Varmeflytning
Fra : Newsman

Dato : 22-09-04 10:50

Hej

Jeg overvejer at indkøbe et varmeflytningsanlæg, således at jeg kan udnytte
overskudsvarmen fra brændeoven i de andre rum. Jeg vil gerne have et anlæg
som der er mange indstillinger til...dvs...termostat, luftstrøm,
tidspunkt.....etc
Er der nogle erfaringer derude ? Lad høre fra Jer :)

vh thomas N.

Fra : tb

Dato : 22-09-04 15:31

Vi brugte 3000 kr på et anlæg der flytter fra lige over brændeovn til to rum
tæt på.

Mine erfaringerne er, at hvis det kører en hel dag, så kan det muligvis hæve
temperaturen en grad i de tilstødende rum, men ellers vil jeg sige at det
absolut spild af penge...

Fra : Newsman

Dato : 22-09-04 17:20

Hej..

Tak for dit indput. Det skal lige siges at det rum hvor brændeovnen er
placeret...ja der går loftet op i det man vist kalder kip.....Jeg har sat en
trådløs temperaturmåler derop og når der i stuen er ca 23 grader...så er der
27,5 °C oppe under loftet......Det burde jo kunne udnyttes :)

Fra : Jens Juul

Dato : 22-09-04 20:48

>så er der
>27,5 °C oppe under loftet......Det burde jo kunne udnyttes :)

I en tidligere tråd blev det anbefalet at *suge* fra de kolde rum og
*blæse* ned over brændeovnen - og så ellers sørge for fri vandring til de
rum der suges fra så varmen kan cirkulere den vej.

Mvh Jens

Fra : Newsman

Dato : 23-09-04 12:51

Hej Jens

Ja jeg har læst dene tråd. Umiddelbart vil jeg mene at der skal flyttes en
del m3 luft før det har effekt, SAMT at man har et meget tæt hus, så
"undertrykket" i de kolde værelser ikke udlignes via udefrakommende
luft...... blot en tanke.

vh thomas N

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-09-04 14:37

> [...]

> del m3 luft før det har effekt, SAMT at man har et meget tæt hus, så
> "undertrykket" i de kolde værelser ikke udlignes via udefrakommende

Det er nok det mest effektiv at gøre, så det vil vanskeligt tjene sig selv
hjem, en temp. forskel på 4,5°C. er altså ikke meget. Hvis du gør det
omvendt, suger fra brændeovnen, vil du have et temp. tab i røret + mulighed
for kondens :((. Under alle omstændigheder skal dørene til de tilsluttede
gemakker være åbne, m.mindre man laver et "dobbelt anlæg". Jeg har selv
droppet ideen, jeg syntes ikke cost/benefit ratio er god nok :(.