Skal salat skyldes?
Fra : Morten

Dato : 23-09-04 05:09

De "normale" salathoveder man kan købe i blandt andet Netto til cirka 8-10
kr. stk., skal disse skyldes før man spiser dem? Jeg tænkte på om de ikke
allerede er skyldet, så det faktisk bare er tidsspilde at skylde dem først.

Hvad siger i? er det farligt at lade være?

På forhånd tak.

Morten

Fra : Crazy Camilla

Dato : 23-09-04 06:11

"Morten" <mmmmorten@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
først.

> Hvad siger i? er det farligt at lade være?

Hej.

Jeg ville helt klart skylle dem.

MVH Camilla.

Fra : Lasse N. Larsen

Dato : 23-09-04 07:14

Jeg skyller de yderste blade men når jeg kommer længere ind i salat hovedet
så gider jeg som regelt ikke og jeg har aldrig oplevet noget skidt der
alligevel.

Lasse.

Fra : Crazy Camilla

Dato : 23-09-04 07:31

"Lasse N. Larsen" <affaldspost@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hovedet
> så gider jeg som regelt ikke og jeg har aldrig oplevet noget skidt der

Jeg undersøger altid salat meget nøje. Der kan være små mider i, som man
ikke umiddelbart opdager.
Jeg deler salaten ud i blade og skyller hvert enkelt blad og kikker det
grundigt igennem for små huller eller småbitte dyr.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Mads TJ

Dato : 23-09-04 12:31

> først.

> Jeg ville helt klart skylle dem.

Og jeg er klart enig - specielt, når det drejer sig om salathovederne fra
Netto. Jeg har op til flere gange fundet små levende dyr inden i dem!!

Mvh Mads TJ

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-09-04 19:06

Mads TJ wrote:

> Og jeg er klart enig - specielt, når det drejer sig om salathovederne fra
> Netto. Jeg har op til flere gange fundet små levende dyr inden i dem!!

At der er dyr i er for mig bare et godt tegn. Det betyder at salaten
ikke er sprøjtet med noget, som hvis det var giftigt nok til at slå
diverse dyr ihjel, sikkert heller ikke er sundt for mig.

Jeg skyller også salat, lige meget hvad det er for noget. Enten for at
få dyr ud, eller fordi jeg håber på at kunne skulle nogle sprøjtemidler af.

/David

Fra : Thïngmand

Dato : 23-09-04 09:12

Jeps - nu mest fordi der til tider er temmlig meget jord i - den nemmeste og
mest effektive måde, er at snitte det og _derefter_ skylle det i en sigte
eller dørslag - husk at vaske spækbrættet, inden du bruger det igen!

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Peter Westh

Dato : 23-09-04 09:17

"Morten" <mmmmorten@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad siger i? er det farligt at lade være?

Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være farligt. Det værste der kan ske er
vel, at det knaser lidt af jord mellem tænderne, eller at man får en snegl
galt i halsen.

/Peter

Fra : Crazy Camilla

Dato : 23-09-04 10:04

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> vel, at det knaser lidt af jord mellem tænderne, eller at man får en snegl

En snegl galt i halsen?
BVADR! siger jeg bare...

MVH Camilla.

Fra : Peter Westh

Dato : 23-09-04 10:10

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> En snegl galt i halsen?
> BVADR! siger jeg bare...

Ja, ikke fordi jeg har mødt snegle på salat købt i supermarkeder. Men på den
hejmmedyrkede skal man virkelig have øjnene åbne... for nej, det er ikke
lækkert.

/P

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-09-04 12:46

Peter Westh skrev:

> Ja, ikke fordi jeg har mødt snegle på salat købt i supermarkeder.

Jeg har adskillige gange fundet både bladlus og små skalløse snegle
i salathoveder købt i Brugsen. Advr!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Peter Westh

Dato : 23-09-04 14:55

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har adskillige gange fundet både bladlus og små skalløse snegle
> i salathoveder købt i Brugsen. Advr!

Det viser da i det mindste, at salaten er dyrket i jord.

/P

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-09-04 19:07

Peter Westh wrote:

> Det viser da i det mindste, at salaten er dyrket i jord.

Netop.

/David

Fra : martin

Dato : 24-09-04 08:34

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Netop.

> /David

Ja. Alternativet er sikkert et kunstigt fremstillet vækstmedium (rockwool
har vistnok været anvendt til ananas). Men hvorfor er det bedre at det er
dyrket i jord? Et 8-10 kroners salathoved fra Netto smager alligevel ikke af
noget...
Martin

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-09-04 10:01

martin wrote:

> [...]
> dyrket i jord? Et 8-10 kroners salathoved fra Netto smager alligevel ikke af

Deres "Salat One" smager i hvert fald ikke af noget. Deres iceberg
smager af noget, og deres økologiske iceberg til 10 kroner smager i den
grad af noget.

Desuden har de jo nu fået frillice og den slags, og det smager glimrende
og er i glimrende kvalitet hos Netto. 10 kroner her, 20 kroner i min ISO :(

/David

Fra : martin

Dato : 24-09-04 11:39

> [...]
> af noget, og deres økologiske iceberg til 10 kroner smager i den grad af

Så skulle man måske til at gå i Netto...Men stadig: Hvorfor er det bedre at
de er dyrket i jord?
martin

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-09-04 12:24

martin wrote:

> Så skulle man måske til at gå i Netto...Men stadig: Hvorfor er det bedre at
> de er dyrket i jord?

For det første er det vel "meningen". For det andet forestiller jeg mig
at man får flere og mere komplekse næringsstoffer fra jord(?), for det
tredje forestiller jeg mig at det i sidste ende kan påvirke smagen.

/David

Fra : martin

Dato : 27-09-04 17:04

> [...]
> man får flere og mere komplekse næringsstoffer fra jord(?), for det tredje
> forestiller jeg mig at det i sidste ende kan påvirke smagen.

Hej David,
"Meningen" vil jeg ikke gætte på, men et egentligt argument er det vel
næppe...
Angående næringsstoffer kan du have ret, men det afhænger jo af, hvad man
tilsætter til det kunstige vækstmedium. Og det hænger jo også sammen med
smage, som punkt tre. Der var et studie på KVL der viste at indholdet af
sekundære metabolitter er højere i øko-grønt, og nogle af disse stoffer er
også smagsstoffer. Men om de kan syntetiseres af planter dyrket i kunstigt
vækstmedium er (måske) stadig et åbent spørgsmål.
Martin

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 28-09-04 12:06

martin wrote:

> Hej David,
> "Meningen" vil jeg ikke gætte på, men et egentligt argument er det vel
> næppe...

Det er et stærkt argument for mig. Sålænge videnskaben kan ikke overskue
alle konsekvenser ved at flytte dyrkningen fra jord til andre medier,
kan dette argument være ligeså overbevisende som så meget andet. Naturen
har skabt salat gennem mange millioner års udvikling; jord og salat er
skabt til hinanden. Hvis man vil ændre på det, så har man selv
"bevisbyrden".

/David

Fra : Peter Westh

Dato : 28-09-04 16:00

Naturen
> har skabt salat gennem mange millioner års udvikling; jord og salat er
> skabt til hinanden. Hvis man vil ændre på det, så har man selv
> "bevisbyrden".

Det er nu nok mere rimeligt at sige, at salat er skabt ved kræsne menneskers
forædlingsarbejde. Tidsperspektivet måles nok bedst i århundreder. Noget
andet er så, at salat jo er en forædling af vilde, grønne planter, som
muligvis har nogle millioner på bagen.

MVH

Peter

Fra : David Rasmussen

Dato : 28-09-04 17:01

Peter Westh wrote:

> [...]
> forædlingsarbejde. Tidsperspektivet måles nok bedst i århundreder. Noget
> andet er så, at salat jo er en forædling af vilde, grønne planter, som

Jeg var godt klar over dette da jeg skrev mit indlæg, men jeg vil stadig
mene at mindst 99% af naturens evolutionære "design" er til stede i
salaten stadig.

/David

Fra : martin

Dato : 28-09-04 16:22

> [...]
> skabt salat gennem mange millioner års udvikling; jord og salat er skabt
> til hinanden. Hvis man vil ændre på det, så har man selv "bevisbyrden".

Hm, det er filosofisk. Hvilket miljø er mennesket skabt til at trives i
gennem mange års udvikling? Er det ok at vi er flyttet indendørs, og enda i
murstenshuse?
Hvis jeg skal holde mig tættere til tråden er sagen vel overskuelig: Salat
er vel for det første næppe basisfødevare for mange, så hvis der skulle
mangle nogle stoffer i salat dyrket i kunstigt vækstmedium går det nok. Det
er ikke det vi bliver fejlernærede af. Konsekvenserne for det omgivende
miljø kan opgøres som belastning ved fremstilling og bortskaffelse af
vækstmediet. Med mindre man er ude i noget dybdeøkologisk "det er synd for
salaten at den ikke har sine rødder plantet i jorden"
?
martin

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-09-04 13:25

martin wrote:

> [...]
> vækstmediet. Med mindre man er ude i noget dybdeøkologisk "det er synd for
> salaten at den ikke har sine rødder plantet i jorden"

Jeg har et helhedssyn på fødevarer: Der indgår smag, konsistens,
næringsværdig, sundhed, miljøbelastning, holdbarhed, handelsmæssige
betragtninger (fair trade etc.) andre konsekvenser etc.

Hvis man kan lave et produkt der på alle relevante parametre er lige så
godt eller bedre i forhold til når man dyrker det i jord, så er det fint
med mig. Hvis man skal til at "nøjes" på et eller flere af disse
parametre, så bliver det en ikke-triviel afvejning. Hvor den "nye" måde
har "bevisbyrden". Jeg vil have jord-udgaven indtil jeg hører noget
andet der kan overbevise mig.

/David

Fra : Padmé Amidala

Dato : 23-09-04 10:34

On Thu, 23 Sep 2004 04:09:28 +0000 (UTC), Morten wrote:

> [...]
> allerede er skyldet, så det faktisk bare er tidsspilde at skylde dem først.
>
> Hvad siger i? er det farligt at lade være?

Normalt vasker jeg ikke Iceberg salat, men alle andre former for salat
gør jeg.

VH
Padmé

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 23-09-04 11:19

Nej, køb du bare kontant.
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Morten

Dato : 25-09-04 05:18

Jeg takker for alle svarene.

Dyr i salaten, sprøjtemidler i salaten, jord i salaten.
Det har nærmest skræmt mig til helt at droppe salat!
Findes der ikke en anden form for salat? Noget andet end salathoveder.
Noget hvor arbejdet ligesom er gjort for en. Måske en lille pakke hvor
bladende er taget af og er klar til brug (uden dyr og alt muligt andet).
Sikkert dyrere, men jeg er villig til at betale for mindre, da jeg
alligevel aldrig kan få spist mere end en brøkdel af et helt salathovede.

Synes ikke jeg er stødt på noget sådant i Netto.

Med venlig hilsen

Morten

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-09-04 05:38

Morten wrote:
> [...]
> Sikkert dyrere, men jeg er villig til at betale for mindre, da jeg
> alligevel aldrig kan få spist mere end en brøkdel af et helt salathovede.

Der findes salater som er skyllet og snittet og evt. blandet med
forskellige grøntsager/salater til at udgøre "en salat", som fås i en
færdig indpakning. Jeg ved at bl.a. Føtex har den slags, og vistnok også
ISO og måske Irma?

Men hvis jeg var dig ville jeg bare købe den salat du bedst kan lide,
f.eks. i Netto. Og når du så kommer hjem, så kan du lige snitte det, og
tage al den snittede salat og putte op i en stor skål med vand og køre
lidt rundt med hånden, så du kan så tage den snittede, skyllede salat op
med hånden og hurtigt ryste salaten lidt så det meste vand ryger af. Ned
i en almindelig madpakke- eller frysepose med det, og ind i køleren. Så
har du frisk snittet, skyllet salat klar til altid.

/David

Fra : Morten

Dato : 26-09-04 14:34

> [...]
> ryger af. Ned i en almindelig madpakke- eller frysepose med det, og
> ind i køleren. Så har du frisk snittet, skyllet salat klar til altid.

Det var en smart metode. Og hvad der lyder allerbedst er at det samlet
set ikke lader til at tage mere tid end den jeg bruger p.t. hvor jeg
skyller hvert enkelt salatblad inden brug.

Tak for metoden.

Med venlig hilsen

Morten

Fra : Lisbeth Nielsen

Dato : 25-09-04 13:53

"Morten" <slllprten@hotmail.com> wrote in message
> Jeg takker for alle svarene.
>
> Dyr i salaten, sprøjtemidler i salaten, jord i salaten.
> Det har nærmest skræmt mig til helt at droppe salat!

Jamen spiser du så heller ikke kartofler, porrer, gulerødder, jordbær,
persille og og og... fuldfør selv listen. Og hvad med brød? melet kommer fra
kort der har været i nærheden af jord BBVAADR . En pølse: ikke det
fineste kød og så indeni en tarm hvor alt muligt l... har drevet afsted?.
Drikker du mælk, spiser ost eller youghurt? Ved du hvor mælken kommer fra -
altså INDEN supermarkedets køledisk? PUHA BAD?

Ovenstående skal altså læses med et glimt i øjet, men jeg synes ærligt talt
at det er hysterisk at undlade at spise salat fordi en "bette worm" har
kravlet rundt der.

> [...]
> Sikkert dyrere, men jeg er villig til at betale for mindre, da jeg
> alligevel aldrig kan få spist mere end en brøkdel af et helt salathovede.

I mit supermarked kan man købe færdige salatblandinger men jeg tvivler på at
det er klinisk renset.

Lisbeth (som altså skyller sin salat, men ikke "hys")

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-09-04 15:32

"Lisbeth Nielsen" <ingen@invalid.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ovenstående skal altså læses med et glimt i øjet, men jeg synes ærligt
> talt
> at det er hysterisk at undlade at spise salat fordi en "bette worm" har
> kravlet rundt der.

Helt enig.
Men jeg kan da godt huske den sommer, da jeg som ca. 10-årig spiste MEGET få
kartofler, fordi det var gået op for mig, hvad de blev gødet med
På et tidspunkt vænnede jeg mig så til tanken og overlevede.

Hilsen Inger

Fra : Morten

Dato : 26-09-04 14:30

"Lisbeth Nielsen" <ingen@invalid.mail.dk> wrote in

> [...]
>
> Ovenstående skal altså læses med et glimt i øjet, men jeg synes ærligt
> talt at det er hysterisk at undlade at spise salat fordi en "bette

En sådan "provokation", bliver jeg jo næsten nød til at svare på
Hvorfor jeg farer sådan i flint lige med hensyn til salat, er fordi det i
modsætning til de andre ting du nævner ikke bliver "tilberedt" på nogen
måde inden man spiser det (for mit vedkommende). Jeg mener, alle de
grøntsager etc. du nævner er noget jeg køber frossent og koger med det
samme, eller propper i ovnen. Og med de andre ting du nævner, er jeg da
sådan set ligeglad med oprindelsesstedet, men jeg er rimelig sikker på at
jeg ikke får en snegl i munden når jeg drikker min mælk, eller får en
bunke jord galt i halsen - Og det er jo DET jeg RISIKERER med
salaten, som jeg jo som det ENESTE spiser "som det er", helt ubearbejdet.
(beklager mine hjælpeløse ordvalg, men jeg laver aldrig mad selv fra
bunden, og ved i det hele taget ikke en disse om mad ).

Tak for dit vittige svar for øvrigt.

Med venlig hilsen

Morten

Fra : Lisbeth Nielsen

Dato : 26-09-04 14:41

"Morten" <mmmmorten@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> (beklager mine hjælpeløse ordvalg, men jeg laver aldrig mad selv fra
> bunden, og ved i det hele taget ikke en disse om mad ).

Jordbær, du glemte jordbær men ellers har du ret. Jeg køber bare alle
disse ting friske (eller graver dem op).

> Tak for dit vittige svar for øvrigt.

Selv tak - skulle også helt opfattes sådan.

Lisbeth

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-09-04 08:01

> [...]

> kr. stk., skal disse skyldes før man spiser dem? Jeg tænkte på om de ikke
> allerede er skyldet, så det faktisk bare er tidsspilde at skylde dem

Hej Morten
Jeg plejer nu at betale min salat kontant

Den salat, jeg selv dyrker, skyller jeg grundigt for at fjerne jord, snegle,
ørentviste og små regnorme.

Hvis jeg køber hovedsalat, skyller jeg de yderste blade. Det inderste, faste
af hovedet er det ikke nødvendigt at gøre noget ved - det er ikke der,
krybet hygger sig.

Hvis jeg køber icebergsalat, piller jeg de yderste, grove blade af, skærer
bunden af og skyller ikke det faste hoved - jeg har endnu ikke fundet
hverken kryb eller jord der.

Du kan da sagtens købe skyllet og snittet salat, der koster en halv
bondegård.
Men jeg er bange for, at det er en illusion at tro på, at alt uønsket er
fjernet af nænsom og omhyggelig menneskehånd - mon ikke bare jord og
sneglerester er bedre fordelt af vaske og snittemaskiner, så man ikke ser
det?

Hilsen Inger

Fra : Morten

Dato : 26-09-04 15:01

"Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in

> først.
>

> Hej Morten
> Jeg plejer nu at betale min salat kontant

Haha! (jeg havde lige skrevet en længere udredning om at jeg var
lovlig undskyldt da stort set ingen mennesker brugte det ord mere, med
mindre at man var kok! - men ved nærmere eftertanke var den nok lidt
langt ude... så jeg må jo erkende det : JEG LAVEDE EN STAVEFEJL!!!)

> [...]
> er fjernet af nænsom og omhyggelig menneskehånd - mon ikke bare jord
> og sneglerester er bedre fordelt af vaske og snittemaskiner, så man

Flere gode tips og en interessant iagttagelse til sidst, som der jo nok
kan være noget om, men jeg vil dog stadig sige at jeg foretrækker en
finthakket snegl frem for en HEL på én gang, hvis jeg nu endelig skal
spise en

Tak for dine input.

Med venlig hilsen

Morten