/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
G-måling, datalogning & andre finurlighede~
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 22-09-04 17:48

Hej i gruppen,

Nu har jeg samlet data op & optimeret i lang tid på et prototype anlæg til
folk som gerne vil have deres biler til at bremse bedre, dreje bedre osv.

Vi er løbet panden mod en mur : "Hvad kan de andre"....

Er der nogen her, som ved noget om, hvor man køber datalogningsudstyr til
racerbiler... Jeg tænker specifikt på noget, hvor man i bedste formel 1 stil
kan hente hastigheder, omdrejningstal, gearvalg, G-kræfter osv. ud.

Jeg ved, at nogle af de mest avancerede danske Formel-teams gjorde noget i
det, men hvor langt er man i f.aks. DTC ?

Et enkelt link eller 2 ville være rart, hvis nogen kan


Mvh. Mikael Kristiansen



 
 
Thomas Strandtoft (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 23-09-04 05:43

Mikael Kristiansen wrote:

> Er der nogen her, som ved noget om, hvor man køber datalogningsudstyr til
> racerbiler... Jeg tænker specifikt på noget, hvor man i bedste formel 1 stil
> kan hente hastigheder, omdrejningstal, gearvalg, G-kræfter osv. ud.

Det jeg lige kan komme på er:

<http://www.spa-uk.co.uk/design/index.htm>
<http://www.stackltd.com/>

Noget jeg personligt godt kunne tænke mig at lege med, er Stack's
corner & straight speed readout. Når man bremser ned til et sving,
så viser instrumentet den højeste hastighed man havde lige inden
nedbremsningen, samt den laveste hastighed man havde gennem
svinget. Et eller andet sted tror jeg det kan gøre underværker for
den måde man tager et sving på..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Mikael Kristiansen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 23-09-04 15:39

Hej Thomas,
"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message
news:41525445.31A0E0C@carftp.com...
> Mikael Kristiansen wrote:
>
> > Er der nogen her, som ved noget om, hvor man køber datalogningsudstyr
til
> > racerbiler... Jeg tænker specifikt på noget, hvor man i bedste formel 1
stil
> > kan hente hastigheder, omdrejningstal, gearvalg, G-kræfter osv. ud.
>
> Det jeg lige kan komme på er:
>
> <http://www.spa-uk.co.uk/design/index.htm>
> <http://www.stackltd.com/>
>
> Noget jeg personligt godt kunne tænke mig at lege med, er Stack's
> corner & straight speed readout. Når man bremser ned til et sving,
> så viser instrumentet den højeste hastighed man havde lige inden
> nedbremsningen, samt den laveste hastighed man havde gennem
> svinget. Et eller andet sted tror jeg det kan gøre underværker for
> den måde man tager et sving på..

Tak for hjælpen, men jeg havde fundet Stack-linket..... Jeg arbejder på at
bruge et billigt webcam, istedet for det de gør..... Hvis prisen bliver lav,
sælger jeg flere anlæg (Eller har en bedre avance

Det er et system som det du beskriver jeg har udviklet, og nu overvejer at
gå lidt videre med, for at tjene penge til at vi kan komme videre med at
købe de rigtige stumper til vores egen bil.

Problemet med accelerometermålinger er hastighedsbestemmelsen.... Det er
ikke let at lave en accelerationsmåling, som er præcis nok til at kunne
bruges til at beregne hastigheder med i tidsintervaller større end 20-30
sekunder... Derudover er man nødt til at lave nogle kalibreringspunkter,
fordi både målestøj, og numerisk støj i forbindelse med integrationen af
kræfterne begynder at have signifikant indflydelse på de beregnede
hastigheder (X, Y & Z).....

"Neeeeejj...... Du flyver !!!!!! Jeg kan se, at du nu er ca. 16 meter over
Djurslands overflade" (Efter en numerisk integration af en 20 minutters
måleseance på Ring Djursland)

Jeg har udviklet systemet fordi jeg er træt af at skulle famle mig frem i
blinde efter et stopur, som dækker en hel omgang og derfor mange forskellige
discipliner ifm. processen "at få en bil til at køre stærkt". Ved at lave
een ændring og måle kræfterne finder man ud af, præcist hvad der er sket,
siden stopuret står på det samme efter en omgang.....
Samtidigt fortæller systemet en masse om, hvordan chaufføren ændrer sig
under kørslen... Vi kan f.eks. se at bremsepunkter er konstante, men at han
nogle gange glemmer at træde speederen i bund !?!?.... Gearskift punkter har
det også med at flytte sig nedad når man bliver træt.....
Jeg kunne fortælle mange sjove ting......

Går Volvo'en stadig som den skal ? Var der ikke noget med at du havde "laden
fuld af Bilstein stumper" ?


Mvh. Mikael



Thomas Strandtoft (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 23-09-04 16:39

Mikael Kristiansen wrote:

> Tak for hjælpen, men jeg havde fundet Stack-linket..... Jeg arbejder på at
> bruge et billigt webcam, istedet for det de gør..... Hvis prisen bliver lav,
> sælger jeg flere anlæg (Eller har en bedre avance

Jeg har i skyndingen glemt <http://www.motec.com.au/>

> Det er et system som det du beskriver jeg har udviklet, og nu overvejer at
> gå lidt videre med, for at tjene penge til at vi kan komme videre med at
> købe de rigtige stumper til vores egen bil.

Fin plan..

> "Neeeeejj...... Du flyver !!!!!! Jeg kan se, at du nu er ca. 16 meter over
> Djurslands overflade" (Efter en numerisk integration af en 20 minutters
> måleseance på Ring Djursland)



Du skriver noget om skiftetidspunkter, og omdrejningstallet kan du
jo nappe fra tændspolen, alt i alt bør du så have en rimeligt
fornuftig indikation af hastigheden..

> Jeg har udviklet systemet fordi jeg er træt af at skulle famle mig frem i
> blinde efter et stopur, som dækker en hel omgang og derfor mange forskellige
> discipliner ifm. processen "at få en bil til at køre stærkt". Ved at lave
> een ændring og måle kræfterne finder man ud af, præcist hvad der er sket,
> siden stopuret står på det samme efter en omgang.....

Forståeligt..

> Samtidigt fortæller systemet en masse om, hvordan chaufføren ændrer sig
> under kørslen... Vi kan f.eks. se at bremsepunkter er konstante, men at han
> nogle gange glemmer at træde speederen i bund !?!?.... Gearskift punkter har
> det også med at flytte sig nedad når man bliver træt.....
> Jeg kunne fortælle mange sjove ting......

Glemmer at træde speederen i bund, det lyder interessant..

> Går Volvo'en stadig som den skal ? Var der ikke noget med at du havde "laden
> fuld af Bilstein stumper" ?

Jeg har nu flest frække stumper til en Alfasud, sådan en har jeg
for øvrigt lige købt som sommerbil..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Mikael Kristiansen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 23-09-04 18:59


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:4152EDF6.524E9DF3@carftp.com...
> Mikael Kristiansen wrote:
>
> > Tak for hjælpen, men jeg havde fundet Stack-linket..... Jeg arbejder på
at
> > bruge et billigt webcam, istedet for det de gør..... Hvis prisen bliver
lav,
> > sælger jeg flere anlæg (Eller har en bedre avance
>
> Jeg har i skyndingen glemt <http://www.motec.com.au/>

Tak for det..... Det minder en del om det andet........
Det begynder at gå op for mig, at det vi har er ret godt.........

>
> Du skriver noget om skiftetidspunkter, og omdrejningstallet kan du
> jo nappe fra tændspolen, alt i alt bør du så have en rimeligt
> fornuftig indikation af hastigheden..

Det er fint nok på en gammel Volvo, men moderne tændingsanlæg gør de
underfundigste ting, som f.eks. at variere antallet af tændingsimpulser pr.
kompressionsslag !!! Så er det ikke nemt at være fusker....

> > Samtidigt fortæller systemet en masse om, hvordan chaufføren ændrer sig
> > under kørslen... Vi kan f.eks. se at bremsepunkter er konstante, men at
han
> > nogle gange glemmer at træde speederen i bund !?!?.... Gearskift punkter
har
> > det også med at flytte sig nedad når man bliver træt.....
> > Jeg kunne fortælle mange sjove ting......
>
> Glemmer at træde speederen i bund, det lyder interessant..

Ja, det er utroligt ikke ?!?
På flere af DTC-hjemmesiderne kan man iøvrigt se video'er inde fra
bilerne..... Prøv at tage to stopure og tag tid på, hvor mange % af tiden
chaufføren tydeligvist giver fuld gas på f.eks. Jyllands Ringen... Det er
ganske lærerigt, og forklarer hvorfor en god undervogn er bedre en 50 heste
ekstra (Eller at huske & træde speederen i bund), så problemet er ikke så
stort som det lyder.....


Mvh. Mikael



Thomas Strandtoft (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 25-09-04 11:00

Mikael Kristiansen wrote:

> > Jeg har i skyndingen glemt <http://www.motec.com.au/>
>
> Tak for det..... Det minder en del om det andet........
> Det begynder at gå op for mig, at det vi har er ret godt.........

Spændende, det glæder jeg mig til at se..

> Det er fint nok på en gammel Volvo, men moderne tændingsanlæg gør de
> underfundigste ting, som f.eks. at variere antallet af tændingsimpulser pr.
> kompressionsslag !!! Så er det ikke nemt at være fusker....

Okay, hvordan hulen fungerer en omdrejningstæller så på sådan en
bil?

> På flere af DTC-hjemmesiderne kan man iøvrigt se video'er inde fra
> bilerne..... Prøv at tage to stopure og tag tid på, hvor mange % af tiden
> chaufføren tydeligvist giver fuld gas på f.eks. Jyllands Ringen... Det er
> ganske lærerigt, og forklarer hvorfor en god undervogn er bedre en 50 heste
> ekstra (Eller at huske & træde speederen i bund), så problemet er ikke så
> stort som det lyder.....

Det med undervogn fremfor hestekræfter har jeg nu vidst længe, det
er ufatteligt så mange heste man kan spare ved ikke at skulle
bremse og efterfølgende accelerere igen efter et sving..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Mikael Kristiansen (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 25-09-04 17:02


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:41554192.2B851862@carftp.com...
> Mikael Kristiansen wrote:
>
> > > Jeg har i skyndingen glemt <http://www.motec.com.au/>
> >
> > Tak for det..... Det minder en del om det andet........
> > Det begynder at gå op for mig, at det vi har er ret godt.........
>
> Spændende, det glæder jeg mig til at se..

I løbet af vinteren kunne vi jo evt. stikke hovederne sammen hvis du keder
dig.......

>
> > Det er fint nok på en gammel Volvo, men moderne tændingsanlæg gør de
> > underfundigste ting, som f.eks. at variere antallet af tændingsimpulser
pr.
> > kompressionsslag !!! Så er det ikke nemt at være fusker....
>
> Okay, hvordan hulen fungerer en omdrejningstæller så på sådan en
> bil?

Jeg gætter på, at computeren ved, hvor mange impulser den giver pr.
kompressionsslag... Andre muligheder ser jeg ikke.....

>
> > På flere af DTC-hjemmesiderne kan man iøvrigt se video'er inde fra
> > bilerne..... Prøv at tage to stopure og tag tid på, hvor mange % af
tiden
> > chaufføren tydeligvist giver fuld gas på f.eks. Jyllands Ringen... Det
er
> > ganske lærerigt, og forklarer hvorfor en god undervogn er bedre en 50
heste
> > ekstra (Eller at huske & træde speederen i bund), så problemet er ikke

> > stort som det lyder.....
>
> Det med undervogn fremfor hestekræfter har jeg nu vidst længe, det
> er ufatteligt så mange heste man kan spare ved ikke at skulle
> bremse og efterfølgende accelerere igen efter et sving..

Jeg ved, at du ved det, men gad vide hvor mange der egentligt har lavet
ovennævnte forsøg, eller noget der ligner...... Det var bare derfor at jeg
skrev det.....

Mvh. Mikael



Thomas Strandtoft (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 27-09-04 22:45

Mikael Kristiansen wrote:

> I løbet af vinteren kunne vi jo evt. stikke hovederne sammen hvis du keder
> dig.......

Det lyder som en "date"..

> > Okay, hvordan hulen fungerer en omdrejningstæller så på sådan en
> > bil?
>
> Jeg gætter på, at computeren ved, hvor mange impulser den giver pr.
> kompressionsslag... Andre muligheder ser jeg ikke.....

Okay, men kan man så ikke gafle signalet fra ledningen fra
computeren til instrumentet?

> > Det med undervogn fremfor hestekræfter har jeg nu vidst længe, det
> > er ufatteligt så mange heste man kan spare ved ikke at skulle
> > bremse og efterfølgende accelerere igen efter et sving..
>
> Jeg ved, at du ved det, men gad vide hvor mange der egentligt har lavet
> ovennævnte forsøg, eller noget der ligner...... Det var bare derfor at jeg
> skrev det.....

Med al den fokus folk har på turboladere og 0-100 tider og den
totale mangel på interesse der udvises for støddæmperhårdhed og
justerbare krængningsstabilisatorer, så tvivler jeg på ret mange
ved det.. Spørgsmål om undervognsopsætning går jo stortset kun på
hvor meget biler kan sænkes. Et eller andet sted matcher det også
ret godt det man møder i trafikken, selv den ondeste "tailgater"
falder fra så snart vejen snor sig en smule, og man behøver
hverken kører Sud eller Mini for at hægte dem af..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Mikael Kristiansen (05-10-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 05-10-04 22:37


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:415889CF.84410AAC@carftp.com...
> Mikael Kristiansen wrote:
>
> > I løbet af vinteren kunne vi jo evt. stikke hovederne sammen hvis du
keder
> > dig.......
>
> Det lyder som en "date"..

Kald det hvad du vil, jeg beholder tøjet på

> > > Okay, hvordan hulen fungerer en omdrejningstæller så på sådan en
> > > bil?
> >
> > Jeg gætter på, at computeren ved, hvor mange impulser den giver pr.
> > kompressionsslag... Andre muligheder ser jeg ikke.....
>
> Okay, men kan man så ikke gafle signalet fra ledningen fra
> computeren til instrumentet?

Tjoooo..... Jeg ved bare ikke hvad jeg skal måle på, for at finde ud af,
hvor mange impulser den har lyst til at give.......
Problemet med at lave det "rigtigt" er, at det stiller store krav til
hardware, og vi har ingen penge, men jeg ved hvordan det kan gøres.....

> > > Det med undervogn fremfor hestekræfter har jeg nu vidst længe, det
> > > er ufatteligt så mange heste man kan spare ved ikke at skulle
> > > bremse og efterfølgende accelerere igen efter et sving..
> >
> > Jeg ved, at du ved det, men gad vide hvor mange der egentligt har lavet
> > ovennævnte forsøg, eller noget der ligner...... Det var bare derfor at
jeg
> > skrev det.....
>
> Med al den fokus folk har på turboladere og 0-100 tider og den
> totale mangel på interesse der udvises for støddæmperhårdhed og
> justerbare krængningsstabilisatorer, så tvivler jeg på ret mange
> ved det.. Spørgsmål om undervognsopsætning går jo stortset kun på
> hvor meget biler kan sænkes. Et eller andet sted matcher det også
> ret godt det man møder i trafikken, selv den ondeste "tailgater"
> falder fra så snart vejen snor sig en smule, og man behøver
> hverken kører Sud eller Mini for at hægte dem af..

Har det ikke også tit noget at gøre med at vælge den rigtige linie ?


Mvh. Mikael



Thomas Strandtoft (06-10-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 06-10-04 05:58

Mikael Kristiansen wrote:

> > Det lyder som en "date"..
>
> Kald det hvad du vil, jeg beholder tøjet på

Hæhæhæ.. Okay, godt ord igen..

> > hvor meget biler kan sænkes. Et eller andet sted matcher det også
> > ret godt det man møder i trafikken, selv den ondeste "tailgater"
> > falder fra så snart vejen snor sig en smule, og man behøver
> > hverken kører Sud eller Mini for at hægte dem af..
>
> Har det ikke også tit noget at gøre med at vælge den rigtige linie ?

Jeg synes mere det virker som noget med at kende bilens
begrænsninger og vide at den ikke ruller og bryder i brand bare
fordi man bruger den runde ting i midten lidt entusiastisk..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Christian B. Andrese~ (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 23-09-04 07:20


"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> wrote in message
news:4151acca$0$192$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej i gruppen,
>
> Nu har jeg samlet data op & optimeret i lang tid på et prototype anlæg til
> folk som gerne vil have deres biler til at bremse bedre, dreje bedre osv.

Er det et prototypeanlæg du selv har lavet ?

Hvis ja, er det lavet med Analog Devices ADXLxxx serie ?


--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop
thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do
we."
George W. Bush 2004 http://www.dubyaspeak.com/mp3/harmcountry.mp3



Mikael Kristiansen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 23-09-04 15:43

Hej Christian,
"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
news:41526b24$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> wrote in message
> news:4151acca$0$192$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Hej i gruppen,
> >
> > Nu har jeg samlet data op & optimeret i lang tid på et prototype anlæg
til
> > folk som gerne vil have deres biler til at bremse bedre, dreje bedre
osv.
>
> Er det et prototypeanlæg du selv har lavet ?

Ja....... Spørgsmålet er om jeg gider lade det gå fra prototype til
decideret produkt.....

> Hvis ja, er det lavet med Analog Devices ADXLxxx serie ?

Der er jo så mange måder at lave accelerometermålinger på, og Analog Devices
er en mulighed.. Overvej dog hvad den høje udgangsimpedans kan give af
problemer & find på noget bedre

Bruger du selv ADXL202 & har problemer ?

Mvh. Mikael



Christian B. Andrese~ (24-09-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 24-09-04 09:04


"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> wrote in message
news:4152e0f6$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej Christian,

Hej Mikael.

> > Er det et prototypeanlæg du selv har lavet ?
>
> Ja....... Spørgsmålet er om jeg gider lade det gå fra prototype til
> decideret produkt.....

Kan man se nogle diagrammer etc. eller er det fabrikshemmeligheder ?

>
> > Hvis ja, er det lavet med Analog Devices ADXLxxx serie ?
>
> Der er jo så mange måder at lave accelerometermålinger på, og Analog
Devices
> er en mulighed.. Overvej dog hvad den høje udgangsimpedans kan give af
> problemer & find på noget bedre

Hvordan laver du det ?

>
> Bruger du selv ADXL202 & har problemer ?

Nej, man jeg har fået nogle som samples og overvejer at lave noget med dem.


--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop
thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do
we."
George W. Bush 2004 http://www.dubyaspeak.com/mp3/harmcountry.mp3



Mikael Kristiansen (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 25-09-04 08:06


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:4153d4d7$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> wrote in message
> news:4152e0f6$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Hej Christian,
>
> Hej Mikael.
>
> > > Er det et prototypeanlæg du selv har lavet ?
> >
> > Ja....... Spørgsmålet er om jeg gider lade det gå fra prototype til
> > decideret produkt.....
>
> Kan man se nogle diagrammer etc. eller er det fabrikshemmeligheder ?

Hvis man skriver noget ned på papir, så kan det kopieres
Der eksisterer ikke et eneste dokument, en anvisning, et digram eller noget
der ligner....

> > > Hvis ja, er det lavet med Analog Devices ADXLxxx serie ?
> >
> > Der er jo så mange måder at lave accelerometermålinger på, og Analog
> Devices
> > er en mulighed.. Overvej dog hvad den høje udgangsimpedans kan give af
> > problemer & find på noget bedre
>
> Hvordan laver du det ?

Er der ikke andre, som laver sådannne chips ?
Kunne man forestille sig, at bruge en mere simpel pendulopstilling som
styrer to potentiometre, som styrer 2 DC aktiverede tonegeneratorer, hvorfra
man logger data via lydkortet i en PC ?
Kunne man overveje at kende nogen som kan lave digitale filterchips, som gør
at målingerne fra ADXL202'ere bliver tålelige ?
Hvis man skal bruge ADXL'ere, hvad skal der så til, for at man kan bruge
Duty-cycle outputtet ?
...... ..... ..... Der er mange muligheder, men den jeg har valgt er måske
ikke den rigtige, så jeg tror det er bedre at du spiller ud.... Så vil jeg
gerne "slå igen" med "Har du løst det problem ?"
Gør det evt. via mail, hvis nu der er andre som ikke gider disse "high-tech"
diskussioner.....

> > Bruger du selv ADXL202 & har problemer ?
>
> Nej, man jeg har fået nogle som samples og overvejer at lave noget med
dem.

Det lyder spændende...... Hvilken "hybrid" er du ?
Jeg er maskiningeniør (med kompositmaterialer som speciale), og har altid
interesseret mig for biler. Har gennem de sidste år lavet et utal af
underfundige målinger på mit arbejde, og er i fritiden meget optaget af
husrenovering & racerbil.


Mvh,. Mikael Kristiansen



Christian B. Andrese~ (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 27-09-04 09:59


"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> wrote in message
news:415518d2$0$217$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:4153d4d7$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> wrote in message
> > news:4152e0f6$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > > Hej Christian,
> >
> > Hej Mikael.
> >
> > > > Er det et prototypeanlæg du selv har lavet ?
> > >
> > > Ja....... Spørgsmålet er om jeg gider lade det gå fra prototype til
> > > decideret produkt.....
> >
> > Kan man se nogle diagrammer etc. eller er det fabrikshemmeligheder ?
>
> Hvis man skriver noget ned på papir, så kan det kopieres
> Der eksisterer ikke et eneste dokument, en anvisning, et digram eller
noget
> der ligner....
>
> > > > Hvis ja, er det lavet med Analog Devices ADXLxxx serie ?
> > >
> > > Der er jo så mange måder at lave accelerometermålinger på, og Analog
> > Devices
> > > er en mulighed.. Overvej dog hvad den høje udgangsimpedans kan give af
> > > problemer & find på noget bedre
> >
> > Hvordan laver du det ?
>
> Er der ikke andre, som laver sådannne chips ?

Sikkert, men AD har dem jo som gratis samples

> Kunne man forestille sig, at bruge en mere simpel pendulopstilling som
> styrer to potentiometre, som styrer 2 DC aktiverede tonegeneratorer,
hvorfra
> man logger data via lydkortet i en PC ?
> Kunne man overveje at kende nogen som kan lave digitale filterchips, som
gør
> at målingerne fra ADXL202'ere bliver tålelige ?

Man kan nu finde en del god information (i teorien) i de app. notes fra AD,
men det holder måske ikke i praksis ?

> Hvis man skal bruge ADXL'ere, hvad skal der så til, for at man kan bruge
> Duty-cycle outputtet ?

Et par digitale indgange på en uC.

> ..... ..... ..... Der er mange muligheder, men den jeg har valgt er måske
> ikke den rigtige, så jeg tror det er bedre at du spiller ud.... Så vil jeg
> gerne "slå igen" med "Har du løst det problem ?"

Jeg har kun gjort mig tanker om det, ikke lavet noget endnu.

> Gør det evt. via mail, hvis nu der er andre som ikke gider disse
"high-tech"
> diskussioner.....

Eller i dk.teknik.elektronik

>
> > > Bruger du selv ADXL202 & har problemer ?
> >
> > Nej, man jeg har fået nogle som samples og overvejer at lave noget med
> dem.
>
> Det lyder spændende...... Hvilken "hybrid" er du ?

Jeg er elektroniktekniker, men har lavet software stort set lige fra jeg
blev færdig.
Software til embedded elektronik, primærk i asm og C.

> Jeg er maskiningeniør (med kompositmaterialer som speciale), og har altid
> interesseret mig for biler. Har gennem de sidste år lavet et utal af
> underfundige målinger på mit arbejde, og er i fritiden meget optaget af
> husrenovering & racerbil.

Vores tid kommer også til at gå med husrenovering efter 1/11.

FUT: dk.teknik.elektronik
--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop
thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do
we."
George W. Bush 2004 http://www.dubyaspeak.com/mp3/harmcountry.mp3



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste