mærkeligt problem...hvad er der i vejen?
Fra : Peter Wiede Clausen

Dato : 13-05-01 09:49

Hej,

Jeg kender da lidt til motorer men dette problem driver mig lige til vanvid!

Inden jeg starter checker lige olien... hmm OK! et stykke over middel!
Så starter jeg dyret og skal til at trille...
Så lyser min olielampe som bare.. f*nden..
Straks vrider jeg nøglen rundt for at slukke den...
Checker olien.. den ser lidt tom ud nu...
Meen 2 min efter lyser olielampen ikke mere. og jeg smutter videre..
Så lyser den igen... og så holdte den ca 2 min efter... dvs. nå motoren er
blevet varm..

min konklusion er at så den er kold lyser den en gang i mellem, når den er
varm gør den ikke!!

Hvad sker der med min cykel ??.. :-/

Mvh
Peter
XJ600S Diversion '93

Fra : Thomas Makro

Dato : 13-05-01 11:13

On Sun, 13 May 2001 10:49:03 +0200, "Peter Wiede Clausen" <pwc@it.dk>
wrotE:

>Hvad sker der med min cykel ??.. :-/

Tja, der er to muligheder:

1. Olietrykket er for lavt - det kan du selv måle, hvis du har en
måler. Se i værkstedsbogen hvordan. Ellers må du får værkstedet til
det. Det tager kun et øjeblik.

2. HVIS cyklen er oliekølet, så kan det tænkes, at du skal checke
olieniveauet når den har kørt lidt, så oliekøleren er fyldt (således
at al olien ikke er løbet ned i bundkarret). Se manualos.

PS Du husker vel at checke olien når dyret står på centralstøtten?

PPS Oliepinden skal ikke skrues i, kun lige 'dyppes', for at checke
olieniveauet.

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-05-01 11:49

Hej Thomas

Fine råd, men ikke specikke til en XJ 600. En XJ 600 har ikke
olietryksmåler, men oliestandsmåler lige som en masse andre Yamaha'er.
Desuden er der olieglas.

Metoden til at chekke olien på en XJ 600 er følgende:
Start motoren og kør den i tomgang ca. 5 min. Lad cykel stå 2 minutter og
kig i olieglsset mens cykel står helt vandret. Fyld olie på så du stadig kan
se en luftboble i glasset.

På min XJ 600 fra '89 (ikke en diversion) var der 4dl. fra max. olie stand
til olielampen lyste, samt at man kunne se en smule olie i glasset mens
olielampen lyste.

--
Hilsen Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

Fra : Thomas Makro

Dato : 13-05-01 12:04

On Sun, 13 May 2001 12:48:59 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@vkr.dk> wrotE:

>Hej Thomas
Hej Jens

>Fine råd, men ikke specikke til en XJ 600. En XJ 600 har ikke
>olietryksmåler, men oliestandsmåler lige som en masse andre Yamaha'er.

Øh, nu var det ikke lige en fastmonteret olietryksmåler jeg tænkte på,
da jeg skrev som jeg gjorde. Istedet mente jeg en ekstern
olitryksmåler, hvor man typisk er nødt til først at fjerne en prop for
at kunne skrue måleren i. Så starter man motoren, og ser hvor stort
tryk måleren viser. Derefter skruer man måleren af igen, proppen på,
og cyklen er som før - uden måler

Jeg kender intet til Yamaha, så det eneste jeg tør skrive om, er
generelle råd. I alle de værkstedsbøger jeg har rodet med, har der
været et kapitel om fejlfinding. Og så kan ejer manden bare begynde at
slå op...

Fra : Armand

Dato : 13-05-01 18:16

Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
> Hej Thomas
>
> Fine råd, men ikke specikke til en XJ 600. En XJ 600 har ikke
> olietryksmåler, men oliestandsmåler lige som en masse andre Yamaha'er.
> Desuden er der olieglas.

Jup!

Men måske så en løs forbindelse ved olie_niveau_ føleren?

--
Armand.

Fra : Peter Wiede Clausen

Dato : 13-05-01 20:07

--- 8< ---- SNIP!

> Fine råd, men ikke specikke til en XJ 600. En XJ 600 har ikke
> olietryksmåler, men oliestandsmåler lige som en masse andre Yamaha'er.
> Desuden er der olieglas.
Jep jep nemmerli'

> [...]
> kig i olieglsset mens cykel står helt vandret. Fyld olie på så du stadig
Jamen det passer nemli' med ca. 5 min så holder den op med at lyse...
Og når den stod stille var den fin nok! 3/4 fuld i glasset...

Meeen så startede jeg den og 30 sek efter den blev startet.. så lyste den..

Så tænker man jo straks.. og slukker den og kigger på olieglasset... der var
den "tom" (måske en bundskraber!)
meen efter de ca 5 min er den ½ - 3/4 fuld igen!

Jeg har nemmerli ingen bog over den

Hvor kan jeg få fat i en sådan ?

Mvh
Peter
XJ600 Diversion '93

Fra : Jan Olsen

Dato : 14-05-01 00:03

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Metoden til at chekke olien på en XJ 600 er følgende:
> Start motoren og kør den i tomgang ca. 5 min. Lad cykel stå 2 minutter og

he he jens du mener vel lodret.......det andet kan jo give nogen fæle
ridser...;oD

mvh

Jan

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-05-01 09:41

> he he jens du mener vel lodret.......det andet kan jo give nogen fæle
> ridser...;oD

Jeg plejede altid at smide min XJ på en gammel madras og så hælde spildolie
ud over motoren indtil man ikke kunne se gemmen olieglasset? Hvordan gør i
andre da?