/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Reparere/istandsætte udstødningssystem!?
Fra : Studen


Dato : 22-09-04 23:26

Hej alle,

Så nærmer vinteren/offseason sig med stormskridt, og jeg går og lægger
skumle planer for vinterens pusleri med mc'en. Bla. trænger uddstødningen
gevaldigt til en kærlig hånd (læs udskiftning). Da pengeskabet desværre er
lidt slunkent, må jeg vel arbejde med det, jeg nu engang har. Der en masse
rust nede ved manifolden med huller til følge (hedder det ikke det hvor 4
bliver til 1?) Desuden ligner systemet bare pis pga. rust og afskallet
maling. Er det ikke muligt at shine det ok op med en omgang slibning og
maling? (råd angående malingstype modtages meget gerne). Hvad kan jeg gøre
mht. de små gennemtæringer? Jeg har ikke lige mulighed for det store
svejseri, men findes der ikke en eller anden "hobby-løsning"?


På forhånd tak

Studen



 
 
Gert Bo thorgersen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 23-09-04 01:19


"Studen" <studen@gmail.com> wrote in message
news:4151fbe1$0$272$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej alle,
>
> Så nærmer vinteren/offseason sig med stormskridt, og jeg går og lægger
> skumle planer for vinterens pusleri med mc'en. Bla. trænger uddstødningen
> gevaldigt til en kærlig hånd (læs udskiftning). Da pengeskabet desværre er
> lidt slunkent, må jeg vel arbejde med det, jeg nu engang har. Der en masse
> rust nede ved manifolden med huller til følge (hedder det ikke det hvor 4
> bliver til 1?) Desuden ligner systemet bare pis pga. rust og afskallet
> maling. Er det ikke muligt at shine det ok op med en omgang slibning og
> maling? (råd angående malingstype modtages meget gerne). Hvad kan jeg gøre
> mht. de små gennemtæringer? Jeg har ikke lige mulighed for det store
> svejseri, men findes der ikke en eller anden "hobby-løsning"?
>
>
> På forhånd tak
>
> Studen
>
Da udstødningen er rusten går du uden tvivl igennem den flere steder hvis
den slibes. Du må nok nøjes med en stålbørste og en forsigtig hånd der hvor
den er ser værst ud/ikke kan se hvor slem rustningen er.

Der findes jo grundingsmalinger som bruges til bl.a. stakit, som kan kommes
oven på rusten, efter at den løse rust er fjernet, inden den efterfølgende
maling givende den ønskede farve. Men denne (noget i retning med Hammer af
navn, mest kendt) kan nok ikke klare temperaturen på udstødningsrørene;
måske andre ved hvor meget den kan klare.

Men en maling som kan klare temperaturen og som jeg har brugt mange gange,
og som holder helvedes godt og beskytter mod fremtidíg rust er VHT (Very
High Temperature) som jo oprindelig blev udviklet til rumfarten. Den kunne
oprindelig klare 650 C konstant - nu 700 C - og kortvarigt mere, så den kan
klare udstødningsrørene. Der fås nu en kopi af den rigtige hos bl.a. Biltema
til kun 30 svenske Kr. Jeg brugte den bl.a. på min BMWs udstødningsrør og
lydpotte da jeg fik den af min far som havde brugt den sommer og vinter; med
sidevogn.

Og kommende den rigtigt på, efter en korrekt renset overflade (med benzin)
og uden fedtede fingre holdt den alle steder; kun slidt igennem af sand og
stenanslag, når den var hærdet. Lydpotten kommer ikke op på en god
hærdningstemperatur så dem gav/giver jeg alttid hærdning med en varmepistol.
Om vinteren/opklodsningen tog jeg så og rensede al den malede overflade med
benzin, og hvis der så kom hul igennem den hærdede maling skyldtes det jo at
jeg ikke havde kommet den på en ren overflade det aktuelle sted. Efter denne
overfladerensning fik den igen VHT over hele overfladen for opshining til
det kommende år. På min Honda CB 750 kørte jeg med hvidmalet udstødning og
lydpotte ( 4 i 1 ) så den så meget sporty ud.

Mvh. Gert.
Honda: Wave 125, XR 250, VFR 400 (NC30), VTR 1000 og Civic 1,7 og en BMW
R100.



Armand (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-09-04 17:25


Studen <studen@gmail.com> skrev i en
news:4151fbe1$0$272$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> ..... trænger uddstødningen gevaldigt til en kærlig hånd (læs
udskiftning).
> Da pengeskabet desværre er lidt slunkent, må jeg vel arbejde med det, jeg
nu
> engang har. Der en masse rust nede ved manifolden med huller til følge
(hedder
> det ikke det hvor 4 bliver til 1?)

"Manifold" er faktisk ikke et ord man finder brugt omkring motorcyklen; men
der er nok ingen der er i tvivl om hvad du taler om alligevel!
Er det en 4-1 skraldebang udstødning, med fælles rørsammenføring for alle
forrørene, eller det originale 4-2 system der er monteret?
Især på originale systemer er der allerforrest i potten et lille hul
hvorigennem kondensvand skal dryppe eller blæses ud - Måske at du tager fejl
og omtalte huller er sådanne som skal være der??

> Desuden ligner systemet bare pis pga. rust og afskallet
> maling. Er det ikke muligt at shine det ok op med en omgang slibning og
> maling? Hvad kan jeg gøre mht. de små gennemtæringer? Jeg har ikke lige
> mulighed for det store svejseri, men findes der ikke en eller anden
"hobby-
> løsning"?

Hvis det vitterligt er så tæret som du giver udtryk for, så er det nok
ligesom med gamle biler: man ender med at have skiftet mere end det halve af
bunden fordi der ikke er gods nok til at svejse en frisk plade i et mindre
rustområde
Børstning og UHT hhv. ovn -maling er nok det eneste du kan og bør foretage
dig - Måske at sagerne har set sådan ud længe og kán holde ligeså længe
herefter, men at du blot frygter det værste ud fra udseendet :-/

Endelig:
Hár du kontrolleret hvad en "SITO" eller Nexus -udstødning koster?
De er egentlig ikke så dyre igen.

--
Armand.



brobaek (24-09-2004)
Kommentar
Fra : brobaek


Dato : 24-09-04 16:28

Armand wrote:
> Børstning og UHT hhv. ovn -maling er nok det eneste du kan og bør
> foretage dig - Måske at sagerne har set sådan ud længe og kán holde
> ligeså længe herefter, men at du blot frygter det værste ud fra
> udseendet :-/

Evt. zink-spray! Jeg anvender det på kollektor-boksen på min cx'er (og sort
kakkelovns-maling bagefter). Zink oxyderer hurtigere end rust, sørger derfor
for at kollektorboksen ruster langsommere (jeg kan ikke huske den præcise
forklaring).
Louis har det til 40 kr. så vidt jeg husker - ellers kan du også finde det i
byggemarkeder o. lign.

(kort forklaring: først stålbørste/sandblæse -> affedte -> zinkspray ->
tørre grundigt -> sort maling)

Hvis du alligevel skal adskille systemet, så sprøjt også zink+maling ind
hvor du kan nå - rusten kommer i høj grad fra indersiden pga. kondensvand.
Så indvendlig beskyttelse er også vigtig.
Og, som Armand nævner er det også vigtigt, at der er et/nogle 5-7 mm. huller
på "lave" punkter i systemet, så kondensen kan løbe ud. Ofte er disse
iøvrigt stoppede - så undersøg om de findes før du borer løs :-|

Men ovenstående er selvfølgelig mere præventivt end virksomt, når først
rusten har "ædt" sig igennem.

/Martin (som har erfaret, at en svejsning i en rusten potte sjældent holder
mere end max ½ sæson... Derfor købte jeg billige universal potter fra louis
til 500 kr. stykket - det holder fint, og ser okay ud!)



jesper (24-09-2004)
Kommentar
Fra : jesper


Dato : 24-09-04 08:27

"Studen" <studen@gmail.com> wrote in message news:<4151fbe1$0$272$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> Jeg har ikke lige mulighed for det store
> svejseri, men findes der ikke en eller anden "hobby-løsning"?

De minder mig om dengang jeg som 18'årig stod som med en cb400f der
havde et hul på størrelse med en 5'er....
En øldåse blev sprøjtemalet sort, ståluld blav lagt henover hullet og
dåsen rundt om røret og stålilden, og til sidst 2 spændebånd til at
holde det hele på plads...
Skidtet holdt, ved dog ikke hvor meget af ståldulden der blev blæst
gennet udstødningen, men larmen forsvandt

Jesper
Cagiva Canyon 500 (en dejlig MC)

Studen (26-09-2004)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 26-09-04 10:08

Tak for alle råd og vejledninger. Glæder mig til at give den en ordentlig
omgang.


Mvh

Studen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste