Wacom - nogle anbefalinger?
Fra : Helle Krog

Dato : 23-09-04 08:46

Hej,

Inspireret af en tråd på dk.edb.grafik overvejer jeg at udskifte - eller
aflaste ­ min ellers uundværlige mus med en Wacom-plade. Jeg arbejder ret
meget med billeder, hvor ³håndarbejdet² kræver finmotorik og præcision. Det
giver dog en del anspændthed, og det sidste års tid, har jeg faktisk haft
nogle nakkeproblemer - lur mig ikke, om det ikke hænger sammen med de
uheldige arbejdsrutiner

Har nogle herinde gode/dårlige erfaringer med sådan en plade? Og i så fald:

€ Hvor meget betyder pladens størrelse?
€ Har man BÅDE mus OG Wacom tilsluttet samtidig ­ eller erstatter den ene
den anden?
€ Er der noget nyt på vej, som vil betyde, at en Wacomplade er yt om et år?
€ Gør den en forskel, der kan mærkes ­ eller er det i virkeligheden bare et
spørgsmål om, hvad man ³bedst kan lide²?
€ Er der forskellige typer/mærker, der er bedst ­ eller er de alle lavet af
den samme surdej?

Pyha, der var da lidt at tage stilling til.... Jeg har en 400 MHz G4 med
OSX, hvis det er en hjælp.

Jeg vil være supertaknemmelig, om nogle her gider/orker at forsyne mig lidt
input

Mange hilsner Helle
www.changereality.biz
www.krog.biz

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-09-04 16:53

Helle Krog <helle@krog.biz> writes:

> [...]
> giver dog en del anspændthed, og det sidste års tid, har jeg faktisk haft
> nogle nakkeproblemer - lur mig ikke, om det ikke hænger sammen med de

Jeg sidder ofte og spænder, hvis jeg bruger en mus i længere tid ad
gangen, så jeg sørger altid for, at der er mindst to pegeredskaber på
de computere jeg anvender. Herhjemme har jeg en trackball og en mus.
På arbejdet har jeg en mus og - for tiden - en Wacom-plade.

> Har nogle herinde gode/dårlige erfaringer med sådan en plade? Og i så fald:
>
> . Hvor meget betyder pladens størrelse?

Jeg bruger den som mus, og jeg synes faktisk, at den skal være så
lille som muligt. Jeg kører pladen i "absolut" tilstand, hvilket vil
sige, at når jeg bringer pennen ned i øverste venstre hjørne, så farer
pilen på skærmen også over til venstre hjørne. Jeg bruger en A6
størrelse plade, og jeg synes faktisk, at der skal for meget bevægelse
af håndleddet til, for at komme fra det ene hjørne til det andet. Man
kan selvfølgeligt bare sætte størrelsen ned i kontrolpanelet. Pladen
opfanger pennen, når pennen svæver op til en centimeter over pladen,
så hvis man kører med "relativ" indstillinge (dvs. ligesom med en mus,
hvor man løfter musen/pennen op og flytter tilbage igen uden at pilen
på skærmen flytter sig) så skal man faktisk også bevæge håndeleddet
ubehageligt meget.

Det at pennen kan "svæve" over pladen er faktisk også lidt
irriterende, når man skal dobbeltklikke på noget. Hvis jeg holde
pennen lidt på skrå, kommer jeg næsten altid til at flytte pennen en
milimeter eller to, mellem første og andet klik.

Selve pennen har som regel en vippeknap ca. midt på. Den er ikke
altid nem at bruge, fordi jeg (igen) kommer til at flytte pennen et
par mm. når jeg bruger fingeren til at aktivere knappen. Der er også
et "viskelæder" i den anden ende af pennen, men personligt er det
hurtigere for mig at trykke på en tastaturkombination, end det er at
vende pennen rundt, finde det rigtige sted at markere på skærmen, og
så endeligt vende penne tilbage til den oprindelige retning igen.

> . Har man BÅDE mus OG Wacom tilsluttet samtidig ­ eller erstatter
> den ene den anden?

Det må du selv om. Jeg vil anbefale at kombinere dem, og så sørge for
at skifte med jævne mellemrum, /inden/ du begynder at spænde i skulder
og arm.

> . Er der noget nyt på vej, som vil betyde, at en Wacomplade er yt
> om et år?

Jeg tvivler. Nu har den slags plader efterhånden overlevet indtil
flere årtier.

> . Gør den en forskel, der kan mærkes ­ eller er det i
> virkeligheden bare et spørgsmål om, hvad man ³bedst kan lide²?

Ja.

Jeg synes personligt at det vigtigste er, at du finder en løsning der
gør at du ikke har ondt i kroppen efter dagens arbejde. Det gælder om
at finde noget der virker for dig. Jeg har læst en anmeldelse af
Kensingtons Turbo Mouse trackball i det engelske MacUser, hvor
produktet fik ok anmeldelse. I det danske Ingeniøren blev den samme
trackball rakket voldsomt ned af en tilfældig bruger og en
ergoterapeut. Sidstnævnte "ekspert" skrev at den nærmest var skadelig
for håndleddet. Det irriterede mig lidt, fordi jeg har lige præcist
sådan en trackball, og den gjorde at jeg pludseligt kunne sidde foran
computeren en hel dag, i modsætning til med en mus, hvor jeg fik
voldsomme smerter i underarm og skuldre. Jeg mistede lidt respekten
for ergoterapeuter den dag. Til gengæld synes jeg, at den anekdote
beviser at pegeredskaber er noget helt individuelt, som man selv må
eksperimentere sig frem til.

Jeg har også haft stor glæde af en trackpad, af den slags der sidder
på stort set alle bærbare computere. Den eneste grund til at jeg
skiftede til en trackball, var det luksusproblem at jeg havde fået fat
på to gamle 21" skærme, og her var der for meget fingerarbejde med at
komme frem og tilbage på tværs af begge skærme.

Der er også mange der er glade for en rollermouse, af den type hvor
man sidder og ruller rundt med en pind, der er forbundet til en mus.
Dem har jeg dog aldrig kunne se fidusen i.

Hvis du laver meget grafisk arbejde, er det sikkert en god ide at
starte med at kigge på wacom-plader, eller evt. blot en ekstra mus til
den anden hånd, så du kan skifte til frem og tilbage. Trackpads og
trackballs kan være lidt besværlige til PhotoShop redigering.

> . Er der forskellige typer/mærker, der er bedst ­ eller er de
> alle lavet af den samme surdej?

Pas. Wacom plejer at lave noget ok grej. Der er sikkert andre, der
også er fine nok. Hvis du finder noget der virker mistænkeligt
billigt, så er der sikkert en grund til det.

> [...]
> OSX, hvis det er en hjælp.
>
> Jeg vil være supertaknemmelig, om nogle her gider/orker at forsyne mig lidt

Håber det hjalp. Jeg har været igennem de fleste pegeredskaber for at
finde noget der virker for mig. Min konklusion er, at det ikke er
selve "dimsen" der gør forskellen, det er det at man skifter mellem to
eller flere arbejdsstillinger eller former i løbet af dagen.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Helle Krog

Dato : 23-09-04 21:06

Helle Krog 23/09/04 17:53
Wow, tak for super grundig info, det er perfekt. Jeg er overbevist om, at
jeg må ha' én nu. Jeg tror især de vise ord om, at det er variationen, der
tæller og ikke, om man bruger det ene eller det andet - er virkelig rigtigt.

HIlsner Helle
www.changereality.biz

Hilsner Helle

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-09-04 16:56

Helle Krog <helle@krog.biz> wrote:

> [...]
> spørgsmål om, hvad man "bedst kan lide"? • Er der forskellige
> typer/mærker, der er bedst – eller er de alle lavet af den samme surdej?

Jeg havde samme problem som du: Har brugt Wacom hhv A5/6 siden adb-tiden
(før USB).

A6'eren bruger jeg mest: Den er handy, der er mus til (toknaps) - og ja,
Apple's mus kører ved siden af. A5'eren er bedst ved billedarbejde. Og
jeg tror at Wacom er det bedste, uden at have noget at ha' det i.

Er din mac m USB? Hvis den skulle være med adb må du på brugtmarkedet.
Fra ny koster de lidt kasse i A5 størrelse.

Om der er nyt på vej?? Det er der vel altid, men så vidt jeg kan høre,
kræver din krop en nu

selv glæder jeg mig til en Bluetooth wacom - jeg bruger nemlig også
A6'eren med min iBook. Den kan snildt være i bærbartasken.

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Helle Krog

Dato : 23-09-04 21:12

Helle Krog 23/09/04 17:55

> [...]
> jeg tror at Wacom er det bedste, uden at have noget at ha' det i.
>
> Fra ny koster de lidt kasse i A5 størrelse.
Ja, det er virkelig ikke en billig tingest! Men jeg er nok nødt til at få
mig en A5'er, når nu du mener, den er bedst til billedarbejde. Det er netop
her, musen er ved at drive mig til vanvid.

HIlsner Helle
www.changereality.biz