Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nef format
Fra : Stig Borgstrøm

Dato : 23-09-04 14:22

Hej i Gruppen.
Jeg er newbie, og har lige købt en Nikon D70. Min forhandler sagde at jeg
skulle bruge Raw format, som hos Nikon jo hedder NEF.
Men hvad gør jeg hvis jeg vil bruge mit gode gamle Photoshop. Et billed i
Nef format fylder omkring 5 mb. Jeg kan så vælge at lave det om til Jpg,
hvor jeg så kan bruge det i Photoshop, men så fylder det omkring 1 mb. Der
må da forsvinde en masse værdifuld info.
Hvad er rådet, skal jeg benytte NEF eller Jpg.

mvh

Stig

Fra : .Kody

Dato : 23-09-04 14:42

"Stig Borgstrøm" <stigb@hankatpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> må da forsvinde en masse værdifuld info.
> Hvad er rådet, skal jeg benytte NEF eller Jpg.

Jeg bruger NEF og gemmer som TIF
Store filer, men ingen tab.

..Kody

Fra : Stig Borgstrøm

Dato : 23-09-04 15:00

Tak for hurtigt svar. Jeg benytter Picture project som medfølger, og her ser
jeg ikke umiddelbart nogen muligheder for at døbe om til TIF.
(jeg sagde jo jeg var newbie)
Så hvordan

med venlig hilsen
Stig/

Fra : cern

Dato : 23-09-04 14:54

> [...]
> må da forsvinde en masse værdifuld info.
> Hvad er rådet, skal jeg benytte NEF eller Jpg.

fin fotohandler....
god ide at optage (gemme) alle sine VIGTIGE optagelser i RAW format
så har du det optimale udgangspunkt for senere billedbehandling.
her kan du så gemme de filer-formater du har brug for, Jpeg Tiff osv
og så altid vende tilbage til den originale Raw-fil
Der vil jo altid være et tab af data i et komprimeret format.(Jpeg) Tiff er
ukomprimeret.t

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-09-04 17:30

cern wrote:

> Der vil jo altid være et tab af data i et
> komprimeret format.(Jpeg) Tiff er ukomprimeret.t

TIFF kan sagtens være komprimeret og komprimering betyder ikke tab af
data. JPEG anvender tabsgivende komprimering, der betyder... at der
tabes data.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-09-04 15:16

"Stig Borgstrøm"
> [...]
> må da forsvinde en masse værdifuld info.
> Hvad er rådet, skal jeg benytte NEF eller Jpg.

Du skal bruge jpg - dine indstillinger på kameraet kan du
lade stå large/fine og i normal ind til videre. Brug kameraet
og experimenter med en ny indstilling når du har tjek på det
du er i gang med..

Hvis din NEF fil kun fylder 5mb, så vent til du konverterer
den til tiff, som er det logiske format hvis du vil udnytte de
fordele der er i NEF - så kommer du op på 20mb. Det er
der ikke nogen grund til.

Jeg skød RAW på mit nyere Canon for første gang igår
og gud fri mig vel, sikke et kaos.. Ved ikke om det var
Canons software, men den tog livet af computeren så
jeg måtte reinstallere her til morgen.. Det er første gang
det er sket med win-xp for mig

Jeg har ellers tjek på RAW fra både nikon og fuji og 10
forskellige stykker konverterings software, Nikons capture
er klart det bedste, men RAW er stadig langsomt at arbejde
med og du skal være ret øvet for at det kan svare sig.

Skyd i jpg bedste kvalitet og højeste opløsning med
mindst "sharpening" hvis du vil redigere i photoshop,
ellers normal sharpening og alle de andre normal indstillinger,
så får du en hurtig arbejds gang og en kvalitet der er ligså
god som NEF, med mindre du er pixel tæller..Og det blir
du nok hen ad vejen..)-max-

Jeg kan se andre foreslår NEF - ignorer dem..!!

Fra : cern

Dato : 23-09-04 15:27

> [...]
Tak for hurtigt svar. Jeg benytter Picture project som medfølger, og her ser
jeg ikke umiddelbart nogen muligheder for at døbe om til TIF.

.......kender ikke Picture project...... find dig et rigtigt
billed-behandlings program
Adobe Photoshop, Adobe PhotoShop Elements2 (godt til prisen) eller
PaintShop Pro.
en ringe investering til et rimeligt godt camera.
/cern

Fra : Stig Borgstrøm

Dato : 23-09-04 15:34

jeg har photoshop, men det kender ikke NEF
Stig/

Fra : Lasse R. A.

Dato : 23-09-04 22:13

> [...]
> PaintShop Pro.
> en ringe investering til et rimeligt godt camera.

Hvis han skal bruge nef til noget skal han bruge et program der kan åbne det..
Så enten det nyeste ps cs eller nikon software.

Men som max skriver er der nok ikke den store grund til at starte ud med nef.

Mvh Lasse

Fra : AS

Dato : 24-09-04 05:52

Jeg vil anbefale at prøve NikonView, som downloades gratis. Nikon siger nej,
men man kan godt instalere View efter PP. IMHO View er bedre program, og den
har også NikonEdit, som kan åbne nef'er, hvis man ikke har Nikon Capture.

Fra : cern

Dato : 23-09-04 16:07

> [...]
god som NEF, med mindre du er pixel tæller..Og det blir
du nok hen ad vejen..)-max-

Jeg kan se andre foreslår NEF - ignorer dem..!!

sorry ..nu kender jeg ikke NEF formatet, så måske var jeg lidt hurtigt med
anbefalingen.
er det kun billeder fra sandkassen eller "terroristens" fødselsdag, så glem
RAW.
men, men skal det være optimalt hos mig, så er det RAW.
max..forresten tillykke med dit Canon, jeg har nu ingen problemer med CRW
filer
fra mit EOS 1D, men det foregår også på en MAC, der stiller sagen sig nok
anderledes.
(sidste indlæg her)
/cern

Fra : NikonPro.dk

Dato : 23-09-04 16:14

Stig Borgstrøm wrote:
> [...]
> omkring 1 mb. Der må da forsvinde en masse værdifuld info.
> Hvad er rådet, skal jeg benytte NEF eller Jpg.

Jeg er uenig med dem som anbefaler dig ikke at bruge .nef

Skyd i nef og sørg for at have nef-plug in i photoshop. Har du ikke disse
plug-in vil jeg gerne sende dig dem og så vil du blive glad for at
bruge nef. Send en mail hvis jeg skal hjælpe dig

Bjarne

Fra : Lars Troels

Dato : 23-09-04 16:47

> Skyd i nef og sørg for at have nef-plug in i photoshop.

Jeg er helt enig i ovenstående. Der er ikke noget langsomt eller besværligt
ved RAW (NEF). Det giver derimod den bedste kvalitet og en masse muligheder
for tabsfrie rettelser. Jeg anvender det næsten altid. Kun hvis der skal
skydes ekstremt mange optagelser +500 på en opgave, anvender jeg jpeg.

Men prøv dog begge dele af. Træn med kameraet, så du kan betjene det i
blinde, og prøv lidt forskellige kvaliteter.

Lars T.
www.sitecenter.dk/larstroels

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-09-04 17:03

"NikonPro.dk"

> [...]
> plug-in vil jeg gerne sende dig dem og så vil du blive glad for at
> bruge nef. Send en mail hvis jeg skal hjælpe dig

Ja det kan enhver jo komme og sige, hva med lidt substans.)

Pro - du kan redde billeder du burde have gjort rigtigt fra
starten. Du kan hive en anelse mere information ud, HVIS
DU VED HVAD DU LAVER, det er ikke for newbies..

Contra - De fylder a h til, de er meget langsomme at arbejde
med, du ligger inde med flere formater som regel nef, tiff og jpg,
du skal bruge speciel software til at læse nef, Nikon Capture 4
er det bedste jeg har prøvet, men så skal du til lommerne..
Photoshops raw konverter er imo noget skidt, men den er
en del af CS hvis du har den, ellers må du opgradere og så
skal du i lommerne igen.
Du skal have en hurtig processor, harddisk og meget ram for at
jonglere med de store filer, og meget meget mere.. Igen igen så
skal du nok til lommerne

Al den tid og energi kan bruges til at tage fantastiske billeder,
istedet for at slås med noget der giver marginalt bedre billed
kvalitet.. -max-

Fra : NikonPro.dk

Dato : 23-09-04 17:21

-max- wrote:

> [...]
>
> Al den tid og energi kan bruges til at tage fantastiske billeder,
> istedet for at slås med noget der giver marginalt bedre billed

Jeg er ked af jeg igen vovede mig ind i denne nyhedsgruppe som jo ejes af en
række herrer.

Max, du er gal på den. Med det gratiss program Nikon View får man automatisk
de nef plug-in

Men som skrevet undskyld jeg igen vovede mig med indlæg og definitivt
holder jeg mig fremover væk fra gruppen

Bjarne

Fra : Claus Smith

Dato : 23-09-04 17:38

og definitivt
> holder jeg mig fremover væk fra gruppen

Det ville da være kedelig for os andre Nikon fans, som jo af og til står og
har brug for tips, tricks og anden værdifuld hjælp fra andre Nikon'ere.

Claus Smith

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-04 19:09

"NikonPro.dk" <mail"fjern-dette"@NikonPro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Nikon View er så simpel at enhver kan bruge den - og gratis.
Tag et billede i NEF og Fine. Konverter NEF i Nikon editor og gem i JPG Fine
(god kvalitet).
De to Fine JPG fylder ca. det samme, men generelt er billedet, der har været
igennem editoren bedre.
Ingen billedbehandling overhovedet!

Så bliver man bedre og har lidt mere at skrue på i NEF.

Når man bliver dygtig nok ser N.Capture ud til at give endnu flere
muligheder - for en tudse!

Vrøvl! NEF fra D70 er komprimeret og fylder ca 5 Mb. Så snart det er indlæst
i billedprogrammet fylder det AHT.
Men samme billede indlæst i JPG Fine (vel ca. 3-4 Mb) fylder nøjagtig det
samme i billedprogrammet!
Det interne format er ens.

Nå! Max har du problemer med RAW fra Canon?
I IT kredse har Canon ikke ry for velfungerende software. Måske også her.
Jeg kender kun til problemerne med printer og scanner software.

> Jeg er ked af jeg igen vovede mig ind i denne nyhedsgruppe som jo ejes af
en
> række herrer.

Nå! Max er nu normalt moderator. Også det han vil her - hvis det F!!! Canon
SW bare ville virke!

> Max, du er gal på den. Med det gratiss program Nikon View får man
automatisk
> de nef plug-in

Rigtigt - og det virker rimeligt godt. Selv for newbies..

> Men som skrevet undskyld jeg igen vovede mig med indlæg og definitivt
> holder jeg mig fremover væk fra gruppen

Det ville da være synd!

Gert

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-04 19:13

"NikonPro.dk" <mail"fjern-dette"@NikonPro.dk> wrote in message

> Men som skrevet undskyld jeg igen vovede mig med indlæg og
> definitivt holder jeg mig fremover væk fra gruppen

Tak. Husk lige at lukke døren efter dig.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)

Fra : Frederik Thorup

Dato : 23-09-04 23:48

NikonPro.dk" <mail"fjern-dette wrote:
>er ked af jeg igen vovede mig ind i denne nyhedsgruppe som jo
> ejes af en række herrer.

Hold da kæft hvor er nogen sarte... Du møder den allermindste modstand og
løøber væk.

-max- (hvordan det så end udtales) er da en af de meget hjælpsomme
personer her i gruppen. At han mener at RAW-processen tager så megen tid at
det hurtigt bliver spild af tid, er da ikke en personlig fornærmelse mod
dig.

> Men som skrevet undskyld jeg igen vovede mig med indlæg og
> definitivt holder jeg mig fremover væk fra gruppen

Hold venligst den anklagende tone for dig selv. Fotogruppen er en af de
bedst fungerende grupper i dk-hirakiet. Der arrangeres udflugter, laves
interne konkurencer og man hjælper hinanden ofte og hele tiden. Hvad
bidrager du med?

Et godt råd: Hold dig helt fra indernettet, det kan da umuligt være sundt
for nogen der er så fintfølende.

MVH
Frederik

Fra : NIL

Dato : 24-09-04 19:54

"NikonPro.dk" <mail"fjern-dette"@NikonPro.dk> skrev i en meddelelse

[Klip]

> [...]
automatisk
> de nef plug-in
>
> Men som skrevet undskyld jeg igen vovede mig med indlæg og definitivt

Kære Bjarne...

Det er en beslutning, som jeg synes du bør gøre om!
Jeg kender dig fra den venlige og hjælpsomme side - og mon ikke de fleste
andre hér også gør det?

Hvis der er en 'kontrovers' med én eller flere i gruppen, så spring op og
fald ned på det!
Selv om enkelte skruer sig op ind i mellem...så er det da mit indtryk, at de
som regel bli'r 'gode' igen....

Så bliv du bare hér i gruppen, Bjarne!

Tak!

Med venlig hilsen
NIL

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 26-09-04 22:32

On Thu, 23 Sep 2004 18:21:22 +0200, NikonPro.dk wrote:

> Max, du er gal på den. Med det gratiss program Nikon View får
> man automatisk de nef plug-in

Max giver udtryk for et nuanceret synspunkt mht. at tage billeder
i raw og du kan ikke engang finde ud af at modargumentere, men
bliver bare fornærmet i stedet.

Så ved jeg nok hvem der fremstår som mest troværdig af jer to..

> Men som skrevet undskyld jeg igen vovede mig med indlæg og definitivt
> holder jeg mig fremover væk fra gruppen

Hvis du ikke kan tåle holdninger forskellige fra dine egne, så er
det nok nærmere livet og verden, som du skal tage afstand fra.

Derudover skal du være velkommen her!

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : AS

Dato : 23-09-04 18:25

Det gør du bar

Jeg (f.eks.) vil hest fotografere og få meget mere fra mine billeder i nef
format. Her er forskel i kvalitet _meget_større, end marginalt. Det kræver
ikke "rocket science", som du beskriver.

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-04 19:12

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Pro - du kan redde billeder du burde have gjort rigtigt fra
> starten. Du kan hive en anelse mere information ud, HVIS
> DU VED HVAD DU LAVER, det er ikke for newbies..

To-tre blændetrin - er det en anelse i din bog?

Fra : Stig Borgstrøm

Dato : 23-09-04 18:22

Jeg vil meget gerne have en plugin til photoshop 7.0 DK

med venlig hilsen
Stig/

Fra : NikonPro.dk

Dato : 23-09-04 18:33

Stig Borgstrøm wrote:
> Jeg vil meget gerne have en plugin til photoshop 7.0 DK
>
> med venlig hilsen
> Stig/

For at holde mit løfte har jeg sendt dig en mail med dem, og så er dette
mit absolut sidste indlæg i gruppen, blot for at holde et løfte.

Bjarne

Fra : AS

Dato : 23-09-04 19:01

Bare rolig. Max kan sendes til "Ignore" list

Fra : Søren H. Nielsen

Dato : 24-09-04 12:02

> [...]
> plug-in vil jeg gerne sende dig dem og så vil du blive glad for at
> bruge nef. Send en mail hvis jeg skal hjælpe dig

Tag lige en 15 dages gratis tur med C1 LightEdition
http://www.phaseone.com/content/c1software/lesoftware.aspx

Her kan du lynhurtigt se fordelene ved at skyde i nef.
Du har købt et super lækkert kamera- brug det.

vh
Søren
som selv har D70 og C1-pro.