Mac on Linux og Softwindows
Fra : Steen

Dato : 22-09-04 20:42

Hej,

er der nogen der ved om man kan installere Softwindows oven på en Linux
distribution med Mac on Linux og Mac os 9 eller OSX ?

Hilsen

Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-09-04 22:08

Hej Steen

Softwindows kan _kun_ installeres på en Mac OS 8.6 - 9.2.2. Den er end
ikke OS X kompatibel, men vil altid starte classic mode, hvis du åbner
SW gennem OS X.

Der er desværre heller ingen mulighed for at kunne installere den oveni
andre Linux/Unix distributioner.

Her er lidt om, hvilke versioner, der kan køre hvor.
- Softwindows 1.0 (Win95) - System 7.1.2PPC/7.1.3PPC
Emulerer 75mhz MMX P1 (målt til 113mhz MMX med OS 9.1)
- Softwindows 1.0/68k (Win95), kun Performa 630CD, 631CD, 635CD
Emulerer 75mhz MMX P1
- Softwindows 2.0 (Win95sr2), min. krav System 7.5.3
Emulerer 100mhz MMX P2
- Softwindows 3.0 (Win95sr2), min krav System 7.6.1. Kunne i USA
fås med Win98sr1.
Emulerer 100mhz MMX P2
- Softwindows 4.0 (Win95sr2, Win98sr1), min. krav Mac OS 8.1
Emulerer 100-133mhz MMX P2Pro (Målt til 153mhz med OS 9.2 på G3/300)
- Softwindows 5,0 (Win95sr2, Win98sr2, Win98SE, WinME, Win2000),
Min. krav er Mac OS 8.6
- Softwindows 5.0/5.09 (samme windows som 5.0), min. krav,
Mac Os 8.6, men kører bedst på Mac OS 9.1 - 9.2.2
Ver. 5.09 nødvendig på B&W G3 + G4
Emulerer 166-200mhz P3Pro
- Softwindows 5.1 (WinME, Win2000), Min. krav er Mac OS 9.1
Emulerer 233-275mhz P3Pro

- Softwindows 6.0 kom kun i beta 2 ver., hvorefter programmet blev
droppet, da MS pludselig forlangte full boxed retail pris for at levere
licens med til Windows ME, 2000 eller XP, hvorved programmet ville komme
op på en pris af mindst 3500kr. + moms., afhængig af Windows version.
Den skulle efter sigende kunne emulere en MMX2 450-550mhz P3Pro

Softwindows 1.0 - 3.0 kører faktisk fortrinligt selv på OS 9.2.2, selvom
både Insignia og senre FWB ikke vil tilråde dette.

Fra og med Softwindows ver. med Win98sr2 er der fuld USB og delvis
Firewire understøttelse, hvis der installeres Windows fra orig. CD. Kun
onboard FW er supported.

Hvis du vil køre den på en primær Linux baseret computer, er det
nødvendig, at du har en Mac HFS+ partition med OS 9.2.2 installeret.
9.2.2 kan dog barberes temmelig kraftig ned, så der ikke er ret mange
hverken rudv. eller kontrlp. installeret, så hele Mac systemet vil fylde
mindre end 75mb og kun bruge omkring 14mb fysisk RAM. Denne partition
bør være på ca. 4-5gb, så kan du nemlig lave flere Windows diske på
505mb, der er max. ved diske/partitioner på under 15gb.

Harddisk File C og Harddisk File D installeres automatisk sammen med
Windows Upgrade Disk (uden bogstav). Du kan så fx. oprette både en G, H,
I, J og K Harddisk File på 505mb og bruge hvert enkelt 'disk' til sit
specielle formål.

Alle versioner af Softwindows understøtter direkte 'Shared Disk', så du
altid har adgang til dine Mac diske inde fra Windows.

ADVARSEL. Undgå af forsøge at afinstallere MSIE og MSOE på Win98-2000
versionerne, da det vil ødelægge systmet. Vælg istedet at installere en
Mozilla version 1.5 for Windows og sæt den som 'default browser', så vil
IE+OE aldrig blive startet automatisk. Dette nedsætter også faren for at
få PC virus ind ad den vej.

Beskyt dig alligevel med et antivirus program. Vælg Avast!, den er
gratis for hjemmebrugere og kan hentes vis www.versiontracker.com ->
Windows.

Du kan godt have en Linux på Mac'en samtdig, - YDL, MacLinux, LInuxPPC,
Mandrake 7.0-10.0, FreeBSD, Darwin og hvad de forskellige Mac Linux
versioner hedder.

Desuden mener jeg også, du kan installere fx. Redhat 6 og 7, Mandrake
6-8 på en af Softwindows C partition, men det kræver, at du har min.
Win98 Second Edition. Det er dog ikke en fordel, da det vil nedsætte
hastigheden i emulatoren.

Jeg håber, det har givet dig en oversigt over, hvad de forskellige
Softwindows ver. kan og ikke kan på en Mc.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-09-04 22:26

On Wed, 22 Sep 2004 23:07:40 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Der er desværre heller ingen mulighed for at kunne installere den oveni
> andre Linux/Unix distributioner.

MOL (Mac On Linux) er en MacOS-emulator, så der er ikke tale om at
installere SW på en Linux-distro, men på en Mac-emulator.

--
MVH
osv...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-09-04 22:55

Frank E. N. Stein wrote:

> MOL (Mac On Linux) er en MacOS-emulator, så der er ikke tale om at
> installere SW på en Linux-distro, men på en Mac-emulator.

Jeg tror ikke det er en emulator. Så vidt jeg husker oversætter de
bare alle systemkald fra de vante OSX til linux. Dette skulle ske
realtime og ikke koste mere end et par cpu cycles pr. gang.

JonB

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-09-04 22:29

On Wed, 22 Sep 2004 21:42:14 +0200, Steen wrote:

> er der nogen der ved om man kan installere Softwindows oven på en Linux
> distribution med Mac on Linux og Mac os 9 eller OSX ?

Der burde ikke være nogen problemer i det, men en emulator på en
emulator kan da godt give nogen utilsigtede fejl.
Kan MOL håndtere HFS+ diske nu?

--
MVH
osv...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-09-04 17:22

Steen wrote:
> Hej,
>
> er der nogen der ved om man kan installere Softwindows oven på en Linux
> distribution med Mac on Linux og Mac os 9 eller OSX ?

Er softwindows godt? Noget som kan anbefales ift. Virtual PC? Hvordan er
hastigheden, sammenlignet med VPC 6?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-04 19:14

Hej Martin

Prøv at se det lange svar, jeg har lavet til Steen, hvor jeg gennemgår
Softwindows og de forskellige versioner.

Jeg har altid selv kørt med den siden ver. 1.0, og jeg har altid været
mere end tilfreds, da den giver højere hastighed end lovet jvf. specs.
Fx. kan jeg nævne, at da jeg kørte med den på min gamle PowerMac
7200/90mhz havde jeg Softwindows ver. 1.04 målt til at køre 113mhz
Pentium MMX, hvilket faktisk er særdeles fint på en så gammel PowerMac.
Tilsvarende har en af mine venner haft den målt til 78mhz på en PM
6100/60mhz.

Det eneste reelle minus er, at den _ikke_ kan køre OS X native, men
altid vil starte classic mode.

Lige nu kører jeg med SW 5.09 på OS 9.2.2 US med en Win98sr2 (Service
Release 2), og min fornemmelse er, at den ligger ret tæt på de 250mhzpå
den her G4/1,4ghz. Jeg har ikke det måleværktøj, som jeg brugte dengang,
det må ligge på en anden maskine derhjemme, men set ud fra den
hastighed, hvormed vinduer og programmer arbejder, så er det ikke helt
skævt med de 250mhz.

Den er nu udgået af FWBs produktion, jvf. de ting, jeg omtaler mht.
licenser i det lange svar. Men det er muligt, jeg måske stadig har en
box med en Softwindows 98 5.0 liggende. Er du interesseret, så kontakt
mig offlist på min netscapekonto, og jeg skal finde ud af det. Den fulde
ver. er inkl. Windows 98 CD med licens og key.

Jeg glemte lige at tilføje, at der på Softwindows 5.0.x kan installeres
op til Win2000 uden problemer, og at man derved også vil kunne bruge den
med rimelig god sikkerhed til fx. netbanking.

Jeg har ikke prøvet VPC 6, kun VPC 5 med både ME, 2000 og XP på en
G3/300 og G3/900, og alle tre var utroligt sløve og meeeget langsomme,
hvis man brugte den på net.

Der er heller ingen problemer med 'shared disks' i SW, den finder
automatisk samtlige øvrige diske og partitioner, som er på Mac'en - også
eksterne via USB og SCSI, og med FW tools fra 98 CD, selvfølgelig også
FW diske.

mvh. Erik Richard