Spoilere og skørter
Fra : Christabel & Anders

Dato : 23-09-04 14:50

Hvor meget forbedre spoilere og skørter egentlig en alm. bils køreegnskaber
m.m.
Findes der noget konkrete test og beviser, selvfølgelig har de en virkning i
formel 1 m.m. men er det ikke mere for syns skyld? (har selv en lille
topspoiler på vognen for synet skyld!).
Men fysiklære påstod engang at en bil med alle de spoilere og skørter der
kunne sættes på sagtens ville kunne køre 7-10 km/t hurtigere og 1-3 km
længere på en liter benzin, havde og har han ret?

Anders
Klik: www.vesterhavsrock.dk - hvor bl.a. Zididada, C21, Safri Duo spillede!
Bed and breakfast i Nordjylland? Klik: www.sitecenter.dk/bed-and-breakfast

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-09-04 15:04

Christabel & Anders wrote:
> [...]
> kunne sættes på sagtens ville kunne køre 7-10 km/t hurtigere og 1-3 km
> længere på en liter benzin, havde og har han ret?

Se her:

<http://www.citroen.mb.ca/citroenet/html/a/aero01.html>

Ford Sierra fik også en ekstra lille læbe foran så den ikke sejlede så
meget over de 80km/t så det er ikke kun for at få flere km/t eller km/l.

Mvh
Roberto

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-09-04 15:13

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ford Sierra fik også en ekstra lille læbe foran så den ikke sejlede så
> meget over de 80km/t så det er ikke kun for at få flere km/t eller km/l.

Spoilere benyttes typ. ikke til at give bedre aerodynamik, men til at
ødelægge den, så man får mere downforce ved lavere hast. fx. i sving.
Moderne biler er fra fabrikkens side lavet, så der er så lidt køremodstand
som muligt.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-09-04 17:00

Christabel & Anders wrote:

> Men fysiklære påstod engang at en bil med alle de spoilere og skørter der
> kunne sættes på sagtens ville kunne køre 7-10 km/t hurtigere og 1-3 km
> længere på en liter benzin, havde og har han ret?

I princippet ja, men i praksis er det nok mere normalt at opnå det
modsatte..

På en Alfa 75 kan man sænke CW værdien ved at montere et komplet
spoilerkit fra en 75 Turbo Evoluzione. En lavere CW værdi giver
både en højere tophastighed og en bedre benzinøkonomi, om det lige
bliver så meget som din fysiklærer snakker om skal jeg dog ikke
kunne sige..

Du kan dog roligt gå ud fra, at de der "kosmetiske" spoilere og
skørtesæt folk monterer på deres biler for at få dem til at ligne
"The fast and the furious", generelt giver både ringere topfart og
økonomi. Bilfabrikkerne er ret skrappe til at skrue en vindglat
bil sammen, så når ungersvendene skruer diverse glasfiberskaller,
bygget af polske bådbyggere, på deres biler, så sidder de efter
alt sandsynlighed mere i vejen for vinden end de hjælper på
flowet..

--
Hygge..
Thomas

Fra : KASO

Dato : 24-09-04 15:29

"Christabel & Anders" skrev d. 23-09-04 14:50 dette indlæg :
> [...]
> kunne sættes på sagtens ville kunne køre 7-10 km/t hurtigere og 1-3 km
> længere på en liter benzin, havde og har han ret?

Audi TT blev oprindeligt født uden hækspoiler, men efter div. uheld (med
dødsfald), hvor bilen ikke kunne ramme vejen v. høj hastighed, blev alle
tilbagekaldt og monteret med en lille hækspoiler. Pointen her var at
forøge downforce v. høje hastigheder og dermed bidrage til stabiliteten.

Mercedes demonstrede til Le Mans for nogle år siden, hvad manglende
downforce betyder. En skade på en spoiler fik bilen til at lette fra
vejen - flyve adskillige meter op og lande langt væk fra vejen.
Besynderligt nok kom føreren ikke til skade.

Spoilere til "husholdningsbiler" har kun kosmetisk betydning. Dog fik
Sierra en lille "vindafviser" ved bagerste sideruder for at modvirke
sidevindsfølsomhed - men den var så lille, at de færreste bemærkede den
- trods at den angiveligt virkede efter hensigten.

http://www.kandu.dk/