Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotostafet uge 39 "NATUR" - (skriv navn he~
Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-09-04 14:05

Temaet er "NATUR" og det må tolkes bredt, landskaber, makroer,
grøntsager og kødædere, himmel og hav, kaninen på børneværelset,
eller rotterne på loftet, man kan næsten ikke komme til at træde forkert
i denne "konkurrence".

Link til det billede du vil deltage med postes i denne tråd og du skriver
dit navn i emne linien, så det er lettere at holde styr på. Billederne vil
så blive kommenteret og vuderet af alle der har lyst, også folk der ikke
selv har bidraget med et billede.
*Jens B. har stillet plads til rådighed http://usenet.fotolog.dk/ hvor
du kan oploade dit bidrag, hvis du ikke selv har et sted at poste det.

Indlevering kan ske frem til søndag middag, så sidder du ikke med
mesterværket allerede, kan det sagtens nås. Søndag aften afsløres
resultatet, baseret på de komentarer billederne har fået.
Den udvalgte får æren at vælge tema til og være overdommer i uge 41.
Temaet kan/skal postes i denne tråd så snart det er belejligt og angives i emnelinien.!!
Torsdagen i uge 41 opretter "den udvalgte" så en tråd ala denne..!!

*Den 12-08-2004 inviterede Jens B. alle til at deltage i den første
ugentlige "fotostafet"
Det blev en bragende sucsses, med Frodo Nifinger, som den
første "udvalgte" til at føre staffetten videre.
Foreslag og forbedringer er kommet til og hvis du har ideer kan
du poste dem her. Udskift "NATUR" med "FORESLAG" i emnelinien,
så diskuterer vi også det her i tråden.
)-max-

Fra : Erik W.

Dato : 23-09-04 17:52

> [...]
> grøntsager og kødædere, himmel og hav, kaninen på børneværelset,
> eller rotterne på loftet, man kan næsten ikke komme til at træde forkert

Her er mit bidrag. En æglæggende græshoppe i Mols Bjerge.
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=5&pos=2

Apropos træde forkert, - så var min kone lige ved at træde på min model.

Billedet er konverteret fra RAW i Photoshop CS med default indstillinger.
Fik en omgang USM 75-2,0-5,0 blev resized og fik en tur mere med USM
50 -2,0 - 5.0

Egentligt stod originalen flot og skarpt, men jeg ved jo af erfaring, at de
gamle trætte øjne her i gruppen godt kan lide, at billederne ligner
glansbilleder

> *Jens B. har stillet plads til rådighed http://usenet.fotolog.dk/ hvor
> du kan oploade dit bidrag, hvis du ikke selv har et sted at poste det.

Ja og instruktionerne står her: news:cic3kj$1urb$1@news.cybercity.dk

Mvh Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-04 20:10

"Erik W." <erik.w@mail.com> wrote in message

> Her er mit bidrag. En æglæggende græshoppe i Mols Bjerge.
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=5&pos=2

Flot billede. Skarpt og med god, passende dybdeuskarphed. Jeg prøvede for
sjov skyld at udsætte dit billede for Neat Image:
news:civ6ro$1tn5$1@news.cybercity.dk. Var det ikke noget at tage med som
gaveønske til jul (altså Neat Image)?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)

Fra : Erik W.

Dato : 23-09-04 20:59

"Jens Bruun" skrev i news:civ71u$1tqm$1@news.cybercity.dk...

> Flot billede. Skarpt og med god, passende dybdeuskarphed.

Mange tak

Jeg prøvede for
> sjov skyld at udsætte dit billede for Neat Image:
> news:civ6ro$1tn5$1@news.cybercity.dk. Var det ikke noget at tage med som
> gaveønske til jul (altså Neat Image)?

Jamen for søren da - Nu har jeg bestilt et splinternyt 300D, som jeg
forhåbentlig får på mandag. Så skulle det helst være slut med støjproblemer.
Desuden skal der jo være plads til et 100-400 IS på listen

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-09-04 20:32

"Erik W."
> [...]
> forhåbentlig får på mandag. Så skulle det helst være slut med støjproblemer.
> Desuden skal der jo være plads til et 100-400 IS på listen

I stedet for NeatImage kan du bruge denne gratis action i photoshop
http://www.2morrow.dk/75ppi/coolpix/actions/ -
jeg syns den er fremragende.. -max-

Fra : Erik W.

Dato : 26-09-04 22:31

> I stedet for NeatImage kan du bruge denne gratis action i photoshop
> http://www.2morrow.dk/75ppi/coolpix/actions/ -
> jeg syns den er fremragende.. -max-

Tak Max den har du "givet" mig for længe siden. Den _er_skidegod. Jeg har
brugt den flittigt ligesom de andre tips du har givet mig. Jeg er spændt på
hvor meget jeg får brug for den til 10D'eren.

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-09-04 22:43

"Erik W."
> [...]
> brugt den flittigt ligesom de andre tips du har givet mig. Jeg er spændt på
> hvor meget jeg får brug for den til 10D'eren.

Hehe - du får skam brug for den, jeg bruger den en del med markII,
som ellers er meget støjfrit, men ind imellem skal der beskæres, selv
med de lange linser.. Denne her var en smule under exponeret og
jeg har givet den et spark i røven med farverne, så der brugte jeg
den.. http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1343008 -max-

Fra : Erik W.

Dato : 26-09-04 23:27

"-max-" skrev i news:DJG5d.53008$Vf.2533405@news000.worldonline.dk...
> [...]
> med de lange linser.. Denne her var en smule under exponeret og
> jeg har givet den et spark i røven med farverne, så der brugte jeg

Endnu et kanon billede. Du har ret mht Denoiser og 10D. Jeg havde
fotograferet denne Krage i gråvejr, og da jeg bankede lidt farve frem fik
jeg også lidt (meget svag) rød konfetti i himlen. Det klarede Denioser
Deluxe. http://wildau.dk/Krage.jpg

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-09-04 23:46

"Erik W."

> [...]
> fotograferet denne Krage i gråvejr, og da jeg bankede lidt farve frem fik
> jeg også lidt (meget svag) rød konfetti i himlen. Det klarede Denioser

Uuh det står sku flot Erik..!!
- Var du helt nede på maven.. )-max-

Fra : Erik W.

Dato : 26-09-04 23:54

Fra : Erik W.

Dato : 26-09-04 23:58

"-max-" skrev i news:ZEH5d.53016$Vf.2534186@news000.worldonline.dk...

> Uuh det står sku flot Erik..!!

Tak

> - Var du helt nede på maven.. )-max-

Jeps! - Jeg lå bare og ventede, og pludselig kom kragen hoppende helt hen
til mig i et par meters afstand. Virkede tryg ved mig men da den fandt
nødden, agernet eller hvad det nu er var den tydeligvis bekymret for om jeg
skulle tage den fra den. Det kan man også se i dens øjne.

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-09-04 00:25

"Erik W."

> [...]
> nødden, agernet eller hvad det nu er var den tydeligvis bekymret for om jeg
> skulle tage den fra den. Det kan man også se i dens øjne.

Hehe, ja den holder godt øje med dig, dejligt øjeblik..
Fløj den så da du knipsede.. -max-

Fra : Erik W.

Dato : 27-09-04 08:57

> Hehe, ja den holder godt øje med dig, dejligt øjeblik..
> Fløj den så da du knipsede.. -max-

Den hoppede vist bare et par meter væk. Det er på en strand tæt ved bymidten
i Århus, hvor kragerne er ret fortrolige med mennesker. Går man bare et par
hundrede meter længere ud af stranden er kragerne meget mere sky.
Når jeg fotograferer sociale fugle lader jeg være med kigge på dem mens jeg
bevæger mig. Sociale dyr er meget opmærksomme på blikretning. Hvis man lader
som om man er beskæftiget med noget helt tredje kan de blive nysgerrige og
hoppe tættere på. I dette tilfælde behøvede jeg ikke at lade som om, - jeg
var travlt beskæftiget med mit nye kamera

Mvh Erik

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-09-04 21:47

> Her er mit bidrag. En æglæggende græshoppe i Mols Bjerge.
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=5&pos=2

Hej Erik.

Jeg synes det er et rigtig flot billede du har fanget der. Skarpheden er
hvor den skal være, og du har udnyttet dybdeskarpheden på den bedste vis,
hvilket gør, at kun græshoppen kommer i centrum.
Hvis jeg skal finde en lille ting som kan være lidt distraherende, så er det
strået der rammer hovedet af græshoppen, men det er nu i småtingsafdelingen.
Dråberne giver en rigtig fed effekt synes jeg.

MVH
Thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-09-04 13:13

"Erik W."
> "-max-"
> Her er mit bidrag. En æglæggende græshoppe i Mols Bjerge.
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=5&pos=2
> Mvh Erik

Det sku jeg næsten låne med til menu kortet, kender et par
damer der sælger ristede græshopper i nordøst Thailand..
Mums..!!.. Ikke græshopperne, damerne..)

Flot billede med en dejlig begrænset dybdeskarphed, lidt
i forgrunden og rolig baggrund og så den knivskarpe og
velbelyste lille snack midt i det hele, med dug på så den ser
endnu mere frisk og appetitlig ud - Et dejligt billede, der
ville gøre sig fint i enhver natur bog, eller national geographic.
-max-

Fra : PH

Dato : 26-09-04 12:24

> Her er mit bidrag. En æglæggende græshoppe i Mols Bjerge.
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=5&pos=2

Den er bare flot !

Jeg ved ikke hvad jeg skal bidrage med........ så jeg prøvede at spejlvende den,
så den kigger mod højre (i læseretningen).
Det gør den måske mere aggresiv ? ....... måske ikke ? ...... prøv selv

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/billag/html/index.html

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-09-04 12:36

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse

> Her er mit bidrag. En æglæggende græshoppe i Mols Bjerge.
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=5&pos=2
>
> Apropos træde forkert, - så var min kone lige ved at træde på min model.

Glimrende billede!
Kun lige strået i forgrunden er lidt generende
Godt skudt!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-04 18:53

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
> [...]

Her er mit bidrag: http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=5&pos=3

Fotograferet ud af det åbne vindue på mit kontor i det indre København, hvor
vi også har en lille-bitte smule natur i baggården.

Den åndssvage due kom igen hver dag i tre-fire dage og spiste lystigt af de
modne hyldebær. Den sidste dag, den kom forbi, havde jeg rigget kameraet til
på stativ, og fik skudt en række billeder, hvor dette er det skarpeste. Af
en eller anden grund blev duens hovede lidt uskarp på alle billederne -
måske fordi den bevægede hovedet hele tiden for at holde balancen. Jeg så
den kravle ud på det alleryderste af de spinkle kviste for at nå de sidste
bær, og den faldt da også ned flere gange

Justeret mht. hvidbalance, farver, lys og kontrast under konvertering fra
RAW til JPEG. Beskåret, billedstøj fjernet (Neat Image) og "skarpnet"
(FocalBlade) i PS.

Fra : Henrik L. S.

Dato : 23-09-04 19:57

Nydeligt billede med flotte farver -kræet ser faktisk lettere forvirret ud!
Tyrkerduer (eller turtelduer, som de også kaldes), er vist heller ikke
ligefrem ovenud intelligente (men de smager fortræffeligt!).
Henrik L.S.
Amatørfotograf (og jæger).

Fra : Erik W.

Dato : 23-09-04 21:23

"Henrik L. S." skrev i news:L%E4d.3035$MF6.2638@news.get2net.dk...
> Nydeligt billede med flotte farver -kræet ser faktisk lettere forvirret
ud!

Jeg er vild med det billede. Første gang jeg så billedet tænkte jeg at det
trængte til noget beskæring, men nu synes jeg at billedet som det er
fortæller en historie om een, der er ved at gå grasat i al den overflod.
Måske er den fuld? - Bær der har hængt længe på træerne kan godt indeholde
en del alkohol, som kan give fuglene problemer. Silkehalen som spiser
rigtigt mange bær er fra naturens hånd udstyret med en overdimensioneret
lever, så den kan tåle store mængder alkohol uden at blive fuld

> Tyrkerduer (eller turtelduer, som de også kaldes), er vist heller ikke
> ligefrem ovenud intelligente (men de smager fortræffeligt!).

Er sådan en fuldvoksen due ikke sej? Den her burde dog have en duft af
ribena

mvh Erik

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-09-04 21:56

> Her er mit bidrag: http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=5&pos=3

Hej Jens.

Ja, hvem havde troet der fandtes vildlife i KBH?
Fin situation, og jeg have aldrig gættet på, at det var taget i KBH, hvis
ikke du havde sagt det. Kroppen står rigtig skarp og det kan jeg godt lide.
Du har også et fint lys på duen, lidt varmt nogle enkelte steder, men ikke
noget der ødelægger billedet IMO. Du nævner selv det uskarpe hoved, det var
også det jeg ville kritisere, hvis jeg skulle sige noget.
Kunne også have været sjovt at se den falde ned

MVH
Thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-09-04 13:01

"Jens Bruun"
> "-max-"
>
> Her er mit bidrag: http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=5&pos=3
> -Jens B.

Fremragende fugle billede - Sultan Due - kender den ikke,
men den er sku flot - Fantastisk lys og god situation.
Den sidder godt i øjet.. Fandt ud af man kunne klikke
på billedet og få en kæmpe version, der er en lille smule
bevægelses uskarphed ved hovedet - no problem.. FLOT::!-max-

Fra : PH

Dato : 26-09-04 12:29

> Her er mit bidrag: http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=5&pos=3

Den er sød.

Der er en hyggelig hule-agtig stemning.
Dejligt lys.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-09-04 12:40

> [...]
> hvor
> vi også har en lille-bitte smule natur i baggården.

Rigtigt godt billede!
Farverne er lækre, og fuglen ser helt ekstatisk ud.
Gu ve, om den har ædt for meget gæret frugt. (Hyldesnaps
Lidt synd med uskarphederne i hovedet, ellers perfekt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-09-04 21:42

Jeg postede jo ellers et link i sidste uge, men poster det da lige igen, da
jeg ikke rigtig har fået taget nogle spændende naturbilleder sidenhen

http://home6.inet.tele.dk/sass/fotostaffetten/fotostaffetten.htm

Alle EXIF og andre ting står ved billedet.

MVH
Thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-09-04 21:51

"Thomas Pedersen"
> [...]
>
> http://home6.inet.tele.dk/sass/fotostaffetten/fotostaffetten.htm
>
> Alle EXIF og andre ting står ved billedet.

Ja det er sku også svært at skrive sit navn...
men nu er du jo heller ikke færdig uddannet, så pyt.. )

Imo er det så dansk et landskabs billede som det næsten kan
blive uden at have den lille havfrue siddende nede i hjørnet..
Kanon flot, men lidt for sammenpresset i kanterne - et wide
angle view ville også have været spektakulært.. -max-

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-09-04 22:02

> Ja det er sku også svært at skrive sit navn...
> men nu er du jo heller ikke færdig uddannet, så pyt.. )

Ahh, undskyld, beklager fejlen, tåbelige mig.

> [...]
> Kanon flot, men lidt for sammenpresset i kanterne - et wide
> angle view ville også have været spektakulært.. -max-

Wideangle tror jeg selv ville ødelægge stemningen, men er enig i, at det
måske nok er presset lidt for meget i siderne. Endnu en af ulemperne ved at
have en 50 mm som korteste brændvidde på et DSLR

MVH
Thomas, der ikke kan stave sit eget navn (kopierede det ind fra overskriften
)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 24-09-04 01:00

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:41533512$0$229$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
>
> http://home6.inet.tele.dk/sass/fotostaffetten/fotostaffetten.htm
>
> Alle EXIF og andre ting står ved billedet.

Fint billede af bagsiden af Kalvø's nordøstlige ende!
Jeg ville nok lige have beskåret billedet lidt ind i venstre side og i bunden næsten op til vandet.
ellers fint.
MEN - Teksten passer altså overhovedet ikke!!!

Det man ser, er flg.: Stranden foroven er Genner strand, landområdet mellem vandene er Kalvø. Skoven til højre er Lilleskoven (i min familie: 100 meterskoven)Huset i midten er Tønder Skibslags hus, ved siden af er de gamle smedjer og det hvide huset til højre herfor er Kalvø Badehotel. Masterne over skoven hører til Kalvø lystbådehavn.
Indhakket i sivskoven forneden fører ind til et lille vandløb, der løber forbi Rund Mølle og Genner Hoel. Det er IKKE Dybvig. Dybvig ligger ca 1 km længere mod øst på Løjtland og er en naturlig ankerplads dér.
Jeg glæder mig til at vise dig den på næstkommende lørdag.

Til alle andre:
Her er stedet, hvor I kan komme til at fouragere næstkommende lørdag formiddag
Området omkring Kalvø er virkeligt smukt og fuld af billeder.
Så meld jer til fotosafarien.
Gratis transport fra Djursland og ned langs motorvejen kan arrangeres for op til fire heldige fotografer.

For at gøre dagen helt perfekt har jeg tænkt mig at slæbe adskillige kilogram skumbananer, p-tærter og karameller med fra min arbejdsplads (Carletti) til at forsøde pauserne med.
så kom med!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-09-04 01:50

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

længere mod øst på Løjtland og er en naturlig ankerplads dér.
Jeg glæder mig til at vise dig den på næstkommende lørdag.

Beklager mange gange med den tekst, Jesper, men nu lader jeg den stå, for
den rigtige forklaring er jo her

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-04 16:43

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> http://home6.inet.tele.dk/sass/fotostaffetten/fotostaffetten.htm

Fremragende postkort med teknikken helt i top, hvilket imho også er
billedets svaghed. Mere historie, tak

Fra : PH

Dato : 26-09-04 12:40

> http://home6.inet.tele.dk/sass/fotostaffetten/fotostaffetten.htm

Flot!
......... og lidt kedeligt.
Man får lyst til at trække vejret dybt ned i lungerne ......... men det
kræver lidt mere af de "åbne vider"
Hvis det er 300mm ...... ville jeg gerne se det samme motiv ved fx. 28 mm.
(Men jeg ved jo heller ikke om der ligger lossepladser og fabrikker til højre og venstre for motivet)

Det må I knipse på lørdag :)

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-09-04 12:01

Da jeg er dommer duck i denne uge, må jeg hellere
se at deltage - der er tre billeder, men det er kun det
første der deltager i stafetten, de andre er hva kalder
i det.. extra ) Jeg kan ikke udråbe mig selv som
den udvalgte, egentligt strengt når man nu er født med
så mange personligheder, hehe - well må de være til
glæde og inspiration..
http://www.amarzone.dk/natur/natur.html

Jeg ved der sidder mange der ude - eller rettere jeg
håber der er mange der er ude i det fantastiske vejr
og tager bileder her til stafetten, indlevering kan nås
helt frem til søndag ved middags tid. Det ku' være sjovt
og hyggeligt hvis flere deltog.. -max-

Fra : Erik W.

Dato : 25-09-04 16:00

"-max-" skrev i news:rdc5d.52750$Vf.2498585@news000.worldonline.dk...
> Da jeg er dommer duck i denne uge, må jeg hellere
> se at deltage - der er tre billeder, men det er kun det
> første der deltager i stafetten, de andre er hva kalder
> i det.. extra )

En spændende sidegevinst ved dine fulgebilleder, er at man kan se fuglenes
flyveteknik. Anden her sætter fulll flaps trækker op lige til stallgrænsen
imens den korigerer for lidt sidevind.
Det øverste er også det billede som jeg synes er lækrest. Alle tre billeder
ville jeg selv være pavestolt over at være i kassen. Men den landende andrik
med lyset, baggrunden - lyset i øjnene, perfekt skarp perfekt DOF. Hvilket
objektiv bruger du forresten på D1'eren?

Mvh Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-04 16:29

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> http://www.amarzone.dk/natur/natur.html

Wauw. Perfekt fokus og meget flotte farver. Bruger du manuel eller AI fokus
til sådan et billede? Jeg havde nok skåret lidt mere af badebroen til højre.
Har du prøvet at give billedet noget støjreduktion? Jeg smed det lige en tur
gennem Neat Image (jaja, jeg er _meget_ glad for det filter), og imo gav det
dit billlede langt bedre bokeh.

Havde vandet være helt blik, med deraf følgende komplet spejling af dyret,
havde det virkeligt været "outstanding", som vi siger i mit firma

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-09-04 16:48

> [...]
> og tager bileder her til stafetten, indlevering kan nås
> helt frem til søndag ved middags tid. Det ku' være sjovt

Hehe, det må være lidt træls ikke at kunne vinde, når man nu er den
ubestridte konge i disciplinen

Tilbage til billedet:
Den vignettering man ser i bunden til højre og venstre, er den lagt på i
billedbehandlingen?

Et eller andet sted kunne jeg godt tænke mig at se billedet beskåret ind i
højre side, så det blågrå noget forsvandt.
Prøv en gang at lege med alternative beskæringer.

Ellers er billedet kanon, men du har jo bevist igen og igen, at du er dygtig
til at fotografere flyvende befjerede genstande.

Jeg er i denne tid noget så arbejdsramt (5 x 11 timer hjemmefra), og da
konen samtidigt har hugget bilen til hverdag,
(Fanden tage den ombygning af Grenåbanen) har jeg ingen tid på hverdag til
at jage billeder.
Og formiddagen her lørdag gik med, at konen ville handle - Nåja, jeg fik da
osse en ny harddisk
Her til eftermiddag var lyset væk

Men jeg prøver lige i morgen tidlig, om jeg ikke kan lave en feberredning og
fange noget fremvisningsværdigt.

Må jeg lige have lov til at minde folk om fotosafarien på næste lørdag?

Der er mulighed for gratis transport fra Djursland og ned til Kalvø - Jeg
samler gerne op på vejen.

Jeg sponserer en rask lille fotokonkurrence dernede:

Bedste shot direkte ud af kameraet i løbet af formiddagen præmieres med 5 kg
slik (chokoladekarameller, skumbananer og P-tærter)
Jeg vil være den nådesløse dommer til frokosten, og jeg vinder garanteret
ikke selv.
Præmien overrækkes med det samme.

Så kom nu med!
På Kalvø er der fugl, fisk, mennesker, både, landskab, smukke bygninger og
skov samlet på bare 17 hektarer.
der mangler ikke motiver dernede.
Det er et statsligt fuglereservat med store sivskove.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-09-04 00:12

> [...]
> den udvalgte, egentligt strengt når man nu er født med
> så mange personligheder, hehe - well må de være til
Fantastisk. Især anden. Du er sgu' en haj. Hvordan gør du det? Sætter dig
ned, og venter et par timer? Kaster ting efter dem så de flyver deres vej?
;)

Hvad er det forresten for noget glas der sidden foran? Hvordan fokuserer du?
Og hvorfor nu Canon? Var du ikke Fuji-ejer? Har du for mange penge? Hvis du
svarer ja til sidste spørgsmål, kunne jeg godt tænke mig en 600/4.0 :)

Jeg har bestilt et 100-400 IS til mit nyindkøbte 20D - jeg må ud og finde
nogle fugle når det kommer. Er det glas du har erfaring med?

> [...]
> og tager bileder her til stafetten, indlevering kan nås
> helt frem til søndag ved middags tid. Det ku' være sjovt
Ja, det kunne være skidesjovt at deltage med den EFS 18-55 der følger med
20D (den er bare hamrende uinspirerende, jeg får kvalme når jeg kommer til
at røre den). :) Øv, hvor jeg glæder mig til at få mit 17-40 og 100-400.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : PH

Dato : 26-09-04 12:53

> http://www.amarzone.dk/natur/natur.html

Jeg mangler ord -)
Min søn ville sige "Mesteren styrer for vildt !"
Jeg vil sige "Flot... måske skulle jeg prøve det der med ISO: 400 og hurtigere lukketider"

Fra : Tommy Jensen

Dato : 25-09-04 13:34

Her er mit bidrag.

http://photo.klein-jensen.dk/photohtml.php?n=firstsquirrel1.jpg

Fanget ved Utterslev Mose i København.

MVH Tommy

Fra : Erik W.

Dato : 25-09-04 16:25

"Tommy Jensen" skrev i news:aapal0ll23v1pa22bm0mll4cl4gsha8pjo@4ax.com...
> http://photo.klein-jensen.dk/photohtml.php?n=firstsquirrel1.jpg
>
> Fanget ved Utterslev Mose i København.

Uha sådan en ville jeg gerne fotografere, men dem vi har herovre i Århus er
frygteligt sky. Det er et rigtigt godt billede med action og liv. Hvis du
ikke allerede har givet det lidt USM eller lignende, kunne det måske godt
bruge en omgang.

Mvh Erik

Fra : Tommy Jensen

Dato : 25-09-04 16:34

On Sat, 25 Sep 2004 17:24:41 +0200, "Erik W." <erik.w@mail.com> wrote:

> [...]
>ikke allerede har givet det lidt USM eller lignende, kunne det måske godt

Det er også første gang det er lykkedes mig at finde een. Sidst jeg så
een havde jeg mit 300D med og det var for langsomt til at starte op.
Men de københavnske egern er skam også sky og flygter hurtigt
Hvorimod de i Hyde Park i London nærmest render om benene på een - det
gjorde de ihvertfald i december da jeg var der - men da havde jeg ikke
mit kamera med mig.

Jeg har prøvet at gøre det skarpere men jeg synes ikke det hjælper det
er nok fordi det i forevejen lider under den lange lukketid.

MVH Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-04 16:40

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

> http://photo.klein-jensen.dk/photohtml.php?n=firstsquirrel1.jpg

Flot billede!

Så vidt jeg ved, samler egern massevis af føde ind i disse dage, som så
efterfølgende gemmes af vejen i diverse fjernlagre. Pointen er, at egern
tilsyneladende ikke er de skarpeste knive i naturens skuffe, hvorfor de
efterfølgende glemmer, hvor deres lagre er

Jeg hentede for sjov skyld billedet ind i PS. Farverne fremtræder _meget_
bedre sammenlignet med præsentationen på din hjemmeside. Hvilken "engine"
skalerer/viser billedet?

Fra : Tommy Jensen

Dato : 25-09-04 16:59

On Sat, 25 Sep 2004 17:39:34 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

>Flot billede!

Tak

> [...]
>tilsyneladende ikke er de skarpeste knive i naturens skuffe, hvorfor de
>efterfølgende glemmer, hvor deres lagre er

LOL

>Jeg hentede for sjov skyld billedet ind i PS. Farverne fremtræder _meget_
>bedre sammenlignet med præsentationen på din hjemmeside. Hvilken "engine"
>skalerer/viser billedet?

Jeg synes ikke jeg kan se nogen forskel. Hvordan ser det ud her

http://photo.klein-jensen.dk/public/firstsquirrel1.jpg

Billedet skaleres ikke af scriptet. Det vises og stemples med teksten
i top og bund. Dette gøres via php funktionerne til image
manipulering.

MVH Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-04 17:20

> Jeg synes ikke jeg kan se nogen forskel. Hvordan ser det ud her
>
> http://photo.klein-jensen.dk/public/firstsquirrel1.jpg

Fulstændig som det, der vises på din hjemmeside.

> Billedet skaleres ikke af scriptet. Det vises og stemples med teksten
> i top og bund. Dette gøres via php funktionerne til image
> manipulering.

Hvilken grafikengine kaldes fra PHP til stempling/vandmærkning? ImageMagick?

Nu har jeg kigget en ekstra gang, og billedet fremtræder af én eller anden
grund med meget bedre farver og kontrast, når jeg ser det i PS.

Jeg har tilladt mig at give dit billede en gang meget mild FocalBlade.
Resultatet kan du se her: news:cj45at$ob4$1@news.cybercity.dk

Fra : Tommy Jensen

Dato : 25-09-04 17:38

On Sat, 25 Sep 2004 18:19:43 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

>Fulstændig som det, der vises på din hjemmeside.

Ok, så burde det jo udelukke php som kilden til forskellen.

>Hvilken grafikengine kaldes fra PHP til stempling/vandmærkning? ImageMagick?
>
>Nu har jeg kigget en ekstra gang, og billedet fremtræder af én eller anden
>grund med meget bedre farver og kontrast, når jeg ser det i PS.

Underligt.

>Jeg har tilladt mig at give dit billede en gang meget mild FocalBlade.
>Resultatet kan du se her: news:cj45at$ob4$1@news.cybercity.dk

Jeg kan se at noget af egernets pels er lidt skarpere.

Er FocalBlade de $50 værd? Selv har jeg Fred Miranda's Intellisharpen
II

MVH Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-04 18:22

> Er FocalBlade de $50 værd? Selv har jeg Fred Miranda's Intellisharpen
> II

Jeg er meget glad for FocalBlade, men om den er $50 værd, må du selv afgøre

Fra : Tommy Jensen

Dato : 25-09-04 18:27

On Sat, 25 Sep 2004 19:21:48 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

>Jeg er meget glad for FocalBlade, men om den er $50 værd, må du selv afgøre

Problemet er at den demo man kan downloade (har jeg lige gjort)
plastrer billedet til med så mange vandmærker at man ikke kan vurdere
resultatet. Så jeg nøjes nok med Fred Miranda's plugin.

MVH Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-04 18:46

> Problemet er at den demo man kan downloade (har jeg lige gjort)
> plastrer billedet til med så mange vandmærker at man ikke kan vurdere
> resultatet. Så jeg nøjes nok med Fred Miranda's plugin.

Ellers mail mig et testbillede, som jeg gerne skal køre igennem FocalBlade,
så du har noget at sammenligne med.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 25-09-04 19:16

On Sat, 25 Sep 2004 19:45:39 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

>Ellers mail mig et testbillede, som jeg gerne skal køre igennem FocalBlade,
>så du har noget at sammenligne med.

Tak for tilbudet men jeg ville jo gerne selv lege med de forskellige
indstillinger.

MVH Tommy

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-09-04 12:45

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Her er mit bidrag.
>
> http://photo.klein-jensen.dk/photohtml.php?n=firstsquirrel1.jpg
>
> Fanget ved Utterslev Mose i København.

Flot billede af den agernædende fætter!
Ikke meget mere at sige til det, måske hovedet virker en anelse uskarpt.
Det ser ud som om fokus ligger på bagpartiet.

ellers er det rigtigt flot med en fin beskæring

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : PH

Dato : 26-09-04 13:02

> http://photo.klein-jensen.dk/photohtml.php?n=firstsquirrel1.jpg

Sjovt, den ser ud som om den er fanget på fersk gerning.

Den ville måske blive endnu bedre med lidt mere lys
og skarpe øjne frem for en skarp hale.

Det jo skønt at være bagklog på andres vegne, når jeg ikke selv har stået
og fumlet med objektiver, lukketider og blænder i de dyrebare sekunder -)

Fra : PH

Dato : 25-09-04 20:14

Hej

Her er mit bidrag til uge 39
http://62.242.60.78/editor6/user_alb_galleri_image.asp?ID=145&aktuelslide=10&kat=10&katnavn=Fulge&str=Stor
(håber ikke linket er for langt)

Billedbehandling: Curves og sharpen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-09-04 12:48

"PH" <send@ejspam.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> [...]
Lækkert smæld i farverne, men måske en lidt for lille DOF.
Næbbet står knivskart, men øjnene mangler lige lidt.

Fint portræt! Er det fruen ?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : PH

Dato : 26-09-04 13:28

> Lækkert smæld i farverne, men måske en lidt for lille DOF.
> Næbbet står knivskart, men øjnene mangler lige lidt.

Ja, jeg elsker og hader autofokus
Det er ligsom med andre forhold i livet "man kan ikke leve med dem .....og man kan ike leve uden"
men .......øhhh....... så er det jo godt at der her er en knap, så man kan slå til og fra -)
Jeg skal bare lige lære at bruge den.
......... eller måske mindre blænde og højere iso ?

> Fint portræt! Er det fruen ?
Nej ........ det er en and

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-09-04 13:29

"PH"
> Her er mit bidrag til uge 39

> [...]

Et flot portræt - fint lys og en god vinkel. Også lækker baggrund
farverne matcher meget fint. Fokus ligger en anelse fremme, men
der er det f... også skarpt.
Du skyder ret konsekvent på 100 iso, hva er det for et kamera,
de fleste kan levere glimrende resultater ihvertfald op til 400 iso,
så har men lidt mere spillerum med tid/blænde indstillingerne.
Hvad har du gjort i "curves" det står perfekt - Men jeg ville nok
have valgt et mere mættet udtryk med "pang", en smags sag..
De andre billeder, mågen og blishønen specielt, men også svanerne
i specielle vinkler er vildt flotte.. -max-

Fra : PH

Dato : 26-09-04 18:31

> Et flot portræt - fint lys og en god vinkel. Også lækker baggrund
> farverne matcher meget fint. Fokus ligger en anelse fremme, men
> der er det f... også skarpt.

Tak
...... Det er ikke hver dag, man får ros af en stormester.

> Du skyder ret konsekvent på 100 iso, hva er det for et kamera,
> de fleste kan levere glimrende resultater ihvertfald op til 400 iso,
> så har men lidt mere spillerum med tid/blænde indstillingerne.

Canon D30 ...... det bliver være noget grums på iso: 400
Jeg blev lidt bange for iso:400 den dag jeg kom hjem fra zoo med 200 ubrugelige grumse-billeder.
Så tænkte jeg: ..... fra nu af vil jeg kun lave "fine" billeder

Jeg har lige været nede i den lokale andedam for at eksperimentere med iso:200
og højere blændetrin, for at få mere dybdeskarphed ........ og det fik jeg så

http://62.242.60.78/editor6/user_alb_galleri_image.asp?ID=165&aktuelslide=1&kat=10&katnavn=Fulge
http://62.242.60.78/editor6/user_alb_galleri_image.asp?ID=166&aktuelslide=0&kat=10&katnavn=Fulge

> Hvad har du gjort i "curves" det står perfekt - Men jeg ville nok
> have valgt et mere mættet udtryk med "pang", en smags sag..

Øhh ....Jeg har faktisk ikke helt tjek på curves
.......Jeg hev i dimsen med musen (under RGB), hvilket lysnede det ellers mørke billede
Og det har givet værdier på ca. input: 108 output: 142

> De andre billeder, mågen og blishønen specielt, men også svanerne
> i specielle vinkler er vildt flotte.. -max-

Ja blishønen er en venlig fugl. Den stod stille og poserede i forskellige sjove stillinger.

Mågen det var ren panik-stress. Jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe de flyvende bæster an.
I dag prøvede jeg med stativ (kun det ene ben) ...... jeg var jo ved at brække benene på både mig selv og stativ.
John Cleese kunne ikke have gjort det bedre.

Bruger du stativ, når du fanger dine pletskud eller hur ?

Det er heller ikke gået op for mig hvorfor jeg får den flotte sorte bagrund på mågen ..... og andre af fuglene ?
De er måske bare under eksponerede ?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-09-04 20:05

"PH"
> [...]
> og højere blændetrin, for at få mere dybdeskarphed ........ og det fik jeg så

Aah - de sidder lige i øjet, totalt flotte farver - de er ikke så store, men ser perfekte
ud,
jeg får også grumsede billeder ind imellem, men det er værst i dårligt lys, gråvejr og
i træernes skygge.
Denne action til photoshop fungerer fint http://www.2morrow.dk/75ppi/coolpix/actions/

> Øhh ....Jeg har faktisk ikke helt tjek på curves
> ......Jeg hev i dimsen med musen (under RGB), hvilket lysnede det ellers mørke billede

> Og det har givet værdier på ca. input: 108 output: 142

Ok går ud fra du hev i midten - det er også fint. Hvis du vil øge kontrasten,
kan du løfte kurven lidt i toppen, og sænke den lidt i bunden, så kurven får
en svag "S" form, hvis du løfter mere end du sænker blir billedet også lysere.

> Ja blishønen er en venlig fugl. Den stod stille og poserede i forskellige sjove
stillinger.

Blishønen er bestemt ikke en venlig fugl, den opfører sig som en kvinde med pms,
men det er rigtigt når den står og retter fjer er den meget fredelig, hmm haha..

> [...]
både mig selv og stativ.
> John Cleese kunne ikke have gjort det bedre.
>
> Bruger du stativ, når du fanger dine pletskud eller hur ?

Kender situationen - det er der nogen der sku' ta' et billede af.. Jeg bruger sjældent
stativ,
men jeg blir lidt træt i armene og ryggen hvis det er noget jeg skal følge i længere tid,
så et
etben stativ er en rigtig god ting - og man kan for en kort bemærkning løfte det hele og
feks.
fange en flyvende Hejre - news:WWD5d.52963$Vf.2527519@news000.worldonline.dk
Det er første gang det er lykkedes at få den så flot. Det var ellers meget under
exponeret,
men photoshop CS shaddow/highlight redede den nogenlunde - skudt i eftermiddag.

> Det er heller ikke gået op for mig hvorfor jeg får den flotte sorte bagrund på mågen
...... og andre af fuglene ?
> De er måske bare under eksponerede ?

Underexponering er en god ting på hvide fugle... -max-

Fra : PH

Dato : 27-09-04 18:26

> [...]
> =Fulge
>
> Aah - de sidder lige i øjet, totalt flotte farver -

Ja nu er hele anden lige skap (næsten) ...... jeg ved ikke om det bliver for pænt - mister noget dynamik

>de er ikke så store, men ser perfekte ud,

Du kan vælge den store udgave på linket under billedet

> jeg får også grumsede billeder ind imellem, men det er værst i dårligt lys, gråvejr og
> i træernes skygge.
Vil det sige at iso-støj ikke er en konstant størrelse ?

> Denne action til photoshop fungerer fint http://www.2morrow.dk/75ppi/coolpix/actions/

Spændende ........ Jeg roder desvære stadig med Photoshop 5.5

Hvordan er det du laver "pang" ?

> [...]
> en svag "S" form, hvis du løfter mere end du sænker blir billedet også lysere.

Nåja .......det kan jeg godt se, at jeg kan få kontrast ad den vej.

> stillinger.
>
> Blishønen er bestemt ikke en venlig fugl, den opfører sig som en kvinde med pms,
> men det er rigtigt når den står og retter fjer er den meget fredelig, hmm haha..

Jeg må teste en flyvende blishøne næste gang

> [...]
> exponeret,
> men photoshop CS shaddow/highlight redede den nogenlunde - skudt i eftermiddag.

Det er jo en elegant flyver ......... jeg havde heller ikke lige tænkt på at vingerne er mørkere på undersiden end oversiden
......... man bliver klogere hver dag

Ja ... og histogram

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-09-04 17:35

"PH" <send@ejspam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Peter.

Det er et rigtig flot portræt. De andre nævner skarpheden og den er god, men
havde været bedre, hvis den havde lagt på øjet. Men jeg ved udemærket hvor
irriterende autofokus ind i mellem er Farverne er helt kanon.

MVH
Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-09-04 10:45

> [...]
> grøntsager og kødædere, himmel og hav, kaninen på børneværelset,
> eller rotterne på loftet, man kan næsten ikke komme til at træde forkert

Så prøver jeg lige med et billede af min hund og kat:
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=99833

Ku ikke lige få Jens Bruun's Galleri til at makke ret

Jeg ville ønske, at jeg kunne få tid til at jage ordentligt og få rigtige
naturbilleder
Nå men skidt, det gør vi jo på lørdag

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-09-04 11:58

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

> Ku ikke lige få Jens Bruun's Galleri til at makke ret

Jeg har flytte serveren fysisk, og den har fået ny IP-adresse. Kør evt. en
"ipconfig /flushdns" fra en kommandoprompt.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-09-04 19:37

> "Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg har flytte serveren fysisk, og den har fået ny IP-adresse. Kør evt. en
> "ipconfig /flushdns" fra en kommandoprompt.

Ok, jeg har lagt den op nu på dit galleri

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-09-04 13:41

"Frodo Nifinger"
> [...]
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=99833
> Jeg ville ønske, at jeg kunne få tid til at jage ordentligt og få rigtige

Hva vil du ud og jage billeder for, når du har så vidunderlige
situationer lige under næsen, hehe - Et dejligt friskt billede,
det split sekund fortæller historien - jeg er vild med det billede..!
-max-

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-09-04 17:33

> Så prøver jeg lige med et billede af min hund og kat:
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=99833

Hehe, sjov situation du har fanget her, Jesper. En smule mere knald på den
grønne græsplæne ville jeg ikke have noget i mod, men situationen er rigtig
god.

> Jeg ville ønske, at jeg kunne få tid til at jage ordentligt og få rigtige
> naturbilleder
> Nå men skidt, det gør vi jo på lørdag

Der skal der tages billeder, jeg har været ved at arrangere godt vej, men
ved ikke om det er accepteret af chefen endnu

MVH
Thomas

Fra : Erik W.

Dato : 26-09-04 18:07

"Frodo Nifinger" skrev i

> Så prøver jeg lige med et billede af min hund og kat:
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=99833

Jeg skreg af grin da jeg så det billede
En strammere beskæring lidt mere saturation´, kontrast, lidt USM og det
billede er lige til forsiden af "Hunden". Det kan være Jens Bruun kan hjælpe
dig med kontakter

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-09-04 21:06

Jeg faldt for Sultan duen med det samme, og jeg må sige al den
snak om alkohold har kun øget min interesse for den royale fugl,
billedet er flot timet, teknikken er i orden, selv om der er både
direkte sol og dyb skygge, står billedet utroligt sprødt og lækkert.
Høj standart hos alle deltagere, det har ikke været let
Tillykke med det Jens..!!! -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-09-04 21:46

> [...]
> direkte sol og dyb skygge, står billedet utroligt sprødt og lækkert.
> Høj standart hos alle deltagere, det har ikke været let

Vel valgt!
Når du nu ikke kunne vælge et af dine egne

Men du får for alvor chancen for at brilliere igen i næste uge, hvor emnet
er "Mennesker ved vandet"
And I'll be the Dudge of that

Var det ikke noget med en rask lille tur til Kalvø på lørdag?
Du har rigtigt gode chancer for at vinde 5 kg slik!
Igen er jeg den hårde og upartiske dommer. (Jeg må kunne lide det)

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik W.

Dato : 26-09-04 22:37

> [...]
> direkte sol og dyb skygge, står billedet utroligt sprødt og lækkert.
> Høj standart hos alle deltagere, det har ikke været let

Tillykke med valget Jens, det er et skidegodt billede.
Apropos alkoholfyldte bær, så er Silkehalen spritteren over dem alle:
http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=400 Det er snart
sæson for dem her i Danmark hvor de slår sig ned alle steder hvor der er
mange bær som eksempelvis alleer med Rønnebær og lignende. Jeg vil virkeligt
gerne have et godt billede af sådan en fyr, men det er virkeligt et
spørgsmål om at være det rigtig sted på det rigtige tidspunkt, - og have
kameraet med. Den har specialbygget lever så den kan spise alkohol-holdige
bær i store mængder og stadig flyve lige.

Mvh Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-09-04 08:41

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Høj standart hos alle deltagere, det har ikke været let

Enig.

> Tillykke med det Jens..!!! -max-

Jamen jeg bukker og takker for æren.