Spørgsmål om bevisførelse af Guds eksisten~
Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-09-04 14:15

Hej NG

Der melder sig et spørgsmål i forhold til f.eks. tråde som "De 6 dage" og
andre tråde, der forsøger at diskutere nødvendigheden af *beviser* for det
guddommelige i kristendommen:

Henhører tvivlsspørgsmål om bevisførelse for Guds eksistens ikke nærmere
under f.eks. dk.videnskab.teologi eller dk.videnskab.religion? Jeg tænker
her især på at http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom siger:

=== citat ===
Videnskabeligt, sprogligt og filosofisk prægede indlæg kan ofte med
fordel placeres i dk.livssyn, dk.videnskab.teologi, dk.videnskab.religion
eller dk.kultur.sprog.klassisk.
=== citat slut ===

I denne debat ønskes spørgsmålet belyst seriøst, og på forhånd henleder jeg
opmærksomheden på fundatsens klare specifikation af ordentlig debat, som
siger:

=== citat ===
Indlæg, der direkte håner eller latterliggør andre, er uønskede.
=== citat slut ===

På forhånd tak for en god debat.

Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get!

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 23-09-04 14:38

Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@hotmail.com> mælte sligt:

> [...]
>under f.eks. dk.videnskab.teologi eller dk.videnskab.religion? Jeg tænker

Debat om gudsbeviser og lign. hører i hvert fald hjemme i d.v.teologi,
men jeg synes langt fra, at de er off-topic her. Et emne kan som bekendt
godt være on-topic flere steder, og det vil da også være on-topic i
dk.livssyn.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"What did you do now? Stop doing things!"

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-09-04 15:50

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev:
> [...]
> men jeg synes langt fra, at de er off-topic her. Et emne kan som bekendt
> godt være on-topic flere steder, og det vil da også være on-topic i

Nej, jeg er helt enig med dig i, at indlæg i debat om gudsbeviser ikke
nødvendigvis skulle være off-topic.

Det jeg blot søgte var at høre, om der *kunne* være en vis relevans i at
dybere debat med tvivlsspørgsmål netop bedre kunne belyses i
dk.videnskab.teologi -- hvilket jeg jo så ser bekræftet. Mange tak.

Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get!

Fra : jørgen

Dato : 23-09-04 14:53

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Henhører tvivlsspørgsmål om bevisførelse for Guds eksistens ikke nærmere
> under f.eks. dk.videnskab.teologi eller dk.videnskab.religion?

Jo, eller måske i dk.livssyn.
Kristendommen spørger jo ikke om der er en Gud. Den har som sit udgangspunkt
at der er en Gud, og at den Gud endvidere er Ham som er åbenbaret i bibelen
; Gud Fader, Søn og Helligånd.

Om det så rent praktisk er muligt at filtrere off-topic indlæg fra er nok
diskutabelt når gruppen ikke er modereret. Man kan kun bede folk poste et
givet indlæg i en anden gruppe og henstille til at sætte en FUT til indlæg
der er krydspostet. Krydspostning er IMHO en dårlig ide og er med til at
udvande gruppernes emneindeling med dertil følgende irrritation og
forvirring for brugerne.

mvh jørgen.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-09-04 15:52

Jørgen skrev:

> [...]
> udgangspunkt at der er en Gud, og at den Gud endvidere er Ham som er
> åbenbaret i bibelen ; Gud Fader, Søn og Helligånd.

Ja, dk.livssyn synes bestemt at være relevant hvis man er i tvivl om Guds
eksistens længe før man tager stilling til Hans identitet...

Ganske enig.

Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get!