningen. Hvis der gør dette, presses der vand ind i
cylinderne og ja. topstykket er defekt.

Er du vild med bilen forhør dig hos BMW om de kan lave en test, det kan vel
højst koste 500-600 kr. Et nyt topstykke med stumper koste ca. 12.000 kr. og
15 timer at skifte.

/shumway

Fra : ENN

Dato : 24-09-04 15:38

Fin bil, Motoren i 325/525 Tds er en vidreudvikling af 324/524TD motoren og
er en udemærket motor bortset fra at topstykkerne ved hård behandling kan
revne.

Fra : HKN

Dato : 24-09-04 19:46

"ENN" <AA@nomail.com> wrote in message
> [...]
og
> er en udemærket motor bortset fra at topstykkerne ved hård behandling kan

Nogen idé om hvor langt sådan en svend kører på literen?

Jeg antager at det er en god idé (økoomisk) at få lavet service i tyskland

-Henrik