alm. termostat til gulvvarme
Fra : Heino Strauss

Dato : 23-09-04 16:39

Hej NG

Jeg her et kælderrum med en ganske alm. radiator, overvejer at lægge
gulvvarme, kan jeg tage radiator rør montere alm. termostat og kører på
gulvvarmen ? vil termostaten åbne og lukke som den skal ?

på forhånd tak

Heino

---

Fra : Christian S

Dato : 23-09-04 20:18

"Heino Strauss" <strauss@tv.dk> wrote in message
> [...]
> gulvvarme, kan jeg tage radiator rør montere alm. termostat og kører på
> gulvvarmen ? vil termostaten åbne og lukke som den skal ?

Nej. Du skal ha fat i en returventil.
Den føler på hvor varmt vandet er. En termostat føler på rummet, og da
et gulvvarme gulv tager langt tid for at varme op og afkøle. Så
kan man jo nok regne ud hvordan det vil køre
Den vil være 10 timer bagud hele tiden og tempraturen vil flyve op og ned
Mvh
Christian S ... Vvs/Energimontør

Fra : Heino Strauss

Dato : 23-09-04 21:32

takker for svar

---

Fra : Calle.

Dato : 24-09-04 04:43

Heino Strauss wrote:
> [...]
> gulvvarme, kan jeg tage radiator rør montere alm. termostat og kører
> på gulvvarmen ? vil termostaten åbne og lukke som den skal ?

Nej, du skal have en anden type termostat, som måler på vandet istedet for
rumtemperaturen
--
Calle.

Fra : Karsten L

Dato : 24-09-04 14:20

> Jeg her et kælderrum med en ganske alm. radiator, overvejer at lægge
> gulvvarme, kan jeg tage radiator rør montere alm. termostat og kører på
> gulvvarmen ? vil termostaten åbne og lukke som den skal ?

Ja, såfremt gulvets areal er under 4kvm. og gulvet er godt isoleret.
Men så lille brugbar kælder har vel ingen.

I øvrigt så styres styreventilen på shuntens tilbageløb af en termostat.

Med venlig hilsen
Bob

Fra : TG4600

Dato : 24-09-04 06:29

> [...]
> gulvvarme, kan jeg tage radiator rør montere alm. termostat og kører på
> gulvvarmen ? vil termostaten åbne og lukke som den skal ?

Vel vidende at det ikke er den rigtigt måde at lave det på, så har jeg
prøvet det for nogle år siden - og det virkede efter hensigten. Men jeg kan
jo bare have været utroligheldig med dimensioneringen

I mit badeværelse havde jeg en termostat-styret radiator + gammel gulvvarme
installation uden termostat og uden shunt, dvs direkte på fremløbet, som de
øvrige radiatorer. Ventilen til gulvarmen var næsten umulig at regulere. For
at få plads til en vaskemaskine valgt jeg at fjerne radiatoren, og da jeg nu
havde vandet af anlægget, smed jeg termostatventilen over på gulvarmens
fremløb, bare for at se hvordan det virkede. Og det virkede efter
hensigten - bortset fra at jeg skulle skrue lidt højere op for termostaten
end forventet, men det var jo til at leve med.

Havde jeg skulle lave ny gulvvarme havde jeg nok valgt at lave det "rigtigt"
med shunt-pumpe-termostat.

/TG

Fra : Jens U. K.

Dato : 27-09-04 10:08

> [...]
> gulvvarme, kan jeg tage radiator rør montere alm. termostat og kører på
> gulvvarmen ? vil termostaten åbne og lukke som den skal ?

Har du overvejet elvarme? Hvis du ikke bruger kælderen så tit og kun har
brug for at opvarme gulvet en gang imellem skulle det vist være meget mere
økonomisk... noget med at energistyrelsen anbefaler el-gulvarme?

/Jens Ulrik