X11
Fra : J.K. Nyeboe

Dato : 22-09-04 15:35

D'herre og Damer

Jeg blevet lidt nysgerrig vedr. X11. Helt præcis, hvad skal man bruge
den til? Er det rigtig at man med denne installeret, så kan man køre
nogen Win-programer uden brug af Virtual PC? Hvis det er rigtig hvordan
kommer man så igang og hvilken programmer er der tale om? Det er mange
spm. på en gang, men jeg håber at der er nogen her gruppen som oplyse
mig lidt.

På forhånd tak

Hilsen
Nyeboe

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 22-09-04 16:18

J.K. Nyeboe wrote:
> [...]
> kommer man så igang og hvilken programmer er der tale om? Det er mange
> spm. på en gang, men jeg håber at der er nogen her gruppen som oplyse

Du kan bruge X11 til en masse software som laves til forskellige
*NIX'er: Linux, FreeBSD mm. Et godt eksempel er OpenOffice. Du kan også
bruge det til at logge grafisk på en *Nix-maskine. Det gør jeg selv
meget for det fungere glimrende. Jeg kan fra mit arbejde starte en
ssh-session hvor jeg logger på min hjemmemaskine der kører Linux. Jeg
kan "sende" vinduerne til min Mac uden problemer. For eksempel kan jeg
starte Firefox på min hjemmemaskine og få browser-vinduet vist på min Mac.

Med hensyn til at køre Windows-programmer er det endnu ikke muligt. Der
tales om at Windows-emulatoren Wine til Linux skal portes til Mac OSX.
Når det sker, vil man kunne køre mange Windows-programmer på sin Mac
OSX-maskine uden brug af Virtual PC. Om det så sker ved hjælp af X11 må
tiden jo vise.

--Martin

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-09-04 16:39

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> writes:

> Med hensyn til at køre Windows-programmer er det endnu ikke
> muligt. Der tales om at Windows-emulatoren Wine til Linux skal portes
> til Mac OSX.

Wine er kun en systemkald-emulator (og programloader), selv med wine
porteret til OS X vil man ikke umidelbart kunne flytte programmer fra
sin Windows/i386 maskine og køre dem på OS X. (Med mindre man køre OS
X på i386-hardware og så er man ansat hos apple).

Ud over wine skal man altså også lige emulere en cpu og resten af
maskinen. Der er nogen der har talt om at man via qemu eller bochs
kunne få wine til at være brugbar på non-i386[0], men endnu har jeg ikke
set det gjort.

0) Jaja, i teorien vil WindowsNT/Alpha-programmer kunne køres på wine
på alpha hardware. NT var vist også porteret til et par andre
arkitekture, men aldrig specielt meget udbredt.

Men det er vist stadigvæk kun i teorien. Der skal vist stadigvæk
lige skrives nget ny wine-kode for at kunne loade og emulere
alpha-programmer.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 22-09-04 16:59

Peter Makholm wrote:

> [...]
>
> Men det er vist stadigvæk kun i teorien. Der skal vist stadigvæk
> lige skrives nget ny wine-kode for at kunne loade og emulere

Fin præcisering. Jeg kender ikke meget til Wine, fordi jeg af en eller
anden grund ikke bruger windows-programmer.

Men hvad med <http://darwine.opendarwin.org//>?

Det ser dog ud til at de bruger en cpu-emulator kaldet QEMU. Jeg har
ikke læst nærmere på det, men det ser da interessant ud.

--Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-04 17:29

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> 0) Jaja, i teorien vil WindowsNT/Alpha-programmer kunne køres på wine
> på alpha hardware. NT var vist også porteret til et par andre
> arkitekture, men aldrig specielt meget udbredt.

NT4 kører på PPC hardware, bla på IBM604 og 604e PC'ere fra IBM - dog
ikke på Apple hardware idet, apple aldrig fik sendt en PREP/CRHP
maskine på markedet. PPC binære ligger på enhver NT4 installations CD.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-09-04 21:34

Peter Makholm wrote:

> Wine er kun en systemkald-emulator (og programloader), selv med wine
> porteret til OS X vil man ikke umidelbart kunne flytte programmer fra
-snip-

Jeg mener at kunne huske at "Wine Is Not an Emulator"...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-09-04 17:39

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> writes:

> Fin præcisering. Jeg kender ikke meget til Wine, fordi jeg af en eller
> anden grund ikke bruger windows-programmer.

Det følgende er en skøn blanding af reel viden, ekstrapolering af reel
viden og vild gætteri.

> Men hvad med <http://darwine.opendarwin.org//>?
>
> Det ser dog ud til at de bruger en cpu-emulator kaldet QEMU. Jeg har
> ikke læst nærmere på det, men det ser da interessant ud.

Det første man nok skal vide er at wine er to konceptuelt forskellige
ting. Den ene del er en implementering af Win32 API'et så man let kan
portere programmer skrevet til windows til andre platforme den anden
del er en binærloader der implementere Win32/i386 ABI'et som kan
bruges til at køre programmer oversat til Windows.

[
API - Application Programming Interface
ABI - Application Binary Interface
]

Jeg tror nok at Corel brugte den første del da de ret hurtigt
porterede WordPerfect 8(?) til Linux i sin tid.

Der er så to umidelbart lette mål som Darwine kunne stile imod:

- Få ABI-delen til at virke på Darwin/x86

- Få API-delen til at virke under Mac OS X

Ingen af delene er dog nok til at kunne kopiere minestryger eller
7-kabale til en Apple-boks og begynde at spille. Dertil skal man også
kunne udføre i386-maskinkode og det er netop her at et program som
qemu kommer ind.

Jeg har primært læst om det med henblik på at bruge Wine under Linux
på ikke-i386-platforme, og da var påstanden bare at det i teorien
burde kunne lade sig gøre. Det var før darwine-folkene er begyndt at
prøve at bevise det.

--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-09-04 08:57

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Jeg mener at kunne huske at "Wine Is Not an Emulator"...

Jeg tror primært at det er et spørgsmål om abstraktionsniveau.

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 22-09-04 16:20

J.K. Nyeboe <jk@nyeboe.dk> wrote:

> [...]
> kommer man så igang og hvilken programmer er der tale om? Det er mange
> spm. på en gang, men jeg håber at der er nogen her gruppen som oplyse

Kort fortalt så bruges X11 til at køre Unix-programmer på din Mac.
Der er fortalt lidt om det her:
<http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2003/03/14/mac_evolution.html>

Og æblet selv:
<http://www.apple.com/macosx/features/x11/>

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-09-04 20:44

Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> writes:

> NT4 kører på PPC hardware, bla på IBM604 og 604e PC'ere fra IBM - dog
> ikke på Apple hardware idet, apple aldrig fik sendt en PREP/CRHP
> maskine på markedet. PPC binære ligger på enhver NT4 installations CD.

WinNT (3.5?) kunne faktisk også køre på både Alpha og MIPS. Der var
en gang, hvor Windows NT faktisk var et imponerende stykke operativ
system

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH